Miljøministeriet Departementet Højbro Plads 4 1200 København K
Tlf.: 33 92 76 00 Fax: 33 32 22 27 CVR-nr.: 12-85-43-58 EAN-nr.: 5798000862005 www.mim.d |
./. |
Til udvalgets orientering vedlægges i 5 eksemplarer Miljøstyrelsens redegørelse om det danske pant- og retursystem.
Dansk Retursystem A/S (DRS) har eneret til at drive pant- og retursystemet i Danmark i en periode på seks år indtil den 4. september 2008. I bemærkningerne til L153 (2000-01), Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Pant- og retursystemer) står, at der efter en 4-årig periode - dvs. i 2006 - skal udarbejdes en redegørelse om erfaringerne med systemet, herunder en vurdering af hvordan det mest hensigtsmæssigt kan fungere efter enerettens udløb.
Miljøstyrelsen har pÃ¥ baggrund af den evalueringsrapport, der er udarbejdet af revisions- og rÃ¥dgivningsfirmaet Deloitte (blev forelagt udvalget i juni 2006) samt indkomne bemærkninger hertil efter en â€høringsfase†hen over sommeren 2006, udarbejdet en redegørelse om pant- og retursystemet.
Redegørelsen konkluderer, at pant- og retursystemet fungerer godt og at de centrale aktører er tilfredse. Systemet er efter alt at dømme rimeligt omkostningseffektivt, der er et fornuftigt miljømæssigt incitament til at sikre en høj returprocent, og intet tyder pÃ¥, at konkurrencen mellem producenterne/importørerne eller i detailleddet er blevet mere indskrænket – snarere tværtimod. Â
Jeg glæder mig over, at pant- og retursystemet fungerer godt og mener at et fremtidigt system – med en række mindre justeringer – bør tage udgangspunkt i det eksisterende. Mine anbefalinger til et fremtidigt pant- og retursystem er følgende:
· Pant- og retursystemet skal som nu være en enstrenget, non-profit model med DRS som operatør.
· Den tidsbegrænsede eneret ændres til en â€rullende†eneret med opsigelsesfrist pÃ¥ 5 Ã¥r. Det giver DRS et bedre grundlag for at effektivisere og foretage mere langsigtede investeringer. Beslutningen kræver en ændring af Miljøbeskyttelsesloven.
· DRS fortsætter med det nuværende ejerskab, idet denne ejerkreds har det største incitament til at sikre pant- og retursystemets effektivitet.
· DRS fortsætter med den nuværende bestyrelsessammensætning, idet den sikrer bestyrelsen den nødvendige forretningsmæssige indsigt i driften og udformningen af systemet.
· DRS’ Kontaktudvalg, som repræsenterer bla. forbrugerne og de mindre producenter og importører, skal være et positivt bidrag til selskabet udvikling. DRS må derfor sikre, at Kontaktudvalget i højere grad bliver dialogbaseret frem for et informationsforum.
Herudover skal der gennemføres lempelser i horeca-sektoren:
· Ved testmarkedsføring af nye produkter og udskænkning af smagsprøver uden, at det kræver tilmelding til DRS.
Endelig er der en række elementer af mere teknisk karakter, som bør undersøges nærmere for at effektivisere pant- og retursystemet økonomisk og miljømæssigt:
· Fortsat fokus på forenkling af de administrative indrapporteringer for producenter og importører.
· Optimering af DRS’ driftsomkostninger.
· Styrket informationsindsats over for forbrugerne, som tydeliggør hvilke emballager, der er omfattet af pant- og retursystemet samt i hvilke butikker henholdsvis engangs- og genpåfyldelige emballager kan afleveres.
· Informationsindsats over for horeca-sektoren om reglerne i pant- og retursystemet, idet det har vist sig, at en række virksomheder, som selv importerer øl og læskedrikke, ikke ved, at de skal være tilmeldt DRS.Â
Jeg vil bede Miljøstyrelsen iværksætte arbejdet med at gennemføre de nødvendige ændringer af pantbekendtgørelsen med henblik på, at bestemmelserne kan træde i kraft samtidig med en udvidelse af pant- og retursystemet med emballager til kildevand sommeren 2007. Ændringsforslag til miljøbeskyttelsesloven vedrørende DRS’ eneret fremsættes i efteråret 2007.
Connie Hedegaard    /Helge Andreasen