|
|
Den 19/12 2006 |
|
|
Den ulovlige dumpning af giftigt affald i Abidjan, Elfenbenskysten, blev optaget som et ekstraordinært punkt på dagsordenen og fyldte meget på hele konferencen. Præsidenten for COP 8 (den kenyanske miljøminister) fremsatte en deklaration, der udtrykte sympati med ofrene og foragt for den ulovlige dumpning af affald, som har medført frygtelige konsekvenser. Præsidenten benyttede lejligheden til at opfordre resten af verden til at hjælpe Elfenbenskysten.
Tilsyneladende er det p.t. kun Japan der har ydet økonomisk støtte, og både Verdensbanken og UNDP har meldt tilbage at de kun kan give meget ringe bidrag.
I lyset af dette har en række EU lande, herunder Danmark, og Kommissionen tilkendegivet i interne EU drøftelser, at man vil undersøge mulighederne for økonomisk støtte.
Â
Ophugning af skibe.
Resultatet af forhandlingerne ligger overordnet set på linie med de endeligt vedtagne rådskonklusioner.
Der er blevet vedtaget en beslutning der sender et klart signal fra Basel konventionen til IMO om at Basel finder det vigtigt at den nye konvention kommer til at indeholde elementer om:
- klare ansvarsregler for skibsejerne, flagstater, ophugningsstater og ophugningsvirksomheder og
- miljømæssig forsvarlig behandling af skibe
Skibsejerne opfordres til allerede nu at sikre at skibene ophugges miljømæssigt forsvarligt.
Forhandlingerne viste, at Indien på ingen måde kan acceptere at der sættes internationale krav til miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe, og Indien har opstrueret ethvert forsøg fra EU’s side om at sende klare signaler fra Basel til IMO om dette.
Ikrafttræden af forbuddet mod eksport af farligt affald.
Der er usikkerhed om, hvordan konventionens regel om tilføjelser til konventionen skal forstås. EU ønskede, at partskonferencen skulle vedtage en beslutning, som ville sikre at forbuddet mod eksport af farligt affald til u-lande skulle træde i kraft så hurtigt som muligt. Beslutningen skulle derfor vælge mellem flere mulige fortolkninger af konventionen.
Det var ikke muligt at få en beslutning af denne karakter vedtaget. Der er kun opnået enighed om, at det suverænt er parterne til konventionen der beslutter, hvordan konventionen skal fortolkes, og dermed betingelserne for hvornår forbuddet træder i kraft. Parterne er også enedes om, at beslutningen om dette skal fremmes mest muligt. Det er et lille skridt i den rigtige retning. Det betyder reelt, at det først kan blive på den næste partskonference, at der kan tages en beslutning om, hvor mange lande der skal have ratificeret, før forbuddet træder i kraft, da beslutningen lægger et pres på næste partskonference til at gøre dette.
Dette lever ikke op til Danmarks ønske og EU’s position. Men de forskelliges landes positioner taget i betragtning er resultaterne af forhandlingerne ikke uventet.
Miljømæssig forsvarlig håndtering af elskrot (e-waste)
E-waste var tema på partskonferencen og det blev besluttet, at der frem til den næste partskonference skal fokuseres på e-waste. Fokus skal især rettes mod u-lande. Beslutningen omfatter en opfordring til at samarbejde om at forebygge ulovlig eksport af e-waste. Udover lovgivning og kontrol, kan det bl.a. ske ved udveksling af informationer og advarselssystemer. Endelig skal fokus rettes mod at udvikle teknologier, der udfaser brugen af farlige stoffer i elektronik.
Andre emner
Med hensyn til resultatet af forhandlingerne om at etablere en arbejdsgruppe mellem Stockholm-, Rotterdam- og Basel Konventionen for at undersøge muligheden for synergier imellem disse tre konventioner, var der pÃ¥ partskonferencen tilslutning til dette. Â
Desuden blev der i forhold til konventionens strategi plan og konventionens finansiering opnÃ¥et enighed om at fortsætte arbejdet med at fÃ¥ etableret partnerskaber, der kan støtte implementeringen af strategiplanen, sÃ¥vel som enighed om et budget og en arbejdsplan der var afstemt i forhold til hinanden.Â