Den 24. oktober 2006 |
|
|
|
|
Vedrørende substitution under godkendelsesordningen i REACH:
forskellen mellem Europa-parlamentets og Rådets fælles holdning
Godkendelsesordningen i REACH omfatter følgende stoffer:
Europa-Parlamentet har foreslået at en godkendelse forudsætter at 4 betingelser er opfyldt:
· At der ikke eksisterer egnede alternativer,
· At de socioøkonomiske fordele overstiger ulemperne
· At eksponeringen er minimeret og
· At risikoen er tilstrækkeligt kontrolleret.
Parlamentets forslag indeholder således en generel substitutionspligt for alle stoffer omfattet af godkendelsesordningen. Hvis der er egnede alternativer, må stofferne ikke anvendes.
Rådets fælles holdning indeholder en substitutionspligt for følgende stoffer under godkendelsesordningen:
Forskellen er således, at Europa-Parlamentets substitutionspligt går videre end Rådets, når det drejer sig om CMR-stoffer og hormonforstyrrende stoffer, for hvilke der kan fastsættes en nedre grænse for skade på miljø og sundhed. Parlamentet kræver her substitution, hvis der er egnede alternativer uanset, at stoffet anvendes i mængder, der ligger under grænsen for skade for miljø og sundhed.
For CMR-stofferne, for hvilke der kan
fastsættes en nedre grænse for skade på miljø og sundhed gælder i øvrigt, at CMR-stoffer,
kategori 1 og 2 er forbudt i kemiske produkter, der kan anvendes af forbrugere.
De anvendelser, som kan godkendes efter Rådets fælles holdning er således anvendelser
på arbejdspladsen, som til gengæld er omfattet arbejdsmiljøreglernes substitutionspligt.
For sÃ¥ vidt angÃ¥r varigheden af en godkendelse er forskellen mellem Europa-Parlamentet og RÃ¥dets fælles holdning, at Europa-Parlamentet har foreslÃ¥et en fast tidsbegrænsning pÃ¥ 5 Ã¥r, mens RÃ¥det kræver, at der skal fastsættes en tidsbegrænsning, men at varigheden af denne fastsættes i forbindelse med den konkrete godkendelse.Â