Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug                                                         Den
18. oktober 2006
og Fisk
./.      Vedlagt
fremsendes til udvalgets orientering om forslag til Rådets forordning om fastsættelse
for 2007 af fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande
og grupper af fiskebestande gældende for Østersøen.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Grundnotat til folketingets europaudvalg
Om forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2007 af fiskerimuligheder
og dertil knyttede betingelser for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande
gældende for Østersøen
KOM (2006) 485
Ændringer
i forhold til samlenotat oversendt den 6. oktober er markeret i marginen.
Resumé
Forslaget vedrører fastsættelse af TAC og kvoter samt betingelserne
for fiskeriet af visse fiskebestande i Østersøen for 2007.
Baggrund
Kommissionen
har ved KOM (2006) 485 endelig af 5. september 2006 fremsendt et forslag til
Rådets forordning om fastsættelse for 2007 af de samlede tilladte fangstmængder
(TAC) og kvoter samt betingelserne for fiskeriet af visse fiskebestande i
Østersøen. Forslaget er oversendt til Rådet i en dansksproget version den 20.
september 2006.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 20, stk. 1 og stk. 4 i RÃ¥dets
forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig udnyttelse af
fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik og kan vedtages af Rådet
med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Der er ikke redegjort for nærhedsprincippet, idet forslaget er et led i
gennemførelsen af EU's fælles fiskeripolitik. Â
Formål og indhold
Kommissionens forslag om fastsættelse af TAC og kvoter samt betingelserne
for fiskeriet af visse fiskebestande i Østersøen for 2007, består af tre
elementer: TAC og kvoter for visse fiskebestande, begrænsning i
fiskeriindsatsen samt midlertidige tekniske og kontrolmæssige foranstaltninger.
TAC og kvoter for visse fiskebestande
Forslaget indeholder Kommissionens forslag
til fastsættelse af TAC’er for EU for følgende arter:
For torsk fastsættes en TAC i den vestlige Østersø til 24.140 t, hvilket
er en reduktion på 15 pct. i forhold til TAC’en i 2006 (28.400 t). Dette vil
give Danmark en reduktion i kvoten på 1.858 t til i alt 10.537 t.
For torsk i den østlige Østersø fastsættes en TAC på 38.522 t, hvilket
ligeledes er en reduktion på 15 pct. i forhold til 2006 (45.339 t). Dette vil
give Danmark en kvotereduktion på 1.566 t til i alt 8.849 t.
Kommissionen har fremlagt et forslag til en flerårig plan for torsk i
Østersøen, der omfatter langsigtede mål for niveauet for fiskeridødeligheden,
en mekanisme til fastsættelse af TAC’en, der afhænger af den aktuelle
fiskeridødelighed, og en begrænsning af fiskeriindsatsen i form af lukkede perioder
og lukkede områder. Principperne i den flerårige plan lægges til grund for
forslaget vedrørende vilkÃ¥rene for fiskeri efter torsk i 2007.  Â
For sild fastsættes en TAC på 52.500 t for den vestlige del af Østersøen,
svarende til en forhøjelse på 10,5 pct. i forhold til TAC’en i 2006 (den danske
kvote stiger med 701 t til i alt 7.359 t), og en TAC på 129.145 t i den
centrale del af Østersøen (efter en teknisk korrektion af det oprindelige
forslag), svarende til en stigning på 11,5 pct. i forhold til 2006 (den danske
kvote stiger med 293 t til 2.841 t).
For brisling fastsættes en TAC på 428.918 t svarende til en stigning på
2 pct. i forhold til 2006. Det betyder en stigning i den danske kvote på 798 t
til 42.310 t.
For laks fastsættes en TAC på 361.008 stk. svarende til en reduktion på
20 pct. i forhold til 2006. Dette vil give Danmark en kvotereduktion på 18.702
stk. til i alt 74.810 stk.
For så vidt angår rødspætte fastsættes en uændret TAC for 2007 på 3.766
t, hvoraf den danske kvote er på 2.698 t.
