Den 15. juni 2007 |
|
|
|
|
Indgrebsmuligheder i eksisterende miljøgodkendelser af husdyrbrug
Husdyrbrug 75 – 250 DE
For husdyrbrug mellem 75 dyreenheder og 250 dyreenheder gælder den 8-årige retsbeskyttelsesperiode ubetinget. Det vil sige, at vilkår i en miljøgodkendelse ikke kan ændres i den 8-årige periode, selv om der fremkommer nye oplysninger, f.eks. om at forureningen medfører miljø- og naturmæssige skader, der ikke kunne forudses, da godkendelsen blev meddelt.
Husdyrbrug over 250 DE
Husdyrbrug over 250 DE gælder – på samme måde som for industrien – meget begrænsede muligheder for erstatningsfrit at stille nye vilkår i den 8- årrige retsbeskyttelsesperiode.
Revurdering
Når vand- og naturplanerne foreligger, vil nye godkendelser skulle gives på baggrund af disse planer. I perioden indtil da skal kommunerne inddrage al tilgængelig viden om vand- og naturplanerne i forbindelse med godkendelser. Husdyrbrug hvis godkendelse skal revurderes efter 8 år skal ligeledes revurderes efter de regler, der gælder på tidspunktet for revurderingen. Kommunerne kan i nogen grad selv tilrettelægge, hvornår de igangsætter revurderingen. Krav stillet i forbindelse med godkendelser og revurderinger sker erstatningsfrit.
Når kommunerne i 2010 skal udarbejde de kommunale handleplaner, der skal fastlægge den konkrete indsats til at opfylde vand- og naturplanerne, vil det være hensigtsmæssigt og relevant, at kommunerne fastlægger en rækkefølge for indsatserne. I den sammenhæng vil der kunne tages højde for, hvornår den 8-årige retsbeskyttelse for godkendte brug udløber.
Andre bestemmelser
Bestemmelsen om den 8-årige retsbeskyttelse efter lov om miljøgodkendelse mv. af husdyrbrug udelukker ikke, at der på andet retsgrundlag kan gribes ind overfor godkendte husdyrbrug i retsbeskyttelsesperioden, hvis det er nødvendigt for at gennemføre vand- og naturplanerne efter miljømålsloven. Det gælder f.eks. indgreb efter miljøbeskyttelsesloven af hensyn til beskyttelsen af overfladevand eller grundvand.
Når den nødvendige, mest hensigtsmæssige og omkostningseffektive indsats skal fastlægges i vand- og naturplanlægningen, må det i øvrigt forventes, at der i en række situationer vil være tale om foranstaltninger, som ikke under nogen omstændigheder kan gennemføres alene gennem vilkår for en husdyrgodkendelse.
Der kan f.eks. være behov for at tage store arealer helt ud af drift eller forbyde alle former for gødskning. Gennemførelse af større vådområdeprojekter kan heller ikke fastlægges i en miljøgodkendelse. Der vil derfor under alle omstændigheder være behov for at tage andre retsregler i anvendelse for at leve op til vand- og naturplanerne.
Til opfyldelse af habitat- og fuglebeskyttelsesdirektivet kan der efter reglerne i naturbeskyttelseslovens kap. 2 a gribes ind overfor lovligt bestående virksomhed med påbud om ophør eller reduktion af aktiviteterne. Der kan gribes ind efter disse regler, hvis der ikke er andre anvendelige muligheder for indgreb i den aktuelle situation. Indgreb efter kap. 2 a udløser krav på erstatning for det tab, der lides.
I forhold til vandrammedirektivet følger det af de tidsfrister, som direktivet indeholder, at der ikke består nogen pligt for medlemslandene til at leve op til målsætningerne efter direktivet, før vandplanerne foreligger om nogle år.
Det er derfor ikke på nuværende tidspunkt afklaret, om der i alle tilfælde findes de nødvendige regler til at kunne gribe ind overfor bestående virksomhed. Spørgsmålet om behovet for nye regler til gennemførelse af vandrammedirektivet forudsættes revurderet, når der er større klarhed om miljømålene efter både vandrammedirektivet og Natura 2000-direktiverne og indsatsbehovet.