Miljøministeriet
J. nr. 241-00001
Notat vedrørende
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Forordning vedr. Registrering, Vurdering og Godkendelse samt Begrænsninger for kemikalier (REACH), etablering af et Europæisk Kemikalieagentur og om ændring af direktiv 1999/45/EF (præparatdirektivet) og Forordningen (EF/-) om persistente organiske miljøgifte
Der henvises til vedlagte reviderede samlenotat af 5. december 2005 om ovennævnte forslag. Nærværende notat omhandler Rådets fælles holdning, som vedtaget 27. juni 2006, og resultatet af afstemning i Europa-parlamentets miljøkomité den 10. oktober 2006.
1. Status
Rådet nåede til politisk enighed om en fælles holdning til forslaget den 13. december 2005.
Rådet vedtog den 27. juni 2006 fælles holdning. Europa-Parlamentet modtog den 4. september 2006 den fælles holdning med Rådets begrundelse. Europa Parlamentets Miljøkomite vedtog den 10. oktober 358 ændringsforslag til Rådets fælles holdning.
Formandskabet søger at opnå enighed med Europa Parlamentet ved 2. behandlingen af forslaget.
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 12. december 2005. Supplerende samlenotat blev oversendt til udvalget den 5. december 2005.
2. Rådets Fælles Holdning (af 27. juni 2006) sammenlignet med Kommissionens oprindelige forslag
Omfanget af forslaget ændres ikke men i selve formålsbestemmelsen tilføjes høj beskyttelse af miljø og sundhed, mens konkurrenceevne og innovation fremmes.
Undtagelserne i Kommissionens forslag udvides pÃ¥ visse omrÃ¥der. Stoffer, der anvendes i færdigt forarbejdede fødevarer og foderstoffer, medicin og medicinsk udstyr og kosmetikprodukter bestemt til den endelige bruger er fritaget fra kravet om sikkerhedsdatablade. Affald undtages fra forordningen, mens stoffer, der tidligere er registreret, men som reimporteres undtages fra dele af forordningen. Polymerer undtages ogsÃ¥ for vurdering. Undtagelsen for vurdering af isolerede mellemprodukter indskrænkes til mellemprodukter, hvis produktion og brug foregÃ¥r i lukkede systemer. Der tilføjes en bestemmelse om, at Forordningen ikke berører fællesskabets miljølovgivning, foruden arbejdsmiljølovgivningen, og en bestemmelse, der tillader medlemslandene at undtage stoffer i særlige tilfælde, hvis forsvarsinteresser gør dette nødvendigt. Bilag IV og V, der undtager visse stoffer fra registrering, skal revideres indenfor 12 mdr. efter forordningens ikrafttræden. Herunder omfatter undtagelsen for naturlige stoffer, som ikke er kemiske modificeret, ogsÃ¥ naturlige stoffer, der har gennemgÃ¥et fysiske-mineralogiske processer inkl. cement klinker, og cellulose pulp (papirmasse).Â
Registrering
Bestemmelserne â€no data – no marketing†er præciseret, sÃ¥ produktion og markedsføring først kan finde sted, nÃ¥r registrering har fundet sted efter forordningens regler. Producenter og importører kan lade sig repræsentere af tredje part i forbindelse med kontakt til andre registranter eller downstream til brugere under registreringsprocessen. Der foreslÃ¥s indført et sÃ¥kaldt OSOR system (â€one substance one registrationâ€), som indebærer et krav om, at dyreforsøg skal deles. For andre data om et stofs egenskaber har registranter ret til at bruge andre registranters data. Alle importører/producenter af et givet stof skal lave en fælles registrering vedr. stoffernes iboende egenskaber, med mindre de kan godtgøre, at omkostningerne i den forbindelse vil være urimelige, at det vil føre til frigivelse af kommercielt vigtige oplysninger, eller at de er uenige i fortolkning af data. Andre oplysninger om f.eks. mængder skal afleveres separat. Agenturet udarbejder en vejledning om deling af omkostninger.
