Notatet fremsendes også til Folketingets Kulturudvalg |
KOM (2007) 391
Kommissionen har den 11. juli 2007 vedtaget en hvidbog om sport, som er Kommissionens bud på en samlet tilgang til sportsområdet fremover. Hvidbogen er et resultat af hidtidige erfaringer på sportsområdet i Europa, herunder det uformelle sportssamarbejde blandt medlemslandene, samt af en lang række høringer af interessenter inden for sportsverdenen.
Kommissionen tager udgangspunkt i sportens samfundsmæssige betydning, økonomiske dimension samt sportens organisering og fremlægger en handlingsplan, der søger at adressere en række problemstillinger, herunder hensyntagen til sportens særlige kendetegn, god forvaltningsskik inden for professionel sport, dopingbekæmpelse, sportens finansiering, dataindsamling vedr. sportsområdet, fedmebekæmpelse, integration af sport i uddannelses- og videreudannelsespolitikker.
Med hvidbogen giver Kommissionen en lang række forslag til konkrete initiativer, som Kommissionen i de kommende Ã¥r vil søge at fremme og støtte i deres arbejde med idrætsrelaterede aktiviteter. Kommissionens initiativer, som involverer bÃ¥de medlemsstaterne og idrættens organisationer, respekterer dog fuldt ud idrættens særegne og autonome status i Europa. Kommissionen ønsker, at hvidbogen skal diskuteres bredt i hele EU.  Â
Â
Det er en kendsgerning, at idrætten spiller en stadig større social og økonomisk rolle i Europa. Samtidig er Kommissionen af den opfattelse, at idrætten yder et betydeligt bidrag til EU’s strategiske mål om solidaritet og velstand.
Idrætten er i dag ikke direkte traktatfastsat men er omfattet af mange forskellige bestemmelser i EF-traktaten. Området har derfor både været genstand for domme afsagt af EF-Domstolen og afgørelser truffet af Kommissionen.
Endvidere eksisterer der et uformelt samarbejde pÃ¥ idrætsomrÃ¥det bÃ¥de blandt EU’s sportsministre og pÃ¥ embedsmandsniveau, der har givet mulighed for at drøfte fælles problemstillinger pÃ¥ omrÃ¥det.Â
Forud for hvidbogen har Kommissionen fået udarbejdet en konsekvensanalyse[1] af idrætten i Europa. Analysen indeholder bl.a. forskellige høringer af både statslige og ikke-statslige interessenter inden for idrætsområdet. I analysen findes også en gennemgang af rapporter og undersøgelser på idrætsområdet, som tilsammen giver et billede af de hidtidige erfaringer med idrætsarbejdet i Europa.
Kommissionens konsekvensanalyse når frem til, at et nyt EU-initiativ på idrætsområdet bør sigte mod at opstille strategiske mål for idrættens rolle i Europa. Et nyt EU-initiativ bør skabe en debat om konkrete problemstillinger inden for idrætten og gøre idrætten mere synlig i de beslutningsprocesser, der foregår i EU.
Kommissionen vurderer på den baggrund, at der inden for de nuværende retlige og politiske rammer for idrætten i Europa er flere forskellige muligheder for at følge op på konsekvensanalysen. Som det mest vidt gående kunne man træffe regulerende foranstaltninger for bestemte problemer og dermed sikre, at der bliver taget større hensyn til idrætten i EU’s forskellige politikker og programmer. En mindre vidtgående mulighed kunne være at udarbejde en grøn- eller hvidbog, og endelig kunne man lade de nuværende ordninger inden for idrætsområdet fortsætte som i dag.
Kommissionen besluttede på baggrund af konsekvensanalysen at lave en hvidbog. Valget faldt på en hvidbog ud fra den betragtning, at et sådant ikke-bindende instrument bedst lever op til konsekvensanalysens mål og ønsker og samtidig er mest omkostningseffektiv. Kommissionen vurderede, at med en hvidbog, der indeholder en handlingsplan med konkrete tiltag på de vigtigste områder, vil Kommissionen, i fuld respekt for idrættens uafhængighed og kompetencefordelingen på idrætsområdet i Europa, kunne samle de mest effektive tiltag inden for idrættens område.
Med hvidbogen er det første gang, Kommissionen behandler idrætsrelaterede spørgsmål bredt.
Â
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant, da der er tale om en hvidbog.
Idræt er ikke direkte traktatfastsat, men en lang række bestemmelser i traktaten har indvirkning på sporten, herunder bestemmelser inden for indre marked, konkurrence, uddannelse, sundhed, ungdom mv.
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Kommissionens hvidbog om idræt har til formål at få belyst en række vigtige spørgsmål om EU-rettens anvendelse på idrætsområdet. Samtidig ønsker Kommissionen med hvidbogen at forelægge nogle yderligere idrætsrelaterede tiltag på EU-plan.
