Indfødsretsudvalget 2006-07
IFU Alm.del Bilag 77
Offentligt
388399_0001.png
Dansk indfødsret i europæisk
sammenhæng
Statsborgerskab i Europa –
Om forskningsprojektet NATAC
14. juni 2007
Eva Ersbøll
Institut for Menneskerettigheder
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0002.png
Statsborgerskab i Europa
• Orientering om resultaterne af
forskningsprojektet NATAC: The
acquisition of nationality in EU member
states: rules, practices and quantitative
developments
• Oplæg til drøftelse af resultaternes
betydning for medlemsstaterne og i denne
forbindelse særligt Danmark
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0003.png
Medlemmer af NATAC konsortiet
• Rainer Bauböck, Institute for European
Integration Research, Vienna
• Kees Groenendijk, Centre for Migration
Law, Radboud University of Nijmegen
• Harald Waldrauch, European Centre for
Social Welfare Policy and Research,
Vienna
• Eva Ersbøll, Institut for
Menneskerettigheder, København
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0004.png
NATAC projektets metode
• Stringent metode med henblik på at gøre
landenes lovgivning direkte sammenlignelig
• Identificering af 27 forskellige
erhvervelsesmåder og 15 forskellige
fortabelsesmåder
• Klassificering af hvert enkelt medlemslands
erhvervelses- og fortabelsesmåder ved
anvendelse af afstemt terminologi (ordliste)
• Oversiger over de enkelte landes ”modes”
udarbejdet
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0005.png
Detaljerede spørgeskemaer for de
enkelte ”modes” udarbejdet
• Landekorrespondenter bevarede de samme
tekniske spørgsmål (hjemmelsgrundlag,
ikrafttræden, ændring og ophævelse)
• Materielle betingelser (opholdskrav, sprogprøver,
grunde til fortabelse etc.)
• Særlige spørgeskemaer om særlige grupper
(dobbelte statsborgere, emigranter, denizens,
statsborgere uden fulde rettigheder o.a.)
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0006.png
NATAC-resultaterne
• Ingen overordnet ”europæisk model” for
statsborgerskabslovgivningen i Europa
• Tendens til mere kompleks lovgivning
• Øget efterligning af andre landes
lovgivning
• International ret betydelig indflydelse
• Naturalisationspraksis skærpet i nogle
lande og lempet i andre
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0007.png
Naturalisationspraksis
• Vedvarende restriktiv i middelhavslandene
(Italien, Grækenland og i nogen grad
Spanien)
• Nye skærpelser i nogle stater (Danmark,
Frankrig, Holland, UK og Østrig)
• Lempelser i andre stater (Belgien, Finland,
Tyskland, Luxembourg, Portugal og
Spanien)
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0008.png
Statsborgerskab som
integrationsmiddel
• Tidligere betragtedes statsborgerskab som et
integrationsmiddel, se bl.a. Folketingets beslutning af 15.
1.1998, hvor tinget med 96 stemmer mod 7 vedtog at
understrege betydningen af, at muligheden for opnåelse
af dansk statsborgerskab skulle betragtes som et
afgørende positivt element i integrationsprocessen for
herboende udlændinge.
• I dag ser en del lande statsborgerskabet som kronen på
værket: integrationsprocessens afslutning
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0009.png
Skærpelser
Sprogkrav på højt niveau
Krav om samfundskendskab
Indfødsretstest
Økonomiske krav, selvforsørgelse
Vanskeligere for ægtefæller til
statsborgere at opnå statsborgerskab
• Mere restriktive fortabelsesregler
(svig og forbrydelser mod staten)
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0010.png
Lempelser
• Lettere adgang til statsborgerskab for
indvandreres efterkommere
• Øget accept af dobbelt statsborgerskab (kun 5
lande kræver løsning ved naturalisation
(Danmark, Holland, Luxembourg, Tyskland og
Østrig)
• Mindre skønsudøvelse (flere tilfælde af ret til
statsborgerskab, bl.a. Belgien) (Norge)
• Lempelser i adgangen til (gen)erhvervelse for
emigranter og deres efterkommere)
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0011.png
Ret til statsborgerskab for
efterkommere af indvandrere
• Dobbelt ius soli: automatisk statsborgerskab til
tredje generation ved fødslen (Belgien, Frankrig,
Holland, Portugal og Spanien)
• Ius soli (kvalificeret): automatisk statsborgerskab
til anden generation ved fødslen på betingelse
af, at forældrene opfylder visse opholdskrav
(Irland, Portugal, Tyskland og UK)
• Ius soli efter fødslen: automatisk ved
myndighedsalderen (Frankrig)
