Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 13. september 2007

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering samlenotat til Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.- 27. september 2007.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri          

2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer

12. september 2007

FVM 454

____________________________________________________________________

SAMLENOTAT

Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.- 27. september 2007

____________________________________________________________________

 

 

 

1.

Meddelelse fra Kommissionen om forslag om ændring af RÃ¥dets forordning (EF) nr. 318/2006 om den fælles markedsordning for sukker og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 320/2006 om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i Fællesskabet,


Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 320/2006 om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i Fællesskabet,


Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 318/2006 om den fælles markedsordning for sukker
- Politisk enighed

KOM (2007) 227

Side 3

 

 

2.

Forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for vin og om ændring af visse forordninger

- Drøftelse

KOM (2007) 372

Side 10

 

 

3.

Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)

- Præsentation

KOM (2007) 484

Side 19

 

 

4.

Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende, bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs 59122 under Europa-Parlamentets og Rådet s forordning (EF) nr. 1829/2003

- Vedtagelse

KOM (2007) 397

Side 22

 

 

5.

Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende, bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs 1507xNK603 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003

- Vedtagelse

KOM (2007) 402

Side 22

 

 

6.

Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende, bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs NK603xMON810 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003

- Vedtagelse

KOM (2007) 403

Side 22

 

 

 

 

 

Punkterne 1-3 hører under Fødevareministeriets ressort.

Punkt 4-6 hører under Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders ressort.


NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)

den 26.- 27. september 2007

 

 

1.     Meddelelse fra Kommissionen om forslag om ændring af RÃ¥dets forordning (EF) nr. 318/2006 om den fælles markedsordning for sukker og RÃ¥dets forordning (EF) nr. 320/2006 om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i Fællesskabet,
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 320/2006 om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i Fællesskabet,
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 318/2006 om den fælles markedsordning for sukker

KOM (2007) 227

Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 5. juli 2007. 
Ændringer er markeret i marginen.

 

Resumé
Med reformen af EU’s sukkermarked, som trådte i kraft den 1. juli 2006, blev der oprettet en midlertidig omstruktureringsordning, hvor sukkervirksomheder mod kompensation kan give afkald på hele eller dele af deres kvote. Målet med ordningen er en reduktion af EU’s samlede kvote over en fireårig periode. Der er imidlertid ikke afgivet tilstrækkelige kvotemængder i løbet af ordningens første to år. Kommissionen har på denne baggrund fremlagt et forslag, der sigter mod at gøre omstruktureringsordningen mere attraktiv. Derudover foreslås ændringer af en række bestemmelser i den fælles markedsordning for sukker.


Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 227 af 7. maj 2007 fremsendt forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 320/2006 om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i EU og forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 318/2006 om den fælles markedsordning for sukker. Forslaget er oversendt til Rådet den 7. maj 2007. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion den 30. maj 2007.

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. – 27. september 2007 med henblik på politisk enighed.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.


Formål og indhold
I februar 2006 vedtog Rådet (landbrug og fiskeri) en gennemgribende reform af EU’s sukkermarked. Reformen trådte i kraft 1. juli 2006 og indebærer bl.a. en gradvis reduktion af den garanterede pris på sukker med 36 % over 4 år. Reduktionen kompenseres delvist gennem ydelse af afkoblet støtte til sukkerroedyrkerne. Reformen indebærer også etablering af en omstruktureringsordning, hvor de mindst produktive sukkerfabrikker, som vælger helt eller delvist at ophøre med produktionen, kan modtage støtte og herved frivilligt bidrage til en reduktion af EU’s samlede sukkerproduktion.

 

Målet med omstruktureringsordningen er en nettoreduktion af EU’s samlede sukkerproduktion med 5 mio. ton over en fireårig periode. I ordningens første to år, hvor det økonomiske incitament til at anvende ordningen var størst, er der alene sket en nettoreduktion på 1,2 mio. ton. Ved fortsat utilstrækkelig anvendelse af omstruktureringsordningen forventes det, at markedssituationen vil forværres i den resterende tid af omstruktureringsperioden som følge af overudbud på det indre marked og prispres. En situation, som kun delvist kan imødegås ved at tilbagetrække sukker fra markedet.[1]

 

For at nå sukkerreformens mål om en reduktion af den samlede sukkerproduktion, har Kommissionen derfor fremlagt et forslag, der sigter mod at gøre omstruktureringsordningen mere attraktiv. Derudover foreslås ændringer af en række bestemmelser i den fælles markedsordning for sukker.

Ændring af omstruktureringsordningen

Kommissionen foreslår følgende ændringer af omstruktureringsordningen:

Den andel af omstruktureringsstøtten, som dyrkere og maskinstationer modtager, fastsættes til 10 % (i de eksisterende bestemmelser er dette ”mindst” 10 %), og der ydes for produktionsåret 2008/2009

en tillægsbetaling til dyrkerne på 237,5 €/ton kvote, der gives afkald på. Disse ændringer skal gælde retroaktivt for de dyrkere og virksomheder, som har deltaget i omstruktureringsordningens første to år.

 

Dyrkerne skal for produktionsåret 2008/2009 have mulighed for at igangsætte en omstruktureringsproces ved selv at indsende ansøgninger om omstruktureringsstøtte under forudsætning af, at de

afgiver de leveringsrettigheder, de har haft til en given sukkervirksomhed i det foregående produktionsår. Denne mulighed må dog ikke true sukkervirksomhedernes overlevelse, hvorfor dyrkernes samlede direkte ansøgninger skal være begrænset til en mængde på 10 % af den enkelte sukkervirksomheds kvote. Medlemsstaten skal acceptere dyrkernes ansøgninger efter et først-til-mølle

 princip. Virksomheden skal dog bevare retten til selv at indsende en ansøgning om omstruktureringsstøtte, såfremt der gives afkald på en kvotemængde, der mindst svarer til dyrkernes ansøgninger. I det tilfælde falder dyrkernes ansøgninger bort.

 

Virksomheder, som for produktionsåret 2008/2009 giver afkald på en procentdel af sin kvote, der mindst svarer til den procentdel, som virksomheden skulle tilbagetrække for 2007/2008, fritages for at betale en del af sin omstruktureringsafgift for 2007/2008.

