Til KLs Børne- og Kulturudvalg
På baggrund af KLs rundspørge til kommunerne om egnsteatersituationen henvender vi os til jer med nedenstående kommentarer og vurderinger.
Henvendelse skal ses i lyset af, at kulturregion Midt- og Vestjylland er hjemsted for fire egnsteatre, ét balletkompagni og ét basisensemble (se bilag).
De seks kommuner i kulturregion Midt- og Vestjylland opfordrer KL til at arbejde for, at den kommende bekendtgørelse om egnsteatre ikke indeholder bestemmelser om en variabel statsrefusion og de konsekvenser, som følger heraf.
Vi ønsker, at KL skal indtage en skarp profil på området.
Konsekvenserne af en ny ordning, som den er beskrevet er uacceptabel for kommunerne.
Vi mener, at en ordning med en årlig minimumsrefusionsprocent er både alt for kortsigtet og fuldstændig uhåndterbar for såvel kommunerne som for teatrene.
Teatre arbejder normalt med et langt perspektiv og engagerer skuespillere med videre flere år forud. En årlig – i øvrigt meget sen – udmelding om det efterfølgende års tilskud – vil vanskeliggøre teatrenes arbejdsforhold i urimelig grad. Kvaliteten i teatrenes produktioner sættes under pres, og vi vurderer, at teaterlukninger må forudses.
I vort område kan vi konstatere, at teatre allerede nu har vanskeligere ved at tiltrække skuespillere, instruktører med mere, og at teaterledere på grund af den usikre situation overvejer deres stilling.
Tendensen forstærkes i høj grad af, at de københavnske teatre dels har længerevarende aftaler om driftstilskud mod egnsteatrenes fremtidige 4-årige aftaler, og dels af at der ikke er og ikke vil blive usikkerhed omkring de københavnske teatres tilskud. Dette er en helt uacceptabel forskelsbehandling af teatre i hovedstaden og i provinsen, som vi på det skarpeste tager afstand fra.
For kommunerne vil den variable refusionsprocent betyde et stadigt pres på den kommunale økonomi med forventninger om, at kommunerne vil dække den manglende statslige refusion. Det er ikke rimeligt, at staten sætter kommunerne i en sådan position, og de fleste kommuner vil økonomisk ikke være i stand til løfte opgaven.
I realiteten sikrer staten sig ret til årlig genforhandling via den variable refusionsprocent.
Som et absolut minimum må kommunerne forlange en mulighed for en tilsvarende genforhandling i aftaleperioden. I modsat fald risikerer det kommunale driftstilskud i værste fald at forsvinde i projekter, som ikke kan realiseres og i forringede produktioner. Dette kan vi ikke acceptere.
Vi vurderer, at situationen på egnsteaterområdet med den nye ordning på kort sigt kan blive kaotisk og helt uoverskuelig. Vi har brugt mange kræfter og penge på at opbygge gode kulturinstitutioner. På det længere sigt er situationen reelt, at vilkårene for teatre i provinsen forringes i en sådan grad, at området står i fare for at sande til og blive ødelagt.
Vi vurderer, at selv små udsving i refusionsprocentens størrelse vil få voldsom effekt. Dette gælder uanset om kommunen er involveret i mange egnsteatre som for eksempel Holstebro Kommune, eller om man er ny på området som for eksempel Ringkøbing-Skjern Kommune. Kommunerne kan ikke løfte disse opgaver alene.
Frem for variable refusionsprocenter kan vi anbefale, at staten ved etablering af nye egnsteatre udvider sin budgetramme. Vi opfordrer KL til at anbefale dette over for kulturministeren.
Endvidere opfordrer vi KL til at anbefale, at der fastlægges enkle og smidige retningslinjer for de nye konsulenters arbejde i teatrene. Eftersom evalueringerne ikke kan få konsekvenser i aftaleperioden, vurderer vi, at det kun er hensigtsmæssigt, at evalueringer og kvalitetsvurderinger sker ved etablering og i forbindelse med genforhandlinger af egnsteateraftaler. Dette især af hensyn til teatrenes arbejdsbyrde.
Endelig vil vi gerne anføre, at i de tilfælde, hvor flere kommuner har fællesskab om egnsteatre, bør kommunerne selv kunne beslutte, hvem har ansvaret på alles vegne som budget- og regnskabsgodkendende myndighed. Vi har gode erfaringer med fordeling af denne opgave i Landsdelscenter Midt-Vest kommunerne (Herning, Ikast-Brande, Struer og Holstebro), og vi ønsker ingen ændring af disse forhold.
Vi mener, at der med de nye regler er skabt grobund for en negativ spiral, der skaber kløfter og polarisering. Det ønsker vi ikke. Tværtimod! Vi ønsker samarbejder, fællesskaber og fremdrift.
Med venlig hilsen –
Medlemmerne af Den politiske Styregruppe for Kulturregion Midt- og Vestjylland
Johs. Poulsen Formand for styregruppen Formand for Udvalget for Kultur og Fritid, Herning Kommune og MF |
Niels Viggo Lynghøj Christensen Næstformand for styregruppen Formand for Udvalget for Kultur og Fritid, Struer Kommune |
H. C. Østerby Formand for Udvalget for Kultur og Fritid, Holstebro Kommune |
Kristian Ahle Jensen Formand for Udvalget for Kultur og Fritid, Ringkøbing-Skjern Kommune |
Ulla Raundahl Formand for Udvalget for Kultur og Familie, Lemvig Kommune |
Kaare G. Graversen Formand for Udvalget for Kultur og Fritid, Ikast-Brande Kommune |
Egnsteatre i kulturregion Midt- og Vestjylland:
Odin Teatret etableret i Holstebro 1966, skal forny aftale fra 2007
Team Teatret etableret i Herning ca. 1968, skal forny aftale fra 2007
Musikdramatisk Teater (opera), etableret i Landsdelscenter Midt-Vest (Herning, Ikast-Brande, Struer og Holstebro Kommuner), skal forny aftale fra 2007
Teatret Om etableret i Ringkøbing 2006, skal forny aftale fra 2008
Peter Schaufuss Balletten etableret i Holstebro 1997, fra 2008 turnerende teater direkte på finansloven
Ensemble Midt-Vest (basis ensemble) etableret i 2001 i Landsdelscenter Midt-Vest på egnsteaterlignende aftale, ny 3-årig aftale genforhandlet fra 2007