Til parterne på vedlagte høringsliste |
|
J.nr. MST-419-00012 |
|
Ref. JAPAI |
|
Den 2. februar 2007 |
|
|
|
|
Høring af forslag til lov om kommuners afståelse af vandforsyninger og spildevandsforsyninger
     
Til parterne på vedlagte høringsliste fremsendes herved forslag til lov om kommuners afståelse af vandforsyninger og spildevandsforsyninger. Regeringen fremsatte lovforslaget i Folketinget den 1. februar 2007. Høringen vil derfor foregå i perioden inden førstebehandlingen af lovforslaget.
Der henvises i det hele til lovforslagets bemærkninger, idet der dog nedenfor anføres en kort beskrivelse af lovforslagets centrale bestemmelser.
Lovforslaget indeholder regler der svarer til elforsyningsloven og varmeforsyningsloven. Lovforslaget indebærer, at kommuner der direkte eller indirekte modtager uddelinger fra en forsyning eller vederlag ved afståelse af en forsyning modregnes i bloktilskuddet med enten 40 % eller 60 % af beløbet, afhængig af om beløbet deponeres og udbetales over 10 år.
En forsyning må ikke påbegynde væsentlige nye aktiviteter og midler anvendt i strid hermed betragtes som udloddet og bliver derved modregnet.
Hvis salget eller uddelingen finder sted â€nede i†en koncernstruktur, dvs. at beløbet oppebæres af f.eks. et holdingselskab, adskiller lovforslaget sig fra energilovene. Ifølge energilovene sker modregning først nÃ¥r beløbet modtages af kommunen, mens lovforslaget indebærer at modregning sker allerede nÃ¥r ejerselskabet (f.eks. holdingselskabet) modtager beløbet.
Lovforslagets § 1 beskriver de aktiviteter, der er omfattet af lovens regler. Der er tale om vandforsyning og spildevandsforsyning, samt virksomheder der udelukkende eller overvejende stiller aktiver til rådighed for sådanne forsyninger. Det betyder, at et selskab der ejer ejendomme og pumper, men ikke selv indvinder/distribuerer vand, er omfattet, hvis ejendommen og pumperne anvendes af et andet selskab, der foretager indvindingen mv. En kommunal virksomhed der ikke generelt stiller aktiver til rådighed er ikke omfattet, hvilket betyder at f.eks. en elforsyning kan stille maskiner til rådighed for en vandforsyning uden at blive omfattet, hvis der er tale om enkeltstående tilfælde.
Lovforslagets § 2 beskriver i stk. 1-3 de tre situationer, hvor modtagelse af et beløb udløser modregning, mens stk. 4 indeholder en undtagelse.
§ 2, stk. 1, omhandler den situation at forsyningen er enten en del af kommunen eller er direkte ejet af kommunen. Ved salg og uddeling af beløb, modtager kommunen således umiddelbart beløbet.
§ 2, stk. 2, omhandler den situation at forsyningen ejes af et kommunalt ejet selskab, f.eks. et holdingselskab i en multiforsyning, og kommunen sælger (eller modtager uddeling fra) holdingselskabet. Ved salg og uddeling fra holdingselskabet modtager kommunen således umiddelbart beløbet. Bestemmelsen er subsidiær i forhold til el-, varme- og naturgasforsyningslovenes tilsvarende modregningsbestemmelser, således at der ikke sker modregning efter flere love i forbindelse med samme salg/uddeling.
§ 2, stk. 3, omhandler den situation at forsyningen ejes af et kommunalt ejet selskab, f.eks. et holdingselskab i en multiforsyning, og holdingselskabet sælger (eller modtager uddeling fra) forsyningen. Ved salg af eller uddeling fra forsyningen modtager kommunen således ikke umiddelbart beløbet, der i stedet oppebæres af det kommunalt ejede holdingselskab.
I alle stk. 2 og 3 omfattes ogsÃ¥ yderligere â€ejerkæderâ€, f.eks. at kommunen ejer et holdingselskab, der ejer et andet selskab, der igen ejer forsyningen. Ligeledes omfattes delvist ejerskab.
Afståelse af forsyninger, der på afståelsestidspunktet ikke længere er omfattet af beskrivelsen i § 1, udløser modregning, hvis forsyningen på et tidspunkt efter lovforslagets fremsættelse 1. februar 2007, har været omfattet af § 1.
§ 2, stk. 4, undtager selskabsmæssige omstruktureringer, hvis kommunen (eller de involverede mellemliggende selskaber) ikke modtager andet vederlag end aktier i de omstrukturerede selskaber og dette sker i samme ejerforhold som inden strukturændringen. Bestemmelsen giver mulighed for at sædvanlige ændringer i organiseringen kan gennemføres uden modregning.
§ 3, stk. 2, bestemmer at overdragelse til en fond eller selvejende institution udløser modregning af mindst et beløb svarende til markedsværdien af det der overdrages. Bestemmelsen regulerer ikke generelt overdragelse (herunder vederlagsfri overdragelse) til forbrugerne i forsyningens forsyningsområde, når blot forbrugerne organiserer sig på anden måde end som en fond eller selvejende institution. Forbrugerejede forsyninger er sædvanligvis organiseret som a.m.b.a. eller I/S, hvorved § 3, stk. 2, ikke vil være relevant.
§ 4 indeholder regler om indberetningstidspunkt mv. samt i stk. 3 en regel der skal sikre at der ikke sker modregning efter både lovforslaget og andre lignende love (el, varme, naturgas).
På samme måde som i energilovene skal kommunerne en gang årligt foretage indberetning til en central myndighed.
Indberetningen skal enten angive, at der ikke er foretaget salg, udlodning eller omstrukturering i omfattede virksomheder, eller angive størrelsen af beløbet, datoen for transaktionen mv.
§ 7 forbyder at vand- eller spildevandsforsyninger påbegynder væsentlig nye aktiviteter, der adskiller sig fra den aktivitet forsyningen allerede udfører. En vandforsyning kan således ikke påbegynde elproduktion, spildevandsforsyning eller lignende. Påbegyndes alligevel en sådan væsentlig ny aktivitet, skal de midler der anvendes hertil anses som udloddet efter § 2, stk. 3, og derfor modregnes i bloktilskuddet.
Lovforslaget har, jf. § 9, stk. 2, virkning for afståelser og uddelinger der finder sted fra og med lovforslagets fremsættelse 1. februar 2007. Vurderingen af, om en afståelse har fundet sted før eller efter skal ske konkret ud fra almindelige juridiske betragtninger. Der henvises i øvrigt til eksemplerne i bemærkningerne til § 9.
Eventuelle høringssvar bedes være Miljøstyrelsen i hænde senest den 23. februar 2007.
Høringssvar skal sendes til Miljøstyrelsen, Vand, Strandgade 29, 1401 København K eller pr. e-mail til [email protected].
Lovforslaget kan endvidere findes elektronisk på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk under Lovstof & høringer og på høringsportalen www.hoeringsportalen.dk.
Eventuelle spørgsmål til udkastet kan rettes til
Jakob Paikin, Vand, tlf. 32 66 05 31 eller
Christian Ammitsøe, Vand, tlf. 32 66 04 37.
Med venlig hilsen
Inger Bergmann
Kontorchef