Camilla Udsen Dok. 48660/ph
7. februar 2007
Kære Brian Mikkelsen
Som følge af Europa-Kommissionens forslag om at transformere det audiovisuelle medielandskab i Europa – direktivet om audiovisuelle medietjenester – vedtog Europa-Parlamentet i december 2006 et forslag ved førstebehandlingen. Rådet er nu begyndt at se på Europa-Parlamentets ændringsforslag med henblik på at opnå en politisk aftale i maj 2007.
De undertegnede organisationer skal opfordre til, at du i de kommende forhandlinger er opmærksom på følgende punkter, der har stor betydning for forbrugerne:
Det anslås, at 14 millioner børn er overvægtige på EU-plan, og yderligere 3 millioner børn kategoriseres som fede (cirka hvert tredje barn). I nogle medlemslande er halvdelen af den voksne befolkning allerede overvægtig og 20-30% er fede. Det anslås, at 7% af sundhedsudgifterne i EU kan relateres til fedme og sygdomme som følge af fedme.
Europa-Parlamentet har nu vedtaget et ændringsforslag, der tilskynder til frivillig selvregulering på nationalt plan af markedsføring af usunde og uhensigtsmæssige føde- og drikkevarer.
Opfordringen til selvregulering er dog ikke ny. Allerede i januar 2005 udtalte kommissær Markos Kyprianou, at industrien havde et år til at løse problemet, ellers ville han sætte lovgivning i gang. Nu, to år efter, mener vi, at de tiltag, der har været til selvregulering, ikke har haft den ønskede effekt, og at industrien har haft tid nok. Erfaringen har vist, at det ikke rækker med selvregulering.
I november 2006 kom den britiske tv-myndighed OFCOM med et forbud mod tv-reklamer for fødevarer med et højt indhold af fedt, sukker og salt "i og omkring alle programmer, der specielt appellerer til børn under 16 år, på alle tider af døgnet og på alle kanaler".
I november 2006 tilsluttede Danmark sig desuden et WHO-charter mod fedme. Med dette charter indgik alle EU’s sundhedsministre en aftale om "at tage specifikke myndighedstiltag med henblik på en væsentlig mindskning i omfanget og effekten af reklamer for energitætte føde- og drikkevarer specielt rettet mod børn†(http://www.euro.who.int/obesity).
Endvidere viser en Eurobarometer-undersøgelse vedrørende sundhed og fødevarer fra november 2006, at 85% af de europæiske borgere mener, at de offentlige myndigheder bør spille en større rolle i bekæmpelsen af fedme. For Danmark er tallet 80% (Eurobarometer 246/Wave 64.3, november 2006).
Vi skal opfordre dig til at sikre, at de initiativer, der tages på henholdsvis nationalt, WHO- og EU-niveau med henblik på at regulere markedsføringen af usunde fødevarer over for børn, er konsistente og komplementerer hinanden.
Vi skal således opfordre dig til at følge sundhedsministrene og introducere en bindende bestemmelse, der forbyder markedsføringen af usunde fødevarer over for børn i audiovisuelle medietjenester. Vi har samtidig skrevet til indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen samt forbrugerminister Carina Christensen.
Med venlig hilsen
Allan Flyvbjerg                               Susanne Volqvartz
Formand                                        Direktør
Diabetesforeningen                         Hjerteforeningen   Â
Frede Olesen                                 Camilla Hersom
Formand                                        Formand
Kræftens Bekæmpelse                    Forbrugerrådet
Kopi:
· Folketingets Europaudvalg
· Folketingets Sundhedsudvalg
· Folketingets Kulturudvalg
· Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
· De danske medlemmer af Europa-Parlamentet