Folketinget — Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Christiansborg, den 25. oktober 2006

 

 

 

 

 

 

Til

Folketingets Præsidium

 

 

Resumé af Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris studietur  til Kina den 3.-9. september 2006

 

Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri aflagde i dagene 3. – 9. september 2006 besøg i Kina. Programmet og deltagerlisten er optrykt som bilag 1 til dette resumé.

 

 

Mandag den 4. september 2006

Udvalget indledte sit besøg i Kina med at køre direkte fra lufthavnen og til et besøg på den kinesiske mur ved Badaling. ” Den store Mur” er et imponerende bygningsværk, som strækker sig over mere end 6.000 km gennem al slags terræn fra Øst- til Vestkina og er et udtryk for den jernvilje til at kaste sig ud i store projekter, som udvalget senere fik indtryk af, at det kinesiske folk er i besiddelse af.

 

Efter besøget på muren tog udvalget tilbage til Beijing og blev installeret på Hotel Kempinski. Om aftenen briefede ambassadør Laurids Mikaelsen og statskonsulent Jørgen Skovgaard om den aktuelle politiske situation og situationen på fødevareområdet i Kina. Ambassadør Laurids Mikaelsen og Grete Mikaelsen var efterfølgende værter for en middag i ambassadørresidensen.

 

Tirsdag den 5. september

Dagen startede med et udvalget mødtes med medlemmerne af Den Nationale Folkekongres´ Fødevarekomité, som var den naturlige vært for Folketingets Fødevareudvalgs besøg i Kina. Under mødet havde udvalgene havde gensidig udveksling af synspunkter vedrørende bl.a. praktisk håndtering af lovgivningsarbejdet, situationen i de kinesiske landdistrikter, landdistriktspolitikken i Danmark og i EU, kinesisk lov om sikkerhed for produktionen i den primære landbrugsproduktion, dansk varetagelse af fødevaresikkerhed og kvalitet.

 

Formanden for komiteen Liu Mingzu fortalte, at komiteens hovedopgaver var dels at udarbejde lovgivning indenfor primærproduktionen i Kina, og dels at overvåge at lovgivningen var implementeret korrekt overalt i Kina. Han fortalte med stolthed, at Kina nu var selvforsynende f.sv.a.  fødevarer, hvilket havde haft højeste prioritet. Først derefter kunne fødevaresikkerheden prioriteres. Kina var på dette vigtige område bagud i forhold til Danmark, men med den ny fødevarelovgivning i Kina, som forventedes at ville blive endeligt vedtaget i efteråret 2006, tog Kina et stort skridt i retning af en bedre fødevaresikkerhed. Den ny lovgivning indeholdt i øvrigt elementer fra den danske lovgivning om fødevaresikkerhed.

 

Liu Mingzu fortalte ligeledes, at landmændene i Kina siden landbrugsreformen i 1998 havde mulighed for at leje landbrugsjorden af staten for en periode af 30 år. Det havde været en stor motivationsfaktor for landmændene til at dyrke jorden og havde betydet, at Kina i dag producerer tilstrækkeligt med fødevarer til at imødekomme den kinesiske forbrugers efterspørgsel efter fødevarer. Der var dog stadig problemer med landbrugsproduktionen, dels var stigningen ikke så stabil, landbrugsarealet var blevet reduceret meget på grund af byernes vækst, og landmændene kunne tjene 6 gange så meget, hvis de flyttede ind til byerne. Dertil kom, at sundhedstilstanden blandt landbefolkningen ikke var i top.

 

Fødevareminister Hans Christian Schmidt redegjorde for landdistriktspolitikken i Danmark og i EU og for bestræbelserne på via landdistriktspolitikken at forbedre levevilkårene i landdistrikterne og fremme udviklingen af nye og bedre jordbrugsprodukter – under hensyn til miljø og natur.

 

Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed understregede vigtigheden af sunde fødevarer og fødevaresikkerhed og Danmarks store arbejde med fødevarekontrol og fødevarekvalitet. Danmark bistod gerne Kina i forbindelse med arbejdet med fødevaresikkerhed, kvalitet og kontrol, hvilket blev understreget af, at han skulle have møde med den kinesiske landbrugsminister senere på måneden i Danmark.

 

Torsten Schack Pedersen redegjorde kort for fødevareudvalgets arbejdsområder og om udvalgets praktiske håndtering af lovgivningsarbejdet.

