N O T A T
|
|
|||
Internationalt område |
Redegørelse til Folketinget for rådsmøde (miljø), den 28. juni 2007 |
Rådet nåede til politisk enighed om en fælles holdning til forslaget, idet Italien undlod at stemme.
Danmark, støttet af Tjekkiet, Østrig og Belgien afviste formandskabets kompromisforslag om at give medlemsstaterne adgang til at forbyde import af affald til forbrænding på affaldsforbrændingsanlæg, hvis en sådan import medfører, at medlemsstatens eget husholdningsaffald ville blive eksporteret eller deponeret. Danmark tilkendegav, at adgangen til at forbyde import måtte gælde også ved fortrængning af erhvervsaffald. Endvidere støttede Danmark et tjekkisk ønske om adgang til at forbyde eksport af affald til forbrænding. Danmark fremhævede behovet for at kunne forbyde eksport af affald til anlæg, som giver billigere men formentlig miljømæssige ringere løsninger.
Der blev efter en intens debat opnået enighed om, at ændre formandskabets forslag således at medlemsstaterne kan begrænse importen af affald til forbrænding, hvis det medfører deponering af nationalt affald eller hvis det er i strid med affaldshåndteringsplanerne. Der blev desuden opnået enighed om at fastholde mulighederne i affaldstransportforordningen for at forhindre eksport af affald.
Rådet indsatte en præcisering af bestemmelsen om producentansvar, hvorefter medlemsstaterne kan bestemme, at den originale producent skal være ansvarlig for hele affaldsbehandlingskæden. Rådet indsatte endvidere en bestemmelse om, at hver medlemsstat ikke selv skal have hele rækken af endelig nyttiggørelsesfaciliteter.
RÃ¥det nÃ¥ede til politisk enighed om en fælles holdning til forslag. Â
Danmark tilkendegav, at man lagde vægt på at fastholde formuleringen om at medlemsstaterne skal træffe foranstaltninger for at sikre og ikke blot sigte mod at sikre, at der ikke sker en væsentlig forøgelse af koncentrationen i sediment og biota. I lyset af den manglende opbakning til det danske synspunkt accepterede Danmark formandskabets forslag.
Danmark, Sverige og Finland afgav en fælles erklæring, der betonede vigtigheden af at der på EU- og globalt niveau blev taget hånd om problemer med grænseoverskridende luftbåren kviksølvforurening, herunder en opfordring til Kommissionen til at intensivere arbejdet med Kviksølvstrategien.
Rådet nåede til politisk enighed om en fælles holdning til forslaget.
Rådet indsatte en bestemmelse, hvorefter tilladelse til endelig deponering først kan udstedes efter kriterierne for opbevaringsfaciliteterne er blevet vedtaget. Kommissionen forpligtes til senest 1½ år inden eksportforbuddets ikrafttræden, at rapportere om den videnskabelige udvikling vedr. opbevaring og solidificering, og senest 2 år efter eksportforbuddets ikrafttræden evt. at fremsætte forslag til revision af forordningen.
Sverige, Danmark, Belgien, Grækenland, Italien, Holland og Portugal afgav en erklæring hvori man betoner de fortsatte usikkerheder m.h.t. permanent opbevaring af metallisk kviksølv, hvilket man agtede at forfølge yderligere i den videre proces. Erklæringen blev tiltrådt
RÃ¥det vedtog henstillingen, idet Formanden konstaterede at enkelte medlemsstater modsatte sig forslaget. Sverige og Finland afstod fra at stemme.
RÃ¥det vedtog konklusioner om Kommissionens meddelelse.
Formanden understregede behovet for, at alle sektorer bidrager til reduktionen, selvom producenterne af de store biler selvfølgelig skal komme med de største reduktioner. Kommissionen kunne acceptere udkastet af rådskonklusioner og oplyste, at direktivforslag ville komme inden udgangen af 2007.
Danmark problematiserede, at motorteknologiforbedringerne kun skal leve op til 130 g CO2/km. Det bør være 120 g CO2/km. Danmark anerkendte imødekommelsen af det danske ønske om at opfordre Kommissionen til at fastsætte en langsigtet målsætning, men ønskede denne konkretiseres til højst 100 g/km. i 2020 bør være 100 g CO2/km. En række lande støttede Danmark, mens andre lande var imod.
RÃ¥det vedtog konklusioner om den kommende revision.
Blandt en lang række medlemslande var der et udtalt ønske om, at revisionen af kvotedirektivet skal tage højde for bl.a. nationale tiltag. En række andre lande tilkendegav på den anden side, at spørgsmålet først bør behandles i forbindelse med den endelige byrdefordeling.
Rådet besluttede at indsætte formuleringen fra Det Europæiske Råds konklusioner fra marts 2007 om, at der er behov for en differentieret fremgangsmåde med hensyn til landenes bidrag, som reflekterer retfærdighed og gennemsigtighed samt tager hensyn til nationale omstændigheder og det relevante basisår for Kyoto protokollen første forpligtelsesperiode. Kommissionen afgav en erklæring om at ville tage højde for de bidrag, som de enkelte lande har ydet i forbindelse med kvotedirektivet, når Kommissionen fremsætter sit forslag til en byrdefordeling.
Danmark tilkendegav i drøftelserne klar støtte til, at tildelingen af gratiskvoter reduceres til fordel for obligatoriske minimumssatser for bortauktionering – gerne 100 %. Desuden fremhævede Danmark vigtigheden af, at EU’s kvotehandelssystem skal kunne kobles med andre lignende systemer, så der kan bygges et globalt marked som en del af en aftale efter 2012.
RÃ¥d vedtog udkastet til konklusioner.
RÃ¥d vedtog udkastet til konklusioner.
Â
For at sikre yderligere tid til medlemsstaternes overvejelser og stillingtagen i sagen anmodede formanden om at punktet blev taget af dagsordenen. Der var ingen indvendinger mod formandens forslag.