Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2006-07
FLF Alm.del Bilag 84
Offentligt
Det talte ord gælderTale til samråd d. 8. november 2006 i Folketingets udvalg forFødevarer, Landbrug og Fiskeri om spørgsmål S(”Salmonella i importerede fødevarer, foder og levende dyr”)
Spørgsmål S
Hvordan vil ministeren forhindre, atsalmonella og andre smitsomme sygdommespredes til Danmark via importeret foder,handel med kød, levende dyr m.v., når derikke længere findes nogen grænsekontrol?.
Indledning
Danmark kan indføre foder, fødevarer og levende dyrad to principielt forskellige ruter: Via samhandel medde øvrige EU-lande og via import direkte fratredjelande.Jeg vil først redegøre for principperne i forbindelsemed indførsel fra andre EU-lande af henholdsvis kød,foder og levende dyr.Derefter vil jeg sige noget om principperne for kontrol iforbindelse med import fra tredjelande, ligeledeshenholdsvis for kød, foder og levende dyr.
1
Samhandelsprincipper /Det Indre MarkedKødGrænsekontrollen med animalske produkter, somindføres fra andre EU-lande, blev afskaffet vediværksættelsen af Det Indre Marked den 1. januar 1993.Det er oprindelsesvirksomhedens ansvar, atprodukterne opfylder fællesskabslovgivningen.Virksomhederne skal via deres egenkontrol sikre, atlovgivningen er overholdt og dokumentere dette overfor myndighederne.Animalske produkter som f.eks. kød, som er fremstilleti overensstemmelse med EU-reglerne, og som eridentifikationsmærkede eller sundhedsmærkede ihenhold til fællesskabsreglerne, er frit omsættelige iEU. De kan således frit transporteres fra ensamhandelsgodkendt virksomhed i et EU-land til enmodtagevirksomhed i et andet EU-land.EU-reglerne stiller ikke krav om en konkretmyndighedskontrol i forbindelse med afsendelsen afhvert enkelt parti. Tilsvarende kræves ingenmyndighedsgarantier i form af certifikater ellerlignende. Garantien ligger i virksomhedens autorisationog myndighedernes løbende kontrol af virksomhedenog dens egenkontrol.EU-reglerne stiller heller ikke krav om en konkretmyndighedskontrol i forbindelse med modtagelsen afhvert enkelt parti.Når produkterne ankommer til bestemmelsesstedet,foretager modtagevirksomheden en kontrol af bl.a.varernes identifikations- eller sundhedsmærkning somen dokumentation for, at varerne er fremstillet ioverensstemmelse med EU-reglerne.Myndighederne ved modtagevirksomheden kanforetage ikke-diskriminerende stikprøvekontrol af de
2
modtagne produkter. I den forbindelse kanmyndighederne udtage prøver af produkterne.Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti indgåeten aftale, der betyder, at Fødevarestyrelsen fremoverforetager en mere målrettet og intensiv kontrol rettetmod forekomst af Salmonella og Campylobacter i ferskokse-, svine- og fjerkrækød. Resultaterne af kontrollenskal vurderes efter ”case by case” princippet – dvs. envidenskabelig vurdering af det konkrete fund. Dennekontrol er et resultat af rapporten ”Dansk særstatus ognye initiativer for Salmonella og Campylobacter idansk og importeret kød og æg”, som blev fremlagt iaugust.Jeg forventer, at den intensiverede stikprøvekontrolskærper såvel udenlandske leverandørers som danskeimportørers opmærksomhed på dette fødevare-sikkerhedsproblem, således at de importeredeprodukters status med hensyn til Salmonella ogCampylobacter bliver stadigt bedre.
FoderKontrollen af ikke-animalsk foder reguleres af andreEU-regler end dem, jeg lige har beskrevet forkontrollen af kød. Men principperne er meget ens:Produktionsvirksomhederne skal levere foder, som er ioverensstemmelse med EU-reglerne, og importørerneskal sikre sig, at dette er tilfældet for de produkter, deindfører. Plantedirektoratet kontrollerer importørernesegenkontrol og udtager stikprøvevis partier til analysefor Salmonella.
Levende dyrGrænsekontrollen med levende dyr, som indføres fraandre EU-lande, blev afskaffet ved iværksættelsen afDet Indre Marked den 1. januar 1993.
3
Ansvaret for, at dyrene opfylder fællesskabs-lovgivningen, ligger i afsenderlandet.Modsat situationen for produkter, stiller EU-reglernekrav om en myndighedskontrol i forbindelse medafsendelsen af hvert enkelt parti levende dyr. Enembedsdyrlæge skal foretage inspektion af dyreneinden pålæsningen. Der kræves således myndigheds-garantier i form af certifikater for dyrenes sundhed.EU-reglerne stiller derimod ikke krav om en konkretmyndighedskontrol i forbindelse med modtagelsen afhvert enkelt parti levende dyr.Når dyrene ankommer til bestemmelsesstedet foretagermodtageren selv en kontrol af, at dyrene er ledsaget afde rigtige certifikater.Den lokale fødevareregion orienteres automatisk omindførslen og kan således foretage stikprøvekontrol.