Potentielle PBT/vPvB stoffer, som er klassificerede som miljøfarlige og meget giftige for vandlevende organismer, og som kan give langtidseffekter, skal registres efter 3 år, hvis mængden overstiger 100 tons.
For at lette datadelingen skal producenter og importører præregistrere alle stoffer i mængder større end 1 t/å (med stofnavne og kontaktperson) senest 18 mdr. efter at forordningen træder i kraft. Præregistrerede stofnavne offentliggøres. Producenter og importører af stoffer i mængder under 1 t/år samt downstream-brugere kan desuden vælge at præregistrere deres stoffer. Nye producenter eller importører af indfasningsstoffer skal præregistrere indenfor 6 mdr. og senest 12 mdr. før den
 relevante tidsfrist for registrering.
Informationskrav
Tonnagegrænsen på 1 ton pr. år omfatter indholdet tilsammen i alle præparater fra en given producent/importør. For eksisterende lavvolumen stoffer (1-10 tons), der opfylder visse kriterier (særligt farlige egenskaber eller farlige egenskaber og spredt anvendelse), som afspejler den potentielle risiko, skal der afleveres en datapakke, der er udvidet i forhold til kravene i Kommissionens forslag. For øvrige eksisterende lavvolumen stoffer er det kun de eksisterende tilgængelige data og information om fysisk-kemiske egenskaber, der skal indsendes. Nye lavvolumen stoffer skal registreres med fuld datapakke.
Derudover er der foretaget en række andre ændringer af informationskravene ved registrering, herunder informationskravene vedrørende effekter på forplantningsevnen og fosterudvikling. Kriterierne for, hvornår eksponering er så lav, at test kan undlades, skal vedtages senest 18 mdr. efter Forordningens ikrafttræden. Good Laboratory Practice kræves kun for toksikologiske og økotoksikologiske forsøg.
Stoffer i artikler
For kemiske stoffer, der er beregnet til at afgives fra artikler, er der krav om registrering af alle kemikalier over 1 t/år efter de almindelige regler for registrering. Særligt problematiske stoffer, som er kandidater til godkendelsesordningen og kan afgives fra artikler (f.eks. blødgører fra plast), skal anmeldes til agenturet med mindre producenten kan udelukke, at mennesker eller miljø udsættes for stoffet ved almindelig anvist brug gennem hele stoffets livscyklus.
Informationer gennem leverandørkæden
Formandskabets forslag kræver sikkerhedsdatablade for PBT og vPvB stoffer i koncentrationer > 0,1 %. For stoffer, som ikke er omfattet af sikkerhedsdatabladsreglerne, skal der kun oplyses registreringsnumre, hvis det er nødvendigt af hensyn til sikker håndtering eller omfattet af krav om godkendelse eller anvendelsesbegrænsning. Hvis registreringen udelader visse test / informationer om stoffet med den begrundelse, at brugen af stoffet er så velkontrolleret, at mennesker og miljø ikke udsættes for stoffet, så skal kunden skal oplyses om disse antagelser om brugen f.eks. kun brug i lukkede systemer. Oplysninger om artiklers indhold af særligt problematiske stoffer, som er kandidater til godkendelsesordningen, skal videregives til professionelle kunder. Hvis behørigt så kan anvendelses- og udsættelseskategorier bruges til at kommunikationen i leverandørkæden.
Downstream-brugere
Hvis det af hensyn til sundhed eller miljø ikke er muligt for en leverandør at medtage kundens anvendelse som en identificeret sikker anvendelse, skal vedkommende begrunde dette over for kunden og Agenturet. Registranten skal inkludere denne anvendelse som en anvendelse, han advarer imod. Downstream-brugere får pligt til at anvende stoffet i overensstemmelse med oplysninger af betydning for risikohåndteringen. Der bliver indført en undtagelse for at udarbejde kemikaliesikkerhedsrapporter for stoffer, der bruges til forskning og udvikling. Endvidere, skal Downstream-brugere ikke udarbejde kemikaliesikkerhedsrapporter for stoffer eller præparater, de anvender i mængder < 1 t/å, men de skal overveje, identificere og indføre passende foranstaltninger til at nedbringe risikoen og anmelde og anvendelsen til Agenturet.
