J.nr. 704-00006 |
|
Den 13. december 2006 |
|
|
|
|
Indledning    
Redegørelsen omhandler erfaringerne med det danske pant- og retursystem, herunder Dansk Retursystem A/S (DRS), samt en vurdering af og anbefaling til, hvorledes et fremtidigt pant- og retursystem kan se ud for at fungere mest hensigtsmæssigt.
Pant- og retursystemet omfatter emballager til øl, kulsyreholdige drikkevarer, ciderprodukter samt blandingsprodukter som fx alkoholsodavand (med alkoholprocent under 10).
Dansk Retursystem A/S er givet eneret til at drive pant- og retursystemet i en periode på seks år ind til den 4. september 2008. Der er i indeværende år gennemført en evaluering af systemet, idet der i bemærkningerne til L153 (2000-01), Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Pant- og retursystemer), står:
â€Miljø- og energiministeren vil efter en 4-Ã¥rig periode sende en redegørelse til Folketinget om erfaringerne med systemet med en vurdering af, hvordan systemet mest hensigtsmæssigt kan fungere efter enerettens udløb. Det vil i den forbindelse blive vurderet, om ordningen bør liberaliseres, hvis etableringen af eventuelle flere nye alternative pant- og retursystemer samlet set ikke kan forventes at medføre en forringelse af ordningen miljømæssigt eller for forbrugerneâ€.
Hertil kommer, at Konkurrencerådet i en henvendelse til den tidligere miljøminister i 2003 gav udtryk for, at driften af pant- og retursystemet burde bringes i udbud med henblik på at sikre, at systemet drives uafhængigt af producenterne og importørerne. Miljøministeren svarede (efter drøftelse med økonomi- og erhvervsministeren) Konkurrencerådet, at det ikke kunne udelukkes, at der kunne være behov for at genoverveje ejerstrukturen, og at spørgsmålet ville indgå som et væsentligt element i redegørelsen.
Som led i forberedelserne til udarbejdelse af redegørelsen har Miljøstyrelsen i februar 2006 bedt revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte udarbejde en evaluering af pant- og retursystemet, herunder af DRS som operatør. Evalueringen har primært haft til formål at kortlægge de involverede aktørers tilfredshed med systemet samt at udrede hvilken organisationsmodel og ejerstruktur, der er mest hensigtsmæssig ud fra hensynet til både miljø, konkurrence og systemets økonomi.
Deloittes evaluering er sendt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg i juni 2006, og har hen over sommeren været sendt ud til 33 virksomheder, organisationer og myndigheder. Miljøstyrelsen har modtaget bemærkninger fra De Samvirkende Købmænd, Bryggeriforeningen, HTSI, Danmarks Restauranter og Cafeer samt Konkurrencestyrelsen. Bemærkningerne danner sammen med Deloittes evalueringsrapport grundlaget for redegørelsen.
Disposition for redegørelsen
Redegørelsen er opbygget således, at der først gives en kort præsentation af DRS. Dernæst bliver erfaringerne og aktørernes tilfredshed/utilfredshed med pant- og retursystemet præsenteret og de rejste kritikpunkter kommenteret. Herefter følger en diskussion af forskellige modeller for et fremtidigt pant- og retursystem i forhold til både organisering og ejerskab. Der afsluttes med en konklusion, der omfatter Miljøstyrelsens anbefalinger til, hvorledes et fremtidigt pant- og retursystem bør se ud.
Præsentation af DRS
DRS har til opgave at opbygge og drive pant- og retursystemet[1]. De overordnede opgaver er:
1. at udbetale håndteringsgodtgørelse til butikker for håndtering, rensortering og opbevaring af genpåfyldelige emballager samt administrere programmet for effektivisering af butikkernes emballagemodtagelse (returautomater m.v.), og
2. at indsamle tomme engangsemballager fra drikkevarer, der er omfattet af pant- og retursystemet samt afregne pant til returmodtagere.
Producenter, importører og mellemhandlere har pligt til at tilmelde sig DRS. Dagligvarehandlen, horeca-sektoren og andre returmodtagere har omvendt en tilmeldingsret. Tilmelding er en forudsætning for, at dagligvarebutikker kan opnå håndteringsgodtgørelse og effektiviseringstilskud samt at returmodtagere kan få afhentet engangsemballage og få udbetalt pant herfor.