 

Som afslutning på mødet var komitéen vært ved en frokost i NPC´s administrationsbygning.

 

Herefter havde udvalget møde med vicelandbrugsminister Niu Dun fra det kinesiske landbrugsministerium, som indledte mødet med at rose det gode samarbejde mellem Danmark og Kina. Derefter opsummerede han situationen i kinesisk landbrug. Han oplyste, at den kinesiske landbrugsproduktion havde udviklet sig meget via den seneres periodes reformer. Både kvantiteten og kvaliteten af fødevareproduktionen var øget væsentligt, således af Kina i dag kunne imødekomme den stigende kinesiske efterspørgsel efter fødevarer.  Husdyrproduktionen var i stadig vækst, og især forventedes produktionen af svine-, okse-, og fårekød at stige, eftersom efterspørgslen efter kødprodukter var steget meget som følge af en stigende velstand især i byerne. Dog var den øgede fødevareproduktion ikke uden problemer, og der var fra ministeriet en øget fokus på håndteringen af miljøproblemer og på fødevaresikkerhed via ny produktionsmetoder så som produktion af green foods og forureningsfri fødevarer.

 

Derudover var der også en øget fokus på uddannelse af landmændene, som en forudsætning for på længere sigt at kunne værne om miljøet og øge fødevaresikkerheden.

 

Endelig nævnte Niu Dun, at kineserne gerne ville lære noget af Danmark vedrørende fødevaresikkerhed, hvilket blev understreget af, at den kinesiske landbrugsminister ville besøge Danmark senere i september 2006.

 

Onsdag den 6. september

Udvalget startede dagen med at tage på et besøg til Quingdao i Shandong provinsen, hvor temaet for dagen var fiskeri og dambrug. Quingdao er en by med et indbyggertal på 7,2 mio. Selve bykernen er på ca. 1000 kvadrat kilometer, og der er ca. 2,5 mio. mennesker, der er bosiddende i dette område. Quingdao er i dag et af de vigtigste og største handelsområder på Kinas østkyst, og er i stærk økonomisk vækst, hvilket ikke mindst skyldes udviklingen i havneområdet. Quingdao er Kinas fiskeindustrielle hovedstad med den største andel af Kinas samlede forarbejdningskapacitet.

 

Det første besøg i Quingdao gik til fiskeforarbejdningsfabrikken Jia Yuan, som var en familieejet virksomhed opdelt i 7 selskaber, hvoraf de to er joint ventures med henholdsvis Japan og USA. Fabrikken får råvarer fra hele verden herunder også fra Atlanten (bl.a. fra Danmark, Norge og Færøerne) og har et årligt råvareindkøb på 45.000 tons. Fabrikkens hovedproblem var manglen på råvarer med stigende priser som følge, og ville derfor gerne købe flere fisk fra bl.a. Danmark. Fabrikken forarbejdede kun friskfanget havfisk for at forebygge reststoffer i slutproduktet.  Virksomheden havde fokus på optimering af udnyttelsen af fisken og havde en afdeling med 30 medarbejdere, der arbejdede med at udvikle nye fiskeprodukter. Virksomheden beskæftigede 6.000 medarbejdere, fordelt på 20 fabrikker. Gennemsnitslønnen for en medarbejder, der fileterer fisk på fabrikken, er 777 kr. om måneden. Fabrikken kører et toholdsskift og arbejdsugen på 50 timer er fordelt over seks arbejdsdage. Arbejderne bor i sovesale på fabrikkens område, og der hører gratis kost og logi til lønnen. Fabrikken er godkendt til eksport til USA og EU og lever derfor op til de skrappe hygiejnekrav efter HACCP-princippet. Den lave løn til de ufaglærte arbejdere og Quingdaos havnekapacitet er en pæn del af forklaringen på, at to tredjedele af den kinesiske fiskeforarbejdningsindustri ligger i Quingdao.  De norske laks slagtes og fileteres af arbejdere, hvor hænderne kun er beskyttet af gummihandsker. Som en repræsentant for ledelsen sagde, så arbejder de jo med kniv hver dag, så uheld skulle jo være til at undgå.

