Pressemeddelelse i anledning af lovforslag vedrørende Udvikling af Landdistrikter.
Lovforslaget har ikke været til drøftelse blandt de høringsberettigede i et dialog-møder, sÃ¥ledes som lovet af Fødevareministeren gentagne gange. Dette er i sig selv betænkeligt og uforstÃ¥eligt, idet Fødevaremini-steriet brugte store summer og megen tid pÃ¥ at samle â€ildsjæle†over hele landet i sommeren 2005. Siden da har inddragelse af interessenter officielt ligget brak. Derudover er lovforslaget mere eller mindre sabotage af EU´s intentioner, idet lovforslaget stort set ikke ændre noget ved den konservative landbrugstøtte ordning der fremover vil komme færre og færre til gode som sÃ¥ til gengæld fÃ¥r mere og mere.
Foreningen Udvikling af Landboliv skal først beklage at dialog processen omkring EU´s landdistrikspolitik og program for 2007-13, igangsat i foråret 2005, med en højskoleagtig fødevareminister, brat stoppede d. 27.9.05!
På disse hyggelige møder rundt omkring i landet ført an af en klaver spillende minister, blev deltagerne lovet høringsmøder for høringsberettigede foreninger efter Odense konferencen afholdt d. 27.9.05.
Den demokratiske indstillede fødevareminister så sig nødsaget til at udsætte indkaldt møde første gang fastsat til d. 19.12 05. Han lovede derpå møde i foråret 2006, hvor foreningens spørgsmål til ham i flere mails vedrørende landdistriktsprogrammet så kunne besvares. Derved undgik han skriftlige besvarelser af vores henvendelser. Da vi i midt juni ikke havde hørt fra ministeriet om det videre forløb af ministerens omtalte og lovede møder spurgte vi igen til disse møder. Nu ville det formentlig blive midt i august var det nye svar. Vi hørte stadig intet og d. 2 september 06 spurgte vi på ny. Denne gang var der en begrundelse for at det lovede dialogmøde endnu ikke var blevet afholdt. Nemlig at de involverede ministerier var i gang med at undersøge muligheder for en nødvendig synergi effekt med andre ordninger førend lovforslag kunne fremlægges for dialogpartnerne. Og mødet ville blive afholdt snarest, dvs denne gang formentlig i september!
Vores overraskelse var derfor stor da vi d. 12 oktober ikke blev indbudt til et dialogmøde med godt et års forsinkelse, men fik at vide, at vi kunne få svarfrist til d. 1 november angående færdig udarbejdet lovforslag som blev medsendt. Formentlig det forslag som ministeriet skulle have præsenteret dialogparterne for første gang d. 19.12.05. Vi må undre os over anstændigheden i den behandling og over den demokrati forståelse, der ligger i ministerens og ministeriets adfærd. Vi tror at mange demokratisk sindede personer i det demokratiske Danmark, har den samme smag i munden, som vi har, -og vi må give undervisningsministeren ret i, at demokrati forståelse, ikke mindst i praksis, må på skole skemaet, også i aftenskolernes voksen undervisning og ikke mindst hos såkaldt højtuddannede personer.
NÃ¥r dette er sagt stÃ¥r tilbage, at vi har forsøgt at indskrive synspunkter i fødevareministeriets fremsatte lovforslag.( se medsendte fil) Synspunkter som kan hjælpe lovforslaget til at være mere i overensstemmelse med EU´s intentioner. Intentioner der har baggrund i EU udvidelsen mod øst, baggrund i de blokeringer i dagens landbrugsstøtte ordninger har betydet for nedbrudte WTO forhandlinger. Det betyder at EU´s landbrugsstøtte ordninger er medvirkende Ã¥rsag til blokering af en global udvikling. OgsÃ¥ EU´s Ã¥rlige budget forhandlinger er landbrugsstøtten en klods om benene pÃ¥. EU´s landbrugsstøtte ordninger belaster budgettet med ca 50%. Det er naturligvis uforholdsmæssigt meget i forhold til EU´s øvrige erhverv. EU´s intentioner bestÃ¥r i via blandt andet landdistriktsprogrammet, at nedbringe og afvikle landsbrugsstøtten. ( EU´s forslag er yderst forsigtigt af hensyn til eventuelle blokeringer med landbrugsmaskiner pÃ¥ indfaldsvejene omkring Brussel) Landdistriktsprogrammet kunne henad vejen kompensere for den nuværende landbrugsstøttes uhensigtsmæssige effekt for alle andre boende i landdistrikterne. Landbrugsstøttens effekt eller bieffekt har medført et kraftigt fald i levevilkÃ¥r, arbejdspladser og landbrug i al almindelighed. Landbrugsstøtten har â€spist†meget af EU´s økonomi og der har ikke været megen forstÃ¥else eller vilje til at sætte en anden udvikling i gang. Derfor har vi den situation som vi oplever i dag med mangel pÃ¥ arbejdspladser og anden aktivitet i landdistrikterne. Men ogsÃ¥ selv om visse kredse mÃ¥ske ikke vil snakke om denne bieffekt ved landbrugsstøtten, mÃ¥ politikerne i sÃ¥vel EU som de enkelte medlemslande forstÃ¥ at landbrugsstøttet i sin nuværende form er en alvorlig trussel for levevilkÃ¥rene for de mange beboere i landdistrikterne og herunder ogsÃ¥ for de mange landbrugere der mere eller mindre tvinges til at stoppe i de kommende Ã¥r.