 

Målet med de foreslåede ændringer er, at yderligere 3,8 mio. ton vil blive afgivet under omstruktureringsordningen. Med den allerede foretagne nettoreduktion på 1,2 mio. ton vil det være muligt at nå sukkerreformens mål om en nettoreduktion på 5 mio. ton.

Ændring af den fælles markedsordning for sukker
Kommissionen foreslår følgende ændringer af det såkaldte tilbagetrækningsinstrument:

Der laves en teknisk ændring, idet der indføres en ordning med tærskler[2], hvor sukker produceret over tærsklen tilbagetrækkes (i de eksisterende regler anvendes en ordning, hvor en procentdel af produktionen trækkes tilbage). Det foreslås også, at det traditionelle forsyningsbehov (import til fuldtidsraffinaderier) ikke som tidligere skal nedsættes i tilfælde af beslutning om tilbagetrækning af sukker.

 

Til og med produktionsåret 2009/2010 foreslås det, at der skal være mulighed for at foretage forebyggende tilbagetrækninger (midlertidig kvotereduktion). Det betyder, at tærsklerne for tilbagetrækning skal kunne fastsættes foreløbigt før såning i marts måned, og kunne justeres i oktober måned, når mere præcise estimater for produktionen foreligger. Der skal i den forbindelse tages hensyn til, hvor meget den enkelte medlemsstat har afgivet af kvote. Tilbagetrækningsforpligtelsen for hver virksomhed skal differentieres afhængigt af dens omstruktureringsindsats. Det skal dog ske således at den tilbagetrækningsforpligtelse, der gælder for medlemsstaten som helhed, forbliver uændret. Tilbagetrækningsforpligtelsen i et produktionsår skal ikke gælde for en virksomhed, der giver afkald på hele sin kvote i det følgende produktionsår.

 

Kommissionen skal i februar 2010, med hensyn til resultaterne af omstruktureringsordningen, træffe beslutning om en eventuel permanent reduktion af de tilbageværende kvoter. Kommissionen foreslår, at denne obligatoriske kvotereduktion skal fastsættes med hensyn til, hvor meget kvote den enkelte medlemsstat i alt har givet afkald på under omstruktureringsordningen. (I de eksisterende bestemmelser skal der fastsættes en procentsats fælles for alle medlemsstater). Kommissionens forslag indebærer, at de medlemsstater, som har afgivet mere end 60 % af deres oprindelige kvote, undtages fra at skulle reducere sin kvote i 2010. Kvotereduktionen skal også differentieres for de enkelte virksomheder afhængigt af deres individuelle omstruktureringsindsats, så den samlede reduktion af medlemsstatens kvote forbliver uændret.

 

Kommissionens begrundelse for forslaget, om hensyntagen til medlemsstaternes afgivelse af kvote under omstruktureringsordningen i tilfælde af forebyggende tilbagetrækninger og i tilfælde af en obligatorisk kvotereduktion i 2010, er, at det skal tilskynde til øget deltagelse i omstruktureringsordningen, og dermed øget frivillig reduktion af kvoterne.

 

Ændringsforslag

Det portugisiske formandskab har fremlagt følgende ændringsforslag:

 

Vedr. omstruktureringsordningen

Tillægsbetalingen til dyrkerne på 237,5 €/ton skal også gælde for produktionsåret 2009/2010 såfremt en sukkervirksomhed sender ansøgning om at afgive kvote for produktionsåret 2009/10 inden 31. januar 2008. Endvidere får inulinsirupproducenter og cikoriedyrkere også mulighed for at modtage tillægsbetaling. Medlemsstater, som har afgivet mere end 60 % af deres oprindelige kvote, kan fritages for at blive omfattet af dyrkernes mulighed for at ansøge om omstruktureringsstøtte. Virksomhedernes ansøgninger om omstruktureringsstøtte i produktionsåret 2008/2009 kan ske i to faser. Første fase udløber 31. januar 2008. Virksomheder kan herefter på visse betingelser frem til 31. marts 2008 ansøge om at afgive yderligere kvotemængder. En virksomhed, der giver afkald på en del af sin kvote, må ikke anvende sine produktionsfaciliteter til raffinering af rå rørsukker. Forbuddet vil dog ikke gælde for de produktionsenheder, der har status som heltidsraffinaderi. Kommissionen gives mulighed for at fremskynde udbetalingen af omstruktureringsstøtte.

 

Vedr. den fælles markedsordning for sukker

Muligheden for at foretage forebyggende tilbagetrækninger forlænges til og med produktionsåret 2014/2015. I den resterende tid af omstruktureringsperioden skal der ved beslutninger om midlertidige kvotereduktioner tages hensyn til, hvor meget kvote den pågældende medlemsstat har afgivet under omstruktureringsordningen. Der skal ikke som tidligere foreslået ske en differentiering af den midlertidige kvotereduktion på virksomhedsniveau. Det bliver nu muligt at sælge interventionssukker som industrisukker.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet forventes at afgive udtalelse den 25. september 2007. I den foreløbige rapport fra Europa-Parlamentets landbrugsudvalg lægges der op til højere omstruktureringsstøtte, fuld kompensation til de virksomheder, der omlægger til produktion af bio-ethanol og mulighed for forebyggende tilbagetrækninger helt indtil 2015.

 

Konsekvenser
For så vidt angår forslag om ændring af den midlertidige omstruktureringsordning, vil udgifterne skulle afholdes inden for omstruktureringsfonden. Omstruktureringsfonden finansieres via en afgift, som sukkerfabrikkerne indbetaler pr. tons kvote, de besidder. Der kan kun udbetales midler fra fonden inden for rammerne af de midler, der til rådighed. Princippet om omstruktureringsordningens selvfinansiering (og dermed budgetneutralitet) vil således fortsat være gældende. Eventuelle resterende midler i omstruktureringsfonden efter udløbet af omstruktureringsordningen tilfalder Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL).