DRS er en non-profit virksomhed, hvis hovedindtægtskilde er gebyrindbetalinger fra producenter og importører. DRS opkræver et gebyr for hver eneste genpåfyldelig flaske og engangsemballage, der sælges i dagligvarehandlen (logistikgebyr). Gebyret anvendes specifikt til at finansiere håndteringsgodtgørelse til dagligvarehandlen for rensorteringen af de genpåfyldelige flasker, investeringer under effektiviseringsprogrammet samt administrationen af pant- og retursystemet. Derudover opkræver DRS et indsamlingsgebyr for engangsemballagerne, der varierer efter materiale og volumenindhold. Indsamlingsgebyrerne anvendes specifikt til at dække udgifter til den fysiske indsamling, transport og optælling af engangsemballager og bidrager til administrationen af indsamlingen. Indsamlingsgebyrerne er reduceret med den indtægt, som DRS opnår ved salg af emballageaffald til materialegenanvendelse.
DRS kan herudover indtægtsføre ikke-indløst pant af engangsemballager, der ikke er returneret af forbrugerne. Pantbekendtgørelsen regulerer, hvorledes den indtægtsførte pant må anvendes. Den bruges bl.a. til at forbedre sikkerheden i pantsystemet, erhverve know-how i forbindelse med drift og udvikling af systemet, indsamle ikke-tilmeldte emballager, gennemføre informationskampagner om pant- og retursystemet samt til almennyttige formål som f.eks. miljøundervisning og -oplysning.
Størstedelen af DRS’ fysiske håndteringsopgaver er udliciteret efter reglerne for offentlige virksomheders indkøb af varer og tjenesteydelser og udføres dermed af andre private serviceoperatører.
DRS ejes af de store og mellemstore danske bryggerier i et forhold, der nogenlunde afspejler deres markedsandele i Danmark i år 2000. Der var ved etableringen af DRS ingen andre, som ønskede at indgå i ejerskabet. Den indskudte kapital udgjorde 10 mio. kr., og den er ikke forhøjet siden.
Bestyrelsen har i alt 13 medlemmer, heraf en neutral formand. Bryggerierne, dagligvarehandlen og importørerne er repræsenteret. Desuden er der nedsat et kontaktudvalg for brancheorganisationer, forbrugerorganisationer samt mindre producenter og importører, hvor væsentlige spørgsmål drøftes for at sikre, at DRS er bekendt med disse interessenters holdninger.
Deloittes evaluering viser, at det danske pant- og retursystem er velfungerende, og at aktørerne overvejende er tilfredse med både systemet og DRS som operatør.
Forbrugernes synes, at pant- og retursystemet grundlæggende fungerer fint og er samtidig overbeviste om, at det fungerer bedre end lignende systemer i andre lande. Dog er der blandt nogle forbrugere forvirring omkring, hvilke former for emballager der er pant på, og i hvilke butikker de kan få udbetalt pant for de forskellige former for emballager.
I horeca-sektoren er der en del af de virksomheder, som selv importerer øl og læskedrikke m.v. i små mængder, som ikke ved, at de skal tilmelde sig DRS som importører. Hertil kommer, at flere horeca-virksomheder oplever pantmærkningen af de importerede produkter som et irritationsmoment. Det opfattes som en administrativ belastning, at det er nødvendigt at komme pantetiketter på flasker, når flaskerne tømmes inden for restaurantens vægge.
Flere i horeca-sektoren så gerne, at sektoren blev undtaget fra pant- og retursystemet og i stedet fik mulighed for at bortskaffe engangsemballagerne via de kommunale indsamlingsordninger.
I dagligvarehandlen opfattes pant- og retursystemet primært som en fordel. Flere af de i evalueringen adspurgte er generelt af den opfattelse, at tom emballage ikke har noget at gøre i dagligvarebutikker, men under den forudsætning, at der skal være et pant- og retursystem, mener de, at det fungerer godt. Dagligvarehandlen mener endvidere, at pant- og retursystemet sikrer udbredelsen af engangsemballage, hvilket, de synes, er en fordel, fordi det er væsentligt nemmere at håndtere og opbevare de tomme engangsemballager end de genpåfyldelige flasker.