Vurdering
Efter formandskabets forslag foreslÃ¥s dossiervurdering og compliancecheck (stikprøvekontrol) udført af Agenturet. Agenturet skal undersøge forslag til forsøg med henblik pÃ¥ at tilvejebringe de oplysninger, som kræves i henhold til bilag IX og X, og Agenturet kan foreslÃ¥ andre test. Stoffer til dossiervurdering prioriteres sÃ¥ledes, at høj prioritet gives til stoffer, der er PBT/vPvB, allergiÂfremÂkaldende, har CMR effekter eller produceres/importeres i mængder over 100 tons/Ã¥r og er farlige og anvendes bredt. Der skal laves stikprøvekontrol af mindst 5 % af stofferne for hvert tonnagebÃ¥nd ud fra visse prioriteringer. Her kan kemikaliesikkerhedsrapporten samt begrundelser for at indsende separat registrering nu ogsÃ¥ undersøges. Agenturet er ansvarlig for at koordinere stofvurderingerne og skal prioritere disse i fællesskab mellem Agenturet og medlemslandene. Medlemslandene skal selv udføre vurderingerne eller udnævne en anden institution til at vurdere pÃ¥ deres vegne. SÃ¥fremt ingen medlemslande pÃ¥tager sig at vurdere et stof pÃ¥ prioritetslisten, skal Agenturet sørge for, at en vurdering gennemføres.
Godkendelsesordning
FormÃ¥let med godkendelsesordningen er ændret, sÃ¥ledes at substitution er den endelige mÃ¥lsætning, hvis der findes teknisk, miljømæssigt og økonomisk egnede alternativer. Det skal anføres hvis og hvorvidt produktudvikling er omfattet af godkendelseskravet. Sikkerhedsnetkriteriet (for f.eks. hormonforstyrrende stoffer) er ændret fra â€identificeres som†til †videnskabelig dokumentation for sandsynlige alvorlige virkninger†pÃ¥ mennesker eller miljø, som giver anledning til samme bekymring som CMR/PBT/vPvB stoffer. Til gengæld behøver effekterne ikke at være irreversible.
Undtagelser for specifikke anvendelser kan kun forekomme, hvis eksisterende fællesskabslovgivning betyder, at risikoen er tilstrækkeligt kontrolleret. Der er ikke i forslaget en generel undtagelse for anvendelser tilladt i henhold til Vandrammedirektivet eller IPPC direktivet, og alle kilder til stoffet skal tages i betragtning i forbindelse med godkendelsen. Godkendelsespligtige stoffer i artikler kan omfattes af yderligere begrænsninger og forbud.
Der skal udarbejdes en kandidatliste med stoffer, som opfylder kriterierne for at kræve godkendelse, og denne liste skal løbende opdateres. Agenturet skal offentliggøre, at et stof er foreslået til kandidatlisten, så tredje parter kan kommentere forslaget. Senest to år efter forordningens ikrafttrædelse skal de første stoffer fra kandidatlisten foreslås omfattet af godkendelse. Herefter skal der hvert andet år tilføjes stoffer. For stoffer som f.eks. PBT’er eller stoffer, der skader arveanlæggene, for hvilke, der ikke kan fastsættes en tærskel for, hvornår en risiko er acceptabel, skal der kun gives godkendelse, når de samfundsøkonomiske gevinster opvejer risikoen, og hvis egnede alternativer ikke er til rådighed. Ansøgning om godkendelse skal for alle stoffer indeholde en analyse af egnetheden af alternativer. Godkendelser vil skulle genvurderes efter en fastsat tidsfrist, og er normalt underlagt betingelser, f.eks. overvågning.