• Ius soli – ikke automatisk, men ret ved afgivelse
af erklæring (Belgien, Finland, Frankrig, Italien,
Holland og UK)
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0012.png
Statistik
• Mangel på statistik til brug for
sammenligninger mellem landene
• Automatiske erhvervelser omfattet af
naturalisationsstatistik
• Ingen statistik om erhvervelser i udlandet
• Ingen statistik om fortabelse af
statsborgerskab
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0013.png
NATAC: Principper som bør bringes
i anvendelse
• Principper om demokratisk inklusion
• Menneskeretlige principper
• Principper om hensyntagen til individet,
som kan have legitime interesser i at have
tilknytning både til oprindelses- og
bopælsstaten
• Princippet om at vedtage generaliserbare
statsborgerretlige bestemmelser
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0014.png
NATAC hovedanbefalinger
• Anvend ius soli princippet for tredje
generation
• Giv ret til statsborgerskab til anden og 1�½
generation efter ønske
(erklæringsafgivelse)
• Anvend rimelige, klart definerede og
implementerede naturalisationskrav i
forhold til indvandrere (første generation)
• Normative minimumsstandarder
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0015.png
Problemer, hvis ikke det europæiske
statsborgerskab tages i betragtning
• Mangel på retfærdighed
• Afledede virkninger af et lands lovgivning i
andre lande
• Udøvelse af retten til fri bevægelighed kan
udgøre en hindring for erhvervelse af
statsborgerskab
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0016.png
NATAC konklusion
• En tidligere tendens til at liberalisere
statsborgerskabslovgivningen er vendt i en del
lande på grund af bekymring for bl.a. terrorisme.
• Man kan frygte, at denne udvikling kan forværrer
de problemer, man har villet løse, for så vidt som
den kan føre til marginalisering af indvandrere
med permanent opholdstilladelse, som vil
forblive i et land uden at have fulde rettigheder
og fuldt medlemskab.
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0017.png
Dansk indfødsret i europæisk
sammenhæng
• Danmark har den ældste indfødsretslov
• Danmark har ikke særligt lempelige regler
for indvandreres efterkommere
• Danmark har meget strenge
naturalisationskrav
• Danmark har også strenge krav for
særlige grupper, som vi har en
konventionsmæssig forpligtelse til at
lempe vilkårene for
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0018.png
Illustration: andre landes regler om
flygtninges ret til statsborgerskab
• Opholdskravet er i Belgien nedsat til 2 år;
i Finland og Sverige til 4 år;
i Grækenland, Italien og Spanien til 5 år;
i Tyskland og Østrig til 6 år;
i Frankrig og Irland kan opholdskrav undlades.
• I Frankrig kan sprogkrav undlades
• I Irland kan flygtninge fritages fra alle
almindelige krav
• I Finland og Tyskland fremskyndes
sagsbehandlingen
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0019.png
Menneskeretlige og demokratiske
argumenter for en indfødsretsreform
• Efter EKS’s artikel 4, princip a har vi forpligtet os
til at basere vores lovgivning på princippet om,
at enhver har ret til et statsborgerskab
• Vi er særligt konventionsmæssigt forpligtede i
forhold til indvandreres efterkommere og andre
særlige grupper (bl.a. statsløse og flygtninge)
• Det udgør et demokratisk problem at udelukke
større grupper indvandrere og efterkommere fra
statsborgerskab (i Norge bygger loven på, at
demokrati forudsætter indbyggernes deltagelse i
politiske valg, og at flest mulige bør have
mulighed for at deltage)
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0020.png
Argumenter for samarbejde med andre
EU lande om mindstestandarder
• Unionsborgerskabet følger med tildeling af
statsborgerskab, som i dag afgøres
suverænt af hver enkelt medlemsstat, men
unionsborgerskabets virkelige betydning
ligger i de rettigheder, unionsborgerne har
i forhold til andre medlemsstater end deres
egen. Spørgsmålet er, om ikke dette
kalder på en fælles forståelse af, hvem der
skal være unionsborger?
IFU, Alm.del - 2006-07 - Bilag 77: Materiale fra konferencen "Dansk Indfødsret i europæisk sammenhæng" afholdt torsdag den 14. juni 2007
388399_0021.png
Annonce i The Economist,
19. maj 2007
• 2nd citizenship
Henley & Partners
Official Programs Leading to
Full citizenship and Passport
www.henleyglobal.com/EC
By Government appointment