|
|
Den 29. juni 2007 |
|
|
|
|
|
|
|
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed resumé af rapporten "Vurdering af
anvendelse af SCR-katalysatorer på tunge køretøjer som virkemiddel til nedbringelse
af NO2-forureningen i de største danske byerâ€.
Rapporten er udarbejdet som opfølgning på mit betænkningsbidrag til lovforslaget om miljøzoner i december 2006, hvor jeg har lovet at gennemføre en vurdering af SCR-katalysatorer som virkemiddel til overholdelse af grænseværdien for kvælstofdioxid (NO2) i luften langs trafikerede gader i større danske byer. Rapporten er offentliggjort på DMU’s hjemmeside (www.dmu.dk)
Rapportens resultater viser, at indførelsen af et krav om SCR-katalysatorer ikke kan sikre en overholdelse af EU-grænseværdien for NO2.
Jeg havde gerne set eftermontering af SCR-katalysatorer som et proportionalt virkemiddel, men der er på nuværende tidspunkt ikke noget grundlag for en anbefaling af eftermontering af katalysatorer. Det skyldes blandt andet, at de konstaterede NO2-nivauer i sundhedsmæssig henseende slet ikke har den effekt som partikelforureningen har, og som nu imødegås med etableringen af miljøzoner med partikelfilterkrav.
Som følge af de usikkerheder som DMU angiver, at opgørelsen er forbundet med, har jeg bedt om en opdatering af fremskrivningen af NO2-emissionen, når der er et tilstrækkeligt datagrundlag herfor.
Jeg kan til udvalgets orientering oplyse, at der som lovet i betænkningsbidraget arbejdes på en godkendelsesordning for SCR-katalysatorer.
PÃ¥ baggrund af rapporten har jeg bedt Miljøstyrelsen om at vurdere andre virkemidler, bl.a. som led i regeringens handlingsplan for fremme af miljøeffektiv teknologi. Jeg har bedt Miljøstyrelsen om, at der i 2008 foreligger en opdateret oversigt over mulige effektive virkemidler, der kan tages i brug for at overholde grænseværdien. Â
  Connie Hedegaard         |
/ |
     Karsten Skov |