Dansk Student TV forening

Drejervej 17, 3.sal

2400 København NV

 

Kulturudvalget

Folketinget, Christiansborg

1240 København K                                                                         København, den 30. oktober 2006

 

 

Vedr. Co-produktioner i udkastet til ændring af bekendtgørelse om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed

 

Kære Kulturudvalg

 

Dansk Student TV forening (DSTV) har netop fremsendt et høringsvar til Kulturministeriet vedr. ændring af bekendtgørelse om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed.

 

Spm:

Er formålet med den nye § 23 stk. 7 (at co-produktioner med andre lokale radio- og tv-stationer medregnes ved opgørelse af tilskudsberettiget timer proportionalt med stationens finansieringsandel) at straffe de lokale idebaserede tv-stationer økonomisk, hvis de laver en co-produktion med andre lokale tv-stationer fra f.eks. en musikfestival?

 

Baggrund:

Dansk Student TV forening har forgæves forsøgt at få oplyst baggrunden for denne stramning af tilskudsreglerne hos såvel Kulturministeriet v/ Dorthe Hald Andersen og Mediesekretariatet v/ fuldmægtig Lill-Jana Vandmose Larsen.

 

Konsekvensen af denne nye paragraf er, at man får halveret sit driftstilskud, hvis man laver egenproduktion i samarbejde med én anden tv-station. Tilskuddet bliver reduceret endnu mere, hvis der er flere stationer. Hvorimod hvis man kan få adgang til gamle og støvede programmer fra ind- og udland, så får man fuld driftstilskud. Det kan ikke være rigtigt.

 

Dansk Student TV forening forstår ikke, hvorfor de idebaserende tv-stationer skal straffes ved, at vores tilskud bliver reduceret til ingenting, når vi går sammen om at lave store og dyre tv-produktion fra f.eks. Roskilde Festival.

 

Denne diskussion havde vi ligeledes sidste år, hvor Mediesekretariatet måtte trække deres svar på Kulturudvalgets spm. 16. tilbage, da det ikke var korrekt, hvad de skrev (se bilag 1).

 

Desuden skal vi påpege, at Mediesekretariatet efter vores opfattelse går uden for forligspartiernes mandat jvf. Medieaftalen for 2007-2010, hvor man skal sørge for en justering af tilskudsordning for at sikre, at lokal-tv-stationer ikke kommer i klemme som følge af de nye regler om, at genudsendelser ikke indgår i beregningsgrundlaget. Det fremgår ikke, at reglerne skal strammes, således at de idebaserede lokale tv-stationer reelt ikke længere må lave en co-produktion.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Kenneth Wenzel

formand

 

 


Dansk Student TV forening

Drejervej 17, 3.sal

2400 København NV

 

Kulturudvalget

Folketinget, Christiansborg

1240 København K

                                                                                                        København, den 6. december 2005

 

– UDDRAG --

 

Vedr. programproduktion, co-produktiion og genudsendelse

 

Kære Kulturudvalg

 

Jeg er af Radio- TV-nævnet blevet gjort opmærksom på svarskrivelsen af Kulturudvalgets spm. 16.

 

Programproduktion kontra programvirksomhed

Heraf ....

 

Co-produktioner

Samtidig studser jeg over Radio- TV-nævnets svar vedr. co-produktion.

 

Det er korrekt, at Radio- og Tv-nævnet ved behandling af programtilskud har defineret, at stationen kun kan medregne sin forholdsmæssige andel af produktionsomkostningerne ved  co-produktioner.

 

Men konklusion i det efterfølgende eksempel er ikke rigtig

 

“hvis andelen for to radioers produktionsomkostninger i et co-produktionssamarbejde således er 50/50 %, vil stationerne for disse udsendelser kun kunne medregne et timetal svarende til halvdelen af det pågældende programs sendetid”.

