Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 320/2006 om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i EU og forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 318/2008 om den fælles markedsordning for sukker.
Med venlig hilsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDirektoratet for FødevareErhverv Sagsnr.: Den 26. juni 2007 TAHR/MIST FVM 447 |
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 320/2006 om en midlertidig ordning for omstrukturering af sukkerindustrien i EU og forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 318/2008 om den fælles markedsordning for sukker
KOM (2007) 227
Nyt notat
Resumé
Med
reformen af EU’s sukkermarked, som trådte i kraft den 1. juli 2006, blev der
oprettet en midlertidig omstruktureringsordning, hvor sukkervirksomheder mod
kompensation kan give afkald på hele eller dele af deres kvote. Målet med
ordningen er en reduktion af EU’s samlede kvote over en fireårig periode. Der er
imidlertid ikke afgivet tilstrækkelige kvotemængder i løbet af ordningens
første to år. Kommissionen har på denne baggrund fremlagt et forslag, der sigter
mod at gøre omstruktureringsordningen mere attraktiv. Derudover foreslås ændringer
af en række bestemmelser i den fælles markedsordning for sukker.
Baggrund
Kommissionen
har ved KOM (2007) 227 af 7. maj 2007 fremsendt forslag til RÃ¥dets forordning
om ændring af forordning (EF) nr. 320/2006 om en midlertidig ordning for
omstrukturering af sukkerindustrien i EU og forslag til Rådets forordning om ændring
af forordning (EF) nr. 318/2006 om den fælles markedsordning for sukker.
Forslaget er oversendt til RÃ¥det den 7. maj 2007. Forslaget er modtaget i dansk
sprogversion den 30. maj 2007.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF
artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af
Europa-Parlamentet.
Forslaget forventes vedtaget på et kommende Rådsmødet (landbrug og fiskeri).
Nærhedsprincippet
Forslaget er et
led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet
er tilgodeset.
Formål og indhold
I februar 2006 vedtog RÃ¥det (landbrug og fiskeri) en gennemgribende reform
af EU’s sukkermarked. Reformen trådte i kraft 1. juli 2006 og indebærer bl.a.
en gradvis reduktion af den garanterede pris på sukker med 36 % over 4 år.
Reduktionen kompenseres delvist gennem ydelse af afkoblet støtte til
sukkerroedyrkerne. Reformen indebærer også etablering af en omstruktureringsordning,
hvor de mindst produktive sukkerfabrikker, som vælger helt eller delvist at ophøre
med produktionen, kan modtage støtte og herved frivilligt bidrage til en reduktion
af EU’s samlede sukkerproduktion.
Målet med omstruktureringsordningen er en nettoreduktion af EU’s samlede sukkerproduktion med 5 mio. ton over en fireårig periode. I ordningens første to år, hvor det økonomiske incitament til at anvende ordningen var størst, er der alene sket en nettoreduktion på 1,2 mio. ton. Ved fortsat utilstrækkelig anvendelse af omstruktureringsordningen forventes det, at markedssituationen vil forværres i den resterende tid af omstruktureringsperioden som følge af overudbud på det indre marked og prispres. En situation, som kun delvist kan imødegås ved at tilbagetrække sukker fra markedet.[1]
For at nå sukkerreformens mål om en reduktion af den samlede
sukkerproduktion, har Kommissionen derfor fremlagt et forslag, der sigter mod
at gøre omstruktureringsordningen mere attraktiv. Derudover foreslås ændringer
af en række bestemmelser i den fælles markedsordning for sukker.
Ændring af omstruktureringsordningen
Kommissionen foreslår følgende ændringer af omstruktureringsordningen:
Den andel af omstruktureringsstøtten, som dyrkere og maskinstationer modtager, fastsættes til 10 % (i de eksisterende bestemmelser er dette â€mindst†10 %), og der ydes for produktionsÃ¥ret 2008/2009 en tillægsbetaling til dyrkerne pÃ¥ 237,5 €/ton kvote, der gives afkald pÃ¥. Disse ændringer skal gælde retroaktivt for de dyrkere og fabrikker, som har deltaget i omstruktureringsordningens første to Ã¥r.
Dyrkerne skal for produktionsåret 2008/2009 have mulighed for at igangsætte en omstruktureringsproces ved selv at indsende ansøgninger om omstruktureringsstøtte under forudsætning af, at de afgiver de leveringsrettigheder, de har haft til en given sukkerfabrik i det foregående produktionsår. Denne mulighed må dog ikke true sukkerfabrikkens overlevelse, hvorfor dyrkernes samlede direkte ansøgninger skal være begrænset til en mængde på 10 % af den enkelte sukkerfabriks kvote. Medlemsstaten skal acceptere dyrkernes ansøgninger efter et først-til-mølle princip. Virksomheden skal dog bevare retten til selv at indsende en ansøgning om omstruktureringsstøtte, såfremt der gives afkald på en kvotemængde, der mindst svarer til dyrkernes ansøgninger. I det tilfælde falder dyrkernes ansøgninger bort.
