Text Box:

 

 



Folketingets Miljøudvalg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. juli 2007

Affald i en ny energiaftale? – behov for en grundig udredning

Et udkast til nye energipolitisk aftale af 21. juni 2007, rummer elementer, som ikke har været til offentlig debat.

 

RenoSam er blevet opmærksom på, at forhandlingerne om energiudspillet er inde i en afgørende fase. Det ser ud for os som om man helt har glemt affaldsvinklen, hvilket er betænkeligt.

 

RenoSam tillader sig derfor at rejse nogle principielle spørgsmål til indholdet i aftaleudkastet.

 

Om affald på centrale kraftværker

Der lægges op til at de centrale kraftværker skal have andele af affaldet til forbrænding. De centrale kraftværker skal oveni have et tilskud til produktion af elektricitet på 15 øre pr. kWh, dels have frit brændselsvalg og dels have hævet hvile-i-sig-selv princippet.

Alt sammen vil modarbejde de dedikerede forbrændingsanlæg, der er bygget med det formål, at forbrænde affald. Kommunerne har pligten til løbende at sikre den nødvendige kapacitet og dermed forsyningssikkerhed.

Forbrændingsanlæggene får ikke øget tilskud og kan ikke selv vælge brændsler og kapacitet. Anlæggene skal derudover betale fuld affaldsafgift af alt affald og overholde skrappere emissions-krav end de centrale kraftværker.

Hvis energiudspillet gennemføres i den nuværende form vil det medføre ulige vilkår om forbrænding af affald. Det strider klart mod de hidtidige energipolitiske aftaler om mest mulig decentral kraftvarme, og kommunernes ansvar for forbrændingskapacitet.

Ved at de kulfyrede kraftværker får incitamenter til at forbrænde en andel affald, legitimerer man disse kraftværkers videre drift. Ud fra en CO2 og klimapolitisk vinkel kunne det givetvis være mere optimalt at sikre udfasningen af disse anlæg for at sikre at målene om at indføre mere vedvarende energi kan nås.

Hvis man politisk bestemmer at de centrale kraftværker i fremtiden skal have mulighed for at brænde mere affald må det ud fra en miljøpolitisk vinkel samtidig sikres at disse værker også pålægges en forpligtelse til at de til enhver tid vil modtage affald, så forsyningssikkerheden på affaldsområdet ikke lider skade.

RenoSam vurderer at de ændringer i energipolitikken, som der lægges op til, ikke kan begrundes samfundsøkonomisk eller miljømæssigt.

Rambøll har på vegne af RenoSam nærmere belyst dette i vedlagte notat af 6. juli 2007.

RenoSam har derfor i dag opfordret Energistyrelsen til at redegøre nærmere for aftaleudkastets samfundsøkonomiske og miljømæssige konsekvenser.

Om biomasse på decentrale kraftværker

I udkastet til den energipolitiske aftale åbnes der for nye biomasseanlæg i de decentrale områder. Det vil påvirke forbrændingsanlæggenes økonomi negativt på to måder:

For det første vil det forringe muligheden for at nyttiggøre energien ved affaldsforbrænding, hvis større andele biomasse skal indfases i fjernvarmeforsyningens grundlast. For forbrændingsanlæggene betyder det et lavere energisalg, og dermed samlet ringere økonomi samt en ringere energieffektivitet på grund af bortkøling.

Umiddelbart synes dette at virke imod en fornuftig energimæssig udnyttelse af ressourcerne i affaldet der under alle omstændigheder skal håndteres/brændes.

For det andet vil forøget biomasse kunne øge affaldsbehandlingspriserne, fordi reglerne om afregning med affaldsvarme bygger på et substitutionsprincip eller følger et varmeprisloft.

Biomasseanlæg har i øvrigt også lempeligere emissionskrav.

Derfor vil øget biomasse i områder med affaldsforbrænding, sammen med effekten af forbrænding af affald på centrale kulfyrede kraftværker, samlet set forringe økonomien i dedikerede forbrændingsanlæg. Det er særdeles uhensigtsmæssigt, at væsentlige forudsætninger for kommunernes omfattende og langsigtede investeringer i affaldsforbrændingsanlæg hermed forrykkes. I værste fald kan de meget store kommunale investeringer i energieffektiv kraftvarmeproduktion bringes i fare.

De nævnte forhold vil modvirke øget kraftvarmeproduktion på almindelige affaldsforbrændingsanlæg. Selv ren varmeproduktion baseret på affald kan i visse områder blive økonomisk meget vanskelig. Det vil derfor også have uheldige energi- og miljømæssige konsekvenser.

Det er derfor vores vurdering, at de foreslåede ændringer i energipolitikken ikke kan begrundes samfundsøkonomisk eller miljømæssigt.

Affaldsvarme og el fra affaldsforbrændingsanlæg er vedvarende energi

Aftaleudkastet rummer forslag til forbedringer i afregningen af energi fra vindmøller, biogasanlæg.

RenoSam ønsker at gøre opmærksom på, at forbrændingsegnet affald som bruges til fremstilling af el og varme, også bør betragtes som vedvarende energi.

Derfor bør alle forbedringer i afregningen af energi, baseret fra vedvarende energi stilles lige. Tilskud til el og varme fra affald bør derfor modsvare andre VE-teknologier, således at forholdet mellem disse produktionsenheder ikke forrykkes.

Forrykkes forholdet mellem produktionsenhederne bør dette være samfundsøkonomisk og miljømæssigt begrundet.

Fjernkøling

RenoSam kan tilslutte os intentionerne om at nyttiggøre potentialet for øget fjernkøling.  Vi er dog også opmærksomme på de barrierer, der i dag eksisterer for at iværksætte fjernkølingsaktiviteter. Det være sig såvel barrierer i form af skatter og afgifter samt de kommunalretlige regler.

Energiafgifter

I dag bidrager CO2  – afgiften til at fremme samproduktion af el og varme på dedikerede affaldsforbrændingsanlæg. Hvis de centrale kraftværker får mulighed for at tage affaldet, forsvinder en væsentlig samfundsøkonomisk og miljømæssig gevinst ved almindelig affaldskraftvarmeproduktion. RenoSam henviser i denne forbindelse til vedlagte notat af 6. juli 2007 fra Rambøll.

Nye mere effektive energiteknologier

Det er nødvendigt, at fastholde at energi fra affald karakteriseres som vedvarende energi, hvis affaldsforbrændingsanlæg skal have adgang til de nye forskningsmidler. Der bør satses langt mere offensivt på en teknologiudvikling, der sikrer, at forbrændingsteknologien er gearet til at imødekomme nye miljømæssige krav. Det vil også medvirke til at Danmark kan fastholde en stærk international placering, når en række europæiske lande i de kommende år vil udbygge forbrændingskapaciteten for at for minimere mængderne af affald til deponering.

 

RenoSam vil indgår gerne i drøftelser af indhold og konsekvenser af udkast til ny energipolitisk aftale, ligesom RenoSam gerne bidrager med yderligere oplysninger, der kan indgå samfundsøkonomiske og miljømæssige konsekvensvurderinger.

 

Et tilsvarende brev er samtidig sendt til Folketingets Energiudvalg.

 

Venlig hilsen

RenoSam

 

 

Jacob H. Simonsen

Direktør