11. december 2006
I forbindelse med det kommende Miljøministerrådsmøde vil vi gerne rette jeres opmærksomhed på tre vigtige spørgsmål på dagsordenen:
- Forslaget til havstrategidirektiv, hvor det finske EU formandskab forventer, at man når frem til politisk enighed om en fælles holdning på Rådsmødet den 18. december.
- EU Kommissionens forslag til Rådsbeslutning om at Østrig pålægges at ophæve et forbud mod dyrkning af to GMO majslinjer, MON810 og T25.
- Rådskonklusioner vedrørende opfølgning på COP 12 under Klimakonventionen.
Tiden er sÃ¥ledes ikke til mÃ¥l, som man kun tilstræber at nÃ¥ eller til løse forpligtelser. Effektiv beskyttelse af havmiljøet kræver mere end, at der via havstrategidirektivet â€stræbes efter†en bedre beskyttelse af havmiljøet. Vi opfordrer indtrængende til at direktivet:
- Forpligter til, at der opnås god miljøtilstand senest i 2021.
- Behandler kollapset af fiskebestande som den biodiversitetskrise, dette repræsenterer.
- Opstiller bindende mål for at begrænse sektor-baserede pres på havmiljøet.
- Knæsætter en økosystem-baseret tilgang i forvaltningen af vore havområder, bl.a. ved at sætte ind overfor kumulative og grænseoverskridende konsekvenser af menneskelige aktiviteter.
- Kommer til at indeholde handlingsveje i overensstemmelse med forsigtighedsprincippet på de områder, hvor vores viden om det marine økosystem er ufuldstændig.
- Indeholder en omfattende og eksplicit definition af god miljøtilstand, som afspejler alle menneskelige påvirkninger af det marine økosystem (se vedlagte fælles NGO papir om definition af god miljøtilstand – på engelsk)
- Etablerer permanente, fuldt beskyttede havområder af en sådan størrelse, at de sikrer eller genopretter unikke – og i nogle tilfælde ødelagte - marine økosystemer med henblik på at styrke disses modstandskraft overfor globale økosystemforandringer.
I forbindelse med EU Kommissionens udkast til Rådsbeslutning om at Østrig pålægges at ophæve et forbud mod dyrkning af to GMO majslinjer, MON810 og T25, minder vi om: At 22 ud af 25 medlemsstater på Miljøministerrådsmødet i juni 2005, stemte imod EU Kommissionens forslag om at ophæve de nationale forbud mod dyrkning af GMO afgrøder. Det ny forslag fra EU Kommissionen om at ophæve de to østrigske forbud truer ikke alene medlemsstaternes ret til at beskytte miljøet mod risici fra GMO, men vælger altså også at se stort på afstemningen i 2005. Vi opfordrer til, at I modsætter jer EU Kommissionens forslag med henvisning til:
- Demokratiske principper. EU Kommissionen ignorerer en klar afgørelse fra medlemsstater og en klar holdning i EU's befolkninger. EU Kommissionen ignorerer igen og igen sin egen erklæring fra 1999 om, at EU Kommissionen på følsomme områder ikke vil gå imod en fremherskende holdning i Rådet
- Ny videnskabelige resultater versus gammel godkendelse. Østrig, Ungarn og Grækenland har redegjort for en lang række risici for sundhed og miljø, som ikke var kendt, da MON810 og T25 blev risikovurderet i 1996-98.
- EU Kommissionens egen erkendelse. I forbindelse med WTO-sagen bemærkede EU Kommissionen selv, at den gængse risikovurdering kun vil opdage tilfælde, hvor GMO forÃ¥rsager akut forgiftning, men ikke den langsigtede indvirkning.Â
Se i øvrigt vedlagte bilag â€Seven reasons to not support the EU commission’s proposal to repeal Austrian safeguard measuresâ€.
Vedrørende Rådskonklusion om opfølgning på COP 12 støtter vi varmt den tyske regerings udmelding om, at man på det kommende Europæiske Råds forårstopmøde tilstræber at opnå enighed om en reduktion i udslippet af drivhusgasser på 30% i 2020 i forhold til 1990. Hjørnestenen i en succesfuld fælles EU position på klimaområdet vil være vedtagelse af en bindende reduktionsforpligtelse, som er i tråd med Klimakonventionens mål om, at forhindre farlig klimaforandring, hvilket forudsætter, at man holder stigningen i den globale middeltemperatur under 2 grader C i forhold til præ-industrielt niveau. En reduktionsforpligtelse på mindst 30% i 2020 i forhold til 1990 vil være i overensstemmelse med dette mål – en mindre reduktionsforpligtelse vil ikke være det. Frankrig og UK har allerede givet deres støtte til dette mål. Vi skal opfordre til, at den danske regering gør tilsvarende.
Det er nu over et år siden, at der var enighed om, at Miljøministerrådet skulle vedtage en slutdato for færdiggørelse af forhandlinger om Kyoto protokollens 2. forpligtelsesperiode. Vi forventer, at en sådan deadline bliver vedtaget på Rådsmødet den 18. december. Den burde fastsættes til at være 2008, da dette vil øge sandsynligheden for, at der er tilstrækkelig tid til, at aftalen kan nå at træde i kraft og have en effekt i 2013-2017, så der ikke opstår et hul imellem forpligtelsesperioderne.
Med venlig hilsen
Hanne Kærgaard Larsen
Dan Belusa.
Tarjei Haaland
Jan Søndergård
Greenpeace