 

Udvalget havde herefter frokostmøde med den lokale politiske ledelse i Quingdao. Mødet blev ledet af viceformand Yu Jin Chu, som påpegede, at Quingdao og Shandong havde den tredje højeste vækst i Kina på 15,3 %. Quingdao var tillige Kinas fiskerihovedstad og en af verdens vigtigste fiskericentre. Der var ikke mangel på arbejdskraft i området, og der var især mange landmænd, der gerne ville flytte til byen. Derudover var der også migranter fra andre provinser, der gerne flyttede dertil. Efter en kort optræning kunne de bruges i bl.a. fiskeindustrien. På fiskeriområdet ville Quingdao især fokusere på udvikling og modernisering af forarbejdningsprocesserne. Dette forgik gerne i samarbejde med virksomheder og universiteter fra andre lande.

 

Efter frokosten besøgte udvalget forsknings- og avlscenter for akvakultur, The agricultural Industrialization Base of The National Ocean Science & Research Center og Quingdao. Dette center var en ud af 7 store fødevareforskningsbaser i Kina, og havde 5 ejere, hvoraf 1 var privat. Formålet med centeret var at omsætte forskningsresultater i produktion af højværdivarer. Det vil i praksis sige, at opformere værdifulde og efterspurgte fiske- og seafoodprodukter. Centeret fungerede desuden som en genbank for sjældne arter, der søgtes opformeret til et volumen, hvorfra der kunne leveres yngel til dambrugerne. Dambrugerne kunne således modtage yngel til opvækst og salg.

 

Fokusområderne var på sigt at beskytte naturen og miljøet ved ikke at placere fabrikker ved havne og ved at producere yngel med antistoffer, så de var resistente og ikke blev syge. De nye resistente stammer blev fremavlet, og der blev ikke anvendt genmanipulation hertil. De stillede meget strenge krav til yngelproduktionen og var meget opmærksom på spildevandet som en forureningskilde. Centerets ledelse oplyste, at de ikke anvendte antibiotika i produktionen, og der skete ikke vaccination af fiskene.

 

Endnu var kun etableret 20 % af investeringsmålet i centeret. Der var tilknyttet over 100 forskere, herunder 7 forskningsprofessorer til centeret. Man forventede at hele investeringsmålet ville blive nået indenfor de næste fem år.

 

Den praktiske opformering og avl skete i store bassiner under dække, hvor udvalget senere blev vist rundt. 

 

Torsdag den 7. september

Denne dag var en mere forbrugerorienteret dag, hvor udvalget besøgte et almindeligt kinesisk supermarked, Jing Ke Long og et internationalt supermarked Carrefour, som både havde kinesiske og vestlige varer. Ved rundgang i supermarkederne blev det tydeligt afspejlet, at der er en kinesisk middelklasse, der efterspørger et stort vareudbud og fødevarekvalitet og også gerne køber internationale produkter. Der var et imponerende vareudbud, som på mange måder var meget anderledes end det vesteuropæiske vareudbud, men som synes præget at ønsker om kvalitet og sikkerhed. Udvalget så endda enkelte eksempler på varer mærket med A, der er betegnelsen for ”green foods”. Green Foods tillader en vis mængde pesticider i produktionen, og har derfor en lavere standard end økologiske produkter, men afspejler at krav om skånsomme produktionsmetoder også søges imødekommet i Kina.

 

Udvalget besøgte også det kinesiske handelskammers afdeling for fødevarer CFNA, China Chamber of Commerce for I/E of Foodstuffs, Native Produces & Animal By-products, hvor formanden for fødevareafdelingen Mr. Cao Xumin tog imod og redegjorde for handelskammerets aktiviteter. CFNA er den kinesiske organisation, som kommer tættes på en generel dansk erhvervsorganisation, og organisationen nyder stor anseelse i Kina. Formålet med organisationen er at yde medlemmerne og industrien assistance og støtte i forsøget på at fremme udviklingen og globaliseringen af Kinas agroindustri. CNFA fungerer som indenlands og udenlands talerør for industrien.  Cao Xumin fremhævede, at han går ind for frihandel forudsat at modparten opfører sig ”fair”. Han mente ikke, at EU opførte sig fair, da EU i 2002 indførte importforbud mod alle kinesiske animalske produkter, og i den forbindelse offentligt destruerede ca. 70 containere med kinesiske varer i Rotterdam havn. Han beklagede tillige de aktuelle antidumpningssager (skotøj, tekstiler m.v.), hvor Kina kunne blive provokeret til at svare igen indenfor rammerne af WTO-medlemsskabet. Han fremhævede, at Kina i fødevaresamhandlen med Danmark havde et stort underskud, idet den danske eksport til Kina er mere end det dobbelte af Kinas eksport til Danmark. Efter Kina trådte ind i WTO var tendensen til samhandel med andre lande især på landbrugsområdet øget voldsomt. I dag var markedet i Kina således meget åbent.