 

Forslaget om ændring af den fælles markedsordning for sukker har ingen finansielle konsekvenser for EU’s budget.


Det kan ikke udelukkes, at forslaget medfører visse administrative konsekvenser i Danmark bl.a. som følge af, at dyrkerne får mulighed for direkte at ansøge om omstruktureringsstøtte.

 

I tilfælde af forebyggende tilbagetrækninger (midlertidige kvotereduktioner) til og med produktionsåret 2009/10 vil forslaget indebære, at lande, som forventer at være konkurrencedygtige på sigt og derfor ikke gør brug af omstruktureringsordningen, vil blive udsat for en højere midlertidig kvotereduktion end andre. Dette forhold gælder tillige ved en eventuel permanent kvotereduktion i 2010.


Høring

Ved skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug) den 11. september 2007 bemærker FødevareIndustrien at de nu fremlagte forslag er en nødvendig forudsætning for, at omstruktureringen af den europæiske sukkerindustri ikke forsinkes yderligere i forhold til målsætningen med den vedtagne reform af EU's sukkerordning i 2006. Af hensyn til sektorens planlægning af de nødvendige tiltag for at tilpasse produktionen til efterspørgslen med virkning fra næste år, er det nødvendigt, at den endelige beslutning træffes på landbrugsministrenes førstkommende møde i Ministerrådet, samt at beslutningen sker med dansk støtte, da der er risiko for, at lande med en mindre effektiv produktion vil stemme imod forslaget.

FødevareIndustrien finder det endvidere afgørende, at der vedtages et fælles regelsæt gældende for hele EU uden nationale undtagelser, som har til formål at fastholde de mindre effektive sukkerproducenter i EU.

 

LO bemærker, at en ændring i sukker produktionen også kan medføre tab af arbejdspladser og dermed mistet indtægt for de ansatte. Man mener derfor, at der også bør iværksættes foranstaltninger, der kan kompensere de ansatte.

 

På §2-udvalget (landbrug) den 3. juli 2007 bemærkede Landbrugsraadet, at man finder det positivt, at midlerne fra omstruktureringsfonden nu udnyttes aktivt. Landbrugsraadet finder endvidere, at den andel som dyrkere og maskinstationer modtager af omstruktureringsfonden på 10% er godt ramt. Man støtter desuden, at dyrkerne får initiativret og at dyrkernes ansøgninger begrænses til 10 % af den enkelte virksomheds kvote. Man forventer, at de danske sukkerroedyrkere vil ansøge om afgivelse af 10 % kvote. Forslaget er i dets nuværende form administrativt komplekst, og det ville være enklere, hvis der var tale om en obligatorisk kvotereduktion, hvorved også alle ville bidrage ligeligt. Det blev understreget, at man grundlæggende var imod, at spillereglerne omkring tilbagetrækning og kvotereduktion nu laves om. På trods af disse indvendinger er Landbrugsraadet positiv overfor forslaget og ser hellere dette forslag vedtaget nu end, at intet sker.

 

FødevareIndustrien hilste forslaget velkomment og tilføjede, at man hellere havde set en tvungen kvotereduktion på minimum 10 % nu, da man er bekymret for, at de større medlemslande ellers vil undlade kvotereduktion.

 

Ved skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug) bemærker Landbrugsraadet den 25. april 2007, at man overordnet støtter forbedringer af den midlertidige omstruktureringsordning, så man i langt højere grad kan nå målet om reduktion af EU’s samlede sukkerproduktion. Landbrugsraadet finder dog, at ordningen bør give mulighed for, at sukkerroedyrkernes organisation og sukkerfabrikanten i fællesskab kan tilrettelægge den praktiske gennemførelse af sukkerroedyrkernes tilmeldinger til ordningen. Administrativt kan der udformes en mere enkel fremgangsmåde end brug af først-til-mølle princippet.

 

Landbrugsraadet støtter, at Kommissionen får den nødvendige mulighed for, inden såning, at foretage en præventiv tilbagetrækning af sukker. En sådan meddelelse skal dog foreligge så tidligt på året som muligt og senest inden udgangen af februar, af hensyn til sukkerroedyrkernes planlægning og såning af roerne.

 

Landbrugsraadet er imod, at man ved fremtidige fastsættelser af reduktionsprocenten for de enkelte lande tager hensyn til, om en medlemsstat tidligere har afgivet kvote under omstruktureringsordningen. Fremtidige reduktioner af kvoten, herunder også ved den eventuelt endelige kvotereduktion i 2010, bør foretages med samme procentsats for alle medlemslande på basis af landenes aktuelle kvoter.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at der søges taget hånd om situationen på sukkermarkedet, herunder at man får sukkerreformen til at fungere fx ved at gøre kvotereduktioner før såning i den resterende tid af omstruktureringsperioden mulig. Det er også Regeringens generelle holdning, at markedsvilkårene bør være ens for alle. Regeringen finder derfor, at kvotereduktioner bør være ens for alle, samt at det kunne være mere hensigtsmæssigt med en vis permanent kvotereduktion nu.

 

Regeringen finder desuden ikke, at kompensationen til sukkerroedyrkerne bør øges, ligesom der ikke retroaktivt bør ydes en højere støtte til dyrkere og fabrikker, som allerede har deltaget i omstruktureringsordningen.