Begrænsning af produktion og anvendelse
Det skal anføres, hvis produktudvikling ikke er omfattet af begrænsningen. Beslutninger om begrænsning af produktion og anvendelse skal foretages under hensyn til socio-økonomiske forhold og tilgængeligheden af alternativer. Agenturet skal vedligeholde en liste over stoffer for hvilke, der er begrænsningsforslag under udarbejdelse, hvilket højst må vare 12 mdr. Andre begrænsningsforslag kan ikke udarbejdes så længe stofferne er optaget på listen. Strengere eksisterende nationale begrænsninger kan opretholdes i en overgangsperiode på 6 år. Kommissionen skal lave en oversigt over disse nationale regler senest efter 2 år. Reglerne vedr. POP-stoffer inkluderes ikke under REACH. Agenturet skal vurdere, om der er behov for at indføre nye begrænsninger vedr. anvendelsen af et særligt problematisk stof i artikler efter, at et sådan stof er omfattet af krav om godkendelse.
For så vidt angår finansiering af agenturet foreslår formandskabet de nærmere bestemmelser om gebyrer udskilt i en særlig forordning, og gebyrerne skal være lavere for SMV’er. Agenturet skal vurderes efter 5 år. Alle medlemslande har ret til en plads i Agenturets bestyrelse. Komitéen for Risikovurdering overtager arbejdet med klassificering og mærkning fra Medlemsstatskomitéen.
Harmoniseret klassificering og mærkning skal normalt kun ske for CMR-stoffer og stoffer, der giver luftvejsallergi, men kan omfatte stoffer med andre effekter, hvis der er begrundet behov for fællesskabsregulering.
Information
For at bringe forslaget i overensstemmelse med Århus-konventionen skal Agenturets bestyrelse indenfor 12 mdr. efter Forordningens ikrafttræden fastsætte nærmere regler for adgang til information efter principperne i Forordning 1049/2001/EC, der fastlægger reglerne for adgang til information i Rådets, Parlamentets og Kommissionens besiddelse. Resuméer af undersøgelserne både i kort og detaljeret form, den samlede producerede mængde af et stof, oplysninger om urenheder af betydning for klassificering og mærkning, og visse oplysninger i sikkerhedsdatabladene skal ikke offentliggøres, hvis den, der har indsendt oplysningerne, har anmodet herom begrundet med kommercielle hensyn og, at Agenturet har accepteret denne begrundelse..
Kompetente myndigheder
Medlemslandenes kompetente myndigheder skal videregive alle informationer, som de måtte have vedr. lav volumen stoffer, som ikke er registreret med et fuldt datasæt.
Varernes fri bevægelighed og overgangsbestemmelser
Der tilføjes bestemmelse om, at landene kan indføre strengere regler for at beskytte arbejdstagere, sundhed og miljø på områder, der ikke harmoniseres af Forordningen. Kommissionen skal yde den nødvendige støtte til oprettelsen af Agenturet, og til dette formål kan Kommissionen indgå midlertidige kontrakter indtil at direktøren er udpeget. Der er desuden fastsat nærmere bestemmelser vedr. videreførelse af det igangværende arbejde med anmeldelse af nye stoffer og risikovurdering af eksisterende stoffer, samt arbejdet med anvendelsesbegrænsning. De bestemmelser, som er omfattet af revurderingsklausul, overgår fra at kunne ændres ved komitéprocedure til proceduren for fælles beslutningstagen. Bilag I om kemikaliesikkerhedsrapport og Bilag IV og V om undtagelser (som ovenfor omtalt) skal revideres indenfor 12 mdr. efter ikrafttræden.
3. Europa Parlamentets miljøkomites ændringsforslag
Parlamentets miljøkomité stemte den 10. oktober om 358 ændringsforslag. Hovedindholdet i de vedtagne ændringsforslag er:
Formål og omfang
Der blev vedtaget ændringer, der gør det klart, at strengere nationale regler kan indføres, hvis de implementerer fællesskabslovgivning på miljø- og arbejdsmiljøområdet, samt en række ændringsforslag, der undtager tilsætningsstoffer i tobak fra registrering, men til gengæld omfatter disse tilsætningsstoffer i tobak af krav om godkendelse.
