8. januar 2006

 

 


 

 

                         

 

 

 

Fremtidens affaldssektor

Regeringen har fremlagt et længe ventet udspil om affaldssektorens fremtid. De fleste af regeringens forslag stammer fra enige anbefalinger fra affaldssektorens parter, og vi venter bare på, at de kan blive gennemført.

 

Vi håber med dette fælles indlæg fra KL, DI, RenoSam og affald danmark at bidrage til hurtige politiske beslutninger på de områder, hvor der er bred opbakning i affaldssektoren. Lad os komme i gang med den praktiske planlægning!

 

Mere marked og frit valg for virksomheder på genanvendelsesområdet

I regeringens udspil foreslås følgende nye initiativer, som alle blev anbefalet af sektorens parter i 2004:

 

·        Affaldsproducenterne skal have frit valg af genanvendelsesanlæg, transportører og indsamlere

·        Genanvendeligt farligt erhvervsaffald skal følge principperne om frit valg for genanvendeligt erhvervsaffald

·        Genanvendeligt affald skal defineres

·        National godkendelse af affaldsindsamlere

·        Nationalt register for affaldsindsamlere, transportører og genanvendelsesanlæg

·        Virksomheder skal have adgang til de kommunale genbrugspladser

·        Kommunernes rolle som myndighed og driftsherre skal adskilles klart.

 

DI, KL, RenoSam og affald danmark er enige i forslagene og kan kun anbefale, at vi kommer videre med at gennemføre initiativerne.

 

For genbrugspladserne er vi enige i, at erhverv skal have adgang til genbrugspladserne, og at der skal findes en finansieringsmodel, der er både retfærdig og administrativ enkel. Vi vil gerne bidrage til at finde en sådan model i samarbejde med Miljøstyrelsen.

 

Tilsvarende er vi enige i ønsket om at adskille myndigheds- og driftsopgaver, og vi mener, at der sagtens kan findes en pragmatisk løsning på det. KL, affald danmark og RenoSam er enige med DI, om at det vigtigt er, at kommuner som myndighed ikke kan give egne driftsvirksomheder en konkurrencefordel – f.eks. ved at et affaldsselskab udarbejder udbudsmateriale, hvor affaldsselskabet selv er tilbudsgiver.

 

DI, KL, RenoSam og affald danmark er enige om, at kommunerne som på andre driftsområder skal kunne anvende affaldsselskaber såvel som konsulenter og renovatører, hvor de ikke er inhabile, til klart definerede opgaver. Disse opgaver kan også omfatte myndighedsforberedende opgaver som f.eks. forslag til regulativer eller kontakt til borgere om regler for affaldsindsamling.

 

Effektiv service og administrativ forenkling

Regeringen foreslår:

·        Færre og enklere kommunale regler om affald – system for regulativer

·        Enkel og effektiv indberetning af data om affald – nyt dataindberetning

·        Gennemsigtige kommunale gebyrer.

 

KL, RenoSam, affald danmark og DI har som de øvrige aktører i affaldssektoren været fælles om at anbefale de initiativer, der skal forenkle de kommunale reguleringer og gøre reguleringen mere gennemskuelig for borgere og virksomheder. Det gælder også mere ensartede kommunale regulativer til gavn for bl.a. virksomheder med beliggenhed i flere kommuner.

 

Der ligger forslag klar på alle 3 områder, som vi længe har ventet på at være med til at finpudse, så de kan fungere i den praktiske affaldsvirkelighed.

 

En effektiv forbrændings- og deponeringssektor

For forbrænding og deponeringsanlæg foreslår regeringen:

·        Anlæggene skal gøres til selvstændige selskaber

·        Anlæggene skal aflægge regnskab efter Ã¥rsregnskabsloven og etablere Ã¥bningsbalance

·        Sideordnede aktiviteter skal udskilles

·        Et systemansvar (Affaldstilsyn) skal oprettes

·        Anlæggene skal benchmarkes

 

Særligt for forbrænding:

·        Anlæggene forberedes pÃ¥ en ny organisering

·        Regeringen vil fremlægge yderligere initiativer, nÃ¥r EU’s forslag til nyt affaldsrammedirektiv er forhandlet færdigt.