 

Hans Christian Schmidt redegjorde herefter for den danske handelspolitiske linie indenfor fødevareområdet, hvor Danmark er på den handelsliberale fløj i EU. Denne linie var værdsat af kineserne, og Cao Xumin håbede, at Danmark ville komme igennem med sine synspunkter og påvirke EU, som han mente, var mere præget af antidumpning end frihandel. Kina foretrak i hvert fald at handle med EU-lande som Danmark og Tyskland, der gik ind for frihandel. Dog ville han ikke undlade at nævne, at en begrænsning i eksporten af kinesiske fjerkræsprodukter til Danmark resulterede i en begrænsning i Kinas import af fjerkræ fra Danmark. I 1996 var eksporten af kinesiske fjerkræsprodukter til EU blevet stoppet af EU, hvilket blev set som et protektionistisk træk fra EU´s side. Cao Xumin mente, at de kinesiske produkter var på niveau med produkter fra andre lande. Kina varmebehandlede fjerkræsprodukterne på til 70 grader, hvorved der ikke var sygdomme i produkterne. Både EU´borgeres og kinesiske borgeres helbred var jo på spil, og derfor tog regeringen initiativ til gennem den 11. femårsplan, at stramme kravene til fødevaresikkerhed væsentligt. Lars Barfoed understregede, at den danske holdning var åbenhed overfor eksport af kinesiske fjerkræsprodukter til Danmark, når fødevaresikkerhedsspørgsmålene var løst.

 

Endelig havde udvalget møde med Den kinesiske forbrugersammenslutning, CCA, Chinas Consumers´ Association. CCA blev oprettet i 1984 efter godkendelse af den kinesiske regering og finansieres af det offentlige samt gennem private donationer. Hovedparten af CCA udgøres af ca. 3250 lokalkomiteer, dels på provinsniveau, men navnlig på distriktsniveau, som atter kan have underafdelinger helt ned på landsbyniveauet. Der eksisterer ca. 156.000 observations- og kontrolenheder, der indsamler klager eller på egen hånd registrerer overtrædelse af forbrugernes rettigheder. Disse enheder er bemandet med frivillige. CCA beskæftiger sig med alle vare- og servicekategorier, og på det seneste også med rådgivning i bil- og boligkøb samt IT-relaterede problemer. Som noget unikt kinesisk kan også nævnes, af CCA foruden forbrugerne også betjener kinesiske landmænd, når de køber maskiner og andet produktionsudstyr. 

 

De overordnede emner i den kinesiske forbrugerpolitik udgøres af kontrol af kvalitet og priser, beskyttelse af forbrugernes rettigheder, rådgivning af forbrugerne samt klagebehandling. Vicegeneralsekretær Wu Gaohan, beskrev CCA´s hovedopgaver som at modtage og behandle klager fra forbrugere. CCA havde således modtaget 9 mio. klager i 2004, og 99 % af disse klager var behandlet og havde resulteret i erstatninger på i alt ca. 5 mia. kr. Blandt de opinionsdannende dele af den kinesiske befolkning var der en forholdsvis kort lunte overfor mangel på sikkerhed og kvalitet for varer og tjenesteydelser. Derfor prioriterede den kinesiske regering forbrugerpolitik temmelig højt. CCA havde således haft indflydelse på lovgivningen om forbrugerrettigheder. CCA kontrollerede, at fødevarelovgivningen blev gennemført i provinserne og ville gå i gang med at uddanne kinesere i forbrugerrettigheder. CCA udgav også et blad en gang om måneden. CCA vurderede de største udfordringer på fødevareområdet at være fødevaresikkerhed, miljøskånsom fødevareproduktion og erstatning i forbindelse med dårlige varer/dårlig service.

 

CCA´s funktioner bestod ifølge lovgivningen i,

·  information og rÃ¥dgivning

·  overvÃ¥gning og inspektion

·  rÃ¥dgivning, konsultation og vejledning af relevante myndigheder om forbrugerrelevante emner,

·  modtagelse og undersøgelse af klager fra forbrugerne samt mæglingsvirksomhed,

·  vurdering af grundlaget for klager fra forbrugerne og

·  retlig bistand til forbrugerne.