Som et af de få generelle problemer finder dagligvarehandlen, at håndteringsgodtgørelsen for genpåfyldelige flasker er for lav. Den dækker ikke de reelle omkostninger. Endvidere udtrykker dagligvarehandlen utilfredshed med, at de ikke får godtgørelse for håndtering af engangsemballage.
Mængden af engangsemballager bliver stadig større, hvorfor dagligvarehandlen tillige har ønske om, at der gennemføres massive investeringer i nye komprimatorer for at nedbringe butikkernes omkostninger til håndtering af returnerede emballager. Et ønske som forstærkes af forventningen om en udvidelse af pant- og retursystemet med emballager til kildevand.
Producenterne og importørerne er ligesom dagligvarehandlen overbeviste om, at pant- og retursystemet har været med til at øge brugen af engangsemballage. Hvis ikke der havde været en nem måde at håndtere engangsemballage på, ville dagligvarehandlen og forbrugerne ikke have taget den til sig. Samtidig betyder det faktum, at systemet stiller logistik til rådighed for indsamling af engangsemballage, at de mindre producenter og importører får mulighed for at være landsdækkende uden at have et stort distributionsnet selv. Producenterne og importørerne bakker generelt op om tilmeldingspligten. Dels ser de ikke noget problem i den, dels mener de, at tilmeldingspligten er med til at sikre mere lige konkurrencevilkår. Blandt specielt de mindre producenter og importører indeholder systemet dog en række irritationsmomenter, der først og fremmest relaterer sig til de detaljerede indberetninger af salgsoplysninger, som skal indberettes hver 4. uge. Dels er de omkostningskrævende, dels stemmer de ikke overens med øvrige indrapporteringer ved månedafslutning og dels er oplysningerne næsten identiske med de oplysninger, som skal indberettes til SKAT.
Et andet problem er pÃ¥klæbning af pantetiketter. Selv om der er enighed om, at indførelsen af pant- og retursystemet har givet nye markedsmuligheder, synes flere producenter og importører, at det er â€bøvlet†og tidskrævende at klæbe etiketterne pÃ¥ flaskerne/dÃ¥serne. Holdningen er, at det kan betyde en â€skævvridning†i forhold til genpÃ¥fyldelige flasker og flasker/dÃ¥ser, hvor pantmærket er trykt direkte pÃ¥ emballagen.
Miljø
På miljøsiden er der i evalueringen af pant- og retursystemet fokuseret på returprocenten for engangsemballage.
MÃ¥lsætningen i den eksisterende pantbekendtgørelse er, at returprocenten for engangsemballager senest den 1. januar 2005 skulle være 95%.Â
De seneste opgørelser af returprocenten for engangsemballager viser, at den i 2005 var 84% mod 80% i 2004. I grænsehandelsområderne var returprocenten i 2005 75%, mens den i landsdele, som er knap så domineret af grænsehandel, var 87%. Den lavere returprocent i grænsehandelsområderne skyldes angiveligt, at forbrugerne her i højere grad har været vant til at smide de tomme emballager ud, fordi de ikke er pantbelagte (tyske dåser).
Deloitte har i sin evaluering foretaget en sammenligning af returprocenter med Sverige og Tyskland. I Sverige er returprocenten mellem 85 og 90% afhængig af materialefraktion. Det danske pant- og retursystem synes derfor omtrent lige så velfungerende som det svenske på trods af, at svenskerne har haft 15-20 år længere til at vænne sig til at returnere engangsemballage end danskerne. Der eksisterer ingen officielle opgørelser af de tyske returprocenter for engangsemballage. En tysk forbrugerorganisation anslår, at returprocenten i Tyskland er ca. 70%.
