Folketinget — Kulturudvalget
Christiansborg, den 5. januar 2007
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Digital dataudveksling (digital signatur)
Fra 8. januar 2007 overgår Kulturudvalget til udelukkende at modtage parlamentariske dokumenter elektronisk med digital signatur fra Kulturministeriet (inkl. styrelser, direktorater m.v.) – ikke i papir.
Dokumentet påføres en digital signatur. Signaturen erstatter ministerens håndskrevne underskrift på svar m.m., dvs. at I ikke vil se ministerens underskrift på dokumenter. De modtagne dokumenter bliver herefter kopieret og omdelt som hidtil. Rapporter, bøger, farvetryk og lign. vil – udover elektronisk oversendelse – fortsat blive modtaget i papirversion.
Yderligere information på vedlagte bilag.
Med venlig hilsen
Finn Skriver Frandsen,
udvalgssekretær.
Bilag 1
Digital dataudveksling (digital signatur)
Folketinget vil opfylde kravene til eDag2 (Projekt Digital Forvaltning). Folketinget har derfor i en længere periode kørt et pilotprojekt med 5 ministerier (Beskæftigelsesministeriet, Kirkeministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Transport- og Energiministeriet og Undervisningsministeriet) om anvendelse af digital signatur ved elektronisk udveksling af parlamentariske dokumenter mellem ministerierne og Folketinget, således at den elektroniske udgave påført digital signatur erstatter papirudgaven med underskrift.
Med baggrund i erfaringerne fra pilotprojektet er det besluttet, at alle ministerier skal overgå til denne oversendelsesform (etapevis).
Indførelse af digital signatur sikrer hurtig og effektiv dataudveksling mellem ministerierne og Folketinget.
Ministerierne skal enten pÃ¥føre en medÂarbejdersignatur eller en virksomhedssignatur. Begge typer signatur vil forpligte ministeren og ministeriet i samme omfang, som ministerens underskrift gør i dag. Den elektroniske signatur erstatter altsÃ¥ ministerens hÃ¥ndskrevne underskrift pÃ¥ svar m.m.
Brugen af digital signatur sker under forudsætning af, at svar på spørgsmål m.v. som hidtil er godkendt af den pågældende minister, samt at ministeriet efterfølgende kan fremlægge dokumentation herfor, jf. vedlagte svar fra statsministeren på UFO alm. del – spørgsmål 9 (folketingsåret 2004-05, 2. samling).
Digital dataudveksling er første fase i et større projekt under overskriften "digital forvaltning af parlamentariske dokumenter", som udover digital signatur handler om at overgå til digital arkivering i stedet for de nuværende papirarkiver og skabe nye services over for medlemmer og borgere i form af større valgfrihed i forhold til dokumentdistribution, dvs. hvad der ønskes på papir, og hvad der ønskes tilsendt elektronisk.