 

Regeringen finder endvidere, at midlerne i omstruktureringsfonden bør benyttes aktivt til at få reformen til at fungere. Derfor mener regeringen, at omstruktureringsstøtten bør forblive på det høje niveau som i ordningens første to år. Endvidere finder regeringen ikke, at der bør betales omstruktureringsafgift af den mængde kvote, som midlertidigt er tilbagetrukket. Det er også Regeringens holdning, at omstruktureringsafgiften bør tilpasses, såfremt det viser sig, at midlerne i omstruktureringsfonden ikke vil blive anvendt.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er generelt en positiv holdning til idéen med forslaget, selvom der er delte holdninger til en række elementer. En række lande har givet udtryk for, at tillægsbetalingen til dyrkerne er et meget højt beløb, og at dyrkerne allerede er blevet kompenseret for prisfald. En række lande har desuden givet udtryk for modstand mod muligheden for direkte ansøgninger om omstruktureringsstøtte fra dyrkerne. Der er overordnet støtte til forslaget om at introducere muligheden for midlertidig kvotereduktion i 2007/08, 2008/09 og 2009/10. Nogle lande finder dog, at den bør være baseret på et lineært princip, mens en række lande støtter forslaget om, at der tages hensyn til afgivelse af kvote under omstruktureringsordningen. Der er uenighed blandt medlemsstaterne om, hvorvidt det traditionelle forsyningsbehov skal reduceres i tilfælde af, at der træffes beslutning om tilbagetrækning af sukker. Med hensyn til en evt. permanent kvotereduktion i 2010 har en række lande givet udtryk for støtte til forslaget om, at der tages hensyn til, hvor meget kvote hvert medlemsland har afgivet under omstruktureringsordningen. Omvendt har en række lande givet udtryk for, at man burde fastholde de eksisterende bestemmelser, der er baseret på et lineært princip.

 

Det forventes, at der vil være et kvalificeret flertal for forslaget, hvori Danmark ikke indgår.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 13. juli 2007 i forbindelse med forelæggelse af rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2007, jf. samlenotat af 5. juli 2007.

 

Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 2. maj 2007 med henblik på orientering om det forventede indhold af Kommissionens forslag forud for præsentationen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 7. maj 2007, jf. samlenotat oversendt den 26. april 2007.

 

Der er fremsendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 27. juni 2007.

 

Notaterne er ligeledes sendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

 


 

2.     Forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for vin og om ændring af visse forordninger

KOM(2007) 372

Revideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 26. juli 2007.
Ændringer er markeret i marginen.

 

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til ændring af forordningen om den fælles markedsordning for vin. Forslag om reform af markedsordningen for vin sigter mod en større markedsorientering i EU’s vinsektor. Det sker ved at afskaffe alle eksisterende markedsforanstaltninger omfattende støtte til destillation, støtte til privat oplagring og støtte til at anvende druemost. De budgetmidler, der i dag er allokeret til markedsforanstaltninger, foreslås dels overført til såkaldte nationale støtteprogrammer og dels overført til landdistriktsprogrammet som en ekstra konvolut til vinproducerende lande. Hensigten med programmerne er at understøtte overgangen til en bæredygtig vinproduktion gennem en række konkrete foranstaltninger. De nationale støtteprogrammer indeholder støtte til salgsfremme i 3. lande samt til produktionsmæssige tiltag som hjælp til investeringer i ny teknik, overgang til mere hensigtsmæssige druesorter m.m. Tiltagene i landdistriktsprogrammerne er generelt af bredere socioøkonomisk karakter og indeholder fx miljøvenlig drift og kulturlandskabsstøtte. Med henblik på at stabilisere markedet umiddelbart efter bortfaldet af markedsforanstaltningerne foreslår Kommissionen, at der gives rydningspræmier i perioden 2009-2013. Målet er, at 200.000 ha vindyrkningsareal ryddes. De ryddede arealer indlemmes i enkeltbetalingsordningen. Endelig foreslås reglerne for vinfremstilling og mærkning forenklet og tilpasset internationale regler.

 

Baggrund

Kommissionen fremsatte den 4. juli 2007 forslag til Rådets forordning om den fælles markedsordning for vin og om ændring af visse forordninger.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 36 og 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

 

Forslaget er en udmøntning af de seneste års drøftelser, der officielt indledtes med Kommissionens meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet ”Mod en bæredygtig europæisk vinsektor” af 22. juni 2006. Meddelelsen blev drøftet på rådsmøderne (landbrug og fiskeri) i juli og september 2006. På baggrund af disse drøftelser samt efterfølgende udtalelser fra interessenter, nationale myndigheder og Europa-Parlamentet, har Kommissionen udarbejdet et forslag til ændring af den fælles markedsordning for vin.

 

Forslaget er sat på dagsordenen for det kommende rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26.-27. september 2007 med henblik på drøftelse.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

 

Formål og indhold

Forslaget skal ses i forlængelse af de gennemførte reformer af den fælles landbrugspolitik i 2003, 2004 og 2006 samt senest reformforslaget om markedsordningen for frugt og grønt, som blev vedtaget på rådsmødet den 11.-12. juni 2007, hvorefter alle de store landbrugssektorer er blevet reformeret, bortset fra vin.

 

Forslaget tager endvidere højde for forslag til forordning om én fælles markedsordning for landbrugsvarer. Visse regler om bl.a. forvaltningskomitéen vil blive indarbejdet i den fælles markedsordning, ligesom visse horisontale regler, der er fælles for flere landbrugsprodukter, som fx udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne og Kommissionen og samhandel med tredjelande, er blevet opdateret og forenklet, således at de let kan indarbejdes i den fælles markedsordning.

 

Kommissionens mål med reformen er, at markedsordningen for vin skal forenkles og så vidt muligt bringes i overensstemmelse med den reformerede landbrugspolitik. Samtidig skal reformen imødegå en række af de problemer og tendenser, der præger sektoren:

 

Formålet med reformen vil være, at:

 

Derudover skal EU’s nye vinpolitik tage højde for samfundets øgede fokus på sundhed og forbrugerbeskyttelse, behovet for forenelighed med WTO-reglerne og sammenhæng med reformen af den fælles landbrugspolitik (CAP) samt overensstemmelse med de fremtidige økonomiske rammer.

 

Reformens hovedlinjer

Forslaget indebærer en reform i to trin. Første fase fra 2008-2013 skal sikre, at markedsbalancen genoprettes ved at afskaffe markedsforanstaltningerne og derefter hjælpe ikke-konkurrencedygtige vinproducenter til at ophøre med vinproduktion bl.a. gennem rydningsordningen. Fra 1. januar 2014, når markedsbalancen forventes at være genoprettet, indledes anden fase i reformen med at ophæve plantningsforbudet. Der vil gennem hele perioden blive introduceret nye tiltag, der kan øge konkurrenceevnen og forbedre strukturen i sektoren.

