Fra: Arne Willerslev [mailto:[email protected]]
Sendt: 23. februar 2007 15:21
Til: Klaus Andersen
Emne: EU rapport om væsentlige miljøforbedringer gennem hyppigere bilsyn

Til Folketinget Miljøudvalg

Det er mig en glæde at kunne fremsende "Autofore Report Study on the Future Options for Roadworthiness Enforcement in the European Union", som er finansieret af CITA, der er Den Internationale Motorinspektions Komite og Europa Kommissionen.

Det er en meget spændende rapport, som umiddelbart viser en række vigtige positive effekter ved at fokusere mere pÃ¥ bilsyn. Ifølge rapporten kan der alene i Danmark undgÃ¥s 148 uheld: 9 med dødelig udgang, 86 alvorlige kvæstelser og 98 lettere kvæstelser. Derudover kan der pÃ¥ miljøsiden spares mere end 1000 tons kulilte om Ã¥ret. Og sÃ¥ er det mÃ¥ske interessant at bemærke, at der kan spares 1,3 mio. liter brændstof Ã¥rligt. Den øgede trafiksikkerhed og de Ã¥benbare miljøgevinster taler for, at rapporten bliver studeret grundigt af Folketingets miljøudvalg. Jeg tror, at anbefalingerne kan indgÃ¥ i de nationale strategier for reduktion af færdselsuheld, forurening og energiforbrug.

Formålet med rapporten er at komme med forslag til, hvordan landene i EU kan forbedre vedligeholdelsen af biler, så biler igennem hele deres levealder fastholder de fordele, som de har, når de ruller ud fra bilfabrikanterne.

Rapporten har blandt andet tre anbefalinger som er relevante i Danmark:

1. - at bilsyn bliver harmoniserede, og at biler ældre end syv år synes hvert år. Det ny forslag vil dermed stramme op på reglerne for syn. I dag synes bilerne første gang efter fire år dernæst hvert andet år.

2. - at bilsynene inkluderer et grundigt syn af de elektroniske systemer som airbags og ABS en såkaldt EOBD-test, og

3. - at synene også kommer til at omfatte motorcykler.

Ifølge rapporten er det mere nødvendigt end nogensinde at forbedre bilerne, så de fastholder deres niveau. Køresikkerhed og miljøbeskyttelse hviler i stigende grad på en række komplicerede teknologiske foranstaltninger, som er installeret i bilerne, og derfor skal bilerne kontrolleres hyppigere, hvis man skal sikre sig, at teknologien virker.

Nye tal fra Applus+ Bilsyn viser, at 5,9 pct. af de 5-10 år gamle biler har motorfejl og defekter, der genererer så megen forurening, at de ikke kan synsgodkendes. For biler ældre end 10 år, der i dag synes hvert andet år, forurener 15,9 pct. så meget, at de dumper ved bilsyn. Det til trods for, at reglerne for ældre køretøjer er væsentlig lempeligere end for nye. I Danmark er 635.000 biler - eller en tredjedel af alle biler - over 10 år gamle.

Årlige syn efter 7 år vil betyde, at man tidligere kan reparere eller finjustere forurenende motorer, så de derefter belaster miljøet mindre og bliver mere energieffektive. Vi måler bl.a. bilernes CO forurening, og årlige syn vil således kunne medvirke til at reducere forureningen og give et positivt bidrag til at nå de nationale reduktionsmål på området udover at spare menneskeliv. Det paradoksale er jo, at vi med en af Europas ældste bilparker også er et af de lande, der har længst imellem bilsynene.

Cost-benefit analysen bliver Danmarks relevant fra side 30.

Med venlig hilsen

© Applus+
www.applusbilsyn.dk

Arne Willerslev

Adm. direktør 

Tel. +45 3915 7001 (direkte)

Tel. +45 3915 7000 (Hovednummer)
Mobil +45 4081 0288 

Fax. +45 3915 7010
[email protected]

Masnedøgade 28, 2100 København Ø