Ejerne af DRS betaler som producenter selv de gebyrer, der skal finansiere driftsomkostningerne. De har derfor en helt naturlig interesse i, at gebyrerne er så lave som muligt, hvilket kun er muligt, hvis driftsomkostningerne holdes nede. Desuden er dagligvarebutikkerne i deres egenskab af returmodtagere ansvarlige for de fysiske håndteringsopgaver i retursystemet. Også her er der et klart incitament for butikkerne til at holde omkostningerne nede, idet de for det første modtager en fast håndteringsgodtgørelse for hver genpåfyldelig emballage, og for det andet har en interesse i, at gebyrerne, der lægges oven i produktpriserne på øl og sodavand, ikke er for høje, idet det vil forringe indtjeningen. Ifølge Deloittes evaluering er der derfor ikke grund til at forvente andet, end at dagligvarehandlen også vil udøve et pres for omkostningsminimering via deres position i bestyrelsen for DRS.
Deloitte har i deres analyse af de økonomiske forhold set på, hvorvidt de gunstige økonomiske incitamenter slår igennem i resultaterne i en sådan grad, at driften af det danske pant- og retursystem rent faktisk er omkostningseffektiv. En opgørelse af stykomkostningerne pr. engangsemballage viser 55 øre inklusiv omkostninger, der er dækket af den indtægtsførte pant, og 38,2 øre eksklusiv omkostninger dækket af indtægtsført pant (2005). Der er over de seneste tre år sket et fald i administrationsomkostningerne pr. emballage både inden for logistik- og indsamlingsgebyrområderne. Det er med til at bestyrke forventningen om stordriftsfordele, og dermed at stykomkostningerne kommer længere ned, efterhånden som andelen af engangsemballage stiger. Fra 2004 til 2005 er andelen af engangsemballager steget fra 7,6 % til 14,7 %.
I analysen af systemets omkostningseffektivitet har Deloitte foretaget en sammenligning med Sverige. Her var stykomkostningen pr. enhed i 2005 ca. 33 øre. Det rokker dog ikke ved den konklusion, at driften af pant- og retursystemet er forholdsvis omkostningseffektiv, når det tages i betragtning, at der er lagt en større opgaveportefølje ind i DRS. Desuden stilles der i det danske system strengere sikkerhedskrav, systemet er ikke afgrænset til specifikke materialekategorier og serviceomfanget over for brugerne er højere end i det tilsvarende svenske retursystem. Endelig skal det bemærkes, at salget af engangsemballager er langt større i Sverige end i Danmark, hvilket som nævnt er med til at holde stykomkostningerne nede.
Som nævnt tidligere finder flere i horeca-sektoren det administrativt tungt at sætte pantetiketter på emballagerne og ønsker i det hele taget horeca-sektoren undtaget fra pant- og retursystemet. Miljøstyrelsen skal hertil bemærke, at pantmærkningen er en del af forudsætningen for, at systemet fungerer og den er samtidig med til at hindre misbrug og svindel af systemet. Pantmærkningen er derfor svær at komme uden om. I forlængelse heraf kan det ikke anbefales at undtage horeca-sektoren fra pant- og retursystemet. Styrelsen vurderer, at det vil forringe gennemsigtigheden i markedet og dermed kontrollen med markedet, idet det ikke vil kunne kontrolleres, om der sættes pantmærker på emballager, som ikke er tilmeldt DRS. Endvidere vil det have den ulempe, at producenter og importører, der markedsfører deres produkter i både dagligvarehandlen og horeca-sektoren med et sådant forslag, vil være tvunget til dobbelt lagerføring, idet samme produkt dermed skal sælges både med og uden pantmærkning afhængig af salgskanal. Og endelig kan det være vanskeligt overhovedet at foretage en afgrænsning af, hvornår der skal sælges med og uden pantmærke på emballagerne.
Â
I forlængelse heraf skal det tilføjes, at Miljøstyrelsen deler Deloittes, producenternes og dagligvarehandlens forventning om, at pant- og retursystemet vil blive mere effektivt med tiden. Implementeringen af et nyt tilskuds- og effektiviseringsprogram med bl.a. installation af flere komprimatorer vil betyde en bedre udnyttelse af stordriftsfordelene og dermed en lavere omkostning pr. enhed.
