Henvendelse fra Erik Bertelsen om mediaforlig (s.1)

 

samt

Bilag 1. Svar fra DR på Erik Bertelsens henvendelse (s.2 - 5)

Bilag 2. Interview af Erik Bertelsen i DR-Nyheder/Nord (s.6)

 

 

Kære Mogens Jensen

 

Jeg hørte dig som ordfører forleden ved folketingets behandling af den nye medielicensaftale. Det undre mig at Socialdemokratiet er med i denne aftale.

 

En aftale som jeg er god og grundig sur på. Vi - min kone Kirsten Arup og jeg - solgte vores fjernsyn nytårsaften år 2000, vi fik 3 økologiske spegepølser for den, det var en rigtig god handel, og har ikke fortrudt det et øjeblik. Det ubehagelige ved det har været, at vi hvert år har fået "trusselsbreve" fra DR fordi vi kun betale radio licens.

 

Vi har de senere år se en del nyhedsudsendelser på PC, men det har været meget svingende med kvaliteten og meget ofte har vi slet ikke kunne se noget som helst. Vi har ikke og har heller ikke tænkt os at anskaffe os antenne og indstikskort med en tv-tuner, så vi kan se alle udsendelser på PC i normal kvalitet. Livet er for kort til alt det dårlige fjernsyn.

 

Som du kan se af nedenstående har jeg stillet DR nogle spørgsmål vedrørende den nye licens og har også fået svar, hvoraf det fremgår, at vi ikke får ret meget for pengene.

 

Det undrede mig at disse problematikker slet indgik i debatten i Folketinget. Er I ved at lave lovsjusk?

 

Så vidt jeg kan se, får os der ikke har fjernsyn og heller ikke har tænkt os, at anskaffe det nødvendige udstyr for at kunne se det på PC-  meget lidt for de godt to tusinde kroner som den nye licens kommer til at koste.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

medlem 183469

 

Erik Bertelsen

 

Thoruphedevej 17

 

9510 Arden

 

Tlf.. 9856 2721

 

 "    4016 1510

 

 

 

Bilag 1. Svar fra DR på Erik Bertelsens henvendelse

 

 

-----Oprindelig meddelelse-----

 

Fra: Teknikinfo [FÆLLESPOSTKASSE] [mailto:[email protected] <mailto:[email protected]> ]

 

Sendt: 23. november 2006 16:25

 

Til: [email protected]

 

Emne:

 

 

 

 

 

Hej Erik,

 

 

 

På baggrund af telefonsamtale torsdag den 23-11-2006, fremsender jeg hermed svar på dine spørgsmål.

 

 

 

Kunne I venligst præcisere og dermed tydeliggøre for mig, hvad det er og især ikke er, i vil sende på internettet?

 

Udsendelser som DR har rettighederne til bliver lagt på dr.dk i op til fire uger efter de er blevet sendt. I dag er der mere end 200 udsendelser på dr.dk/tv - bl.a. TV-Avisen, børneudsendelser, satire m.m. Men medielicensen skal også ses i sammenhæng med, at det med en antenne og et indstikskort med en tv-tuner i dag let kan lade sig gøre at se tv på computeren - og det er der flere og flere, der benytter sig af. Tv på computer behøver med andre ord ikke kun at foregå gennem en bredbåndsforbindelse.

 

 

 

I dagspressen fremstår det som om jeg ifølge medieforliget bliver nødt til at betale fuld licens for at have en computer med internetadgang?

 

 

 

I det netop indgåede medieforlig er nedenstående besluttet: "Med henblik på at sikre en teknologineutral licens og dermed fremtidssikre licensfinansieringen af DR og de regionale TV 2-virksomheder afskaffes den nuværende farve-tv-licens og sort/hvid-tv-licens fra 1. januar 2007 og erstattes af en medielicens. Den nuværende radiolicens bevares.

 

 

 

Medielicensen omfatter alle apparater, der er i stand til at modtage billedprogrammer og -tjenester, herunder pc’er og visse mobiltelefoner.

Medielicensen dækker for husstande alle licenspligtige apparater i den pågældende husstand."

 

 

 

Det betyder, at husstande uden fjernsyn, men med fx en computer fra 1.

januar 2007 også skal betale licens. Men at der ikke sker nogen ændring for husstande, som i dag har fjernsyn og betaler licens.

 

 

 

Du kan læse hele medieforliget her:

 

http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Kulturomraader/Radio_og_TV/Medieaft

ale%202007-2010/medieaftale%202007-2010.pdf

<http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Kulturomraader/Radio_og_TV/Medieaf

tale%202007-2010/medieaftale%202007-2010.pdf>

<http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Kulturomraader/Radio_og_TV/Medieaf

tale%202007-2010/medieaftale%202007-2010.pdf

<http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Kulturomraader/Radio_og_TV/Medieaf

tale%202007-2010/medieaftale%202007-2010.pdf> > 

 

 

 

 

 

Vedrørende kapacitet / adgang til live streaming af DR 1 og DR 2 på Internettet via www.dr.dk <outbind://4/www.dr.dk>  <file://www.dr.dk <file://www.dr.dk/> > .