Virksomheder, som for produktionsåret 2008/2009 giver afkald på en procentdel af sin kvote, der mindst svarer til den procentdel, som virksomheden skulle tilbagetrække for 2007/2008, fritages for at betale en del af sin omstruktureringsafgift for 2007/2008.
Målet med de foreslåede ændringer er, at yderligere 3,8 mio.
ton vil blive afgivet under omstruktureringsordningen. Med den allerede
foretagne nettoreduktion på 1,2 mio. ton vil det være muligt at nå sukkerreformens
mål om en nettoreduktion på 5 mio. ton.
Ændring af den fælles markedsordning for sukker
Kommissionen
foreslår følgende ændringer af det såkaldte tilbagetrækningsinstrument:
Der laves en teknisk ændring, idet der indføres en ordning med tærskler[2], hvor sukker produceret over tærsklen tilbagetrækkes (i de eksisterende regler anvendes en ordning, hvor en procentdel af produktionen trækkes tilbage). Det foreslås også, at det traditionelle forsyningsbehov (import til fuldtidsraffinaderier) ikke som tidligere skal nedsættes i tilfælde af beslutning om tilbagetrækning af sukker.
Til og med produktionsåret 2009/2010 foreslås det, at der skal være mulighed for at foretage forebyggende tilbagetrækninger (midlertidig kvotereduktion). Det betyder, at tærsklerne for tilbagetrækning skal kunne fastsættes foreløbigt før såning i marts måned, og kunne justeres i oktober måned, når mere præcise estimater for produktionen foreligger. Der skal i den forbindelse tages hensyn til, hvor meget den enkelte medlemsstat har afgivet af kvote. Tilbagetrækningsforpligtelsen for hver virksomhed skal differentieres afhængigt af dens omstruktureringsindsats. Det skal dog ske således at den tilbagetrækningsforpligtelse, der gælder for medlemsstaten som helhed, forbliver uændret. Tilbagetrækningsforpligtelsen i et produktionsår skal ikke gælde for en virksomhed, der giver afkald på hele sin kvote i det følgende produktionsår.
Kommissionen skal i februar 2010, med hensyn til resultaterne af omstruktureringsordningen, træffe beslutning om en eventuel permanent reduktion af de tilbageværende kvoter. Kommissionen foreslår, at denne obligatoriske kvotereduktion skal fastsættes med hensyn til, hvor meget kvote den enkelte medlemsstat i alt har givet afkald på under omstruktureringsordningen. (I de eksisterende bestemmelser skal der fastsættes en procentsats fælles for alle medlemsstater). Kommissionens forslag indebærer, at de medlemsstater, som har afgivet mere end 60 % af deres oprindelige kvote, undtages fra at skulle reducere sin kvote i 2010. Kvotereduktionen skal også differentieres for de enkelte virksomheder afhængigt af deres individuelle omstruktureringsindsats, så den samlede reduktion af medlemsstatens kvote forbliver uændret.
Kommissionens begrundelse for forslaget, om hensyntagen til medlemsstaternes afgivelse af kvote under omstruktureringsordningen i tilfælde af forebyggende tilbagetrækninger og i tilfælde af en obligatorisk kvotereduktion i 2010, er, at det skal tilskynde til øget deltagelse i omstruktureringsordningen, og dermed øget frivillig reduktion af kvoterne.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse forventes at foreligge i september 2007.
Konsekvenser
For så vidt
angår forslag om ændring af den midlertidige omstruktureringsordning, vil udgifterne
skulle afholdes inden for omstruktureringsfonden. Omstruktureringsfonden
finansieres via en afgift, som sukkerfabrikkerne indbetaler pr. tons kvote, de
besidder. Der kan kun udbetales midler fra fonden inden for rammerne af de
midler, der til rådighed. Princippet om omstruktureringsordningens selvfinansiering
(og dermed budgetneutralitet) vil således fortsat være gældende. Eventuelle
resterende midler i omstruktureringsfonden efter udløbet af omstruktureringsordningen
tilfalder Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL).
Forslaget om ændring af den fælles markedsordning for sukker har ingen finansielle konsekvenser for EU’s budget.
Det kan ikke udelukkes, at forslaget medfører visse administrative konsekvenser
i Danmark bl.a. som følge af, at dyrkerne får mulighed for direkte at ansøge om
omstruktureringsstøtte.