SÃ¥fremt det enstrengede system med tildelt eneret til DRS fortsættes, vil systemet fortsat være baseret pÃ¥ en non-profitstruktur, hvor indtægter og udgifter skal balancere. Desuden vil selskabets udgiftsdisponering i betydeligt omfang være underlagt udbud og der kan kun disponeres udgifter, der er nødvendige og rimelige. â€Revisormodellenâ€, hvor konkurrencefølsomme oplysninger tilgÃ¥r revisionsfirmaet i stedet for DRS, vil blive opretholdt for at sikre, at DRS ikke har adgang til sÃ¥danne oplysninger.
En tidsbegrænset forlængelse af eneretten vurderes at være uhensigtsmæssig, idet afskrivningsperioden for nyinvesteringer bliver kortere mod enerettens ophør. For at sikre DRS en fornuftig investeringshorisont foreslÃ¥r en række af aktørerne, at den tidsbegrænsede eneret ændres til en â€rullende†eneret, hvor eneretten automatisk forlænges, indtil andet besluttes politisk.
Enstrenget system med ændret ejerskab
Modellen med ændret ejerskab forudsætter, at andre ejere går ind og overtager en væsentlig del af aktierne i DRS. Umiddelbart synes den eneste umiddelbare konsekvens at være, at den formelle indflydelse reduceres for den gruppe af producenter, der i dag ejer selskabet. Det vil betyde, at mistanken om, at ejerne misbruger deres ejerskab til at skaffe konkurrencefølsomme oplysninger eller for på anden måde at forvride konkurrencen, reduceres. Til gengæld er der ved denne model risiko for, at presset for løbende effektivisering og optimering af systemet svækkes, fordi nye ejere kan have andet fokus end producenterne.
Enstrenget system med fondsejerskab
Modellen med fondsejerskab er en variant af modellen â€Ã¦ndret ejerskab†med en fond som ejer. I forhold til det nuværende system ændres der heller ikke her ved de grundlæggende elementer om non-profitmodel og enstrenget systemopbygning. En fondskonstruktion betyder pÃ¥ samme mÃ¥de som et ændret ejerskab, at producenternes formelle indflydelse reduceres. Hvor meget vil afhænge af den faktiske udformning af modellen, herunder bestyrelseskonstruktionen. En fond har ikke en egentlig ejerkreds, men styres ud fra et formÃ¥l, som i reglen vil være fastsat ved fondens tilblivelse. I Deloittes evaluering har de fleste af aktørerne haft svært ved at forholde sig til en fondsmodel. De finder det svært at gennemskue, hvad konsekvenserne vil være, men tvivler pÃ¥, at det vil være muligt at fastholde fokus pÃ¥ økonomisk effektivitet.
Enstrenget system med eneret efter udbud
I udbudsmodellen sikres pant- og retursystemet konkurrenceudsættelse. Den enstrengede struktur bibeholdes, men økonomimodellen vil være baseret på profit, og operatøren vil være et privat selskab i en eller anden form.
Et udbud er en relativ statisk model, idet vilkårene for hele kontraktperioden typisk er specificeret i udbuddet og ikke umiddelbart står til at ændre i kontraktperioden. Samtidig er udbudskonstruktionen kompliceret, idet det vil være nødvendigt med meget detaljerede kravspecifikationer. I forlængelse heraf vil der være behov for at føre et tættere tilsyn end i dag for at sikre, at opgaverne løses i overensstemmelse med kontrakten.
Det er næppe realistisk at tro, at andre end DRS besidder det nødvendige produktionsapparat til at løfte opgaven. Det vil derfor være en forudsætning i udbudsmodellen, at produktionsapparatet indgår som element i udbuddet. Til trods for at investeringer i produktionsapparatet er gebyrfinansierede, vil en særlig udfordring ved denne model derfor være at sikre, at operatørerne vil være optagede af at foretage de nødvendige investeringer. Driften bestemmes af operatøren, hvorfor aktørernes indflydelse vil skulle sikres igennem bestilleren udbuddet.