 

Afskaffelse af markedsforanstaltningerne

Forslaget medfører, at støtten til destillation bliver fjernet, herunder støtten til destillation af biprodukter, støtten til destillation af vin til konsumalkohol, støtten til destillation af vin fremstillet af druesorter med dobbelt klassificering og støtten til krisedestillation. Endvidere afskaffes støtten til privat oplagring samt støtten til at anvende druemost til bl.a. berigelse, ligesom eksportrestitutionerne fjernes. Begrundelsen for en umiddelbar afskaffelse af de eksisterende markedsforanstaltninger er, at de ikke har været tilstrækkeligt effektive i forhold til at nedbringe overskudsproduktionen, og at de er med til at holde EU’s vinproduktion kunstigt oppe.

 

Overførsel af midler til landdistriktsprogrammet

En del af de midler, der frigøres ved at afskaffe markedsforanstaltningerne, overføres til landdistriktsprogrammet. De overførte midler skal være øremærket til vinproducerende regioner, og kan blandt andet gå til investeringer i ny teknik, etableringsstøtte til yngre producenter, støtte til producentorganisationer, støtte til at bevare traditionelle kulturlandskaber og støtte til miljøforanstaltninger m.v. På årsplan vil de overførte beløb stige fra 100 mio. € i 2009 til 400 mio. € i 2014 og frem. 

 

Overførsel af midler til nationale konvolutter

Af de frigjorte budgetmidler vil der blive overført 634 mio. € til nationale konvolutter i 2009 og derefter 879 mio. € i 2010 faldende til 858 mio. € i 2013. Fra 2015 og frem vil der blive overført 850 mio. € pr. år. Hvert år vil en nærmere fastsat procentdel af de nationale konvolutter gå til salgsfremme i 3. lande. Der er i 2009 og frem reserveret minimum120 mio. € pr. år.

 

De nationale konvolutter vil blive fordelt til medlemsstaterne på grundlag af deres vindyrkningsareal, produktionsmængde og historiske udgifter. Fordelingen sker som udgangspunkt efter satserne ¼ areal, ¼ produktion og ½ udgifter. Fordelingen til de enkelte medlemsstater fremgår af bilag II til forslaget. For så vidt angår midlerne til salgsfremme sker fordelingen med ½ areal og ½ produktion. Programmerne kan ikke co-finansieres af medlemsstaterne, men der er mulighed for at give statsstøtte til salgsfremme og til høstforsikringer i overensstemmelse med statsstøttereglerne. Medlemsstaterne kan anvende midlerne i forbindelse med iværksættelsen af 5-årige støtteprogrammer. Formålet er at øge konkurrenceevne og markedstilpasning i sektoren. Medlemsstaterne udarbejder selv programmerne, der skal tilpasses deres specifikke behov. Programmerne skal forelægges Kommissionen og skal indeholde mindst to af følgende fem foranstaltninger:  

 

Deltagelse i de nationale støtteprogrammer (omstilling/omstrukturering og grøn høst) medfører krav til producenterne om krydsoverensstemmelse. Overtrædelse af reglerne sanktioneres ved reduktion i støtteudbetalingen fra de nationale støtteprogrammer.

 

Rydning

Ved at fjerne de traditionelle markedsforanstaltninger gøres det vanskeligt for visse producenter at opretholde produktionen. Derfor bliver de nuværende rydningspræmier opretholdt og udbygget i en overgangsperiode fra 2008-2013. For at tilskynde til hurtig omlægning vil præmierne være høje i begyndelsen for derefter at falde frem til 2013, hvor de vil blive afskaffet. I 2009 vil præmierne udgøre 7.174 €/ha, mens de i 2013 vil være på 2.938 €/ha. Ifølge forslagets bilag 9 er der således afsat € 430 mio. til rydningspræmier i 2009. De afsatte midler falder degressivt i perioden, til € 59 mio. i 2013. Medlemsstaterne har endvidere mulighed for tildeling af top-up ved hjælp af nationale midler. De ryddede arealer vil blive indlemmet i enkeltbetalingsordningen og tildelt betalingsrettigheder.

 

I hele EU-27 kan 200.000 ha vindyrkningsarealer ryddes under denne ordning. Det vil være producentens beslutning, om et areal skal ryddes. På nuværende tidspunkt kan medlemsstaterne forbyde rydning, hvilket har medført, at den eksisterende ordning stort set ikke bruges. Medlemsstaterne vil efter forslaget have mulighed for at stoppe rydning, når det samlede ryddede areal udgør 10 % af det pågældende lands vinarealer. På særligt miljøfølsomme arealer kan rydning helt forbydes. Dette areal må dog ikke overskride 2 % af landets samlede vinareal. Endvidere kan medlemsstaterne udelukke bjergområder og stejle skråninger fra rydningsordningen. Rydningsordningen kan alene finde anvendelse i medlemsstater med en vinproduktion på over 25.000 hl/år.

 

Enkeltbetalingsordningen

De ryddede arealer tildeles betalingsrettigheder. Tildelingen af betalingsrettigheder til disse arealer skal sammen med rydningspræmien være med til at forstærke incitamentet til endeligt ophør med vindyrkning, idet det giver producenterne mulighed for at overgå til anden produktion. Der kan maksimalt tildeles 350 €/ha i afkoblet direkte støtte.

 

Forbud mod nyplantninger

Forbudet mod nyplantninger opretholdes indtil 31. december 2013. Begrundelsen er, at markedet skal stabiliseres, dvs. at de nye tiltag, der findes i reformen, som fx støtte til rydning og omstrukturering, skal have tid til at virke. Fra 2014 vil forbudet dog blive definitivt ophævet, så producenterne frit kan udvide deres bedrifter. Forbudet mod nyplantninger gælder dog ikke i medlemsstater, hvor produktionen er under 25.000 hl/år.

 

Mærkning, geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser

Kommissionen vil forenkle og tilpasse de nuværende regler om mærkning, geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser til de regler, der gælder for andre landbrugsprodukter og fødevarer bl.a. det horisontale mærkningsdirektiv og WTO’s regler. Endelig skal der skabes en bedre overensstemmelse mellem kvalitetspolitik og mærkningsregler.

