Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg

 Christiansborg

 1240 København K.  

  

 

 

J.nr. 7034-0255

 

D.13. oktober 2006

 

 

 

 

 

./.

 
Til udvalgets orientering fremsendes hermed en ændringsbekendtgørelse af forbuddet mod ftalater i legetøj, som sendes i høring nu.

 

Danmark har haft forbud mod ftalater i småbørnsartikler og i legetøj til børn under 3 år siden 1999.

 

Fra den 16. januar 2007 udvides forbuddet, sådan at markedsføring af småbørnsartikler og legetøj til børn op til 14 år er forbudt, hvis produktet indeholder ftalaterne DEHP, DBP, BBP. Ftalaterne DINP, DIDP og DNOP er ligeledes forbudt, hvis produktet kan komme i munden. Forbuddet følger af direktiv 2005/84/EF og er implementeret i Danmark med bekendtgørelse nr. 786 af 11. juli 2006.

 

Danmark har implementeret reglerne, sådan at ethvert salg er forbudt fra 16. januar 2007, hvis legetøjet indeholder de forbudte ftalater.

 

Den danske måde at implementere reglerne på har skabt problemer for legetøjsbranchen, idet de ikke havde forudset, at de nye regler også kom til at omfatte legetøj til større børn. Legetøjsbranchen indkøber typisk sine produkter mindst et år, før produkterne skal sælges. Branchen havde derfor allerede indgået aftaler om køb af produkter til julehandlen 2006, før reglerne blev vedtaget i december 2005. Branchen vurderer, at det i Danmark vil koste op mod en milliard kroner for produkter, der ikke er solgt i detailhandlen den 16. januar 2007, og at det vil betyde, at mange små legetøjsforretninger risikerer at måtte lukke på grund af usolgte varer.

 

Når legetøjsbranchen ikke havde forudset forbuddets udstrækning, skyldes det også, at der ikke er en definition af begrebet markedsføring i direktivet, og at ikke alle medlemslande fortolker begrebet ens. I visse lande er markedsføring sket, når produktet er stillet til rådighed i fællesskabet for første gang, hvilket medfører, at produkter, der er markedsført den 16. januar 2007, kan sælges, uanset om produkterne overholder ftalatreglerne eller ej.

 

Kommissionen har derfor foreslået en ikke-juridisk, men pragmatisk løsning for at afhjælpe problemet, således at medlemslandene kan give detailhandlen en periode på 3 måneder til at sælge berørte produkter efter 16. januar 2007.

 

Miljøstyrelsen vurderer, at en udskydelse af salgsforbuddet i 3 måneder ikke vil have nogen betydning i forhold til den samlede indtagelse og belastning.

 

På den baggrund giver den vedlagte ændringsbekendtgørelse – som foreslået af Kommissionen - en 3 måneders overgangsperiode til at sælge produkter, der indeholder de regulerede ftalater, således at salgsforbuddet først træder i kraft den 16. april 2007. Import af produkter med ftalaterne samt anvendelse af ftalaterne i legetøj er fortsat forbudt fra 16. januar 2007.

 

Det kan tilføjes, at branchen har indvilget i at stoppe al import af berørte produkter pr. 1. oktober 2006 – altså 3½ måned før importforbuddet træder i kraft.

 

Som nævnt har Danmark haft forbud mod ftalater i småbørnsartikler og i legetøj til børn under 3 år siden 1999. Udsættelsen af forbuddet i 3 måneder vil derfor kun berøre legetøj til større børn. De produkter, det drejer sig om, er f.eks. Barbiedukker, Actionmen og Bratzdukker, idet disse produkter indeholder DINP.

 

 

 

 

 

Connie Hedegaard / Gitte Silberg Poulsen