MILJØstyrelsen                                                                                                       11. juni 2007

Vand                                                                                                                        MST- 406-00001

                                                                                                                                tva/hpk

 

 

 

Status for gennemførelse af handlingsplan for beskyttelse af miljøet i forbindelse med olie- og gas-operatørernes aktiviteter i den danske del af Nordsøen (Offshore handlingsplanen).

 

Miljøministeren fremlagde den 19. december 2005 den såkaldte Offshore handlingsplan med det formål, at miljøpåvirkningerne fra produktion og den forudgående efterforskning efter olie og naturgas holdes inden for de grænser, der er afstukket gennem den nationale regulering og internationale aftaler.

 

I henhold til planen skal der foretages en evaluering af de enkelte elementer i planen i foråret 2007. I det følgende gives en kort status punkt for punkt for det indtil maj 2007 gennemførte arbejde med at realisere handlingsplanen.

 

Kemikalier

Operatørernes udledning af kemikalier rapporteres en gang om året i oktober for det forudgående år. Sidste samlede rapport er modtaget i oktober 2006 for året 2005.

 

·         Operatørerne skal senest med udgangen af 2005 have stoppet udledning af alle sorte kemikalier.

De sorte kemikalier er de offshorekemikalier, som man i havkonventionen OSPAR har vurderet er de mest skadelige for havmiljøet og hvor en substituering er højt prioriteret.

 

De danske operatører har alle stoppet udledningen af de sorte kemikalier inden for tidsfristen i offshorehandlingsplanen. Danmark opfylder dermed også havkonventionen OSPARs mål om udfasning af de sorte kemikalier inden 1. januar 2010.

 

·         Operatørerne fortsætter den løbende substitution af kemikalier med henblik pÃ¥ at udledning af sÃ¥kaldte ”røde” kemikalier ophører senest med udgangen af 2008, hvor det er realistisk muligt (”Best Available Technique”), og hvor anvendelsen af alternative kemikalier vil være en miljømæssig fordel samlet set.

De røde kemikalier er offshore kemikalier, der står på havkonventionen OSPARs liste over stoffer, som giver anledning til bekymring, og hvor der skal gøres en indsats for at nedbringe udledningerne.

 

Den hidtidige udvikling fremgår af tabel 1. Der er sket et mærkbart fald siden 2001, hvor den samlede udledning var på 715 tons. Udledningen i 2005 udgjorde 425 tons svarende til en reduktion på ca. 40 % af udledningen i 2001. To af de danske operatører er tæt på allerede i 2005 at have opfyldt målet om helt at have udfaset de røde kemikalier, og alle de danske operatører forventer at opfylde målet inden udgangen af 2008.

 

I havkonventionen OSPAR pågår en drøftelse af, om man skal vurdere en bestemt gruppe offshore kemikalier (overfladeaktive stoffer) som røde eller gule kemikalier. Den nærmere afklaring af dette kan ændre på tallene, da nogle af de røde kemikalier kan blive ændret til gule. I Danmark er der igangsat en nærmere kortlægning af omfanget af denne problemstilling. Et foreløbigt overblik forventes klar i juli-august 2007.

 

Siden den danske offshore handlingsplan blev vedtaget i december 2005 har man i havkonventionen OSPAR vedtaget mål for udfasning af de røde kemikalier. Efter dette skal de røde offshore kemikalier være udfaset 1. januar 2017, dvs. 8 år senere end i Danmark.

 

Tabel 1: Udledning af røde offshore kemikalier. Kilde: Indberetning til OSPAR/OIC Table 8 for 2001 – 2005

 

Amerada

Hess

DONG

Mærsk

Danmark

I alt

2001

=100

Ã…r

Tons

Tons

 

2001

8

20

681

715

100

2002

30

36

484

550

77

2003

22

11

408

441

62

2004

14

4

408

426

60

2005

3

5

418

426

60

2006

 

 

 

 

 

2007

 

 

 

 

 

2008

 

 

 

 

 

2009

0

0

0

0

MÃ¥l

 

Olieudledninger

·         Operatørerne overholder fra 1. januar 2006 en grænseværdi for olie i udledt produktionsvand pÃ¥ 30 mg/l mÃ¥lt som volumenvægtet mÃ¥nedsgennemsnit beregnet efter aftale mellem operatørerne og Miljøstyrelsen.

Generelt har operatørerne overholdt den nye grænseværdi. Dog har man på enkelte produktionsplatforme i kortere perioder haft tekniske problemer, der har givet vanskeligheder med at overholde grænseværdien.

 

·         Operatørerne arbejder løbende pÃ¥ at nedbringe koncentrationen af olie i udledt produktionsvand mest muligt. Miljøstyrelsen udarbejder i samarbejde med Energistyrelsen og hver af operatørerne en redegørelse om mulighederne for yderligere injektion i undergrunden af produktionsvand og andre muligheder for reduktion af udledningerne af olie med produktionsvand.