 

Vinfremstillingsmetoder (ønologiske metoder)

For at sikre større fleksibilitet foreslår Kommissionen, at kompetencen til at godkende ønologiske metoder og behandlingsmetoder overføres fra Rådet til Kommissionen. Bestemmelserne om metoder til forhøjelse af det naturlige alkoholindhold samt syring og afsyring bevares dog som rådskompetence.

 

Det fremgår af forslaget, at Den Internationale Vinorganisation, OIV’s regler skal anvendes for produkter, der skal eksporteres. Forslaget indebærer endvidere, at der indføres et forbud mod at forhøje det naturlige alkoholindhold i vin ved at tilsætte sukker (chaptalisering), hvorfor der fremover kun kan anvendes druemost til dette formål. Endelig opretholdes forbudet mod sammenblanding af EU-vin med vin med oprindelse i tredjelande samt forbudet mod at anvende druemost fra tredjelande til vinfremstilling.

 

Miljøtiltag

For at få del i de nationale støtteprogrammer skal producenterne opfylde kravene til krydsoverensstemmelse. Alle vindyrkningsarealer (herunder også ikke-ryddede) arealer vil blive indlemmet i enkeltbetalingsordningen og dermed underlagt krav om krydsoverensstemmelse. En del midler overføres fra markedsforanstaltningerne (søjle I) til landdistriktsmidlerne (søjle II), hvor der ydes støtte til miljøtiltag i landområder. Endelig kan rydning begrænses i særligt miljøfølsomme områder.

 

Salgsfremme

En forholdsvis stor del af de midler, der allokeres til de nationale støtteprogrammer, skal gå til markedsføringstiltag. Disse tiltag finansieres af fællesskabet med max. 50 %, organisationerne min. 20 % og medlemsstaterne op til 30 %. Landdistriktsmidlerne kan ligeledes gå til markedsføring. Endelig indebærer forslaget, at der opstilles rammer for producent- og brancheorganisationer, så de enkelte producenter bliver organiseret i enheder, der effektivt kan udnytte de muligheder for koordineret markedsføring, der ligger i markedsordningen.

 

Endelig vil nye kampagner blive iværksat for at oplyse forbrugerne om ansvarligt indtag af vin. Disse kampagner vil blive finansieret via markedsordningen for salgsfremme.

 

Konsekvenser

Budget

Udgifterne til den nuværende markedsordning svinger fra år til år, da de markedsregulerende redskaber er produktionsafhængige. Almindeligvis udgør markedsordningen for vin mellem 2,5 % og 5,5 % af de samlede udgifter til landbrugspolitikkens søjle I. Forslaget indebærer, at en del af den produktionsafhængige støtte afkobles og overføres til enkeltbetalingsordningen, mens de resterende midler overføres til nationale støtteprogrammer, rydningspræmien og landdistriktsordningen. Reformen vil derfor formentlig medføre større forudsigelighed for EU's budget på dette område. I Kommissionens budgetoverslag ligger de samlede udgifter på mellem 1.311 og 1.319 mio. €/år fra 2009-2013. Dette synes at være i overensstemmelse med Kommissionens udtalelser om budgetneutralitet, da de samlede udgifter til markedsordningen i de næste år anslås til at ligge lidt over dette beløb (1.487 mia. € i 2007 og 1.377 mia. € i 2008).

 

I den nuværende markedsordning udgør markedsforanstaltningerne og eksportrestitutionerne ca. 60 % af budgettet. Den resterende del af budgettet går dels til omstrukturering (ca. 37 %) og dels til rydningspræmier (omkring 2-3 %). 

 

Midlerne skal efter reformen fordeles mellem rydning, enkeltbetalingsordningen, nationale støtteprogrammer og landdistriktsordningen. Rydningspræmierne vil gradvist blive formindsket frem til 2013, hvor de ophører helt. Den budgetmæssige fordeling vil i 2015 være som følger:

 

Lovgivningsmæssig effekt

Forslaget forventes at få lovgivningsmæssige konsekvenser, idet der kan blive tale om mindre tilpasninger i bekendtgørelse nr. 708 af 18. juli 2000 om dansk vinproduktion samt bekendtgørelse nr. 582 af 6. juni 2007 om tilvirkning af vin for så vidt angår mærkningsregler, geografiske betegnelser og ønologiske metoder.

 

Effekt på markedsbalance, prisdannelse og erhvervets indkomster

For at opnå en markedsstabiliserende effekt af reformen skal sektorens strukturelle problemer løses. Dette er formålet med at afskaffe de eksisterende støtteforanstaltninger, der har bidraget til at opretholde overskudsproduktionen. Ifølge Kommissionen vil dette tiltag bevirke, at overskydende vin ikke fjernes fra markedet, og på kort sigt medføre en nedgang i priser og indkomster. De kortsigtede negative effekter søges imødegået igennem rydningsordningen, der kan skabe en mere glidende overgang mod øget markedsorientering. På langt sigt vil markedet blive bragt i balance ved, at produktionen tilpasses efterspørgslen. Redskaberne i de nationale støtteprogrammer samt landdistriktsprogrammerne kan yderligere bidrage til at skabe og støtte en mere bæredygtig strukturudvikling. Effekten beror dog på, hvilke redskaber fra disse ordninger, de enkelte medlemslande vælger at bruge.

 

Effekter på konkurrenceevnen

Europæisk vinproduktion er hæmmet af en stor andel af meget små produktionsenheder, fraværet af en effektiv markedsføringsstrategi samt en meget høj grad af regulering af produktionsmetoder og mærkning. Kommissionen antager, at forslagets forenklingstiltag, mulighederne for nyplantninger i 2014 samt den øgede fokus på salgsfremme i specielt tredjelande vil afhjælpe denne situation bl.a. ved at åbne for nye markeder og øge kendskabet til EU’s kvalitetsvine.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet forventes at udtale sig den 12. december 2007.