Kommissionen opstiller med hvidbogen nogle strategiske mål for idrættens rolle i EU. Hvidbogen er samtidig tænkt som et instrument til at rejse debat om bestemte konkrete spørgsmål som f.eks. dopingbekæmpelse og bedre folkesundhed i EU. Målet for Kommissionen er at gøre idrætten mere synlig i EU’s beslutningsprocesser og samtidig øge befolkningens bevidsthed om de behov og særlige forhold, der kendetegner idrætten.
Hvidbogen ændrer imidlertid ikke på, at idræt fortsat vil være et nationalt anliggende, men Kommissionen ønsker at støtte og fremme fælles europæiske initiativer på idrætsområdet. Hvidbogen ændrer heller ikke på, at det fortsat er anerkendt fra både EF-Domstolens og Kommissionens side, at der skal tages hensyn til idrættens særlige kendetegn. Et eksempel herpå er de særlige forhold omkring regler for konkurrencer, der på grund af det legetime formål ikke er i strid med EU’s konkurrenceregler. Samtidig understreges det i hvidbogen, at Kommission anerkender idrættens uafhængighed i Europa.
Hvidbogen behandler en række problemstillinger inden for tre hovedomrÃ¥der; idrættens rolle i samfundet, idrættens økonomiske aspekter og idrættens organisering. Kommissionen giver inden for hvert af de tre hovedomrÃ¥der sit bud pÃ¥, hvilke konkrete indsatser der bør iværksættes, og de 53 konkrete forslag til initiativer er samlet i en handlingsplan kaldet â€Pierre De Coubertinâ€[2]. Inden for hvert af de tre hovedomrÃ¥der grupperer initiativerne sig inden for følgende omrÃ¥der:
Idrættens rolle i samfundet
Idrættens økonomiske aspekter
Idrættens organisering
Videre proces
Kommissionen vil, gennem en struktureret dialog med forskellige parter på idrætsområdet herunder europæiske specialforbund og nationale paraplyorganisationer, følge op på de initiativer, som er foreslået i hvidbogen. Samtidig vil Kommissionen over for medlemslandene følge op på hvidbogen gennem en intensivering af det eksisterende uformelle idrætssamarbejde mellem medlemslandene og Kommissionen.
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om hvidbogen.
Hvidbogen har ikke i sig selv konsekvenser for dansk ret. Med en hvidbog er der tale om et ikke bindende instrument, hvor Kommissionen fremlægger en detaljeret politik til drøftelse og politisk afgørelse.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Hvidbogen medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle, administrative konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
9. Høring
Meddelelsen er sendt i høring hos følgende interessenter inden for idrætten:
Anti Doping Danmark, Center for Idræt på Århus Universitet, Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund v. centerleder Bjarne Ibsen, Copenhagen Business School, CVU Sønderjylland, Danmarks Idræts-Forbund, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Spil, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Handicap Idrætsforbund, Dansk Skoleidræt, Hestevæddeløbssportens Finansieringsfond, Idrætsfonden Danmark, Idrættens Analyseinstitut, Institut for Idræt på Kbh. Universitet, Institut for Idræt og Biomekanik Syddansk Universitet, Kommunernes Landsforening, Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning, Lokale- og Anlægsfonden, Motions- og Ernæringsrådet, Play the Game, Professor i intern medicin Bente Klarlund Pedersen og Team Danmark.
Der er høringsfrist d. 1. oktober 2007.
Regeringen forholder sig positiv over for at drøfte de i hvidbogen foreslÃ¥ede mulige konkrete indsatser. De foreslÃ¥ede initiativer ligger i god forlængelse af hidtidige indsatser og drøftelser om idrætsomrÃ¥det bÃ¥de nationalt og i EU-regi. Regeringen finder derfor, at hvidbogen udgør et relevant og nyttigt grundlag for den videre drøftelse af idrætsomrÃ¥det i EU.Â
Regeringen vil tilstræbe, at den fortsatte behandling af idræt i EU-regi i lighed med andre områder respekterer kompetencefordelingen mellem medlemsstaterne og Fællesskabet, samt at behandlingen af de forskellige forslag, der spænder over mange forskellige politikområder, finder sted i eller efter behørig inddragelse af relevante rådsarbejdsgrupper, således at eksisterende samarbejdsformer respekteres.
Med hensyn til den økonomiske dimension af idrætten er det regeringens holdning, at en diskussion af hvidbogens økonomiske aspekter ikke må have indvirkning på den form for finansiering af idrætten, som man har valgt i Danmark.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hvidbogen forventes ikke at blive behandlet i formelt rådsregi.
Hvidbogen har i juli 2007 været præsenteret på et uformelt sportsdirektørmøde (i embedsmandsregi), hvor hvidbogen generelt blev modtaget positivt af medlemslandene. Der foreligger endnu ikke oplysninger om yderligere EU-drøftelser om hvidbogen.
12. Tidligere forelæggelse for folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.