â€Duty of Careâ€
Komitéen vedtog, at industriens principielle ansvar for alle stoffer på markedet tydeliggøres i selve den legale tekst gennem en Duty-of-Care bestemmelse, som omfatter, at producenter, importører og downstream brugere skal gøre deres yderste for at forebygge skader på mennesker og miljø, som de med rimelighed kan forventes at forudse, sikre passende information i leverandørkæden inkl. teknisk assistance, dokumentere risikoen og vælge de sikreste stoffer.
Registrering og downstream user pligter
Der blev vedtaget forslag om, at potentielle PBT stoffer klassificeret R50-53 i mængder > 1 t/å skal registreres efter 6 år. Kommissionen skal senest 6 år fra ikrafttræden fremlægge forslag til registrering af polymerer.
Der blev fremsat nogle forslag om at lempe datakravene i forbindelse med registrering. Bl.a. blev det vedtaget at lempe kravene om oplysninger om skader på forplantningsevnen og afkommet for stoffer 10-100 t/å og ligeledes ændre kravet om en fisketest, så omfanget af denne test reduceres i det omfang, at resultaterne af test på alger og dafnier giver mulighed herfor.
Det er også foreslået, at der kræves en kemikaliesikkerhedsrapport for alle stoffer i mængder over 1 t/å, men til gengæld undtages stoffer i præparater på fast form dvs. især metaller er undtaget for kemikaliesikkerhedsrapport.
Der er ligeledes vedtaget forslag om i forbindelse med præ-registrering og registrering at forbedre downstream brugeres muligheder for at finde en anden leverandør, hvis deres nuværende leverandør vælger ikke at registrere, og at der i forbindelse med præregistrering bl.a. skal offentliggøres en generel beskrivelse af anvendelserne baseret på registranten præregistrering af anvendelses- og udsættelseskategorier.
Der er endvidere vedtaget forslag vedr. stoffer i artikler, hvor ændringerne medfører, at bagatelgrænsen for anmeldelse til Agenturet artiklers indhold af stoffer på godkendelsesordningens kandidatliste kan være mindre end de normale 0,1 %, hvis det besluttes via komitologi, samt at dette indhold opgøres for homogene enkeltdele i komplekse artikler. Endvidere blev det vedtaget, at anmeldelse kun kan undgås, hvis registrering af samme stof er sket indenfor det relevante tonnagebånd.
Downstream brugere skal enten bruge stoffet, som foreskrevet af leverandøren eller selv udføre en kemikaliesikkerhedsrapport, uanset om han bruger mindre end 1 t/å.
Datadeling og dyreforsøg
En række ændringer fokuserer på procedurerne for deling af data mellem registranterne, herunder deling af omkostningerne, med et særligt fokus på data fra dyreforsøg. Det drejer sig bl.a. om, at alle i besiddelse af information fra dyreforsøg skal sende denne til Agenturet, at producenter eller importører i besiddelse af information fra dyreforsøg eller information, som kan forhindre dyreforsøg, skal sende dette til Agenturet, og at alle test forslag skal i offentlig høring 3 mdr.
Endvidere er der vedtaget en række forslag med henblik på at styrke Kommissionens Center for validering af alternative testmetoder, ECVAM, herunder, at senest 14 dage efter ECVAM erklærer en ny in-vitro testmetode valid, skal Agenturet tilføje til eller erstatte en testmetode for dyreforsøg på listen over de tilladte test metoder, at ECVAM skal høres om alle forslag til dyreforsøg, og at en ny komité under Agenturet bestående af ECVAM og dyrevelfærds-NGO’er til fremme af alternative test metoder skal oprettes, finansieret af registreringsgebyrerne.
Information i forsyningskæden og forbrugeres adgang til information
Ændringsforslagene omfatter bl.a. et Europæisk kvalitetsmærke, hvis varen er produceret således, at kravene i REACH er overholdt.
Blandt andre forslag kan nævnes ændringer der vedrører downstream brugeres rettigheder og pligter til at modtage og videregive information, at producenter af artikler skal levere sikkerhedsdatablade til kunden, og at forbrugere får ret til alle detaljer om sikkerhed og anvendelse af stoffer i artikler senest 15 dage efter forbrugerne anmoder herom.