 

Høring

På §2-udvalget (landbrug) den 3. juli 2007 spurgte Landbrugsraadet, hvorfor man vil tildele støtte fra nationale konvolutter og landdistriktsprogrammer i stedet for blot at lægge vinarealerne ind under Enkeltbetalingsordningen.

 

Fødevareministeriet (FVM) svarede, at alle arealer med forslaget til vinreformen kan være grundlag for enkeltbetalingsordningen, men kun de ryddede arealer (200.000 hektar ud af 3,4 mio. hektar) får nye betalingsrettigheder. Flere af de vinproducerende medlemslande har udtrykt ønske om særlige tiltag, da vinsektoren er i vanskeligheder.

 

Landbrugsraadet bemærkede, at der ville blive et øget incitament til at dyrke vinarealerne med andre afgrøder. Man spurgte desuden til om mærkningsreglerne ville blive ændret og om der fortsat ville være mulighed for geografiske betegnelser.

 

Dertil svarede FVM, at mærkningsreglerne ville blive ændret, og at der i forhold til geografiske betegnelser ville blive ens regler for bordvine med og/eller uden geografiske betegnelser, så man kan angive druesort og årgang også på bordvine uden geografiske betegnelser. Reglerne i mærkningsdirektivet vil blive suppleret.

 

Endelig spurgte Landbrugsraadet, om man nationalt vil kunne beslutte at give alle vinarealer betalingsrettigheder.

 

FVM svarede, at spørgsmål af den detaljeringsgrad må vente til det endelige forslag foreligger. Det blev tilføjet, at nationale støtteprogrammer også vil være EU-finansieret (nationale konvolutter).

 

Foreningen af Danske Vinavlere har ved brev af 23. juli 2007 tilkendegivet, at foreningen som udgangspunkt er enige i Kommissionens målsætning med forslaget, at forbedre konkurrenceevnen, at skabe enklere og mere effektive regler og omlægning af støtteordningerne. Foreningen finder dog, at forslaget om forbud mod tilsætning af sukker til druemost er helt uacceptabelt for dansk vinavl. At afhjælpe en overproduktion i Sydeuropa med et forbud der hovedsagelig rammer Nordeuropa, synes helt ude af proportioner. Når omlægningen af støtteordningerne samtidigt hovedsagelig tilgodeser Sydeuropa og ikke nævner dansk vinavl i de fremtidige direkte kvalitetsforbedrende ordninger, finder foreningen ikke at vinavlen stilles lige i EU.

 

Foreningen finder ikke, at forslaget om ensartet mærkning af vin tilgodeser kvalitetsvin. Man har netop fået godkendt dansk vin med geografisk betegnelse som netop fremhæver kvalitetsvin frem for bordvin. Kvalitetsvinen med geografisk betegnelse muliggør årgangsbetegnelse og druesort til forskel fra bordvin. Med Kommissionens forslag skal dette gælde for alle sorter fra næste år.

 

Endelig mener foreningen, at det ikke kan afvises, at der indenfor de næste 3 – 5 år bliver behov for en forøgelse af arealet til vindyrkning, f.eks. til 150 HA. Man ønsker derfor, at dette bliver taget med i forhandlingerne.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er regeringens generelle holdning, at en reform af vinsektoren bør fokusere på en øget markedsorientering og liberalisering af ordningen. Regeringen finder det væsentligt, at reformen af vin-ordningen er i tråd med tidligere reformer af markedsordninger for landbrugsvarer samt, at udgiftsloftet fra Det Europæiske Råd i Bruxelles 2002 for perioden 2007-2013 respekteres som i landbrugsreformen fra 2003. Regeringen finder, at reformen samlet set som minimum bør være budgetneutral og lægger vægt på, at forslaget ikke medfører øgede totale udgifter, såvel nationale som EU-midler til den fælles landbrugspolitik.

 

Endvidere skal en reform, inkl. eventuelle krisestyringsforanstaltninger, overholde de forpligtelser, der følger af internationale aftaler, herunder inden for WTO-reglerne. Principielt finder regeringen, at krisestyringsforanstaltninger bør undgås, og at salgsfremmeforanstaltninger bør begrænses i videst muligt omfang.

 

Regeringen finder endvidere, at tilsætning af sukker fortsat bør være muligt, idet sukkertilsætning er nødvendig til vinproduktion i de nordlige EU-lande.

 

Det er desuden regeringens holdning, at det bør være klart, at sundhedsanprisninger af fødevarer, herunder af alkoholiske drikkevarer, bør behandles i de generelle regler herom.

 

Endelig bør reformen fokusere på en mærkbar forenkling af hele EU-regelsættet, herunder særligt af reglerne for mærkning og oprindelsesbetegnelser, idet der må sikres overensstemmelse med de horisontale regler for mærkning.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er blandt medlemslandene generel enighed om behovet for en dybdegående reform af markedsordningen for vin.

 

Flertallet af medlemslande forventes at støtte en reform. Endvidere forventes der at være en generel tilslutning til en reformmodel i 2 trin, hvor der i en kortere periode kan ydes støtte til rydning samtidig med, at forbudet mod nyplantninger opretholdes, så planen om ophør af støtte til destillation, oplagring m.m. ikke får så store økonomiske konsekvenser for sektoren.

 

En gruppe af lande, heriblandt de største vinproducerende lande, forventes at være betænkelige ved omfattende rydning som et dominerende tiltag. De ønsker i stedet større fokus på støtte til markedsføring, samt fremme af kvalitet og konkurrenceevne, en mere glidende overgang samt større nationale konvolutter. På den måde vil der kunne tages hensyn til særlige lokale behov og mulighed for kriseforanstaltninger.

 

En række nordligt beliggende lande ønsker fortsat at kunne berige vinen med sukker.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Det forventede forslag har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 13. juli 2007 forud for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. juli, jf. samlenotat af 5. juli 2007.

 

Der er oversendt grundnotat den 26. juli 2007.

 

Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.