 

På forespørgsel af udvalget oplyste Wu Gaohan, at det i Kina var strengt forbudt at give medicin forebyggende i dyrefoder eller i det hele taget at give forebyggende medicin. Det var tillige forbudt at anvende vækstfremmere. CCA havde ikke haft sager herom.  Hvis det blev opdaget, ville det blive straffet.

 

Fredag den 8. september

Udvalget startede dagen tidligt med at flyve til Huh Hot i Indre Mongoliet, som ikke kaldes en provins, men derimod en ”autonom republik” af historiske grunde. Der er et væsentligt etnisk mindretal i regionen. Ca. 30 % af befolkningen er etniske mongoler, hvoraf de færreste dog taler mongolsk. Provinsen har 24 mio. indbyggere på et areal, der svarer til ca. det dobbelte af Frankrig. Provinsen omfatter blandt andet Gobi-ørkenen, og vand er en knaphedsfaktor. Der er dog store grundvandsresserver. Den økonomiske vækst angives til over 30 %, hvilket har bragt regionen op fra et lavt niveau til det kinesiske midterfelt. Det var dog tydeligt, at udviklingen i provinsen var længere tilbage end Beijing og Shandong-provinsen. Hoh Hot havde et indbyggertal på 2,5 mio. og er Kinas ”mælkehovedstad”. De to største mejerier i provinsen havde således tilsammen mere end 50 % af det kinesiske marked for mejeriprodukter solgt gennem detailhandlen. I provinsen var der 190.000 gårde med hver i gennemsnit 8 køer pr. gård, hvor man i Danmark i gennemsnit har 80 køer pr. gård.

 

Det første besøg i Huh Hot gik til Mengniu Arla, som er et joint venture mellem Mengniu (51 %) og Arla Foods (49 %) grundlagt i 2006. Mengniu blev etableret i 1999, som en udbryder af mejeriet Yili, og anses i dag for at have overhalet Yili, som Kinas største mejerivirksomhed. Mengniu er en privat virksomhed og er noteret på Hong Kong Børsen. Virksomheden er et forbillede for andre virksomheder og udmærker sig ved at være etableret helt uden hjælp fra regeringen. Mengniu Arla producerer højtforædlet mælkepulver og har også planer om at producere ost og andre mælkeprodukter til det kinesiske marked. Der er ca. 450 ansatte, hvortil kommer over 2000 salgsassistenter i supermarkeder.

 

En af de største udfordringer for Mengniu er indsamling af kvalitetsmælk fra mangfoldige småleverandører af mælk, hvor hver leverandør typisk kun har 2 køer. Indsamlingen er dog organiseret i landsbymælketanke, hvor familierne malker køerne ud centralt i landsbyen.

 

Forbruget af mælkepulver pr. indbygger i Kina er i dag meget lavt sammenlignet med andre asiatiske lande i området. Der har ikke været en stærk tradition for at drikke mælk i Kina, og kroppen skal vendes til at drikke mælk igen. Der vurderes at være et stort potentielt marked for mælkepulver. Forbruget stiger p.t. med 11 % om året. Det forventes forsat at stige, men i takt med at flere kinesere får råd til køleskabe forventes forbruget at blive lagt om til flydende mælk. Det vil medføre en stærkere fokus på hygiejne, management, fodring og veterinærservice i primærlandbruget ude hos landmanden og ved malkestationerne i landsbyerne.

 

Under besøget fik udvalget en rundvisning på en moderne kvægfarm med 3 forskellige produktionsmetoder. Efterfølgende blev udvalget kørt ud til en landsby med traditionelt kinesiske kvæghold, hvor hver familie har 2 køer, som malkes på en central malkestation i landsbyen. Udvalget fik også forevist Arlas nye Tetra Pak fabrik, hvor tørmælken og UHT mælken pakkes. Fabrikken var langt foran standarderne for fabrikker i området for så vidt angår teknologi og fødevaresikkerhed og ville uden tvivl øge vidensniveauet i området. Endelig overværede udvalget en ceremoni i forbindelse med lanceringen af nogle ny produkter.

 

Udvalget havde herefter frokostmøde med den lokale regering i Huh Hot som blev ledet af viceformand Han Zhiran. Udvalget overværede først en underskriftsceremoni i forbindelse med indgåelse af en aftale mellem Landbrugsraadet og Huh Hots lokale regering om, at Landbrugsraadet gennemfører et pilotprojekt i regionen, hvor det demonstreres, hvad der skal gøres for at rette op på problemer med hygiejnen, fodring og veterinærservice i landbrugsproduktionen. En politisk accept af, at der er sådanne problemer forventedes at indebære, at der i regionen kan komme en bredere forståelse for og accept af, at problemerne skal øses.

