Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug
|
./.             Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forordning om tilladelser til EF-fiskerfartøjers fiskeri uden for EF-farvande og tredjelandsfartøjers adgang til EF-farvande.
Med venlig hilsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriSagsnr.: 9727/299809 Den 20. juli 2007 BRRA FVM 452
|
Grundnotat til Folketingets EuropaudvalgÂ
om forslag til Rådets forordning om tilladelser til EF-fiskerfartøjers fiskeri uden for EF-farvande og tredjelandsfartøjers adgang til EF-farvande
KOM (2007) 330
Resumé
Ved den foreslåede forordning fastsættes der generelle regler og betingelser, som gælder for fremsendelsen af alle anmodninger om tilladelse. Forslaget indeholder en række bestemmelser om procedurerne for fremsendelse af anmodninger om tilladelser til EU-fiskerifartøjers fiskeri uden for EU-farvande og tredjelandsfartøjers adgang til EU-farvande. Forslaget indeholder også rammebestemmelser for anvendelsen af en forenklet og ensartet elektronisk datatransmission og for bedre rapportering. Ud over at ændre forvaltningen foreslås en række regler, som ifølge Kommissionen har til hensigt i højere grad at sikre, at fiskerne overholder reglerne, at den fælles fiskeripolitiks regler gennemføres bedre og at de internationale forpligtelser, som udspringer af de forskellige aftaler, i højere grad kan blive overholdt.
Â
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2007) 330 af 18. juni 2007 fremsendt forslag til RÃ¥dets forordning om tilladelser til EF-fiskerfartøjers fiskeri uden for EF-farvande og tredjelandsfartøjers adgang til EF-farvande. Forslaget er oversendt til RÃ¥det den 25. juni 2007. Forslaget er modtaget fra RÃ¥dssekretariatet i dansk sprogversion den 9. juli 2007. Â
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens vurdering at nærhedsprincippet ikke finder anvendelse, idet forslaget falder ind under Fællesskabets enekompetence. Idet der er tale om et led i gennemførelse af den fælles fiskeripolitik, er regeringen enig heri.
Formål og indhold
Efter de gældende regler forvaltes EU-fiskerfartøjers fiskeri uden for EU-farvande og tredjelandsfartøjers fiskeri i EU-farvande ved, at der gives tilladelser til de pågældende fartøjer. Tilladelsernes art og procedurerne er forskellige fra den ene aftale til den anden. I forbindelse med bilaterale aftaler for EU-fiskerfartøjers fiskeri uden for EU-farvande er tredjelandet ansvarligt for at udstede tilladelser. Anmodninger herom fremsendes til tredjelandet af Kommissionen. De fiskeritilladelser, der gives inden for rammerne af aftaler om regionale fiskeriforvaltningsorganisationer (RFFO’er), koordineres af RFFO-sekretariatet. For tredjelandsfartøjers adgang til EU-farvande er Kommissionen bemyndiget til at udstede tilladelserne.
For så vidt angår EU-fiskerfartøjers fiskeri uden for EU-farvande er de gældende bestemmelser for tilladelser for øjeblikket fastsat i flere forskellige retsakter. Forordning (EF) nr. 3317/94 af 22. december 1994 om generelle bestemmelser for tilladelser til fiskeri i tredjelandes farvande som led i en fiskeriaftale indeholder generelle bestemmelser for proceduren for at sende ansøgninger til tredjelande. Ud over disse procedurebestemmelser findes der forskellige særlige regler for tilladelser til fiskeri inden for rammerne af bestemte bilaterale fiskeriaftaler og regionale fiskeriforvaltningsorganisationer, som f.eks. i Rådets forordning (EØF) nr. 2847/93 af 12. oktober 1993 om indførelse af en kontrolordning under den fælles fiskeripolitik og flere rådsforordninger vedrørende bilaterale fiskeriaftaler og aftaler om RFFO’er. Tredjelandsfartøjers fiskeri i EU-farvande reguleres ved afsnit VI i forordning (EØF) nr. 2847/93 og ved forordningen om de årlige TAC’er og kvoter.
Ved den foreslåede forordning fastsættes der generelle regler og betingelser, som gælder for fremsendelsen af alle anmodninger om tilladelse. Kommissionen anfører, at formålet med det fremlagte forslag er at harmonisere de gældende bestemmelser og at ophæve forordning (EF) nr. 3317/94 og nogle af bestemmelserne i andre forordninger, som hidtil har reguleret dette emne. Særlige betingelser, der gælder i henhold til de forskellige aftaler, og som ikke er direkte knyttet til proceduren og betingelserne for at give fiskeritilladelser, forbliver i kraft. Kommissionen henviser desuden til sin handlingsplan for 2006-2008 med henblik på at forenkle og forbedre den fælles fiskeripolitik[1].
