11. december 2006

 

 

 

Til miljøminister Connie Hedegaard

Til medlemmerne af Folketingets Miljø- og planlægningsudvalg

Til medlemmerne af Folketingets Europaudvalg

 

Vedrørende rådsmøde miljø den 18. december

 

 

I forbindelse med det kommende Miljøministerrådsmøde vil vi gerne rette jeres opmærksomhed på tre vigtige spørgsmål på dagsordenen:

 

-         Forslaget til havstrategidirektiv, hvor det finske EU formandskab forventer, at man nÃ¥r frem til politisk enighed om en fælles holdning pÃ¥ RÃ¥dsmødet den 18. december.

-         EU Kommissionens forslag til RÃ¥dsbeslutning om at Østrig pÃ¥lægges at ophæve et forbud mod dyrkning af to GMO majslinjer, MON810 og T25.

-         RÃ¥dskonklusioner vedrørende opfølgning pÃ¥ COP 12 under Klimakonventionen.

 

I forbindelse med Rådsmødets eventuelle opnåelse af enighed om udkastet til havstrategidirektiv beder vi jer overveje, om den nuværende rådstekst faktisk indeholder de tiltag, som er nødvendige for at sikre Europas have. Det arbejde, som ligger for, er enormt. Uden de nødvendige forpligtende beslutninger vil vi være ude af stand til: at forhindre et nært forestående kollaps af mange kommercielt interessante fiskebestande, at forhindre at marine habitater går tabt, at kontrollere effekterne af en ekspanderende olie- og gas sektor til havs, at undgå den miljømæssige forarmelse, der er en konsekvens af en akvakultur i hastig vækst og til at opbygge de marine økosystemers modstandskraft overfor konsekvenserne af klimaforandringer.

 

Tiden er således ikke til mål, som man kun tilstræber at nå eller til løse forpligtelser. Effektiv beskyttelse af havmiljøet kræver mere end, at der via havstrategidirektivet ”stræbes efter” en bedre beskyttelse af havmiljøet. Vi opfordrer indtrængende til at direktivet:

 

-         Forpligter til, at der opnÃ¥s god miljøtilstand senest i 2021.

-         Behandler kollapset af fiskebestande som den biodiversitetskrise, dette repræsenterer.

-         Opstiller bindende mÃ¥l for at begrænse sektor-baserede pres pÃ¥ havmiljøet.

-         Knæsætter en økosystem-baseret tilgang i forvaltningen af vore havomrÃ¥der, bl.a. ved at sætte ind overfor kumulative og grænseoverskridende konsekvenser af menneskelige aktiviteter.

-         Kommer til at indeholde handlingsveje i overensstemmelse med forsigtighedsprincippet pÃ¥ de omrÃ¥der, hvor vores viden om det marine økosystem er ufuldstændig.

-         Indeholder en omfattende og eksplicit definition af god miljøtilstand, som  afspejler alle menneskelige pÃ¥virkninger af det marine økosystem (se vedlagte fælles NGO papir om definition af god miljøtilstand – pÃ¥ engelsk)

-         Etablerer permanente, fuldt beskyttede havomrÃ¥der af en sÃ¥dan størrelse, at de sikrer eller genopretter unikke – og i nogle tilfælde ødelagte - marine økosystemer med henblik pÃ¥ at styrke disses modstandskraft overfor globale økosystemforandringer.

 

I forbindelse med EU Kommissionens udkast til  Rådsbeslutning om at Østrig pålægges at ophæve et forbud mod dyrkning af to GMO majslinjer, MON810 og T25, minder vi om: At 22 ud af 25 medlemsstater på Miljøministerrådsmødet i juni 2005, stemte imod EU Kommissionens forslag om at ophæve de nationale forbud mod dyrkning af GMO afgrøder. Det ny forslag fra EU Kommissionen om at ophæve de to østrigske forbud truer ikke alene medlemsstaternes ret til at beskytte miljøet mod risici fra GMO, men vælger altså også at se stort på afstemningen i 2005. Vi opfordrer til, at I modsætter jer EU Kommissionens forslag med henvisning til:

 

-         Demokratiske principper. EU Kommissionen ignorerer en klar afgørelse fra medlemsstater og en klar holdning i EU's befolkninger. EU Kommissionen ignorerer igen og igen sin egen erklæring fra 1999 om, at EU Kommissionen pÃ¥ følsomme omrÃ¥der ikke vil gÃ¥ imod en fremherskende holdning i RÃ¥det

-         Ny videnskabelige resultater versus gammel godkendelse. Østrig, Ungarn og Grækenland har redegjort for en lang række risici for sundhed og miljø, som ikke var kendt, da MON810 og T25 blev risikovurderet i 1996-98.

-         EU Kommissionens egen erkendelse. I forbindelse med WTO-sagen bemærkede EU Kommissionen selv, at den gængse risikovurdering kun vil opdage tilfælde, hvor GMO forÃ¥rsager akut forgiftning, men ikke den langsigtede indvirkning. 

 

Se i øvrigt vedlagte bilag ”Seven reasons to not support the EU commission’s proposal to repeal Austrian safeguard measures”.

 

 

Vedrørende Rådskonklusion om opfølgning på COP 12 støtter vi varmt den tyske regerings udmelding om, at man på det kommende Europæiske Råds forårstopmøde tilstræber at opnå enighed om en reduktion i udslippet af drivhusgasser på 30% i 2020 i  forhold til 1990. Hjørnestenen i en succesfuld fælles EU position på klimaområdet vil være vedtagelse af en bindende reduktionsforpligtelse, som er i tråd med Klimakonventionens mål om, at forhindre farlig klimaforandring, hvilket forudsætter, at man holder stigningen i den globale middeltemperatur under 2 grader C i forhold til præ-industrielt niveau. En reduktionsforpligtelse på mindst 30% i 2020 i forhold til 1990 vil være i overensstemmelse med dette mål – en mindre reduktionsforpligtelse vil ikke være det. Frankrig og UK har allerede givet deres støtte til dette mål. Vi skal opfordre til, at den danske regering gør tilsvarende.

 

Det er nu over et år siden, at der var enighed om, at Miljøministerrådet skulle vedtage en slutdato for færdiggørelse af forhandlinger om Kyoto protokollens 2. forpligtelsesperiode. Vi forventer, at en sådan deadline bliver vedtaget på Rådsmødet den 18. december. Den burde fastsættes til at være 2008, da dette vil øge sandsynligheden for, at der er tilstrækkelig tid til, at aftalen kan nå at træde i kraft og have en effekt i 2013-2017, så der ikke opstår et hul imellem forpligtelsesperioderne.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Hanne Kærgaard Larsen

Dan Belusa.

Tarjei Haaland

Jan Søndergård

 

Greenpeace

 

 

   Â