 

DR giver adgang til simultan live streaming af henholdsvis DR 1 og DR1 via www.dr.dk <outbind://4/www.dr.dk>  <http://www.dr.dk <http://www.dr.dk/> > Denne tjeneste er et pilotprojekt med en begrænset kapacitet, hvor der løbende bliver evalueret på brugen af tjenesten og taget stilling til om der skal laves ændringer af tjenesten i forhold til behov og økonomi, herunder server kapacitet.

 

 

 

Der bliver evalueret på henholdsvis kapacitet i forhold til det samlede antal brugere henover døgnet og ikke mindst maksimalt antal samtidige brugere i peaks.

 

 

 

Der er endnu ikke følge drifts-statistikken være perioder hvor der har været så mange samtidige brugere på at det ikke har været muligt at få adgang til tjenesten.

 

 

 

Tjenesten tilbydes i 3 forskellige kvaliteter / bitrate, hvor brugerens browser automatisk vælger den bedst mulige kvalitet i forhold til med hvilket båndbredde den enkelte bruger har adgang til via Internettet. DR1 og

DR2 signalerne kodes / udspilles i henholdsvis 1000 kb/s, 473 kb/s og 90 kb/s.

 

 

 

Hvis der er særlige events hvor det kan forventes at mange brugere vil benytte tjenesten samtidigt kan DR nedsætte båndbredden således at det er muligt at have et maksimalt antal bruger i en lavere kvalitet / bitrate.

 

 

 

Du fortæller at du har oplevet ikke at kunne få adgang til tjenesten live streaming af DR 2 via Internettet og har fået en besked på computeren om at der ikke er plads til flere bruger på serveren.

 

 

 

Ud fra de sparsomme oplysninger er det vanskeligt at sige præcist hvad årsagen har været til at du ikke har kunnet få adgang til tjenesten. For at kunne komme med et mere kvalificeret svar vil det være nødvendigt at få mere detaljeret oplysning som, hvornår dette er sket, (dag og tid på døgnet), og hvor længe du ikke kunne få adgang (sekunder eller minutter).

 

 

 

Generelt kan den manglende adgang til tjenesten skyldes en eller flere af følgende årsager:

 

 

 

           *          Server kapaciteten som DR sætter til rådighed.

 

 

 

           *          Internet adgang kapaciteten / båndbredden. Her er det

væsentligt at gøre opmærksom på at der kan være mange led i en internetforbindelse mellem bruger og en tjenesteserver, og båndbredden ikke nødvendigvis er konstant og ens i alle led.

 

 

 

                      For eksempel er en ADSL forbindelse typisk delt mellem et antal brugere i den første del af den fysiske trækning mellem bruger og ud til et fordelingspunkt hvor der er en fiberforbindelse og stor båndbredde. Dette bevirker at der i ”primetime” hvor der er mange samtidige brugere, vil der være betydelig lavere båndbredde til rådig for den enkelte bruger end på andre tider af døgnet.

 

 

 

                      Udbyderen garanterer typisk en gennemsnitlig båndbredde, og ikke en minimum båndbredde.

 

 

 

           *          Brugerens egen PC og browsersoftware på denne. Det kan

for eksempel være hardware begrænsninger så som manglende processer eller memory kraft eller dårligt netværkskort. Det kan også være browser problemer eller konfliktende programmer der køre samtidigt på maskinen.

 

 

 

 

 

åØåHvis du har brug for at komme i kontakt med DR vedrørende tekniske spørgsmål, kan du kontakte DRs tekniske Callcenter, som du kan ringe til på hverdage mellem klokken 10.00 og 19.00.

 

 

 

Telefonnummeret er 3520 2400, ligesom man ogsÃ¥ kan maile spørgsmÃ¥l til adressen [email protected] <mailto:[email protected] <mailto:[email protected]>

> 

 

 

 

 

 

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------

----------------

 

Thomas Weber

 

Kundekonsulent, DRUM-Udsendelse

 

 

 

DR

 

TV-Byen

 

DK-2860 Søborg

 

T +45 3520 3040

 

D +45 3520 2400

 

[email protected]

 

www.dr.dk <outbind://4/www.dr.dk>  <http://www.dr.dk/ <http://www.dr.dk/> >

 

-----------------

 

 

Bilag 2.  Interview af Erik Bertelsen i DR-Nyheder/Nord

 

 

http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/HoerNyheder/HoerNyheder.htm klik søn.

Kl. 12,30

 

 

31. dec. 2006 10.53 Mariagerfjord

Fra i morgen skal danskere ikke kun betale licens for din radio og dit TV.

 

Kan du se TV på din computer via internettet, kræver DR nu også, at du får pengene op ad lommen.

 

Og det gælder altså også, selvom net-TV'et ikke virker helt som det skal.

 

Det har en licensbetaler Erik Bertelsen fra Arden erfaret. Han solgte for år tilbage sit fjernsyn, og har i dag computer og internet. Men DR TV fungerer ikke altid, mener han. Der er klumper i lyden og nogle programmer kan han slet ikke se.

 

Som udgangspunkt har han intet imod at betale den nye medielicens, men så skal DR Tv over internettet altså også fungere, mener han:

 

- Jeg synes, at det er røveri ved højlys dag, at vi skal betale licens, for en ydelse, som Danmarks Radio ikke er i stand til at levere, siger Erik Bertelsen.

 

DR's mediedirektør Lars Graarup lover, at TV via nettet nok skal blive bedre.

 

 

Skrevet af: Kristoffer Meinert