Importprincipper /3. landeKødAnimalske produkter som f.eks. kød må kun importeresfra tredjelande, som er særligt godkendt hertil af EU.Kød skal desuden stamme fra slagterier, opskærings-virksomheder og frysehuse, der ligeledes er godkendtaf EU.Ved importen til EU skal kødet være ledsaget af et EU-godkendt veterinærcertifikat, hvori myndighederne ioprindelseslandet giver garantier for, at kødet opfylderde EU-krav, der gælder for pågældende produkt.Kravene til tredjelandsprodukter er grundlæggende desamme, som gælder for varer produceret i EU.Når et parti kød ankommer til EU, skal partiet og detledsagende certifikat underkastes veterinærkontrol vedet godkendt veterinært grænsekontrolsted på EU's ydregrænse, hvor det undersøges,
4
om kravene til oprindelsesvirksomhed ogoprindelsesland er opfyldt,om det ledsagende certifikat opfylder reglerne, ogom kødet umiddelbart vurderes egnet tilmenneskeføde og kan indføres til fri omsætning iEU.I forbindelse med veterinærkontrollen udtages partierstikprøvevis til analyse, herunder f.eks. til analyse forforurening med bakterier.Import til Danmark af kød fra tredjelande er ogsåomfattet af Fødevarestyrelsens før omtalteintensiverede stikprøvekontrol. Partier af fersk okse-,svine- og fjerkrækød, som kommer til kontrol veddanske grænsekontrolsteder vil således stikprøvevisblive analyseret for Salmonella og Campylobacter, ogresultaterne af kontrollen vil blive vurderet efter ”caseby case” princippet.Denne intensiverede stikprøvekontrol for Salmonellaog Campylobacter er et særligt dansk initiativ. Kød,som indføres i EU via grænsekontrolsteder i andre EU-lande, vil derfor ikke dér være underkastet sammeintensive stikprøvekontrol. Sådanne partier fratredjelande, som indføres til Danmark via andre EU-lande, vil stikprøvevis blive kontrolleret på modtage-virksomheden i Danmark på samme måde som partiermed oprindelse i andre EU-lande.
FoderIkke animalsk foder fra tredjelande kontrolleres eftersamme principper som foder fra samhandelslande,d.v.s.:Produktionsvirksomhederne skal levere foder, som er ioverensstemmelse med EU-reglerne, og importørerne
5
skal sikre sig, at dette er tilfældet for de produkter, deindfører. Plantedirektoratet kontrollerer importørernesegenkontrol og udtager stikprøvevis partier til analysefor Salmonella.
Levende dyrLevende dyr må kun importeres fra tredjelande, som ersærligt godkendt hertil af EU.Ved importen til EU skal dyrene være ledsaget af etEU-godkendt veterinærcertifikat, hvori myndighedernei oprindelseslandet giver garantier for dyrenessundhedsstatus.Når et parti levende dyr ankommer til EU, skal partietog det ledsagende certifikat underkastesveterinærkontrol ved et godkendt veterinærtgrænsekontrolsted, hvor det undersøges,om kravene til oprindelsesland er opfyldt,om det ledsagende certifikat opfylder reglerne, ogom dyrene kan indføres i EU.
EgenkontrolSom jeg allerede har nævnt ligger sikringen af, atprodukter overholder EU-lovgivningen, på oprindelses-stedet gennem virksomhedernes egenkontrol ogmyndighedernes kontrol heraf.Det er dog meget væsentligt i denne redegørelse også atfremhæve det faktum, at det er importørerne, som haransvaret for, at de produkter, de indfører, overholderlovgivningen.Importørerne er således nødt til at have kendskab til devarer, de ønsker at handle med, så de er klar overhvilke problemer, der kan være forbundet medomsætningen.
6
Importørerne skal have procedurer for, hvordan de vilkontrollere, at relevante krav er overholdt, og hvordande vil imødegå mulige risici ved de importeredefødevarer. Importørerne skal kunne dokumentere overfor Fødevarestyrelsen, at disse procedurer følges.Fødevarestyrelsen har i 2006 iværksat et projekt, somskal sætte fokus på importørernes ansvar for at sikre, atde fødevarer, de importerer, lever op tilfællesskabsbetingelser og eventuelle nationale danskeregler.
Konklusion
Så sammenfattet er principperne for vores sikring affødevaresikkerhed og dyresundhed følgende:For produkters vedkommende – både foder ogfødevarer - kan myndighedernes kontrol forforureninger f.eks. med Salmonella i importvarerudelukkende være en stikprøvekontrol, som kanforetages mere eller mindre intensivt afhængigt afkontrollens resultater.Fødevaresikkerheden skal således sikres primært viakontrollen på de virksomheder, hvor en forurening affødevarerne kan ske, dvs. via egenkontrol ogmyndighedskontrol i oprindelseslandet.Importørernes egenkontrol og vore myndighederskontrol heraf samt den ikke-diskriminerendestikprøvekontrol medvirker desuden som et check på, atkontrollen på oprindelsesstedet fungerer.Jeg håber, at det med denne redegørelse står klart, atfødevaresikkerhed ikke kan sikres ved engrænsekontrol foretaget af myndighederne på dettidspunkt, hvor varerne indføres til Danmark.Eventuelle problemer skal konstateres og løses påoprindelsesstedet.
7
For så vidt angår levende dyr, kan det enkelte dyrssundhedsstatus undersøges på ethvert tidspunkt,herunder også i forbindelse med indførsel.Generelt vil en sådan undersøgelse dog kun bliveforetaget stikprøvevis eller på særlig mistanke, idet detenkelte dyr ved indførslen ledsages af oplysninger omstatus i oprindelsesbesætningen, således at dermodtages garantier for, at dyrene ikke formodes atvære symptomfri smittebærere.
8