 

KL, DI, RenoSam og affald danmark er enige i, at det vil være godt at skabe en mere gennemsigtig og adskilt økonomi for forbrændingsanlæg og deponeringsanlæg og øvrige sideaktiviteter (f.eks. genbrugspladser). Men krav om adskillelse af økonomien mellem sideaktiviteter skal afvejes i forhold til aktivitetens størrelse og det administrative arbejde med at skille tingene ad. Principperne i årsregnskabsloven kræves allerede delvist anvendt på forbrændingsanlæg.

 

Økonomisk adskillelse kan ske ved en regnskabsmæssig opdeling, som KL, affald danmark og RenoSam foretrækker – eller i en egentligt udskillelse i aktieselskaber, som DI foretrækker. Det vil vi gerne afklare sammen med regeringens embedsmænd.

 

Benchmarking fungerer godt som en frivillig løsning mellem forbrændings- og deponeringsanlæg. Derimod er der ikke gode erfaringer med detaljerede statslige benchmarkingkrav, der hurtigt kan medføre mere bureaukrati end effektivisering.

 

Samtidig kan forbrændingsanlæggene forvente nye initiativer så snart EU’s forslag til affaldsrammedirektiv er forhandlet færdigt - og signalerne tyder på øget liberalisering. KL, DI, RenoSam og affald danmark er enige om, at det vil være spild af gode ressourcer at igangsætte krævende statslige reguleringsmekanismer som statslig benchmarkingkrav og affaldstilsyn, der i løbet af få år kan blive irrelevant.

 

Hvis der fastholdes krav om benchmarking, så lad os i det mindste i fællesskab finde en administrativ enkel løsning, baseret på hovednøgletal, som jo samtidig kan give anlæggene et bedre grundlag til at forberede sig på en større konkurrence i fremtiden.

 

Særligt for deponering foreslår regeringen:

·        Kommuner skal samarbejde i regioner om kapaciteten

·        Virksomheder skal have frit valg inden for regionen

·        Hvile-i-sig-selv skal erstattes af prisloftregulering

·        Deponeringsanlæg nedlukkes midlertidigt

 

DI, KL, RenoSam og affald danmark er enige i Regeringens ønske om effektivisering ved, at antallet af deponeringsanlæg reduceres væsentligt. Den udvikling er allerede godt i gang pga. nye miljøkrav fra EU, men det kan være hensigtsmæssigt, at der effektiviseres yderligere ved eventuelt at lukke en række anlæg midlertidigt, så de kan åbnes igen, når der bliver behov.

 

Det er fint at starte med at søge en frivillig løsning via regionale samarbejder om deponeringsanlæggene, hvor virksomheder derefter kan vælge frit mellem deponeringsanlæg i deres egen region.

 

På den måde forventes en stor effektivisering – og det bør komme kunderne til gode. Ophævelse af hvile-i-sig-selv til fordel for prislofter samtidig med en væsentlig reduktion i antallet af deponeringsanlæg er problematisk, fordi det gør det svært at fastlægge prisloftets placering.

 

DI, KL, RenoSam og affald danmark foreslår derfor, at vi i første omgang fokuserer på at reducere deponeringstaksterne ved at reducere antallet af deponeringsanlæg. Når det er sket, vil vi gerne være med til at overveje yderligere effektiviseringsfremmende foranstaltninger.

 

Innovation

affald danmark, RenoSam, DI og KL er tilfredse med, at Regeringen ønsker at fokusere på innovation og teknologisk udvikling, og at det er nødvendigt med en lovgivning, der understøtter udvikling af ny teknologier.

 

Vi vil gerne være med til at udvikle de løsninger, der kan fungere bedst i den fremtidige danske affaldssektor.