 

Om eftermiddagen besøgte udvalget lamatemplet Da Jiao Si, som var et af de førende lamatempler i Kina. Templet var 427 år gammelt, og bygningerne og inventaret hævdedes at være intakt trods krige og revolutioner. Der var tilknyttet over 50 munke til templet.

 

Som afslutning på dagen havde udvalget møde og middag med den lokale politiske ledelse i Indre Mongoliet. Mødet blev ledet af viceformand You Ren, som fortalte om den store økonomiske vækst i provinsen på ca. 30 %, som var Kinas højeste økonomiske vækstrate.  Dermed repræsenterer provinsen ”Go West”-politikkens succeshistorie, som går ud på, at få Kinas vestlige og centrale provinser med i samme udvikling som de østlige kystprovinser. Han orienterede tillige om, at det primære mål for provinsen var at opnå et harmonisk samfund i vækst. Han fortalte, at NPC´s opgave var at sikre, at lovgivningen blev gennemført i provinsen. Der var 63 medlemmer af det stående NPC-udvalg som mødtes i 5 dage hver måned. NPC overvågede også domstolenes arbejde i provinsen.

 

Lørdag den 9. september

På studieturens sidste dag besøgte udvalget kort Den Himmelske Freds Plads, Den forbudte by og Det himmelske Tempel inden udvalget tog til lufthavnen for at tage retur til Danmark.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bilag 1

 

Program og deltagerliste for

Fødevareudvalgets studierejse til Kina

4.-9. september 2006

 

Deltagere:

Fra Folketingets fødevareudvalg:

Torsten Schack Pedersen (V), næstformand, delegationsleder

Karsten Nonbo (V),

Inger Støjberg (V),

Jørgen Dohrmann (DF)

Allan Niebuhr (KF),

Elisabeth Geday (RV),

Kristen Touborg (SF),

Joan Erlandsen (V),

Mette Gjerskov (S),

Karen Hækkerup (S),

Poul Henrik Hedeboe (SF),

 

Fra sekretariatet deltager:

Udvalgssekretær Eva Esmarch,

Kontorkonsulent Tommy Jørgensen

 

Fra ministerierne deltager følgende:

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og fiskeri:

Minister Hans Christian Schmidt

Ministersekretær Kent Harnisch

Pressekoordinator Mette Thorn

 

Ministeriet for familie- og forbrugeranliggender:

Minister Lars Barfoed

Ministersekretær Troels Vensild

Afdelingschef Per K. Christiansen

 

Tolk: Fr. Guo Lixia – tolker fra dansk til kinesisk

 

 

Besøgsprogram

 

Ugedag og tidspunkt

Aktivitet

 

Søndag den 3. september

 

 

 

18:55

Check ind i Kastrup Lufthavn

 

 

20:55

Afgang fra Kastrup Lufthavn  SAS SK 995

 

 

 

Mandag den 4. september

 

 

11:50

Ankomst Beijing Internationale lufthavn.

 

 

13:00

Afgang med bus fra Beijing Internationale lufthavn

 

 

14:00-16:00

Besøg ved den kinesiske mur ved Badaling

 

 

16:00

Afgang fra Badaling mod Beijing Centrum

 

 

17:30

Ankomst til Hotel Kempinski

50 Liangmaqiao Road

Chaoyang District

Beijing 100016

Tlf: + 86 106 46 53 388

Fax: + 86 106 46 53 366

 

 

19:00

Afgang fra hotellet med bus til Den danske ambassade

 

 

19:15

Ankomst til ambassaden

1 Dong WU Jie

San Li Tun

Beijing 100600

Tlf.: + 86 108 532 9000

Fax: + 86 108 532 9999

E-mail; [email protected]

 

Briefing ved ambassadør Laurids Mikaelsen og statskonsulent Jørgen Skovgaard

 

 

20:00

Middag i ambassadørresidensen. Værter: Ambassadør Laurids Mikaelsen og Grethe Mikaelsen

 

 

22:00

Retur til hotellet med bus

 

 

 

Tirsdag den 5. september

 

 

 

08:30

Morgenmad på hotellet

 

 

09:15

Afgang fra hotellet med bus til Den nationale Folkekongres, NPC

 

