15. november 2006

 

 

Københavns Teater (Kbht)

Nørre Voldgade 2, 5

1358 København K.

 

 

Rialto Teatret ønsker ikke

at medvirke til en fusion ind i Teater X

 

 

 

 

Kbht’s strategi

 

Idet vi henviser til vort høringssvar til Kbht’s strategiplan af 30. maj d.å. og pressemeddelelse af 7. juni d.å. (begge dele kan læses på vores hjemmeside www.rialtoteatret.dk) tillader vi os på ny at rette henvendelse vedr. de påtænkte planer om at fusionere den selvejende institution Rialto Teatret ind i den nye konstruktion Teater X.

 

Kbht’s strategiske beslutninger herom forekommer ikke tilstrækkeligt underbygget, hverken kunstnerisk eller logistisk. Selve visionerne for Teater X lyder spændende, dem skal vi ikke forholde os til.

 

Men vi tillader os at spørge, hvilket formål der overhovedet måtte være med at fusionere Rialto ind i Teater X. Svaret ligger vel i, at det slet ikke er hensigten at Rialto Teatret skal bruges til sit formål. Strategien for Kbht beskriver på side 14 klart, hvorledes Teater X’s etablering indebærer at ”Rialto fraflyttes” – med andre ord er der blot tale om en teaterpolitisk rundkørsel, der ville indebære at Rialto - ét af byens bedste teaterrum med fleksibel scene, et godt brand og en fantastisk god beliggenhed - skal lukke og slukke og omdannes til en skotøjsforretning. Af indlysende grunde hverken kan eller vil teatrets bestyrelse tage medansvar for en sådan plan.

 

 

Publikum, bredde og kunstnerisk kvalitet

 

Det store problem ved Kbht’s strategi er dets kunstneriske perspektiv. De fleste nyskabende tiltag henvender sig ikke til samfundets kulturbærende lag - teaterlivets absolutte stampublikum, som er over 35-40 år. Der lægges i strategien alt for lidt vægt på skuespilkunst, tradition – og udvikling af teatret på teatrets egne præmisser. Det meste skal tilsyneladende være hipt og hopt og ungt og nyt. Rialto Teatrets egen niche er en vigtig brik i den samlede københavnske teater-mosaik, fordi den forbinder det kunstneriske teater med dét teater, som også har et bredere publikums interesse. Den balancegang er ikke nem, men den er lykkedes!

 

For kunsten og publikums skyld er tilskuddet på knap 4.3 millioner kr. derfor bedre anvendt på Rialto Teatret frem for at forsvinde i Teater X.

 

 

 

 

Rialto Teatret fortsætter

 

Rialto Teatret kører et højt kvalitets-repertoire, ikke mindst på det musikdramatiske område. Teatret har endda i tillæg hertil opnået stor anerkendelse og tilgang hos et yngre publikum. Det bemærkes, at teatrets ledelse gennem alle årene har overholdt budgetterne, og økonomien er sund i alle henseender.

 

Sammenfattende foreslår vi derfor at Rialto Teatret forbliver som selvstændig enhed under Kbht, beholder sit tilskud og ufortrødent fortsætter sit virke. For god ordens skyld informerer vi hermed om Rialto Teatrets repertoiremæssige overvejelser for den kommende sæson:

 

·        Puccini festival, med Bohème, Tosca og Madame Butterfly – opera af høj kvalitet i lommeformat

·        Romeo og Julie og ’West Side Story’ – en cross-over med elementer af Shakespeare og Leonard Bernsteins musik

·        Musikteater for børn - vært Sigurd Barrett

·        ’Kreutzersonaten’ af Leo Tolstoj med Beethovens musik, en genopsætning med Thomas Mørk

·        Samarbejde med andre teatre om forestillinger - (gæstespil som f.eks. Stravinskijs Historien om en soldat)

·        Duke Ellington – et portræt af King of the Jazz, i teatrets foyer

·        Samarbejde med musikskolen pÃ¥ Frederiksberg og kor i København med henblik pÃ¥ en stor scenisk opførelse af Carls Orffs ’Carmina Burana’

 

Undertegnede skal hermed bede om snarest muligt at få et møde med Kbht.

 

 

Frederiksberg den 15. november

 

Poul Schlüter                        Anders Ahnfelt-Rønne