Flerstrenget system
En af konsekvenserne ved den flerstrengede model vil være, at aktørernes indflydelse reduceres til den, som de vil kunne opnå gennem eget ejerskab af en operatør samt som kunder hos operatørerne. Samtidig vil dagligvarehandlen få en større del af ansvaret for driften af pant- og retursystemet, idet dagligvarehandlen vil skulle bestemme, hvilke operatører der indsamler tom emballage fra den enkelte butik. Dermed vil det være nødvendigt at overveje, hvem der skal finansiere pant- og retursystemet. Idet modellen bygger på aftaler mellem operatører og den butik eller café m.v., hvorfra emballagen skal indsamles, vil der endvidere være en risiko for, at mindre butikker betaler mere end større butikker pga. forskelle i forhandlingskraft mellem forskellige aktører. Endelig vil Miljøstyrelsen få en større tilsynsforpligtelse, da der er flere operatører i spil.
De økonomiske analyser i Deloittes evaluering viser, at der er betydelige stordriftsfordele ved ét pant- og retursystem for engangsemballager, og at volumen i det danske system endnu ikke er på et niveau, hvor stordriftsmulighederne er udtømte i en situation med én operatør. Hvis der er to eller flere operatører, som opererer parallelt, vil det betyde, at realiseringen af disse stordriftsfordele bliver vanskeligere, da mængden deles af flere operatører. Desuden vil der være ekstra udgifter til parallelle logistiksystemer, clearing m.m. Den opnåede effektivisering ved konkurrencedynamikken skal således opveje ekstra udgifter ved flere parallelle systemer, og begrænsningen af muligheder for stordriftsfordele. Da væsentlige dele af det nuværende pant- og retursystem allerede er konkurrenceudsat igennem udbud, er det tvivlsomt, om et flerstrenget system vil være mere økonomisk effektivt. Samtidig er det nødvendigt, at der er tilstrækkeligt med interesserede operatører til, at konkurrencedynamikken kan udvikles. Ellers er der en risiko for, at markedet i praksis udvikler sig til et monopol eller duopol, og dermed er der en risiko for en fordyrelse af pant- og retursystemet.
I evalueringen giver størstedelen af aktørerne udtryk for, at konkurrence principielt er fornuftigt ogsÃ¥ i forhold til drift af et pant- og retursystem. Der er dog samtidig udbredt enighed om, at et flerstrenget system i praksis vil være forbundet med betydelige ulemper, herunder potentielt højere omkostninger. Ud over de ovenfor nævnte ulemper frygter kritikerne, at et flerstrenget system vil betyde indberetninger til flere operatører med en øget administrativ byrde til følge. Der er ligeledes frygt for en øget forvirring blandt forbrugerne, dagligvarehandlen og horeca-sektoren, hvilket kan medvirke til at reducere returprocenten. Endelig kan der opstÃ¥ problemer med, hvem der skal disponere over den indtægtsførte pant. Â
Diskussion af fremtidigt ejerskab
Evalueringen af pant- og retursystemet peger samtidig på, at der er en række elementer af mere teknisk karakter, som bør undersøges nærmere for at effektivisere systemet økonomisk og miljømæssigt. Miljøstyrelsen anbefaler således følgende:
· At der fortsat er fokus på at forenkle de administrative indrapporteringer, rapporteringshyppighed og genbrug af oplysninger til myndigheder.
· At de for horeca-sektoren skitserede lempelser med testmarkedsføring af nye produkter og udskænkning af smagsprøver uden tilmelding til DRS gennemføres (sidstnævnte omfatter også dagligvarehandlen).
· At informationsindsatsen over for forbrugerne styrkes, herunder information om vigtigheden af at returnere pantbelagt emballage og information, der medvirker til at tydeliggøre hvilke emballager, der er omfattet af pant- og retursystemet samt i hvilke butikker engangs- henholdsvis genpåfyldelige emballager kan afleveres.
Og særligt i tilknytning til driften af pant- og retursystemet:
· At DRS optimerer driftsomkostningerne, herunder tælleprocessen, transportopgaver omkring glasindsamling og komprimeret engangsemballage.
·  At DRS informerer horeca-sektoren om reglerne i pant- og retursystemet.
[1] Driften af DRS er reguleret gennem bekendtgørelse nr. 713 af 24. august 2002 om pant og indsamling mv. af emballager til øl og visse læskedrikke med senere ændringer (pantbekendtgørelsen).