Dato:            12. december 2006

Kontor:         Forvaltningsjuridisk kt.

J.nr.:             2006-22121-5

Sagsbeh.:   sdy

Fil-navn:       FT-spm./KOU nr. 113, endeligt svar


Besvarelse af spørgsmål nr. 113 (Alm. del), som Folketingets Kommunaludvalg har stillet til indenrigs- og sund­hedsministeren den 6. juni 2006

 

Spørgsmål 113:

"Ministeren bedes fremsende en oversigt over hvilke tilsynsforpligtigelser kommunalbestyrelserne har, som f.eks. med plejehjem, legepladser, miljøkontrol m.m.

 

Oversigten bedes også henvise til den retsforskrift, der forpligter kommunerne for den enkelte tilsynsforpligtigelse."

 

Svar:

 

Som oplyst i mit foreløbige svar af 15. juni 2006 kan tilsynsforpligtigelser for en kommunalbestyrelse følge af såvel skreven som uskreven ret og kan findes inden for ethvert af ministeriernes ressort.

 

Jeg har til brug for besvarelsen anmodet om bidrag fra alle ministerier. Beskæftigelsesministeriet, Forsvarsministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Fødevareministeriet, Socialministeriet, Transport- og Energiministeriet, Undervisningsministeriet samt Økonomi- og Erhvervsministeriet har, som det fremgår af vedlagte oversigt, bidraget med henvisninger til bestemmelser om kommunalbestyrelsens tilsynsforpligtigelse på i alt 79 områder. I oversigten indgår de tilsynsforpligtigelser, der overgår til kommunerne fra amterne pr. 1. januar 2007.

 

Jeg kan med hensyn til de konkrete områder, der er nævnt i spørgsmålet, henvise til, at Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har oplyst, at kommunalbestyrelsen efter § 16 i lov om retssikkerhed og administration på det kommunale område har tilsynsforpligtigelser overfor kommunale, selvejende og private dag- og klubtilbud, herunder tilsyn med sikkerheden på udendørsarealer som f.eks. legepladser. Socialministeriet har oplyst, at efter lov om social service § 75 i, stk. 2, har kommunalbestyrelsen tilsynspligt overfor plejehjem m.v. Miljøministeriet har desuden oplyst, at det flere steder i miljølovgivningen er fastsat, at kommunalbestyrelsen har pligt til at føre miljøkontrol.

 

Jeg kan generelt oplyse, at parallelt med de tilsynsforpligtigelser, der følger af de enkelte ressortministeriers lovgivning, følger det af den kommunale styrelseslovs § 2, stk. 1, at kommunens anliggender styres af kommunalbestyrelsen. Det er herved fastslået, at kommunalbestyrelsen er kommunens øverste myndighed, og at kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for hele den kommunale virksomhed.

 

Det anførte medfører ikke, at alle kommunale opgaver skal løses i kommunalt regi. Kommunalbestyrelsen har som udgangspunkt fri adgang til at indgå aftaler – eksempelvis i form af udliciteringsaftaler – med private samt selvejende institutioner om at løse en kommunal opgave, når der ikke er tale om myndighedsudøvelse.

 

Kommunalbestyrelsen kan imidlertid ikke ved at indgå aftaler med private fralægge sig ansvaret for opgavens udførelse. Det vil således stadig være kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for at lovgivningens krav til opgavens varetagelse opfyldes.

 

Med hjemmel i kommunalfuldmagtsreglerne kan kommunalbestyrelsen endvidere i visse tilfælde yde private foreninger, selvejende institutioner m.m. tilskud. Kommunalbestyrelsen vil i disse tilfælde være forpligtet til at kontrollere, om tilskuddet bliver anvendt i overensstemmelse med det formål, hvortil tilskuddet er ydet.