Miljøstyrelsen modtog i slutningen af 2005 indberetninger fra de tre danske operatører om mulighederne for nedbringelse af udledningerne af olie med produktionsvand. På baggrund af disse indberetninger samt møder med operatørerne og energistyrelsen kan der drages følgende foreløbige konklusioner vedrørende mulighederne for reduktion af udledningerne af olie med produktionsvand.

 

Mængden af udledt produceret vand er i perioden 2000 - 2006 steget med ca. 57 % fra ca. 16 mill. m3 til ca. 25 mill. m3 (tabel 2) på grund af felternes stigende alder.  Tilbageføringen af det producerede vand til undergrunden udgjorde i 2006 ca. 25 % for Mærsk, ca. 39 % for Hess Danmark og ca. 75 % for DONG. Mængdemæssigt udgør tilbageføringen af vand på Mærsk felterne langt det største volumen, og sammenlignet med de øvrige Nordsølande er den samlede tilbageføring af vand meget høj.

 

Udledningen af ikke vandopløselig olie (dispergeret olie) med produceret vand steg i perioden 2000 – 2005 fra 261 tons til 445 tons. Fra 2005 – 2006 er der imidlertid sket et fald i udledningen på ca. 15 % eller 65 tons, så der i alt kun blev udledt 376 tons dispergeret olie i 2006 (tabel 3).

 

 

 

Tabel 2: Udledte mængder af produktionsvand i perioden 2000 - 2006

 

Udledt mængde produktionsvand

 

1000 m3/Ã¥r

Ã…r

Mærsk

Dong

Hess

Total

2000

 

 

 

16.026

2001

12.037

1.123

108

13.268

2002

11.600

432

406

12.438

2003

14.422

805

729

15.956

2004

18.145

279

967

19.391

2005

21.005

1202

815

23.022

2006

23.100

894

1136

25.130

 

Tabel 3: Udledte mængder af olie med produktionsvand i perioden 2000 – 2006

Ã…r

Udledt

dispergeret olie

Udledt

opløst olie

Udledt Total olie

 

Tons/Ã¥r

Tons/Ã¥r

Tons/Ã¥r

 

Mærsk

Dong

Hess

I alt

Mærsk

Dong

Hess

I alt

Mærsk

Dong

Hess

I alt

2000

255

5,7

0,7

261

215

4

0,9

220

470

10

2

481

2001

260

21

2,4

283

191

12

1,5

205

451

32

4

488

2002

274

7

6

287

183

5

3,5

192

457

12

10

479

2003

330

9

15

354

248

8

9

265

578

17

24

619

2004

405

4

18

427

279

2

11

292

684

5

29

719

2005

404

16

25

445

318

11

19

348

722

27

44

793

2006

337

22

21

380

 

15

14

 

 

37

35

 

 

Indsatsen i de kommende år til nedbringelse af udledning af olie i produktionsvand må rettes mod tre områder:

1)      Optimering af separationsprocessen

2)      Øget reinjektion af produktionsvand

3)      Forbedret rensning af produktionsvandet

 

Det vurderes, at der med de gængse separations- og rensningsteknikker kan opnås en koncentration på 20 - 25 mg olie/l i det producerede vand, som bortskaffes ved tilbageføring til undergrunden eller udledning til havet (den nuværende grænse er 30 mg olie/l). Mulighederne for at kunne overholde en lavere oliekoncentration end grænsen på de nuværende gennemsnitlige 30/mg/l vurderes i det videre arbejde for de enkelte felter.

 

Forbedringer af systemerne til tilbageføring af vand til undergrunden er teknisk meget vanskelig på grund af de tætte kridtreservoirer, som specielt forekommer på nogle af Mærsk felterne. Enkelte felter, som ikke længere bidrager til produktionen, kan muligvis anvendes, men kapaciteten er usikker, og yderligere undersøgelser er påkrævet.

 

En yderligere optimering af tilbageføringen af vand på de felter, hvor dette er muligt, og udvikling af renseteknikkerne, herunder mulighederne for rensning for den opløste olie (aromater) i produktionsvandet, vil være nødvendig såfremt udledningen af total olie med produktionsvand skal reduceres med 15 % i forhold til udledningen i 2000, som er det mål havkonventionen OSPAR har opstillet. 

 

Miljøstyrelsen vil fortsætte samarbejdet med operatørerne og Energistyrelsen for at nedbringe mængde af olie, der udledes med produceret vand.

 

Luftemissioner

·         Operatørerne er fra 1. januar 2005 omfattet af den danske kvoteordning for CO2-udledning og vil ogsÃ¥ være omfattet af den ny nationale allokeringsplan for perioden 2008-12 og bidrager dermed forholdsmæssigt til den danske klimastrategi.

I allokeringsplanen for 2008 – 12 svarer tildelingen af gratiskvoter til offshore sektoren samlet set til ca. 95 % af kvotegrundlaget. Allokeringsplanen er sendt til godkendelse i EU kommissionen.

 

·         PÃ¥ grundlag af den gennemførte kortlægning af NOx emissioner i Danmark vil der blive gennemført en analyse af de tekniske og økonomiske muligheder for at offshore-sektoren i lighed med andre sektorer kan bidrage til Danmarks gennemførelse af NEC-direktivet.