 

Den korrekte konklusion er:

 

Hvis andelen for to radioers produktionsomkostninger i et co-produktionssamarbejde således er 50/50 %, vil stationerne for disse udsendelser kun kunne medregne stationens forholdsmæssige andel af produktionsomkostningerne. Det vil sige, at hvis programduktionsomkostninger er 8.000 kr, så kan station kun medregne de 4.000 kr  i stationens programtilskud.

 

Det betyder ligeledes, at hvis hver radio-station i dette tilfælde havde ansøgt om 4.000 kr., så ville begge stationer modtage det ansøgte programtilskud. Hvis den ene station havde ansøgt om 8.000 kr., så kunne stationen kun få udbetalt de 4.000 kr. af programtilskuddet.

 

Jeg kan derfor ikke forstå, hvordan Radio- Tv-nævnet i ovennævnte eksempel slår fast, at den hidtidige praksis ved co-produktion - ifm. programtilskud - er, at man kun får tilskud for halvdelen af programmets længde. Det er jo ikke sandt.

 

Derfor kan Radio- TV-nævnet heller ikke bare sige, at man blot viderefører den regel, der hidtil har været gældende for programtilskud ifm. co-produktion. Det er en hel ny fortolkning, som ingen er bekendt med før nu.

 

Konsekvensen af Radio- TV-nævnets nye fortolkning er, at man bliver straffet, hvis man laver egenproduktion i samarbejde med andre. Hvorimod hvis man kan få adgang til gamle og støvede programmer fra ind- og udland, så får man fuld driftstilskud. Det kan ikke være rigtigt.

 

I den forbindelse skal jeg til Kulturudvalget oplyse, at fem danske studenter-tv-stationer i samarbejde med to svenske og to norske studenter-tv-stationer (i alt ni tv-stationer) de seneste par år har været på Roskilde Festival, hvor vi sammen har co-produceret mere end 50 timers fjernsyn. At flytte hele vores produktion ud på en græsmark koster mange penge og meget udstyr, og det kan kun lade sig gøre, fordi vi gør det sammen.

 

Såfremt Kulturministeriet og Radio- TV-nævnet fastholder, at man fra næste år får reduceret sit driftstilskuddet ved co-produktioner, så vil det vil det betyde, at en studenter-tv-station for hver time, man sender fra Roskilde Festival, kun får 1/9 time i driftstilskud. I dette tilfælde 93 kr. i stedet for 840 kr.

 

Jeg forstår det simpelthen ikke. Driftstilskuddet er allerede så lavt et beløb, at det ikke engang dækker de faste omkostninger. Et reduceret tilskud på 93 kr. dækker ikke engang Kodaudgiften på 117 kr. pr. time.

 

Så for at vende tilbage til Radio- TV-nævnets svar til Kulturudvalget, så er det ikke korrekt, at “ved co-produktioner gives der ikke to gange driftstilskud.”

 

I henhold til medieforliget mellem regeringen og Dansk Folkeparti og udkastet til radio- og tv-loven (L38), så er formålet med anvendelse af driftstilskuddet:

 

at bidrage til finansiering af stationens udgifter, herunder til almindelige faste omkostninger såsom husleje, el, telefon m.v., uddannelse af stationens medarbejdere og lignende. Der videreføres dermed ikke et egentligt programtilskud, idet det forudsættes, at stationerne finansierer programproduktionen via tilskuddet.

 

Og at:

De tilskudsmodtagende stationer kan dog anvende tilskuddet helt eller delvist til medieskolevirksomhed eller uddannelse af stationens medarbejdere, såfremt stationerne ønsker det.

 

            Derfor er det korrekte svar på spørgsmål 16, stk. 1, at driftstilskud gives til at bidrage til finansiering af stationens udgifter etc. Det medfører, at en station også modtager driftstilskud på co-producerede programmer, når de bliver sendt første gang. Det er præcis det modsatte af det svar, som  Radio- Tv-nævnet gav Kulturudvalget.

 

Genudsendelse

Det....

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Kenneth Wenzel

formand