 

10:00-11.45

Besøg i Folkekongressens ”fødevareudvalg” - udvalgets kinesiske vært: H.E. Liu Mingzu

 

Agriculture & Rural affairs Committee of the National People’s Congress

2, Xihuangchenggen Beijie

100034 Beijing

 

 

12:00

Frokost  i Folkekongressen, vært NPC

 

 

13:00

Transport med bus til Landbrugsministeriet, MOA

 

 

14:00

Møde med den kinesiske vicelandbrugsminister Niu Dun

 

Ministry of Agriculture

11, Nongzhanguan Nanlu

Beijing, 100026 China

Tlf. (8610) 6419 2434

 

 

15.00-18:30

Til rådighed

 

18:30

Transport fra hotellet med bus til restaurant

 

19:15 – 22.00

Fødevareudvalgets middag for de to ministre, med deltagelse af bestyrelsesmedlemmer fra det danske handelskammer, DCCC samt fra ambassaden

Restaurant Capital Garden

East Gate of Worker’s stadium

Gongti Donglu

Chaoyang district

 

22:00

Transport tilbage til Hotel Kempinski

 

 

 

Onsdag den 6. september

 

 

 

 

Endagstur til Qingdao i Shandong provinsen med fiskeri og dambrug som tema.

 

 

06:30

Transport fra hotellet med bus til Beijing lufthavn, indenrigsterminal 2. Morgenmad i bussen.

 

 

07:00-07:50

Indtjekning i indenrigslufthavnen på CA 1569 til Qingdao

 

 

09:10

Ankomst i Qingdao lufthavn

 

Kinesisk vært: Mr. Wang Xianyu, director, Qingdao’s  kontor for internationalt samarbejde

 

Fra ambassaden:

Thomas Højlund Christensen, Handelsråd

Lin Lin, Handelsrådgiver

 

 

09:30

Transport til fiskeforarbejdningsfabrikken ”Jia Yuan”

Qindao Jiayuan Aquatic Co. Ltd.

Jingling Industrial Park, Jihongtan

Chengyang, 266111 Qingdao

Tlf. (86532) 8790 9768

Fax. (86532) 8790 9919

E-mail: [email protected]

 

 

09:50-11:15

Møde med Jia Yuan’s ledelse og rundgang i et afsnit af fabrikken

 

 

11:15

Transport til Shangri-la hotel

 

 

12:00-12:30

Møde med NPC i Qingdao og repræsentanter for Qingdaos bystyre på Hotel Shangri La

 

 

12:30-13:30

Frokost. Værter NPC

 

 

13:30-15:00

Bytur

 

 

15:00

Transport til forsknings- og avlscenter for Akvakultur

 

 

16:00-17:10

Møde med ledelsen af ”The agricultural Industrialization Base of the National Ocean Science & Research Centre of Qindao” efterfulgt af en kort rundgang i avlsafdelingen

1215, Aolan Road of Jimo

No. 2-2, Laiqing Road of Aoshanwei Town,

Tlf. (86532) 8651 1888

Fax (86532) 8906 3373

E-mail: [email protected]

 

 

17:00 – 17.40

Transport til en restaurant tæt ved lufthavnen

 

 

17:40-18:50

Buffet middag

 

 

18:50

Transport til Qingdao Lufthavn

 

 

19:00-20:10

Indtjekning til Qingdao Lufthavn SC 1576 til Beijing

 

 

20:10

Afrejse fra Qingdao lufthavn

 

 

21:25

Ankomst til Beijing lufthavn.

 

 

21:25-22:00

Transport med bus til hotellet

 

 

 

Torsdag den 7. september

 

 

 

08:00

Morgenmad på hotellet

 

 

08:50

Transport fra hotellet med bus til et lokalt marked under ”Jing Ke Long”, den mest udbredte kæde i Chaoyang distriktet.

