Referat til Folketingets Europaudvalg |
KULTUR
1. Kulturens økonomi
Rådskonklusioner om bidrag fra den kulturelle og kreative sektor til at virkeliggøre Lissabon-målene
Formanden konstaterede efter en kort debat, at rådskonklusioner om bidrag fra den kulturelle og kreative sektor til at virkeliggøre Lissabon-målene var vedtaget.
2. Revision af direktivet om â€tv uden grænserâ€
Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om ændring af RÃ¥dets direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-spredningsvirksomhed (â€tv uden grænserâ€)
Efter en forholdsvis kort debat kunne formandskabet konstatere, at der var politisk enighed i RÃ¥det om revision af direktivet om â€tv uden grænserâ€.
Kommissær Reding fremhævede Kommissionens tilfredshed med teksten, som bl.a. udvider anvendelsesområdet til tv-lignende on demand tjenester, bevarer senderlandsprincippet, men tilføjer en ny samarbejdsprocedure i tilfælde, hvor dette princip skaber uoverensstemmelser mellem landene, indfører klare regler for produktplacering, opfordrer til adfærdskodekser for reklamer for usunde fødevarer i forbindelse med børneprogrammer, giver mere fleksible reklameregler, og opfordrer til co- og selvregulering.
Alle lande støttede vedtagelsen. Under debatten fremførte en del lande, at de trods deres generelle tilfredshed med resultatet var kritiske over for enkelte dele af teksten.
Det skal bemærkes, at senderlandsprincippet, som var et af de punkter, der i løbet af forhandlingerne havde skabt størst problemer, blev vel modtaget – også af lande, der tidligere havde været kritiske – og det blev i den forbindelse understreget, at den nye samarbejdsprocedure mellem medlemslandene i tilfælde af uoverensstemmelser forårsaget af dette princip, var en god nyskabelse. Det var et punkt, som blev støttet fra dansk side.
En del lande, herunder Danmark, Italien og Belgien, fandt liberaliseringerne af reklamereglerne for vidtgÃ¥ende, mens Sverige, støttet af Slovenien, Polen og Ungarn, gerne havde set indførelse af mere restriktive regler for reklamer rettet til børn og for alkoholreklamer. Omvendt havde Tyskland ønsket helt at afskaffe de kvantitative reklameregler. Â
Danmark udtrykte anerkendelse af Europa-Parlamentets forslag om adfærdskodekser for reklamer for usunde fødevarer i forbindelse med børneprogrammer og var derudover tilfreds med udvidelsen af anvendelsesområdet til tv-lignende on demand tjenester. Derimod havde Danmark ønsket indførelse af et total forbud mod produktplacering.
Det nye direktiv kan ventes endelig vedtaget i efteråret 2007, når Europa-Parlamentet under sin 2. læsning forventes at støtte den foreliggende tekst.