Â
Substitution og bestemmelserne om godkendelse af særligt problematiske stoffer
Parlamentet forslag fra 1. læsning blev genfremsat i forskellige varianter, som har til hensigt at fremme substitution. Ordførerens forslag blev stemt igennem med pænt flertal. Denne pakke indeholder følgende elementer:
Alle CMR-stoffer i kategori 1 og 2 (ca. 1250 stoffer), som allerede er kendte plus de stoffer, som identificeres når ny viden opnås gennem registrering) bliver automatisk overført til en kandidatliste, hvorimod andre stoffer såsom PBT og vPvB stoffer skal gennem en udvælgelsesprocedure. Kandidatlisten bliver et bilag til forordningen (Under Rådets Fælles Holdning gennemgår alle stoffer en udvælgelsesprocedure til kandidatlisten, som publiceres på Agenturets hjemmeside).
Godkendelse kan kun udstedes, hvis følgende betingelser er opfyldt nemlig, at der ikke eksisterer egnede alternativer, at midler er taget i anvendelse til at minimerer eksponeringen, at de socio-økonomiske fordele overstiger ulemperne, og at risikoen er tilstrækkelig kontrolleret (â€adequately controlledâ€). Der er sÃ¥ledes ikke mulighed for at godkende en anvendelse, alene fordi risikoen er tilstrækkelig kontrolleret uanset de socio-økonomiske fordele, hvis der findes alternativer. Det er heller ikke muligt at godkende en anvendelse, uanset de socio-økonomiske fordele og selvom ingen alternativer kendes, hvis risikoen ikke er tilstrækkelig kontrolleret. Derudover foreslÃ¥r Parlamentet bl.a. en fast 5-Ã¥rig tidsbegrænsning, at det bliver obligatorisk at medsende en substitutionsplan ved ansøgning om godkendelse og at ændre kriterierne for at kunne omfattes af godkendelseskravet. Endelig er der stemt ændringer igennem vedr. mere fleksible kriterier for PBT og vPvB stoffer og for stoffer, der giver anledning til lignende bekymring, som de øvrige stoffer under godkendelse.
Parlamentets rolle i Agenturet
En række ændringsforslag blev vedtaget, og disse har til hensigt at styrke Parlamentets indflydelse herunder krav om pladser i Agenturets bestyrelse, høring i Parlamentet af kandidater til direktør- og bestyrelsesposter. En række andre ændringer vedr. ligeledes Agenturets opbygning, udvalgenes sammensætning, offentlige erklæringer om uafhængighed af interesser i konflikt med Agenturets funktion m.m.
4. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
For så vidt angår lovgivningsmæssige og erhvervsøkonomiske konsekvenser er der ingen ændringer i forhold til notatet af 8. december 2005.
På baggrund af fælles holdningen og på baggrund af det forberedende arbejde vedrørende implementering, som Kommissionen hidtil har lavet foreligger de nu et klarere billede af de statsfinansielle konsekvenser.
Fælles holdning i rådet har medført, at en række opgaver er overført fra medlemslandene til Agenturet. Dette vil primært lette opgaven for de lande, der har en stor kemikalieproduktion, mens arbejdet med at kommentere og træffe beslutninger på stoffer af væsentlig interesse for f.eks. Danmark stadig ligger hos medlemslandene. Deltagelse i agenturets bestyrelse og komitéer forventes desuden at kræve væsentlige ressourcer. I begyndelsen vil der desuden være et behov for information og vejledning til de mange virksomheder, som berøres af REACH.
Det vurderes, at der i Miljøstyrelsen forventes et merbehov på 7 årsværk i de første 3 år efter ikrafttrædelse, cirka 15 årsværk i de næste 3 år og 11 årsværk fra 6 år til 15 år efter ikrafttrædelse, hvorefter merbehovet vil falde til cirka 6 årsværk.
