Fra: Anne Juul
[mailto:[email protected]]
Sendt: 12. oktober 2006 09:30
Til: Lis Grønnegård Rasmussen
Emne: SUSPECT: VS: 32 filminstruktørers kommentar til Kulturminister
Brian Mikkelsens filmpolitiske forhandlingsoplæg
Vedhæftet (og kopieret ned i mailen) er 32 filminstruktørers kommentar til kulturminister Brian Mikkelsens filmpolitiske forhandlingsoplæg.
32 FILMINSTRUKTØRERS KOMMENTAR TIL BRIAN MIKKELSENS FILMPOLITISKE FORHANDLINGSOPLÆG.
Kulturminister Brian Mikkelsen vil flytte en stor del af støtten fra konsulentfilm til de mere kommercielle 60/40 film. Det finder vi yderst problematisk. Denne beslutning vil snarere afvikle og ikke udvikle den unikke position som dansk film har på nuværende tidspunkt.
Brian Mikkelsen udtaler â€at man jo ikke smider 2 mia. kr. efter film, der ses af 6.000 menneskerâ€. En udtalelse der skal bruges til at fastholde den sejlivede fordom om, at der er modsætning mellem kunst og publikum. En udtalelse som ikke har nogen hold i virkeligheden. Og det ved Kulturminister Brian Mikkelsen naturligvis ogsÃ¥.
De sidste års danske filmhistorie viser at både konsulentfilm og 60/40 film kan skabe salgs-, anmelder- og publikumssucces. I Danmark bliver knap hver 3. biografbillet solgt til en dansk film, en unik position, som mange europæiske lande misunder os. En hurtig sammentælling viser at ca. halvdelen af billetterne solgt til danske film i 2003 - 2005 er solgt til film støttet af konsulentordningen. Kulturministerens forslag kan således ikke være begrundet i en ide om, at kun 60/40-filmene kan tiltrække publikum. Dansk films succes og udvikling er blandt andet begrundet i at de to ordninger fungerer sideløbende.
Et blik på de sidste års filmtitler viser klart, at udviklingen og nytænkningen sker blandt konsulentfilm. Det er her filmsproget udfordres, det er nye veje betrædes, og det er her Danmarks bidrag til og vindere af priser i såvel Venedig, San Sebastian, Berlin over Cannes til Toronto skal findes. Det er med andre ord her, vi skaber film, som kan rejse ud i verden og fortælle om Danmark og dansk kultur. Og det har de gjort. Dansk film har fra 1996-2005 solgt 27 millioner billetter uden for landets grænser.
De noget mere nationalt orienterede 60/40 film har ikke umiddelbart international gennemslagskraft. De bliver set i Danmark, af danskere og når stort set aldrig ud af Danmark. Og det er fint. Men det er ikke nok. Det er i bedste fald uklogt og i værste fald direkte kulturpolitisk dumt at tage støtte fra de danske konsulentfilm, der er med til at styrke det danske image ude i verden. Og lad dem endelig blive ved med det.
Med venlig hilsen instruktører der har instrueret film under begge ordninger;
Nikolaj Arcel, Morten Arnfred, Natasha Arthy, Susanne Bier, Henning Carlsen, Erik Clausen, Jonas Elmer, Pernille Fischer, Per Fly, Gert Fredholm, Jannik Johansen, Søren Kragh-Jacobsen, Kristian Levring, Ole Christian Madsen, Nils Malmros, Anders Morgenthaler, Annette K. Olesen, Niels Arden Oplev, Åge Rais-Nordentoft, Steen Rasmussen & Mikael Wikke, Anders Refn, Nicolas Winding Refn, Christina Rosendahl, Åke Sandgreen, Lone Scherfig, Simon Staho, Jacob Thuesen, Lars von Trier, Christian Braad Thomsen, Thomas Vinterberg og Anne Wivel.
Ved spørgsmål eller kommentarer kan henvendelse rettes til Ole Christian Madsen på: [email protected]
Anne Juul
Producer Ass./Ib Tardini
Filmbyen 22
2650 Hvidovre
Denmark
Phone +45 36 86 87 88
Direct +45 36 86 87 72
Fax +45 36 86 87 89
Email [email protected]