EU-Koordination

J.nr. DEP-311-00006

Ref.

Den 14. december 2006

 

 

 

 

 

 

 

Sammenhæng mellem udslip af NOx og ultrafine partikler i udstødning fra dieselbiler     

     

Der blev under samrådet i Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg den 13. december 2006 stillet spørgsmål til, om der er sammenhæng mellem udslip af NOx og ultrafine partikler i udstødning fra dieselbiler.

 

I dieselmotorer uden efterbehandlings systemer (partikelfilter eller NOx- begrænsende katalysator), vil justering af motoren til lavt NOx-udslip medføre et forøget udslip af partikler, mens justering af motoren til højt NOx udslip giver et lavt partikeludslip. Sammenhængen skyldes de kemiske og fysiske processer, der sker i en dieselmotor under forbrændingen.

 

Euro 6 kravene til NOx fra dieselbiler forventes at kræve efterbehandling som f.eks. SCR. Når NOx udslippet fra en motor nedbringes ved efterbehandling fører det ikke til forøgelse af partikeludslippet. Tværtimod er det muligt at opnå et lavere partikeludslip, fordi motoren kan optimeres til lavt partikeludslip og højt NOx udslip, hvorefter NOx fjernes med SCR katalysatoren.

 

Euro 5 reguleringen for personbiler forventes at føre til, at der kommer partikelfiltre på alle nye dieselbiler fra 1. januar 2011. For at sikre, at bilerne bliver monteret med effektive partikelfiltre, der også begrænser udslippet af de ultrafine partikler, bliver Euro 5/6 reguleringen suppleret med grænseværdier for antallet af partikler så snart en standardiseret målemetode for partikelantal foreligger, og senest ved ikrafttrædelse af Euro 6, hvor der sker en yderligere skærpelse af grænseværdien for NOx. For tunge køretøjer forventes indført tilsvarende krav i forbindelse med det forslag til Euro 6, der forventes fremsat af Kommissionen i 2007.