Folketingets Europaudvalg

4. juni 2007

 

 

Svar på spørgsmål fra Folketingets Europaudvalg

 

Ad KOM (2005) 0646

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om revision af Rådets direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed (tv uden grænser)

 

Spørgsmål 1

”Er ministeren enig i, at vanskelighederne vedrørende debatten om produktplacering og reklamer ofte opstår, fordi begreberne reklamer og produktplacering i juridisk henseende ofte opfattes som ytring?”

 

Svar:

Jeg er enig i, at debatten om produktplacering og reklamer bliver vanskeliggjort af, at begreberne ofte blandes sammen. Produktplacering er et nyt begreb i direktivet om ”tv uden grænser” og indgår som en del af et andet nyt begreb, nemlig audiovisuel kommerciel kommunikation, der foruden tv-reklame og produktplacering også omfatter sponsorering og teleshopping. Reklame og produktplacering betragtes således som kommercielle ytringer.

 

Â