NEC-direktivet omhandler et nationalt loft over emissionen af bl.a. NOx. Den omtalte analyse er afsluttet og rapporteret i rapporten ”Analyse af Danmarks muligheder for at reducere emissionerne af NOx i 2010”, der i juli 2006 er afleveret til miljøministeren og derefter offentliggjort. I analysen er der gennemført beregninger af forskellige tekniske tiltag med henblik på en prioritering af indsatsen, og beregningerne viser, at alle tiltag vedr. offshore industrien er et stykke nede på prioriteringslisten.

 

Miljøledelse og miljørapportering

·         Operatørerne indfører senest i 2006 miljøledelse med et certificerbart system eller anden lignende ordning. SÃ¥fremt der vælges en anden lignende ordning skal en uafhængig tredjepart verificere overholdelse af lovgivningens krav til miljørapportering og mÃ¥lemetoder.

To operatører: Amerada Hess og DONG har allerede indført et certificeret miljøledelsessystem.

 

Mærsk har besluttet at indføre en lignende ordning. Dette har man fundet mest hensigtsmæssigt også selv om andre dele af Mærsk koncernen har indført systemer certificeret efter ISO 14001. Det valgte system omfatter udover miljø også sundhed og sikkerhed. Systemet er udviklet med en dansk del og en del der skal kunne bruges globalt af Mærsk. Den danske del omfatter Esbjerg afdelingen og relaterede afdelinger i København samt boreafdelingen. I systemet er indbygget, at der som krævet i den danske offshorehandlingsplan sker en verifikation ved en uafhængig tredjepart i forhold til overholdelse af lovgivning, monitering og rapportering. Mærsk foreslår denne verificering hvert 3. år. Miljøstyrelsen foretrækker en årlig verificering svarende til, hvad der er gældende for certificeringen af laboratorierne. Dette forhold er endnu ikke endeligt afklaret.

 

Det er aftalt, at Miljøstyrelsen får tilsendt dokumentation for indgåelse af aftalen i form af kopi af aftale, auditrapport el.lign. og får besked hvis aftalen opsiges og ændres til en ny tredjepart.

 

·         Operatørerne udarbejder hver især og med start senest for Ã¥ret 2006 en Ã¥rlig miljørapport, som gøres offentlig tilgængelig. Rapporten redegør for miljøpÃ¥virkninger som følge af olie- og gasproduktionen, herunder udledning af stoffer til hav og atmosfære.

To operatører: Amerada Hess og DONG har allerede indført årlige miljørapporter på grundlag af deres miljøledelsessystem.

 

Miljøstyrelsen har fra Mærsk modtaget oplysning om, at det endelige udkast til miljørapporten er udarbejdet, og vil blive offentliggjort i slutningen af juni.

 

Tilsyn og beredskab

·         Operatørerne gennemfører med start senest i 2006 en Ã¥rlig certificering af offshore laboratorier efter nærmere aftale med Miljøstyrelsen.

Mærsk har den 12. december 2006 fremsendt certificeringsrapport fra Mærsk Olie og Gas AS. Certificeringen er gennemført SGS Cotax, som er et Skotsk selskab, og certificeringen dækker målingerne af olie i produceret vand, som gennemføres på laboratorierne offshore.

 

Det er aftalt med operatørerne, at de fremover fremsender de årlige certifikater eller udtalelser samt evt. auditrapporterne til Miljøstyrelsen som dokumentation for at dette punkt i handlingsplanen er opfyldt, og at certificeringen af offshore laboratorierne sker hvert år.

 

·        Miljøstyrelsen vil fortsat føre aktivt tilsyn med operatørernes pÃ¥virkning af havmiljøet. Dette tilsyn vil blive synliggjort gennem en Ã¥rlig tilsynsrapport, der fremsendes til Folketinget og offentliggøres pÃ¥ Miljøstyrelsens hjemmeside fra tilsynsÃ¥ret 2006.

Miljøstyrelsen fører løbende tilsyn med operatørernes virke primært gennem de årlige sammenfattende rapporteringer til OSPAR, men for olie området også gennem månedlige rapporter over udledningsmængder og koncentrationer.

 

Miljøstyrelsen har i slutningen af september 2005 været på tilsynsbesøg på Mærsk platformen Dan F og i maj 2006 været på tilsynsbesøg på DONG’s platform Siri. Et tilsynsbesøg på Mærsk platformen Tyra Øst er planlagt til den 3. juli 2007.

 

I 2006 er der ligeledes gennemført monitering af miljøforholdende omkring platformene Tyra øst, Gorm, Dan F, Siri og Syd Arne. Påvirkningerne af det marine miljø fra platformenes udledninger var i alle tilfælde begrænset til et nærområde omkring platformene.

 

Miljøstyrelsens tilsynsrapport for 2006 vil blive offentliggjort på miljøstyrelsens hjemmeside sidst på efteråret 2007.

 

Evaluering

Offshore handlingsplanen skal evalueres i foråret 2007.

Evaluering af handlingsplanen sker med denne rapport.