Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug                                        Den 20. oktober 2006
og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.         Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål 1, ad rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006.

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Marie Louise Flach de Neergaard


Folketinget – Europaudvalget

København, den 19. oktober 2006

Sagsnr.:  40

FVM 395

 

 

Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af 25. september 2006 anmodet om besvarelse af følgende spørgsmål, ad rådsmøde nr. 2750 (landbrug og fiskeri) den 18. september 2006:

 

Spørgsmål 1:

”Ministeren bedes – som lovet på europaudvalgsmødet den 15. september 2006 - sende et notat om producenterne i de nye medlemslande hæfter individuelt eller kollektivt for den mælkeafgift, der opkræves ved kvoteoverskridelser."

 

Svar:

Det kan oplyses, at i medfør af artikel 3 og 4 i Rådets forordning (EF) nr. 1788/2003 om en afgift på mælk og mejeriprodukter skal medlemsstaterne betale Fællesskabet den afgift, der følger af overskridelsen af den nationale referencemængde (mælkekvote).  Afgiften skal fordeles på de producenter, der har medvirket til overskridelsen af den nationale referencemængde. Ved levering af mælken til et mejeri er det opkøberen af mælken (mejeriet) som har ansvaret for at opkræve den andel af afgiften, som producenten skal betale, og indbetale beløbet til medlemsstatens myndigheder.

 

Producenterne hæfter på den baggrund individuelt for betaling af afgiften. Dette gælder også i de nye medlemslande, idet følgende overgangsordning finder anvendelse.

 

I Rådets afgørelse af 22. marts 2004 om Den Tjekkiske Republiks, Republikken Estlands, Republikken Cyperns, Republikken Letlands, Republikken Litauens, Republikken Ungarns, Republikken Maltas, Republikken Polens, Republikken Sloveniens og Den Slovakiske Republiks tiltrædelse og tilpasningerne af de traktater, der danner grundlag for Den Europæiske Union som følge af reformen af den fælles landbrugspolitik blev der fastsat de nødvendige tilpasninger som følge af tiltrædelsen af de nye medlemslande.

 

På mælkekvoteområdet blev kvoterne til de nye medlemslande fastsat, og i den forbindelse blev der fastsat en særlig omfordelingsreserve, der blev frigjort i det igangværende kvoteår 2006/07. Det blev desuden fastsat, at artikel 3 og 4 i Rådets forordning (EF) nr. 1788/2003 ikke fandt anvendelse for Polen og Slovenien frem til 31. marts 2005. Det indebar, at disse to medlemsstater ikke skulle betale og opkræve afgift af en eventuel overskridelse af de nationale referencemængder for perioden 1. maj 2004 til 31. marts 2005.

 

Det kan oplyses, at der blandt de nye medlemslande i det netop forgangne kvoteår 2005/06 skete en overskridelse af mælkekvoten i Polen, Tjekkiet og Cypern.