I tilfælde af forebyggende tilbagetrækninger (midlertidige kvotereduktioner) til og med produktionsåret 2009/10 vil forslaget indebære, at lande, som forventer at være konkurrencedygtige på sigt og derfor ikke gør brug af omstruktureringsordningen, vil blive udsat for en højere midlertidig kvotereduktion end andre. Dette forhold gælder tillige ved en eventuel permanent kvotereduktion i 2010.
Høring
Ved skriftlig høring i § 2-udvalget (landbrug) bemærker Landbrugsraadet
den 25. april 2007, at man overordnet støtter forbedringer af den midlertidige
omstruktureringsordning, så man i langt højere grad kan nå målet om reduktion
af EU’s samlede sukkerproduktion. Landbrugsraadet finder dog, at ordningen bør
give mulighed for, at sukkerroedyrkernes organisation og sukkerfabrikanten i
fællesskab kan tilrettelægge den praktiske gennemførelse af sukkerroedyrkernes
tilmeldinger til ordningen. Administrativt kan der udformes en mere enkel fremgangsmåde
end brug af først-til-mølle princippet.
Landbrugsraadet støtter, at Kommissionen får den nødvendige mulighed for, inden såning, at foretage en præventiv tilbagetrækning af sukker. En sådan meddelelse skal dog foreligge så tidligt på året som muligt og senest inden udgangen af februar, af hensyn til sukkerroedyrkernes planlægning og såning af roerne.
Landbrugsraadet er imod, at man ved fremtidige fastsættelser af reduktionsprocenten for de enkelte lande tager hensyn til, om en medlemsstat tidligere har afgivet kvote under omstruktureringsordningen. Fremtidige reduktioner af kvoten, herunder også ved den eventuelt endelige kvotereduktion i 2010, bør foretages med samme procentsats for alle medlemslande på basis af landenes aktuelle kvoter.
Regeringens
foreløbige generelle holdning
Regeringen
støtter, at der søges taget hånd om situationen på sukkermarkedet, herunder at
man får sukkerreformen til at fungere fx ved at gøre kvotereduktioner før
såning i den resterende tid af omstruktureringsperioden mulig. Det er også Regeringens
generelle holdning, at markedsvilkårene bør være ens for alle, hvilket ikke
afspejles i forslaget. Regeringen finder, at kompensationen til
sukkerroedyrkerne ikke skal øges, ligesom der ikke retroaktivt bør ydes en
højere støtte til dyrkere og fabrikker. Regeringen finder, at der ikke skal
betales omstruktureringsafgift af den mængde kvote, som midlertidigt er tilbagetrukket.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt en positiv holdning til idéen med forslaget, selvom der er delte holdninger til en række elementer. En række lande har givet udtryk for, at tillægsbetalingen til dyrkerne er et meget højt beløb, og at dyrkerne allerede er blevet kompenseret for prisfald. En række lande har desuden givet udtryk for modstand mod muligheden for direkte ansøgninger om omstruktureringsstøtte fra dyrkerne. Der er overordnet støtte til forslaget om at introducere muligheden for midlertidig kvotereduktion i 2007/08, 2008/09 og 2009/10. Nogle lande finder dog, at den bør være baseret på et lineært princip, mens en række lande støtter forslaget om, at der tages hensyn til afgivelse af kvote under omstruktureringsordningen. Der er uenighed blandt medlemsstaterne om, hvorvidt det traditionelle forsyningsbehov skal reduceres i tilfælde af, at der træffes beslutning om tilbagetrækning af sukker. Med hensyn til en eventuel permanent kvotereduktion i 2010 har en række lande givet udtryk for støtte til forslaget om, at der tages hensyn til, hvor meget kvote hvert medlemsland har afgivet under omstruktureringsordningen. Omvendt har en række lande givet udtryk for, at man burde fastholde de eksisterende bestemmelser, der er baseret på et lineært princip.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere
været forelagt Folketingets Europaudvalg den 2. maj 2007 med henblik på
orientering om det forventede indhold af Kommissionens forslag forud for præsentationen
på Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 7. maj 2007, jf. samlenotat oversendt
den 26. april 2007.
Notatet er ligeledes sendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, landbrug og
fiskeri.
[1] I tilfælde af risiko for ubalance på markedet kan Kommissionen beslutte at tilbagetrække kvotesukker fra markedet. Når sukker er tilbagetrukket, må det ikke markedsføres i det pågældende produktionsår, men skal enten oplagres på producentens regning eller Kommissionen kan beslutte, at sukkeret kan sælges som industrisukker.
[2] Tærsklen fastsættes ved, at hver virksomheds kvote multipliceres med en koefficient. De mængder, som bliver produceret inden for kvoten, men som overskrider tærsklen, skal trækkes tilbage fra markedet.