Begrænsning i fiskeriindsatsen
Kommissionen foreslår en videreførsel af
det system med fastsættelse af kalenderdage, hvor fiskeriet ikke må foregå, der
blev vedtaget for 2006. Kommissionen foreslår lukning af fiskeriet i perioden
15. marts til 14. maj i den vestlige Østersø og i perioden 15. juni til 14.
september i den østlige Østersø, hvilket svarer til situationen i 2006. Hertil
kommer ekstra lukkede dage, der beregnes som 10 pct. af det resterende antal
kalenderdage, hvor fiskeri må foregå. I 2006 er fiskeriet begrænset med 30
ekstra lukkedage i den vestlige Østersø og 27 ekstra lukkedage i den østlige
Østersø. For 2007 skal der ske en yderligere 10 pct. reduktion i antallet af
kalenderdage åbent for fiskeri, hvilket vil medføre at fiskeriet skal begrænses
med i alt 57 ekstra lukkedage i den vestlige Østersø og 51 ekstra lukkedage i
den østlige Østersø.
De lukkede perioder vil omfatte alt fiskeri efter demersale arter (torsk og
fladfisk), idet det dog er tilladt for fartøjer under 12 meter at fiske med net
med masker på mindst 110 mm i de lukkede perioder med en bifangst af torsk på
op til 10 pct.
Tekniske og kontrolmæssige foranstaltninger
De tre lukkede områder for alt fiskeri
omkring Bornholmerdybet, Gdanskdybet og Gotlandsdybet foreslås videreført i
2007. Områderne er lukket fra 1. maj til 31. oktober, idet fiskeri efter laks
med net med maskestørrelse på mindst 157 mm dog er tilladt.
Forslaget indeholder foranstaltninger med henblik på kontrol af torskefiskeriet
i Østersøen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget kan have statsfinansielle konsekvenser som følge af krav om
krydscheck af satellitdata og logbogsdata samt rapportering om fiskeriindsats.
De samlede erhvervsøkonomiske konsekvenser vurderes som negative som følge af
de færre fiskerimuligheder efter torsk i Østersøen.
Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget.
Indsatsreguleringen af det demersale fiskeri forventes at medvirke til at sikre en bæredygtig udnyttelse af torskebestandene i Østersøen.
Høring
§5-udvalget er blevet hørt.
I §5-udvalget den 2. oktober 2006 udtalte Sammenslutningen af Danske
Fiskeriforeninger og Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening, at
man for så vidt angår indsatsregulering foretrak at følge anbefalingen fra det
regionale rådgivende råd for Østersøen, der kombinerer en reduktion af de faste
lukkede perioder med en måned og et havdagesystem i den resterende del af året.
Som alternativ foretrak man at opretholde den nuværende faste lukkede periode
på 3 måneder i den østlige del af Østersøen kombineret med en fleksibel
fastlæggelse af de ekstra kalenderdage, hvor der er fiskeristop.Â
Danmarks Fiskeriforening foretrak ligeledes anbefalingen fra det
regionale rådgivende råd for Østersøen hvad angik indsatsreguleringen. Som
alternativ kunne man støtte en opretholdelse af den nuværende faste lukkede
periode på 3 måneder i den østlige del af Østersøen, men man ønskede en
reduktion af den faste lukkede periode i den vestlige Østersø fra to til en måned
kombineret med lukning af fiskeriet i weekend'er, idet det var vigtigt, at
hjælpe det kystnære fiskeri i den vestlige Østersø. Hvad angik TAC for torsk
ønskede man et uændret niveau for den østlige Østersø og en mindre reduktion i
den vestlige Østersø.
WWF understregede, at hovedproblemet for torskefiskeriet i Østersøen var
en manglende kontrol, der kunne hindre det ulovlige fiskeri i den østlige
Østersø. Man manglede også en genopretningsplan for torsk i den østlige
Østersø.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan generelt støtte Kommissionens forslag til fastsættelse af
TAC’er, idet man dog ønsker, at TAC’erne for torsk i både den vestlige og
østlige Østersø samt laks videreføres på det nuværende niveau.
Danmark kan ligeledes støtte princippet om en indsatsregulering baseret på en
gradvis tilpasning af fiskeriindsatsen, men man lægger stor vægt på, at der
opnås en samlet balanceret løsning, hvor der tages hensyn til kystfiskeriet.
Endelig støtter Danmark fuldt ud arbejdet med at bekæmpe ulovlige og
urapporterede landinger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal. En række
medlemslande, herunder Danmark, ønsker, at Kommissionen gør mere for at komme
det ulovlige og urapporterede fiskeri til livs. Der er ligeledes et udbredt
ønske om at sikre fiskerimulighederne for de kystnære fartøjer under perioder
med lukning af fiskeriet. Â Â
Tidligere
forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen
indgik i samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 6. oktober 2006
forud for rådsmødet den 24.-25. oktober 2006.
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri.