N O T A T

 

 

J.nr. DEP-311-00006

Ref. 

 

EU-koordinationen

Internationalt område

 

 

 

Redegørelse til Folketinget for rådsmøde (miljø), den 20. februar 2007


 

1.      Udkast til rÃ¥dets konklusioner vedrørende Klimaændringer

          EU’s mål for den videre udvikling af det internationale klimaregime efter 2012

Rådet vedtog konklusioner om EU’s strategi for indsatsen mod klimaændring. Formanden kunne konstatere, at alle medlemsstater kunne godkende formandskabets forslag om et 30 % mål for CO2 reduktion i 2020 som EU’s bidrag til en global aftale og at ingen medlemsstater modsatte sig formandskabets forslag om en ubetinget forpligtelse for EU til at reducere emissionerne af drivhusgasser med mindst 20 % i 2020 i forhold til 1990. En række medlemsstater udtrykte forbehold overfor forslaget om en ubetinget EU reduktionsforpligtelse på 20 % i 2020, og foreslog i stedet en formulering, der angiver at EU ”overvejer” at påtage sig en forpligtelse. To medlemsstater – herunder Danmark - anbefalede, at EU reducerer med 30 % i 2020 og Danmark tilkendegav, at hvis man skulle acceptere formandskabets forslag, kunne man ikke acceptere en udvanding af teksten.

 

Danmark fremhævede det væsentlige i at koblingen til virkemidlerne i fællesskabets klima- og energipakker var blevet præciseret til både at gælde for 20 % og 30 % målet.

 

Formanden konstaterede, at der var tilslutning til formandskabets kompromisforslag om byrdefordelingskriterier. En række medlemsstater havde insisteret på, at konkrete kriterier for byrdefordelingen skulle nævnes i konklusionerne, mens andre lande – herunder Danmark – havde understreget, at specifikke kriterier ikke bør omtales i rådskonklusionerne, da byrdefordelingen er en meget kompliceret sag, som bør håndteres i en efterfølgende proces. Danmark tilkendegav, at såfremt formandskabet ønskede at medtage specifikke kriterier i rådets konklusioner, ville det være afgørende for Danmark, at man også henviser til medlemslandenes hidtidige indsats.

 

I kompromisforslaget fjernes de specifikke kriterier og erstattes med en anerkendelse af, at gennemførelsen af reduktionsmålene vil blive baseret på fællesskabspolitikker og en aftalt intern byrdefordeling, og Kommissionen anmodes om i tæt samarbejde med medlemsstaterne at påbegynde en teknisk analyse af kriterier herunder socio-økonomiske parametre og andre relevante og sammenlignelige parametre, som kan danne grundlag for en grundig diskussion.  

 

2.      Input til det Europæiske RÃ¥ds forÃ¥rstopmøde (den 8.-9. marts 2007)

Rådet vedtog konklusioner efter at formandskabet havde oplyst, at de ville blive bragt i overensstemmelse med henholdsvis klimakonklusionerne og med rådskonklusionerne fra energirådet. Formandskabet ville dog forbeholde sig ret til at bringe spørgsmålet om bindende/vejledende mål for vedvarende energi op på det Europæiske Råds forårstopmøde.

 

En række medlemslande havde givet udtryk for stærk modstand mod at formandskabets forslag til konklusioner indeholder en eksplicit bindende målsætning på 20 % for vedvarende energi, og havde henvist til at energirådet på sit møde den 15. februar ikke havde taget stilling til spørgsmålet om hvorvidt målsætningen skal være bindende eller vejledende.

 

Sammen med en række andre medlemslande, støttede Danmark et bindende mål på 20 %, og Danmark påpegede at bindende målsætninger er nødvendige for at sikre sammenhæng med de vedtagne klimamålsætninger under det første dagsordenspunkt.

 

 

3.      Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om medregning af luftfart i EU kvotehandelssystemet

Rådet havde en politisk drøftelse af forslaget, der viste fuld tilslutning til forslagets intentioner. Der var bred støtte til et ønske om at kravene til luftfarten træder i kraft samtidig for henholdsvis tredjelandes fly og for EU fly. Mens synspunkter var modsatrettede for så vidt angår dels tidspunkt for ikrafttrædelse, dels behovet for en regulering af flytrafikkens udledning af andre drivhusgasser end CO2. Kommissionen oplyste, at den vil se på NOx emissioner inden udgangen af 2008. En række lande fremhævede behovet for at forslaget tager højde for fjernere liggende egne, hvor der ikke er alternativer til flytrafik.

 

I drøftelsen gjorde Danmark gældende, at alle landinger fra europæiske lufthavne bør inddrages fra begyndelsen, at der er behov for en indsats overfor andre drivhusgasser end CO2, samt at det bør fremgå af forslaget at en stigende andel af kvoterne skal bortauktioneres. Kun Sverige støttede synspunktet om øget auktionering.

 

4.      Kommissionens temastrategi for bæredygtig anvendelse af pesticider

Rådet vedtog konklusionerne. Danmark tilkendegav tilfredshed med, at det konstateres, at der er behov for specifikke foranstaltninger til at beskytte overfladevand og grundvand mod forurening med pesticider. Danmark fremhævede desuden, at man gerne havde set at rådskonklusionerne havde efterlyst en forpligtelse for medlemslandene til at fastsætte kvantitative målsætninger for reduktion af pesticidanvendelsen.

 

5.      Forslag til RÃ¥dets beslutning om et midlertidigt forbud mod brug og salg i Ungarn af genetisk modificeret majs (Zea mays L. linje MON 810), som udtrykker Bt cryIA(b) genet, i henhold til udsætningsdirektivet

Formandskabet konstaterede, at der var kvalificeret flertal mod Kommissionens forslag, og Rådet vedtog med kvalificeret flertal en rådsbeslutning om begrundelsen for at afvise Kommissionens forslag. Danmark stemte imod Kommissionens forslag og støttede rådsbeslutningen.

 

6.      Forslag til RÃ¥dets beslutning om markedsføring i medfør af Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/18/EF af en nellike (Dianthus caryophyllus L., linie 123.2.38), der er genetisk modificeret med henblik pÃ¥ farveændring

Formandskabet konstaterede, at der hverken var kvalificeret flertal for eller imod Kommissionens forslag og at forslaget således vil gå tilbage til Kommissionen til vedtagelse.

 

Danmark tilkendegav, at man kunne støtte forslaget, idet der ikke forelå miljø- eller sundhedsmæssige betænkeligheder, men påpegede samtidig at et GMO produkt, som en blå nellike vanskeligt kan siges at have nogen samfundsmæssig nytteværdi, og derfor ikke var med til at fremme befolkningernes forståelse for og accept af bioteknologien.

 

7.      Kommissionens Temastrategi for jordbundsbeskyttelse samt forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets rammedirektiv om beskyttelse af jordbunden og om ændring af direktiv 2004/35 (direktiv om miljøansvar)

Rådet havde en politisk drøftelse af forslaget. En lang række medlemslande støttede Kommissionens forslag til rammedirektiv. Flere medlemslande problematiserede vedtagelse af bindende regler og stillede spørgsmål ved om rammedirektivet er den rigtige tilgang. Blandt de kritiske lande pegede flere på, at der er behov for at se nærmere på samspillet med øvrig EU-lovgivning.

 

8.      Meddelelse fra Kommissionen til RÃ¥det og Europa-Parlamentet: Resultatet af revisionen af Fællesskabets strategi for nedbringelse af CO2-emissioner fra biler

Rådet havde en første politisk drøftelse af forslaget. Der var generel tilslutning til behovet for bindende regler med henblik på nedbringelse af CO2-emissioner fra biler. En række medlemslande støttede den foreslåede målsætning. To medlemslande – herunder Danmark - mente at målsætningen ikke var ambitiøs nok. Danmark påpegede at kravet om 130 g CO2/km i 2012 er for uambitiøs, da de bedste bilmærker var under 140 g CO2/km allerede i 2005. Danmark gjorde desuden gældende, at reduktionen af CO2 udledning som udgangspunkt bør ske gennem forbedret motorteknologi. Danmark efterlyste herudover et konkret og langsigtet mål, som ikke bør være højere end 100g CO2/km i 2020.