Orienteringsnotat

   

  

 

Pesticider/Kemikalier

J.nr. 601-00003

Ref. momwe

Den 24. oktober 2006

 

 

 

Resultat af den tredje partskonference under Rotterdamkonventionen om proceduren for forudgående informeret samtykke for visse farlige kemikalier og pesticider i forbindelse med international handel. Geneve den 9. – 13. oktober 2006.

 

Baggrund

Rotterdamkonventionen om proceduren for forudgående informeret samtykke for visse farlige kemikalier og pesticider i forbindelse med international handel giver de lande som er parter til konventionen mulighed for at sige nej til - eller stille betingelser ved - import af stoffer, der er opført på bilag 3 til konventionen. Endvidere stilles der krav om orientering af myndigheder, mærkning af stoffer og fremsendelse af relevante oplysninger til importøren ved eksport af stoffer der er under­kastet særlig restriktiv national regulering. 

For yderligere oplysning om konventionen henvises til orienteringsnotat om partskonferencen af 22. september 2006.

 

 

Centrale emner på COP 3 og overordnet vurdering af resultaterne

Der var følgende centrale emner på COP 3:

1.      Forretningsorden for partskonferencen

  1. Implementering af konventionen
  2. Optagelse af asbeststoffet krysotil på bilag 3
  3. Overholdelsesmekanisme for konventionen
  4. Finansielle mekanismer og teknisk assistance
  5. Udnyttelse af synergier mellem Rotterdam-, Stockholm- og Baselkonventionen
  6. Arbejdsprogram og budget for 2007-8

 

Som forventet blev det en konference med vanskelige forhandlinger, først og fremmest hvad angår vedtagelsen af en overholdelsesmekanisme og eventuel optagelse af asbeststoffet krysotil under konventionen. Det lykkedes ikke at få vedtaget en overholdelsesmekanisme eller at få optaget krysotil på konventionens liste. På andre punkter var der dog fremskridt, og det lykkedes blandt andet at få vedtaget udmærkede beslutninger om henholdsvis synergier og finansiering.

 


 

Resultat af forhandlingerne

1. Forretningsorden for partskonferencen

Der var som forventet ikke enighed om at give mulighed for at træffe beslutninger med kvalificeret flertal for vedtagelse af substantielle beslutninger. Sagen blev derfor udskudt til en senere partskonference.

 

 

2. Implementering af konventionen

Der blev vedtaget en beslutning om teknisk assistance, som skal bidrage til at afhjælpe de problemer u-landene har med at leve op til deres forpligtelser under konventionen. Beslutningen omfatter bl.a. initiativer u-landene selv bør tage, samarbejde i regionale fora og prioriteter for 2007-2008.

 

 

3. Optagelse af asbeststoffet krysotil på bilag 3

Som forventet modsatte en håndfuld lande med kommercielle interesser i asbeststoffet krysotil sig optagelsen af stoffet under konventionen, selvom det var anbefalet til optagelse af den komité, som står for at kontrollere, at alle kriterier for optagelse er opfyldt. Det forhindrer optagelsen, da partskonferencen skal træffe den endelige beslutning ved enstemmighed.

 

Der blev i stedet opnået enighed om en beslutning, hvori det angives, at partskonferencen endnu ikke er i stand til at tage en beslutning om optagelse af krysotil, men at sagen skal overvejes på den næste partskonference i 2008. Der står videre, at konventionens parter opfordres til på frivillig basis at udveksle informationer om krysotil, for at gøre u-landene i stand til på et oplyst grundlag at træffe beslutning om import og håndtering af krysotil.

 

Der blev desuden vedtaget en beslutning om mekanismer for informationsudveksling under konventionen, på foranledning af EU. Beslutningen imødegår den uberettigede kritik, som nogle lande har rejst om mulighederne for at udveksle oplysninger om håndtering af problematiske stoffer, og som er blevet brugt som en undskyldning for at gå imod optagelsen af krysotil.

 

 

4. Overholdelsesmekanisme for konventionen

Forhandlingerne om en overholdelsesmekanisme var som forventet meget vanskelige. En række lande ønskede en ”svag” mekanisme, forstået som en mekanisme, som først og fremmest

-          udelukkende indeholder tiltag som hjælper de lande som ikke overholder mekanismen, og ikke kritiserer eller straffer dem

-          kun kan startes ved, at den part som har problemer selv melder det

-          hvor alle beslutninger, som skal træffes af overholdelseskomiteen, sker ved enstemmighed

 

Efter forhandlinger i en særlig kontaktgruppe var man på konferencens næstsidste dag kun blevet enige om elementer, som samlet set ville betyde en svag mekanisme, og uenighederne mellem parterne var meget store. Forhandlingerne brød sammen, da et enkelt land få timer før konferencens afslutning afviste at forhandle om en punkt EU lagde afgørende vægt på, nemlig at konventionens sekretariat også skulle kunne starte mekanismen.

 

Det blev besluttet, at forhandlingerne skal afsluttes på det næste partsmøde i 2008, på basis at de resultater der var opnået inden formandens kompromisforslag blev fremlagt.

 

 

5. Finansielle mekanismer og teknisk assistance

Forhandlingerne blev mindre konfliktfyldte end på de tidligere partskonferencer. I-landene holdt fast i, at man skal forsøge at anvende de eksisterende mekanismer, og dette blev modstræbende accepteret af u-landene, som ville foretrække en selvstændig mekanisme/fond.

 

Der blev truffet en beslutning om finansielle mekanismer, som vedrører hvad u-landene og lande med overgangsøkonomier selv bør gøre, hvad i-landene bør gøre, og hvilken rolle de internationale organisationer m.v. som arbejder med kapacitetsopbygning bør have. Teknisk assistance er anført ovenfor under punkt 2.

 

Særligt skal fremhæves, at det er en del af beslutningen, at den globale miljøfacilitet, GEF, på længere sigt opfordres til at blive finansieringsmekanisme for hele kemikalieområdet. GEF er i dag finansieringsmekanisme for bl.a. Klimakonventionen, Biodiversitetskonventionen og Stockholmkonventionen.

 

 

6. Udnyttelse af synergier mellem Rotterdam-, Stockholm- og Baselkonventionen

På den anden partskonference under Stockholmkonventionen om pop-stoffer i maj 2006 blev det besluttet at foreslå oprettelsen af en arbejdsgruppe bestående af parter til Stockholm-, Rotterdam- og Baselkonventionen. Arbejdsgruppen skal efter planen udarbejde forslag til, hvordan konventionerne/konventionssekretariaterne bedre kan samarbejde og koordinere arbejdet under konventionerne.

 

Der blev truffet beslutning om at bakke op om Stockholm-beslutningen.

Beslutningen opfordrer desuden Baselkonventionens partskonference, som finder sted i november og december i år, til at bakke op om beslutningerne, så arbejdsgruppen kan blive en realitet.

 

 

7. Arbejdsprogram og budget for 2007-8

Der blev vedtaget et budget for 2007-2008. De enkelte landes bidrag til konventionen vil falde, bl.a. fordi flere lande har ratificeret konventionen.