Folketingets Kulturudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
8. maj 2007
Opfølgning på RADIOERNEs foretræde for Kulturudvalget 11. april 2007
Som opfølgning på foreningens foretræde for Kulturudvalget ønsker RADIOERNE at understrege en række forhold, der gør, at afklaring på spørgsmålet om replanlægning og deraf følgende beslutning om fremtidens sendetilladelser er altafgørende.
Branchen står i de næste par uger over for den største beslutning om gennemførelse af lytteranalyser nogensinde. Hele branchen samarbejder om at tilvejebringe de data, som ligger til grund for reklamesalget, f.eks. informationer om lyttertal, markedsandele etc.
For RADIOERNE og for den øvrige branche er RADIOERNEs deltagelse i branche- samarbejdet om lytteranalyser helt essentielt. Desværre er sådanne samarbejdsaftaler med analyseinstitutter naturligvis af minimum 3-4 års varighed, hvilket ikke levner RADIOERNEs medlemmer mulighed for at deltage i et sådan samarbejde, såfremt der hersker uvished om, hvorvidt de også efter 1. januar 2008 har sendetilladelser.
RADIOERNE ønsker derfor endnu engang at henlede opmærksomheden på nødvendigheden af en hurtig afklaring på spørgsmålet om replanlægning og efterfølgende beslutning om den fremtidige brug af sendetilladelserne.
RADIOERNE finder det af allerstørste væsentlighed, at politikerne een gang for alle beslutter at satse på digital radio i Danmark. Det være sig DAB eller en anden løsning efter politikernes ønske. Og vel at mærke en løsning, hvor der er plads til lokal og regional radio således at de lokale radiostationer får samme vilkår som de landsdækkende for at være til stede på de samme digitale platforme og dermed drive dette marked frem i stedet for at kaste uendelige ressourcer ind på at ændre FM sendemulighederne når behovet åbenlyst ikke er der.
Senest har TV2 Radio haft en særdeles svær introduktion på markedet for landsdækkende radio og radioreklame og RADIOERNE vil finde det uden mening at smide trecifrede millionbeløb efter en replanlægning med landsdækkende stationer som formål og derved skabe flere forhindringer for udviklingen af radioreklame i Danmark. Specielt set i lyset af, at det faktisk er de mellemstore og store lokale radiostationer, der lykkedes med at drive radiovirksomhed med sorte tal på bundlinien.
Med venlig hilsen
Steffen Stenbæk                                                          Marianne Bugge Zederkof
Formand                                                                       Sekretariatsleder
Kopi til Kulturministeren