Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2007.
Med venlig hilsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer
Den 18. juli 2007
FVM 451
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 16. juli 2007
1. Formandskabets arbejdsprogram
Det portugisiske formandskab præsenterede arbejdsprogrammet for 2. halvår af 2007. Hovedelementerne i programmet vedrører en reform af vinsektoren, forberedelse af arbejdet med sundhedstjekket i forlængelse af reformen af den fælles landbrugspolitik fra 2003, justering og forenkling af sektorerne for sukker, mælk og bomuld. Derudover ønsker formandskabet at sætte fokus på bæredygtig udnyttelse af skovressourcerne og på ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri samt TAC/kvotefastsættelse i slutningen af året. Medlemslandene tog præsentationen til efterretning.
2. Vinreform
Kommissionen præsenterede forslaget om en reform af vinsektoren, og Rådet havde en indledende drøftelse heraf.
Samtlige medlemslande tilkendegav deres tilslutning til at reformere vinsektoren, mens der var forskellige holdninger til forslagets forskellige elementer. En række medlemslande udtalte modstand mod den foreslåede rydningsordning, idet de anførte, at der burde tages hensyn til den potentielt negative virkning på miljøet. Enkelte lande støttede rydningsordningen, men fandt at der var behov for en overgangsordning. Andre medlemslande var imod en ophævelse af plantningsforbudet i 2013, idet de fandt det i modstrid med formålet med rydningsordningen. En række medlemslande støttede konceptet om nationale konvolutter og ønskede samtidig at kunne anvende midlerne til flere foranstaltninger end foreslået. Flere af de nye medlemslande tilkendegav deres modstand mod fordelingen af midlerne mellem medlemslandene. En række lande støttede overførslen af midlerne til søjle 2, mens flere sydeuropæiske lande ytrede sig imod. Enkelte lande ønskede fortsat at kunne støtte destillation af vin og efterspurgte en overgangsordning i forbindelse med afskaffelse af de gamle markedsinstrumenter. Derudover lagde en række medlemslande vægt på kvalitet og mærkning. For så vidt angår forbudet mod tilsætning af sukker, ønskede en lang række mere nordligt beliggende lande fortsat at kunne berige vinen med sukker, mens flere sydeuropæiske lande støttede Kommissionens foreslåede forbud mod berigelse med sukker. Danmark udtrykte undren over nedsættelsen af rydningsarealet og ønskede derudover en udløbsdato for markedsordningen ved udgangen af 2013. Danmark foretrak endvidere en afkoblet støtte til vindyrkerne under enkeltbetalingsordningen frem for en overførsel af store midler til nationale konvolutter. Støtte til grøn høst skulle derudover være knyttet til kriser i stedet for at være en permanent ordning. Endvidere burde midlerne afsat til salgsfremme reduceres, og sundhedsanprisninger af vin burde følge de generelle regler herom. Endelig udtrykte Danmark modstand mod forbudet mod sukkerberigelse.
Formandskabet håber, at der kan opnås politisk enighed om en vinreform inden udgangen af året. Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge primo 2008.
3. Sukkeromstruktureringsordning
Rådet havde en drøftelse af sukkeromstruktureringsforslaget med udgangspunkt i 4 spørgsmål fra formandskabet. Kommissionen redegjorde indledningsvist for, at der ikke vil blive tale om en genforhandling af 2005-reformen og fastslog, at man ikke ønsker at give afkald på sukkerproducenternes initiativret, som man betegner som et potentielt stærkt instrument. En række medlemslande tilkendegav deres støtte til den foreslåede 2-fasede model, mens andre ytrede modstand mod konceptet om dyrkernes initiativret. Danmark udtrykte på mødet kritik af Kommissionens forslag, idet det ikke er i tråd med princippet om frivillighed og lagde vægt på, at der i stedet burde foretages en obligatorisk lineær kvotereduktion i 2008/2009. Forslaget om justering af sukkeromstruktureringsordningen forventes vedtaget på rådsmødet i september 2007.
4. Finansiering af den fælles landbrugspolitik
Forslaget var udgået af dagsordenen.
5. Mælkeminireform
Forslaget var ikke på dagsordenen.
6. Oplysningskampagner og salgsfremstød for landbrugsprodukter
Forslaget var ikke på dagsordenen.
7. Finsk frøstøtte
Forslaget var ikke på dagsordenen.
8. Methomyl
Forslaget blev vedtaget uden debat.
9. GM-kartoffel
Der henvises til særskilt referat fra Miljøministeriet.
Under eventuelt anmodede Danmark Kommissionen om at fastsætte en TAC for sperling for 2007 på 50.000 tons, idet bestanden, ifølge Danmarks Fiskeriundersøgelser, kan bære en TAC af denne størrelsesorden. Kommissionen fandt, at der ikke kunne åbnes for fiskeriet efter sperling i 2007, da det ville sikre en rekruttering og dermed en bedre bestand i 2008. Kommissionen gav tilsagn om at ville drøfte den fremtidige forvaltning af fiskeriet efter sperling og andre industrifiskebestande med Danmark.
Derudover anmodede en række medlemslande Kommissionen om at fastsætte den obligatoriske brak-procent til 0 pct. for 2008/2009, hvilket Kommissionen vil imødekomme. De frivillige brak-ordninger vil ikke blive berørt af et forslag herom.