Vi vil derfor pege på at det er nødvendigt politikerne snart bliver realistiske med hensyn til landbrugsstøttens skævvridning, og bidrag: -ikke til udvikling men til afvikling af landdistrikterne.
Foreningen Udvikling af Landboliv og andre dialog partnere fik ikke lov at deltage, i lovede dialogmøder med fødevareministeriet og ministeren, før lovforslagets fremsættelse. Men vi håber at andre politikere og medierne, vil råde bod på dette underskud af demokratisk drøftelse. Vi håber befolkningen vil drøfte det uhensigtsmæssige i, kritik- og bevidstløst at fortsætte med landbrugsstøtte ordningerne som hidtil. Ganske vist har EU kun åbnet op for en lille del af, at landbrugsstøtten også kan gives til andre beboere i landdistrikterne end landbrugerne. Og ganske vist har EU, kun givet mulighed for en mindre del af dette lille beløb kan gives. Men at politikerne eller et snævert flertal i folketinget end ikke benytter sig fuldt ud af, at kunne give dette lille beløb, så et forsøg på også at give plads for en anden udvikling af landdistrikterne end det sædvanlige, dvs til gavn for de mange, må selv falde rettænkende danskere,- udenfor landdistrikterne,- for brystet. Det er også deres skattepenge, der bruges til at skabe en udvikling eller mangel på samme.
Så til trods for at vi er kede af den afkoblede demokratiske proces og frustreret over fødevareministerens blegnede løfter, så håber vi ikke, at det lykkes for gammeldags kræfter, at kvæle en demokratisk debat.
Vi håber, vi må få en omfordeling af EU´s mange landbrugsstøtte midler. Ikke af de ca 7-8 milliarder, som idag gives i erhvervsstøtte, bistandhjælp eller hvad man vil benævne dagens landbrugsstøtte. En støtte som i øvrigt gives til en mindre og mindre gruppe landmænd, der enkeltvis bliver større og større.
Nej EU´s landdistriktsprogram drejer sig om at, kun 12-13% af de samlede støttemidler,- altså ca 900 millioner kr pr år i 7 år. Af dette beløb kan de 80 % beboere i landdistrikterne kun gøre sig håb om en lille del. Dvs 80 % beboere får maksimalt 80 millioner kroner af de ca 900 millioner. Og denne gruppesd antal af beboere vil vokse de næste år, hvorimod landbrugerne vil blive endnu færre.
Alligevel lykkes det formentlig,- og resten af EU´s borgere må sige desværre, for disse sær-politiske interesser via lobbyarbejde og undgåelse af diaologmøder, at fastholde en skæv landbrugsstøtte ordning, -mange år endnu.
SÃ¥ den udvikling der i et højere gear kunne komme de mange ikke landbrugere til gode via EU´s nye Landdistriktsprogram, risikerer nemt at blive pÃ¥ et meget lavt blus eller i værste fald udeblive. I en tid med megen snak om terrorisme er dette en slags â€uforstÃ¥elig†regerings sabotage af EU´s forsøg pÃ¥ ændring af landdistriktsudviklingen. Vi hÃ¥ber at nogle af de 630.000 beboere i landdistrikterne, som ikke er landbrugere, begynder at vÃ¥gne op og tage ansvar, samt at skatteydere udenfor landdistrikterne kan se, at de mÃ¥ hjælpe os, dem selv og EU, hvis denne sÃ¥kaldte gammeldags landbrugspolitik skal ændres og fornyes. Men det kommer ikke af sig selv, - kun ukrudt og lommeuld kommer af sig selv!
Med optimistiske hilsner pÃ¥ â€demokratiets†vegne
Torkil Forman
Udvikling af Landboliv (UAL)
86966445 21659941
www.folkpaalandet.dk