N O T A T

   til

 

 Radio- og tv-kontoret

   

 

       RADIO- OG TV-NÆVNET

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mediesekretariatet

Vognmagergade 10, 1.

1120 København K

 

Telefon: 3318 6868

Direkte: 33 18 68 54

Telefax: 3318 6869

 

[email protected]

[email protected]

www.mediesekretariatet.dk

 

CVR nr. 11 88 46 52

Bank: Jyske Bank

Reg.nr. 8109

Konto nr. 1002 295

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J.nr. 2007-0254

 

 

 

 

 

 

 

 

 

København den 24. april 2007

 

Radio- og tv-nævnets bidrag til besvarelse af klage fra DanCom TV til ministeren

 

Radio- og tv-nævnet skal indledningsvis oplyse, at der ved ansøgningsfristen for udbud af sendetid på Kanal 23 i København indkom ansøgninger fra 57 stationer omfattende i alt 372 timers programvirksomhed om ugen, hvilket skal ses i relation til, at der ugentligt var 168 timer til rådighed.

 

Radio- og tv-nævnet har derfor været nødsaget til at foretage en ganske stram prioritering af ansøgningerne for at opfylde § 8 i den daværende bekendtgørelse nr. 1439 af 15. december 2005 om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed, hvorefter Radio- og tv-nævnet ved behandlingen af ansøgninger skal søge at sikre det enkelte lokale område en samlet programvirksomhed af alsidig karakter.

 

Resultatet af Radio- og tv-nævnets beslutninger om tildeling af programtilladelser på Kanal 23 blev således, at der blev udstedt 41 programtilladelser til kommercielle som ikke-kommercielle stationer, heraf tilladelser til 11 nye stationer.

 

Efter Radio- og tv-nævnets vurdering falder Nævnets beslutninger om tildeling af programtilladelser i tråd med Nævnets ønske om en nytænkning af den samlede programflade på Kanal 23, som blev drøftet på den konference den 6. juni 2006, som DanCom-TV nævner i sit brev.

 

Ønsket om en nytækning af programfladen ligger således også bag beslutningen om at tildele en ny aktør på lokal-tv-området, dk4 City en programtilladelse, ligesom der som nævnt også blev tildelt programtilladelser til en række andre nye ansøgere.

 

Sådanne beslutninger om tildeling af programtilladelser til nye ansøgere må nødvendigvis have til konsekvens, at Radio- og tv-nævnet har måttet skuffe andre, erfarne programtilladelsesindehavere som DanCom-TV, der har været på kanalen i årevis, og som derfor naturligt er skuffede over at måtte modtage afslag på deres ansøgning.

 

Beslutningen om ikke at tildele DanCom-TV en fortsat programtilladelse kan således ikke tolkes som en fravælgelse af stationen, men snarere som et udtryk for, at stationen i konkurrence med mange andre ikke har dokumenteret at kunne tilbyde programmer, der i højere grad medvirker til at sikre Kanal 23 en samlet programvirksomhed af alsidig karakter.

 

DanCom-TV beklager sig endvidere over, at stationen ikke fik programtilladelse i den efterfølgende 2. udbudsrunde for evt. ledig sendetid på Kanal 23.

 

Radio- og tv-nævnet skal hertil anføre, at det udtrykkelig i udbuddet var meddelt, at der på udbudstidspunktet ikke var ledig sendetid på kanalen, men at ansøgere kunne komme i betragtning, hvis der frem til ansøgningsfristens udløb måtte komme ledig sendetid. Dette skete ikke, hvorfor Nævnet måtte meddele afslag til DanCom-TV og til andre ansøgere.

 

I modsætning til, hvad der efter DanCom-TV´s oplysninger var tilfældet under det tidligere Fælles fjernsynsnævn for Københavnsområdet, har Radio- og tv-nævnet ikke ved udbuddet meddelt, at ansøgere, der fik afslag, kunne komme på en ”venteliste” til at komme i betragtning senere, hvis/når det måtte komme ledig sendetid på kanalen.

 

DanCom-TV´s fremsætter afslutningsvis bemærkninger om dk4City´s manglende programvirksomhed i marts måned 2007 og anfører tillige, at Nævnets sekretariat prioriterer dk4 City højere end andre stationer.

 

Radio- og tv-nævnet skal hertil dels anføre, at Nævnet har påtalt dk4 City´s manglende sendeaktivitet i marts måned 2007, dels at Nævnet ikke i henhold til bekendtgørelsen om lokal radio- og fjernsynsvirksomhed kan undlade at behandle en klage fra en tilladelsesindehaver uanset hvor mange tilladelsesindehavere, der i øvrigt står bag en beslutning om fordeling af sendetid. Ydermere skal det anføres, at Nævnet i den foreliggende sag fandt det naturligt at sikre, at også dk4 City i lighed med andre kommercielle stationer fik en placering i prime time. Afslutningsvis skal bemærkes, at også en anden station end dk4 City klagede over sendesamvirkets sendetidsfordeling, nemlig Kaos TV, og at Nævnet også i denne sag traf beslutning om at ændre sendesamvirkets sendetidfordeling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Henrik Birkvad