Forslaget indeholder en række bestemmelser om procedurerne for fremsendelse af anmodninger om tilladelser.
Forslaget indeholder også rammebestemmelser for anvendelsen af en forenklet og ensartet elektronisk datatransmission og for bedre rapportering.
Ud over at ændre forvaltningen foreslås en række regler, som ifølge Kommissionen har til hensigt i højere grad at sikre, at fiskerne overholder reglerne, at den fælles fiskeripolitiks regler gennemføres bedre og at de internationale forpligtelser, som udspringer af de forskellige aftaler, i højere grad kan blive overholdt. Blandt de foreslåede regler kan nævnes følgende:
Ifølge forslaget er alle fartøjer, der ikke har overholdt deres forpligtelser i løbet af det foregÃ¥ende Ã¥r, eller som af en RFFO er blevet identificeret som et â€IUU-fartøjâ€, dvs. et fartøj, som har udøvet ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri (IUU), udelukket fra at opnÃ¥ fiskeritilladelser.
Der foreslås indført foranstaltninger, som forpligter medlemsstaterne til at forbyde fartøjer, der har begået en alvorlig overtrædelse, eller som er anbragt på en IUU-liste, at udøve fiskeri.
Kommissionen får mulighed for at nægte at fremsende anmodninger om tilladelser for en medlemsstat, så længe den ikke har overholdt sine rapporteringsforpligtelser fuldt ud.
Det anføres i forslaget, at Kommissionen bliver nødt til at kunne nægte at fremsende anmodninger om licenser, hvis antallet af tilladelser, som en medlemsstat anmoder om, helt tydeligt overstiger dens fiskerimuligheder, for at undgå, at fiskerirettighederne overskrides.
Det foreslås, at såfremt Rådet endnu ikke har vedtaget retsakten om midlertidig anvendelse af en ny protokol til en bilateral fiskeriaftale med et tredjeland, der fastsætter fordelingen af fiskerimuligheder medlemsstaterne imellem, sender Kommissionen det pågældende tredjeland ansøgningerne om fiskeritilladelse i henhold til denne forordning uden at foregribe de bestemmelser, Rådet senere fastsætter. Ved fremsendelsen af ansøgninger anvender Kommissionen den foregående protokols fordelingsnøgle.
Kommissionen foreslår, at den for at sikre, at de fiskerimuligheder, som EU har i henhold til fiskeriaftaler, udnyttes fuldt ud, bemyndiges til midlertidigt at omfordele fiskerimuligheder, som en medlemsstat ikke har udnyttet.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Â
Konsekvenser
Det skønnes endnu ikke at være muligt på nuværende tidspunkt at give en nærmere vurdering af forslagets eventuelle lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget vil kunne have statsfinansielle konsekvenser bl.a. som følge af administration af interessetilkendegivelser, fiskeplaner, behandling af ansøgninger, daglig rapportering af fangster og fiskeriindsats samt tilpasning af Fiskeridirektoratets systemer til understøttelse af ovennævnte. Det er endnu ikke muligt at give en nærmere vurdering af forslagets eventuelle statsfinansielle konsekvenser.
Det skønnes ikke at være muligt på nuværende tidspunkt at give en nærmere vurdering af forslagets eventuelle samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget har ingen virkninger for EU’s budget.
Høring
§ 5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt i en foreløbig skriftlig procedure. Der er ikke indkommet foreløbige bemærkninger ved denne høring.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forenklingstiltag, når disse er reelle. Man stiller sig som udgangspunkt tvivlende over for, om der reelt er tale om forenkling i dette tilfælde. Regeringen arbejder for, at der bliver tale om reel forenkling.
Regeringen forholder sig kritisk overfor forslaget om adgang for Kommissionen til midlertidigt at omfordele fiskerimuligheder, som en medlemsstat ikke har udnyttet fuldt ud.
Regeringen forholder sig kritisk over for forslaget om fremsendelse af ansøgninger om fiskeritilladelse inden Rådets vedtagelse af retsakten om midlertidig anvendelse af en ny protokol til en bilateral fiskeriaftale med et tredjeland.
Â
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der generelt vil være en vis opbakning til forslaget om at samle regler fra flere forordninger i én forordning. Det forventes dog, at nogle lande vil stille spørgsmålstegn ved omfanget af forenkling ved dette forslag. Det forventes endvidere, at visse lande vil være kritisk indstillet over for Kommissionens forslag om, at den bemyndiges til midlertidigt at omfordele fiskerimuligheder, som en medlemsstat ikke har udnyttet.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er oversendt foreløbigt nærhedsnotat om forslaget den 18. juli 2007.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
[1] KOM (2005) 647: Meddelelse fra Kommissionen til Rådet og Europa-Parlamentet – Handlingsplan for 2006-2008 med henblik på at forenkle og forbedre den fælles fiskeripolitik