 

3.     Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse støtteordninger for landbrugere og forordning (EF) nr. 1698/2005 om støtte til udvikling af landdistrikterne fra Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL)

KOM (2007) 484

Nyt notat

 

Resumé

I sin rapport til Rådet om gennemførelsen af krydsoverensstemmelseskravene af 29. marts 2007 fremsatte Kommissionen forenklingsforslag til krydsoverensstemmelsessystemet. Rådet anmodede på rådsmødet den 11. juni 2007 Kommissionen om at sikre, at de planlagte lovgivningsmæssige foranstaltninger vedtages hurtigt og om muligt anvendes allerede i 2007. På den baggrund har Kommissionen den 29. august 2007 fremsat forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1782/2003 og forordning (EF) nr. 1698/2005. 

 

Baggrund

Kommissionen har ved KOM (2007) 484 af 29. august 2007 fremsat forslag om ændring af enkeltbetalingsordningen, for så vidt angår reglerne om krydsoverensstemmelse og om landbrugerens rådighedsperiode. Forslaget er oversendt til Rådet den 29. august 2007.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37, stk. 2, tredje afsnit og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.

Forslaget er sat på dagsordenen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26-27. september 2007 med henblik på præsentation.

 

Nærhedsprincippet

Forslaget er et led i gennemførslen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.

 

Formål og indhold

Forslaget indebærer følgende ændringer af forordning (EF) nr. 1782/2003 og forordning (EF) nr. 1698/2005:

·        Hjemmel til at indføre bagatelgrænser pÃ¥ krydsoverensstemmelsesordningen:
- Medlemsstaterne kan vælge at undlade at gennemføre nedsættelser på 50 EUR og derunder pr. landbruger pr. kalenderår.
- Medlemsstaterne kan beslutte at undlade at sanktionere mindre overtrædelser. Kontrolmyndighederne skal dog foretage en særlig opfølgning, medmindre landbrugeren umiddelbart foretager afhjælpende foranstaltninger, der bringer overtrædelsen til ophør.

·        10-mÃ¥neders rÃ¥dighedsperioden ændres, sÃ¥ledes at ansøger skal have arealet til rÃ¥dighed den 15. juni, der er sidste dato for fastsættelse af ansøgningsfristen i medlemslandene.

·        Præcisering af landbrugernes ansvar i forhold til krydsoverensstemmelse i tilfælde af overdragelse af arealer i løbet af kalenderÃ¥ret:
- Støtteansøger holdes ansvarlig for overholdelse af krydsoverensstemmelsesreglerne i hele støtteåret, medmindre han kan dokumentere, at overtrædelsen ikke direkte kan tilskrives ham selv eller erhverver, såfremt han har overdraget sin landbrugsjord i løbet af det pågældende kalenderår.
- Kontrolmyndigheden skal underrette landbrugeren om alle konstaterede overtrædelser og foretage opfølgende kontrol.

·        Indfasning af krydsoverensstemmelsesordningen i de nye medlemsstater:
- Krydsoverensstemmelsesreglerne indfases over en 3-årig periode fra 1. januar 2009 respektivt 1. januar 2012 (Rumænien og Bulgarien).
- Samme indfasningsperiode gælder for krydsoverensstemmelsesreglerne under landdistriktsordningerne.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.

 

Konsekvenser

Forslaget indebærer ændring af bekendtgørelse nr. 297 af 22. marts 2007 om krydsoverensstemmelse.

 

Forslaget kan indebære statsfinansielle konsekvenser, idet forpligtelsen for kontrolmyndigheden til at gennemføre en særlig opfølgning – afhængig af den nærmere forpligtelse i forbindelse hermed - kan forøge arbejdet i forbindelse med gennemførelsen af kontrollen.

 

Den nuværende 10-måneders rådighedsperiode har medvirket til at vanskeliggøre ejendomshandler, forpagtninger m.v., ligesom den har været en stor administrativ byrde for ansøger og administrationen. Fastsættelsen af en rådighedsdato vil imødekomme disse vanskeligheder. For medlemslande, der har en ansøgningsfrist, der ligger forud for den 15. juni, hvilket er tilfældet for Danmarks vedkommende, medfører forslaget imidlertid, at der bliver tale om en ny rådighedsperiode løbende fra ansøgningsfristen i slutningen af april til 15. juni.

 

Høring

Notatet vil blive sendt i høring i § 2-udvalget (landbrug).

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark finder, at krydsoverensstemmelse er, og fortsat skal være, et centralt element i den fælles landbrugspolitik. Danmark hilser derfor forslaget velkomment, idet det ses som et skridt i retning af at sikre en mere ensartet implementering og enkel ordning omkring krydsoverensstemmelse, der samtidig er lettere at administrere.

 

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Forslaget er endnu ikke blevet drøftet. Det forventes, at der vil være generel tilslutning til forslaget.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg. Kommissionens beretning til Rådet om anvendelse af krydsoverensstemmelsessystemet (KOM (2007) 147) blev forelagt Folketingets Europaudvalg senest den 8. juni 2007 forud for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 11. – 12. juni 2007, jf. samlenotat af 1. juni 2007.

 

Notatet blev ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

 

 


 

4.     Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende, bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs 59122 under Europa-Parlamentets og Rådet s forordning (EF) nr. 1829/2003

KOM (2007) 397

Der henvises til særskilt notat fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.

 

 

5.     Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende, bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs 1507xNK603 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003

KOM (2007) 402

Der henvises til særskilt notat fra Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender.

 

 

6.     Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter indeholdende, bestående af eller fremstillet af genetisk modificeret majs NK603xMON810 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003

KOM (2007) 403

Der henvises til særskilt notat fra Ministeriet for Familie og Forbrugeranliggender.

 

 



[1] I tilfælde af risiko for ubalance på markedet kan Kommissionen beslutte at tilbagetrække kvotesukker fra markedet. Når sukker er tilbagetrukket, må det ikke markedsføres i det pågældende produktionsår, men skal enten oplagres på producentens regning eller Kommissionen kan beslutte, at sukkeret kan sælges som industrisukker.

[2] Tærsklen fastsættes ved, at hver virksomheds kvote multipliceres med en koefficient. De mængder, som bliver produceret inden for kvoten, men som overskrider tærsklen, skal trækkes tilbage fra markedet.