Merbehovet dækkes frem til og med 2009 af Miljøministeriets eksisterende ramme, hvorefter der sker en evaluering af ressourceforbruget til REACH. Det er aftalt, at aftaleparterne bag kemikaliehandlingsplanen - når resultatet af REACH forhandlingerne foreligger – mødes for at vurdere om der er behov for yderligere initiativer og omprioritering af kemikalieindsatsen indenfor handlingsplanens rammer. Finansiering af REACH skal ses i sammenhæng med den øvrige indsats på kemikalieområdet.
Den ændrede
arbejdsdeling mellem agentur og medlemsstater har resulteret i en revideret
finansiel udtalelse fra Kommissionen om forordningsforslaget (dok.11677/06 ADD
1). Heri opgør Kommissionen at Agenturets netto finansieringsbehov i 2007
forventes at blive 15,4 mio. euro, samt at behovet for 2008 og 2009 vil være
ca. 80 mio. euro i alt. Fastsættelse af gebyrer og afgifter skal ske i en
særskilt Kommissions forordning senest 1 år efter forordningen er trådt i
kraft.
I den oprindelige finansielle udtalelse fra Kommissionen blev det samlede
budget for Agenturet anslået til omkring 359 mio. euro over en elleveårig
periode, hvoraf ca. 79 % af udgifterne forventedes at skulle finansieres ved
gebyrer for registrering og godkendelse. I denne beregning var gebyret for en
registrering foreslået til 400 Euro for stoffer under 100 tons og 8000 Euro for
stoffer over 100 tons. Gebyret for en godkendelse var foreslået til 50.000
Euro. De øvrige udgifter til agenturet dvs. ca. 79 mio. Euro år skulle finansieres
over Kommissionens budget. Disse udgifter vil falde de første 2 år og de sidste
3 år af registreringsperioden.
I den reviderede finansielle udtalelse opgør Kommissionen at Agenturets samlede
budget over en femtenårig periode fra 2007 vil være på ca. 1.189 mio. euro.
Bidraget fra Kommissionens budget vil over en 15-årig periode udgøre omkring
483 mio. euro. Forudsat en dansk betalingsandel på ca. 2 % af EU’s
udgifter, vil det over en femtenårig periode betyde et dansk bidrag på 9,66
mio. EURO eller 72 mio. kroner. De resterende ca. 706 mio. euro (ca. 59 %) vil
være dækket af gebyrer for registrering og autorisation samt ankegebyrer.
Gebyrstrukturen er som følge af den fælles holdning ændret på flere punkter, herunder indføres et gradueret registreringsgebyr afhængig af tonnage (varierende fra 1.200 til 24.000 euro) samt en reduktion i registreringsgebyret for SMV’er på 25 %, samt en reduktion for deltagere i konsortier på 33 %. Gebyret for notifikation vedrørende stoffer til forskning og udvikling (PPORD) forventes at blive 500 euro. Gebyret for ansøgning om autorisation forventes at blive 58.000 euro og ankegebyret forventes at blive 1.500 euro.
5. Den foreløbige danske holdning Danmark baserer sig i de videre forhandlinger af REACH på regeringens forhandlingsoplæg fra december 2005. Heraf fremgår det, at det er meget vigtigt for regeringen at forslaget forbedrer det nuværende beskyttelsesniveau i Danmark, og at danske regler der giver højere beskyttelsesniveau i tilstrækkeligt omfang kan opretholdes indtil der vedtages regler, der indenfor rammerne af forordningen regulerer det pågældende område. Herudover har det for regeringen i forbindelse med vedtagelsen af fælles holdningen været helt centralt, at der ikke skete udvandinger af forslaget som ville betyde forringelser af udgangspunktet for forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet i anden læsning, ligesom Danmark har fundet det vigtigt med en substitutionspligt for de stoffer, der er omfattet af godkendelsesordningen.
Danmark arbejder aktivt for, at der med udgangspunkt i den fælles holdning og i de ændringsforslag, som Parlamentets miljøkomite har vedtaget findes et forlig mellem Rådet og Europa-Parlamentet i 2. læsning