PRESSEMEDDELELSE
12. DECEMBER 2006
STORE FEJL OG FORGLEMMELSER I RAPPORT FRA KPMG
Foreningen for danske
sangskrivere og komponister, DJBFA, har bestilt revisionsfirmaet KPMG til at
lave en analyse af udgiftsudviklingen på kulturområdet fra 2001 til 2006. Det
er en både interessant og vedkommende opgave. Desværre har KPMG leveret en
rapport, der er så fuld af store fejl og forglemmelser, at den i praksis er
ubrugelig. Den drager konklusioner på forkert grundlag. Og den overser
afgørende udgiftsposter. Dermed når den frem til et resultat, der er
fuldstændigt misvisende i forhold til de faktiske forhold.
Der er to store fejl i rapporten og to forglemmelser.
Første fejl finder man på rapportens side 5, hvor KPMG
oplyser, at man har analyseret Kulturministeriets budget ved hjælp af det
kommunale indeks for prisudviklingen i stedet for det indeks, som staten
bruger. KPMGs beslutning er uforståelig og giver et mildt sagt fejlagtigt
billede af den økonomiske udvikling på Kulturministeriets område.
Alle statens institutioner – dvs. alle ministerierne –
beregner sine budgetter ud fra statens prisindeks. Sådan er praksis – og sådan
har den også været under tidligere regeringer. Det er på det grundlag, hele den
økonomiske diskussion om statens finanser bliver ført, både i Folketinget og i
fagkredse. Hvis man vil analysere budgetudviklingen på ministeriernes område,
må man derfor nødvendigvis anvende det relevante og korrekte prisindeks. Det
ved enhver, der har bare en smule indsigt i økonomi.
Hvis man beregner udviklingen på Kulturministeriets budget
ved hjælp af statens prisindeks, ser man, at ministeriets budget i
virkeligheden er 220,8 mio. kr. højere, end KPMG anslår. Det var
revisionsfirmaets første fejl.
Den anden fejl angår korrektionen for salg af radiokanaler.
På finanslov 2006 er der optaget en indtægtsbevilling på 76,5 mio. kr. til
koncessionsafgifter efter salg af femte og sjette FM-radiokanal. Disse penge er
henført til statens indtægtsbudget men teknisk set opført på Kulturministeriets
budget. KPMG har imidlertid overset den og på den måde undervurderet
kulturbudgettet med 76,5 mio. kr.
Derudover er KPMGs rapport også præget af et par alvorlige
forglemmelser. Den første angår tv-stationernes bidrag til dansk film 2003-2006
og 2007-2010. Medieaftalen og filmaftalen for perioden 2003-2006 forpligtede DR
og TV 2 til at bidrage med 120 mio. kr. årligt til dansk film. Disse penge
skal naturligvis også regnes med i en oversigt over regeringens
kulturbudget. Det skal desuden nævnes, at ifølge den nye medieaftale og
den nye filmaftale for de kommende fire år (2007-2010) skal DR og TV2 i alt
bidrage med 145 mio. kr. årligt.
Sluttelig har KPMG helt glemt at medregne de økonomiske
gevinster, som kulturlivet har fået i form af de to skattefradragsordninger for
donation og indkøb af kunst. Det er ordninger, der direkte kommer kulturlivet
til gode, fordi de stimulerer salget af billedkunst herhjemme, men KPMG ser
fuldstændig bort fra disse skattefradragsordninger. Man må spørge sig selv,
hvor grundigt revisionsfirmaet satte sig ind i den lovmæssige udvikling på
kulturområdet, før det skrev sin rapport.
Som konklusion kan det altså siges, at:
Sagen er, at ifølge de årlige
finanslove er Kulturministeriets budget i faste priser steget med 45 millioner
kroner siden 2001.
Brian Mikkelsen udtaler:
â€KPMGs rapport er sÃ¥ useriøs og overfladisk, at den stort set
ikke fortjener kommentarer. Den er præget af fejl og forglemmelser, og dens
konklusion er ubrugelig. Jeg er dybt forundret over, at et revisionsfirma, der
gerne vil betragtes som seriøst, vil lægge navn til den slags arbejde. Jeg går
meget gerne ind i en diskussion af Kulturministeriets økonomi. Vi har intet at skjule.
Men det skal ske på et seriøst grundlag. Ikke på grund af venstrehåndsarbejde i
et større revisionsfirma.â€
Kulturministeriet tilføjer, at ministeriet gerne inviterer
KPMG til et møde i ministeriet, hvis KPMG vil have et kursus i, hvordan man
aflæser og beregner statslige budgetter.
Download Kulturministeriets notat "Udviklingen i
kulturbudgettet FL 2001 - FL 2006" (pdf)
Yderligere oplysninger:
Afdelingschef Steen Kyed, tlf: 33 92 98 21
Pressechef Martin Østergaard-Nielsen, tlf: 33 92 35 98