1. Direktiv om luftkvalitet og renere luft for Europa (CAFÉ)
Efter formandskabets gennemgang af den generelle indstilling fra rådsmøde (miljø) den 27. juni 2006, oplyste Kommissionen at den forventer at:
Den generelle indstilling fik støtte af en række lande i Rådets efterfølgende drøftelse, og der var bred efterspørgsel efter yderligere EU foranstaltninger, der kan sikre mulighederne for overholdelse af de mål og tidsfrister, der ligger i kompromisforslaget. Rådet var delt i spørgsmålet om kompromisforslagets ambitionsniveau, idet en række lande ønskede et højere ambitionsniveau, mens andre ønskede muligheder for undtagelser med henvisning til vanskeligheder med efterlevelse. Danmark tilkendegav, at man havde ønsket et væsentlig mere ambitiøst resultat med hensyn til tidsfristen for overholdelse af grænseværdien for PM2,5 og med hensyn til bindende reduktionsforpligtelser allerede nu. Desuden takkede Danmark Kommissionen for tilsagn om snarlige emissionsreducerende tiltag på EU-niveau.
Nederlandene, Polen og Sverige tilkendegav at de ikke kunne støtte den foreliggende tekst, hvorefter formandskabet konkluderede at der var et kvalificeret flertal for den generelle indstilling. Â
2. Udkast til rådskonklusioner vedrørende forberedelse af 12. partskonference (COP 12) under FN’s klimakonvention, den 6.-17. november 2006 i Nairobi
Kommissionen indledte drøftelserne ved at påpege vigtigheden af dels en aftale om administrationen af tilpasningsfonden, dels behovet for bistand til udviklingslandene med henblik på investeringer i øget energieffektivitet og vedvarende energi. Undervejs i drøftelserne oplyste Kommissionen at den planlægger at fremsætte et forslag om CO2 lagring i 2. halvdel af 2007. Forslaget vil være ledsaget af en analyse af de miljømæssige og økonomiske konsekvenser.
Holdningerne til konklusionernes formuleringer om CO2 lagring var delte, idet en række lande fremhævede behovet for at se på CO2 lagringsteknologier i lyset af det stigende kulforbrug på globalt plan, mens andre lande helst så henvisningen til CO2 lagring slettes fra konklusionerne. Danmark afgav sammen med Østrig en erklæring, hvori det udtrykkes at CO2 optag og lagring kun bør opfattes som et blandt flere teknologiske optioner med henblik på reduktion af udledning af drivhusgasser. Det påpeges at andre virkemidler fortsat bør prioriteres, specielt vedvarende energi, energieffektivitet samt tekniske og strukturelle virkemidler rettet mod transportsektoren.
Danmark fremhævede behovet for fleksibilitet i spørgsmålet om administration af tilpasningsfonden, og lagde vægt på at EU ikke bør opstille institutionelle barrierer for politiske løsninger ved at insistere på at GEF’en skal tage vare på administrationsopgaven. Denne opfattelse blev støttet af enkelte andre medlemsstater og blev ikke kritiseret af andre delegationer.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner blev vedtaget med to ændringer: i artikel 8 præciseres det, at Kommissionens forslag om CO2 lagring skal baseres på en detaljeret konsekvensanalyse og et ønske fra en medlemsstat om at slette "in those countries experiencing serious drought and/or desertification, particularly in Africa" i artikel 9 blev imødekommet.
3. Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet: Temastrategi for bæredygtig udnyttelse af naturressourcer og formandskabets udkast til konklusioner
Formandskabet fremhævede, at der vil blive fastlagt en række konkrete mål frem mod 2010 på forskellige områder, blandt andet med henblik på at fremme innovation.
RÃ¥dskonklusionerne gav ikke anledning til kommentarer, og blev vedtaget uden diskussion.Â
4. Kommissionens meddelelse vedr. temastrategi for beskyttelse og bevaring af det marine økosystem med tilhørende forslag til direktiv om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger (havstrategidirektivet).
Rådet havde en politisk drøftelse af temastrategien med udgangspunkt i behovet for henholdsvis instrumenter (til opnåelse af havmiljøpolitiske mål), en definition af god miljøtilstand samt balance/sammenhæng mellem nationale indsatser og regionalt samarbejde.
Drøftelsen i Rådet viste, at medlemsstaterne er generelt positive overfor havstrategidirektivet. Der var bred enighed om behovet for en definition af god miljøtilstand. Flere medlemsstater påpegede behovet for en supplerende økonomisk konsekvensvurdering. Mange lagde vægt på samarbejde med tredjelande. Endelig gav nogle medlemsstater udtryk for at tidsplanen var for uambitiøs, mens andre mente, at den var ambitiøs eller realistisk. Nogle medlemsstater påpegede nødvendigheden af finansiering til implementering af direktivet, hvortil Kommissionen henviste til de eksisterende finansieringsmuligheder, f.eks. LIFE+ og forskningsprogrammerne.
Danmark fremhævede at definitionen af målet om god miljøtilstand er en politisk opgave og derfor under alle omstændigheder bør ske i Rådet, og lagde vægt på at de regionale havkonventioner bliver væsentlige medspillere i det videre arbejde. Desuden understregede Danmark, at man ikke finder at Kommissionen skal godkende alle medlemslandenes tiltag rettet mod implementering af direktivet.
Kommissionen udtrykte enighed om behovet for en definition af god miljøtilstand, men fastholdt at den skal fastlægges i komitéprocedure.
5. Udkast til rådskonklusioner vedrørende forberedelse af 8. partskonference under Basel konventionen om transport af farligt affald, den 27. november - 1. december 2006 i Nairobi
Formandskabet introducerede enkelte ændringsforslag til udkastet til rådskonklusioner som imødekom de EU-lande, der mener at skibsregulering helt overvejende bør ske på internationalt plan. Desuden orienterede formandskabet om sit og Kommissionens møde med en delegation fra Elfenbenskysten, vedrørende forurening fra skibet Probo Koala. Kommissionen påpegede behovet for supplerende initiativer vedrørende dels overvågning af skibe i havne, dels strafferetlige sanktioner overfor ulovlig transport af farligt affald.
En række medlemslande – heriblandt Danmark - kritiserede den seneste svækkelse af artiklen vedrørende skibsophugning. Nederlandene orienterede om de komplekse nationale tilhørsforhold for Probo Koala, hvilket understøttede behovet for en analyse af eksisterende EU regulering af affaldstransport via søvejen for at vurdere om der er behov for øget kontrol for at forhindre affaldstransport til tredjelande. Danmark støttede Nederlandenes opfordring og fremhævede at EU bør presse hårdt på dels for en ratificering af eksportforbuddet fra 1995, dels for at der kommer skred i IMO forhandlingerne for internationale bindende standarder for forsvarlig skrotning af skibe.
Malta understregede betydningen af globale regler og fremførte ønske om yderligere ændringer af rådskonklusionerne med det sigte at henvise til udviklingen i international skibsregulering.
Idet Malta ikke kunne acceptere formandskabets kompromisforslag, konkluderede formandskabet at der var vedtaget formandskabskonklusioner.