1.udkast til

Beretning

om

Bygningsbevaringsindsatsen i Danmark og en plan for fremtiden

 

Folketingets Kulturudvalg anmoder kulturministeren til at iværksætte en uafhængig udredning af den samlede bygningsbevaringsindsats i Danmark

 

Udvalget finder, at der er et behov for at skabe overblik over hvilke bygninger, der skal bevares for eftertiden. Da det er staten, der har ansvar for de fredede bygninger, og kommunerne som har hovedansvar for de bevaringsværdige bygninger, er der grund til at undersøge eventuelle ’proportionelle skævheder’, samt om kommunerne har de nødvendige ressourcer til at have en stor del af ansvaret for bevaring og udvikling af bygningskulturen. Det er udvalgets opfattelse, at der er behov for også at rette fokus på bygninger og helheder herunder bysammenhænge, der er bevaringsværdige ud fra kulturhistoriske og arkitektoniske kriterier. En række spørgsmål er vigtige at fokusere på:

 

Hvilke konsekvenser får kommunesammenlægninger for kulturmiljørådene[1]? Vil hver enkel kommune have ekspertise og ressourcer til at nedsætte lokale kulturmiljøråd?

 

Vil kommunerne have tilstrækkelige ressourcer til at sikre de bevaringsværdige bygninger og helheder både på landet og i byerne, bl.a. i lyset af at kommunerne overtager en del af amternes planlægningsopgaver?

 

Vil det være muligt at lægge en langsigtet strategi for bevaring, der i højere grad bygger på samspil mellem stat, regioner, kommuner og private, så der ikke kun fredes enkelthuse, men også bevares kulturelle og arkitektoniske helheder og sammenhænge? Vil det samtidig være muligt at bevaringsarbejdet fremover baseres på en gradueret bevaringsskala, således at alle bevaringsværdige bygninger, med de fredede bygninger øverst på skalaen, tildeles en karakter? Hvilke væsentlige bevaringsværdier repræsenterer den den pågældende bygning? Vil en graduering  skærpe bevidstheden om de virkeligt umistelige bygninger og til gengæld betyde større råderum for så vidt angår de mindre betydningsfulde bygninger eller dele deraf?

 

Vil det være muligt at hjælpe de kommuner, der endnu ikke er kommet i gang med optællinger og udarbejdelse af Kulturarvs-/Kommuneatlas, og/eller som ikke har de fornødne midler til at løfte bevaringsopgaven?

 

Udvalget anmoder kulturministeren om at iværksætte en uafhængig udredning af den samlede bygningsbevaringsindsats i Danmark. Formålet med udredningen er at skabe overblik over den nuværende indsats samt redegøre for hvad der sker i andre lande, vurdere akutte og langsigtede behov og fremlægge forslag til alternative bevaringsstrategier under hensyn til økonomiske konsekvenser. Udredningsarbejdet skal endvidere vurdere muligheden for øget samarbejde mellem stat, kommuner, regioner og private.

 

 

Udvalget finder, at der især er behov for:

 

 

 

Udvalget lægger vægt på, at der foretages en nøje prioritering af by- og bygningsbevaring efter kriterierne:

 

Ud fra en samlet beregning af den fradragsordning, der ydes som kompensation for de ekstra omkostninger, der er ved at bo i et fredet hus, opfordres det til at undersøge, hvad det vil koste at tilbyde et mindre vedligeholdelsesfradrag til ejerne af de vigtigste bevaringsværdige bygninger, således at dette fradrag ydes som en delvis kompensation for de meromkostninger ejerne af de bevaringsværdige bygninger pålægges. Ligeledes opfordrer udvalget til at undersøge, hvorvidt det ville være muligt at indføre en fritagelse for grundskyldsskat. Endelig ønskes udenlandske erfaringer om bevaringsstrategier inddraget.

 

Redegørelsen ønskes afsluttet inden udgangen af folketingssamlingen 2006/2007.

 

 

 



[1] Nedlæggelsen af de nuværende kulturmiljøråd er en konsekvens af lov om ændring af museumsloven, bygningsfredningsloven og lov om folkekirkens kirkebygninger og kirkegårde og om ophævelse af lov om regionale faglige kulturmiljøråd (nr. 562 af 24. juni 2005), som er den konkrete udmøntning af kommunalreformen på kulturarvsområdet.