 

 

09:10

Rundgang i supermarkedet

 

 

09:45

Transport med bus til Det kinesiske Handelskammer, CNFA

 

 

10:00 - 11:30

Besøg i Det kinesiske handelskammers afdeling for fødevarer, CNFA

vært: Mr. Cao Xumin, CNFA’s Præsident

 

21, Xitangxi Hutong

Dongcheng District

Beijing 100006

Tlf. (8610) 6513 9064

 

 

11:30-12:15

Transport med bus til restaurant i det sydvestlige Xuanwu distrikt

 

 

12:15-14:00

Frokost på ”Te-restaurant”

Guo Xiao Lei,

10, Maliandao 10

Xuanwu, 100055 Beijing

Tlf. (8610) 6334 1945

 

Særlig indbudt gæst: Forhenværende ambassadør i Danmark Zhen Jianguo

 

 

14:00

Transport med bus til Den kinesiske Forbrugersammenslutning, CCA

 

 

14:30-16:00

Møde i Den kinesiske Forbrugersammenslutning, CCA

 

11th Four, The Machinery House

248, Guanganmenwai

Xuanwu, 100055, Beijing

Tlf. (8610) 6327 3355

 

 

16:00

Transport med bus til Carrefour

 

 

16:10-17:00

Besøg I Maliandao-afdelingen af Carrefour (kinesisk supermarked)

East Beisanhuan Road

Chaoyang District, Beijing

100028, PR China

(8610) 6442 0308

 

 

17:00-18.30

Transport med bus  til besøg i Hutong og retur  til hotellet

 

 

19:45

Transport fra hotellet med bus til restaurant Da Dong

 

 

19:00

Middag, ministrene er værter:

Beijing DaDong Roast duck Restaurant

3, Tuanjiehu Beikou

Chaoyang District, Beijing

Tlf.  (8610) 6582 2892

 

 

22:00

Transport med bus til hotel.

 

 

 

Fredag den 8. september

 

 

 

 

Dagstur til Hoh Hot, hovedstad i Indre Mongoliet, med fokus på landbrug

 

 

06:10

Transport fra hotellet med bus til Beijing lufthavn, indenrigsterminal 2. Morgenmad i bussen.

 

 

06:40-07:20

Indtjekning på CA 1138 mod Hoh Hot

 

 

08:15

Ankomst i Hoh Hot

Mr. Dai Weiguo, Inner Mongolia People’s Congress,

Tlf. (86471) 6600 718

Mobile 1334 7167 778 

 

Ambassaden:

Thomas Højlund Christensen, Handelsråd

Lin Lin, Handelsrådgiver

 

 

08:45

Transport til Mengniu Arla

 

 

10:00-10:15

Præsentation af Mengniu og Mengniu Arla i Mengniu’s Auditorium

5th Project of Mengniu,

Shengle Economy District,

Helingeer,

Hoh Hot, Inner Mongolia

(86) 137 34471 2611

 

 

10:20-10:40

Besøg på Tetra Pak

 

 

10:45-11:00

Introduktion af Mengniu Arla JV

 

 

11:00-11.25

Ceremoni for lancering af nye produkter

 

 

11:25

Transport til moderne kvægfarm

 

 

11:40-11:55

Rundgang på kvægfarmen

 

 

11:55

Transport til Mengnius restaurant

 

 

12:10-13:10

Buffet lunch i Mengnius restaurant

 

 

13:10

Transport til malkestation i landsby

 

 

13:35-13:45

Besøg på malkestationen

 

 

13:45

Transport til Lamatemplet Da Jiao Si

 

 

14:15-15:00

Besøg i Lamatemplet Da Jiao Si

 

 

15:00

Transport til et lokalt indkøbscenter

 

 

15:20-16:20

Besøg i et lokalt indkøbscenter.

 

 

16:20

Transport til NPC

 

 

16:30-18:00

Møde med NPC for Indre Mongoliet’s autonome Region – primært et høflighedsbesøg.

 

Tlf. (86) 471 6600 718

 

 

18:00-19:45

Middag. NPC er vært

 

 

19:45-21:10

Transport til og indtjekning på CA 1111 i Hoh Hot lufthavn

 

 

22:10

Ankomst til Beijing lufthavn

 

 

22:10

Afgang med bus til Hotel Kempinski

 

 

 

 

Lørdag den 9. september

 

 

 

08:00-08:30

Morgenmad på hotellet.

Udtjekning fra hotel Kempinski

 

 

08:30

Transport fra hotellet med bus til Tian An Men Pladsen og Den forbudte By

 

 

09:00-10:30

Besøg på Tian An Men Pladsen og i Den forbudte By

 

 

10:30

Transport med bus til Det Himmelske Tempel og marked

 

 

12:30

Transport med bus til Beijing lufthavn

 

 

14:45

Afgang med fly fra Beijing Internationale Lufthavn, SAS SK 996

 

 

18:30 dansk tid

Ankomst i Kastrup lufthavn