MILJØstyrelsen                                                                                  18.
juni 2007
Pesticider                                                                                           micbj/pesticider                                         j.nr.
DEP-243-00013
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til forordning om den anden fase af det tiårs arbejdsprogram, der er omhandlet i artikel 16, stk. 2, i direktiv 98/8/EF af 16. februar 1998 om markedsføring af biocidholdige produkter.
1. Status
Kommissionen har sendt ovennævnte forslag til medlemslandene. Udkastet er endnu ikke fremsendt officielt og foreligger pt. kun i en engelsk version.
Â
Forslaget har hjemmel i artikel 16, stk. 2 i direktiv 98/8/EF af 16. februar 1998 om markedsføring af biocidholdige produkter (biociddirektivet).
Der skal stemmes om forslaget den 21. juni 2007 ved komitéprocedure (forskriftsprocedure).
2. Formål og indhold
Nærværende forslag er Kommissionens udkast til en ny opdateret revurderingsforordning under biociddirektivet til erstatning for den tidligere 2. revurderingsforordning. Biociddirektivets hovedformål er at indføre en godkendelsesordning efter positivlisteprincip for biocidprodukter i 23 produkttyper. Direktivet indeholder en overgangsordning (artikel 16), som skelner mellem nye og eksisterende biocidaktivstoffer og som gør det muligt via såkaldte revurderingsforordninger at gennemføre et systematisk undersøgelsesprogram for de gamle kendte aktivstoffer.
Kommissionen har anført følgende hovedformål med forslaget:
Forslaget skal omstrukturere og forenkle især bilagsdelen af den eksisterende 2. revurderingsforordning med det formål at skabe større overskuelighed for programmets interessenter, dvs. først og fremmest firmaer og myndigheder. Den nuværende 2. revurderingsforordning er fra 2003 og er allerede ændret to gange og en del af forordningens artikler og bilag, vedrørende f.eks. visse ansøgningsfrister og forlængelse af frister, er nu forældede og foreslås ophævet.
Forslaget gør efter sin ordlyd op med Kommissionens hidtil anvendte fremgangsmåde med løbende at opdatere forordningens bilag ved ændringsforordninger, når aktivstoffer skal fjernes fra undersøgelsesprogrammet på grund af manglende overholdelse af ansøgningsfrister eller datakrav. Fremover vil sådanne nødvendige opdateringer foregå ved selvstændige retsakter.
Forslaget strammer op på de ansøgende virksomheders mulighed for at overdrage ansøger-rollen fra en virksomhed til en anden. Herved søger Kommissionen at forhindre omgåelse af reglerne om udfasning af biocidprodukter med aktivstoffer, der ikke er ansøgt i tide.
Â
Forslaget indfører en generel dispensation indtil 14. maj 2010 fra kravet om udfasning af biocidmidler med ikke anmeldte aktivstoffer for så vidt angår repellenter eller lokkemidler, hvis aktive stoffer udelukkende består af noget spiseligt (foder eller fødevarer).
I øvrigt har Kommissionen foretaget enkelte rettelser og justeringer af aktivstofferne på de respektive bilag.
3. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtagen rådsretsakt, hvorfor regeringen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Â
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forordningsforslaget kan nødvendiggøre en ændring af bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler, som indeholder en reference til EU-lovgivningen. Som forslaget er formuleret nu, vurderes det, at det vil være nødvendigt med supplerende dansk regulering. Der vil givet fald være hjemmel i kemikalieloven til at foretage ændringen af bekendtgørelsen.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forslaget forventes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser i Danmark.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark eller i EU.
5. Høring
Rammenotat om forslaget har været i høring i EU-Specialudvalget vedrørende miljøspørgsmål i juni 2007, hvor der er kommet følgende høringssvar:
Forbrugerrådet oplyser, at man af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at forholde sig til forslaget, og Forbrugerrådet kan således ikke tages til indtægt for at støtte forslaget eller for det modsatte.
6. Forhandlingssituationen
En tidligere version af forslaget blev drøftet på et møde i marts 2007 i Kommissionens arbejdsgruppe for de kompetente myndigheder, hvor de fleste lande gav udtryk for støtte. Der har ikke været afholdt møder med de øvrige medlemsstater forud for fremsendelsen af den seneste version af forslaget. Det forventes, at forordningen vedtages, evt. med justeringer som følge af landenes kommentarer på mødet den 21. juni 2007.
7. Dansk holdning
Danmark er generelt enig i forslaget og finder ligesom Kommissionen at en omstrukturering og forenkling af især bilagsdelen af revurderingsforordningen er tiltrængt. Det er som udgangspunkt en fordel, at forslaget gør oplistningen i bilag II over de aktivstoffer, som ved forordningens ikrafttrædelse er anmeldt til undersøgelsesprogrammet, permanent. Den tidligere fremgangsmåde, hvor bilaget løbende blev ændret, når aktivstofferne ikke blev ansøgt i tide, var vanskelig at administrere, blandt andet fordi der gjaldt forskellige frister for udfasning for de specifikke aktivstoffer afhængig af, hvornår aktivstofferne blev optaget eller fjernet fra listen.
Den ny metode, hvor de aktivstoffer som skal udfases oplistes i selvstændige beslutninger, betyder, at bilag II bliver et øjebliksbillede af retstilstanden på tidspunktet for forordningens ikrafttræden i stedet for en samlet status til enhver tid. Som konsekvens heraf har Danmark og andre lande under forhandlingerne opfordret Kommissionen til at supplere revurderingsforordningen og beslutninger med omhyggeligt ajourførte lister over hvilke aktivstoffer, som er med i undersøgelsesprogrammet og gøre denne liste tilgængelig på Kommissionens hjemmeside. Det kan give virksomheder og myndigheder – ikke mindst tilsynsmyndigheder – et umiddelbart overblik over status i undersøgelsesprogrammet. Kommissionen har uformelt tilkendegivet, at den vil påtage sig denne opgave.
Forslaget viderefører og præciserer den nuværende forordnings bestemmelser i artikel 4 om udfasning af biocidprodukter med ikke anmeldte aktivstoffer. Danmark er enig i, at der er et behov for præcisering af de gældende bestemmelser herom, men har opfordret Kommissionen til desuden at indføre differentierede frister for udfasning som følge af beslutninger om ikke-optagelse, sÃ¥ledes at der gælder én frist for ophør af salg og én senere frist for ophør af brug.Â
Danmark er enig i de dele af forslaget, som vedrører henholdsvis muligheden for overdragelse af ansøger-forpligtelser og dispensationen indtil 2010 for repellenter eller lokkemidler, der indeholder fødevarer eller foder som aktive stoffer.