Folketingets
Udvalg for Fødevarer, Landbrug
|
./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af folketingsspørgsmÃ¥l vedr. det sÃ¥kaldte â€sundhedstjek†af CAP’en i 2008
Med venlig hilsen
Folketinget -
Europaudvalget
|
København, den 30. maj 2007 FVM 444 Sagsnr. 4547 |
Folketingets Europaudvalg har ved skrivelse af 2. maj 2007 anmodet om udenrigsministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
AD 2797 Landbrug og fiskeri, Rådsmøde nr. 2797 Landbrug og fiskeri 7.-8. maj 2007.
Svar:
I forbindelse med midtvejsreformen af den fælles landbrugspolitik i 2003, blev der indsat flere revisionsklausuler, som indebærer, at Kommissionen pÃ¥ en række omrÃ¥der har en forpligtigelse til at udarbejde rapporter om konsekvensen af de ændringer, som reformen medførte og fremsætte forslag til ændringer, hvis dette er nødvendigt. Disse analyser, rapporter og eventuelle forslag har Kommissionen pÃ¥ et tidspunkt givet samle-betegnelsen â€sundhedstjekâ€, som er bebudet at finde sted i 2008. Betegnelsen sundhedstjek skal ses i sammenhæng med, at Landbrugskommissæren ved flere lejligheder har udtalt, at der er tale om et serviceeftersyn af reformen med henblik pÃ¥ at konstatere, om der skal ske mindre tilpasninger og finjusteringer, men ikke en fundamental reform. De nødvendige justeringer forventes at skulle ske fra 2009 og have effekt til 2013. Kommissionen har givet udtryk for, at en mere grundlæggende drøftelse af designet af den fælles landbrugspolitik for perioden efter 2013 skal ske i forbindelse med evalueringen af EU-budgettet, og herunder ogsÃ¥ landbrugsbudgettet, i 2009.
Sundhedstjekket vil blandt andet medføre en drøftelse af de resterende omrÃ¥der, hvor der ydes en landbrugsstøtte koblet til produktionen og konsekvenserne heraf for markeds- og strukturudviklingen. Kommissionen har signaleret, at sigtet vil være at øge afkoblingen og helt udfase den koblede støtte. Yderligere forenklinger af enkeltbetalingsordningen kan ogsÃ¥ forventes, fx ved at mindske forskellen i de forskellige modeller, som landene i dag anvender, samt at fjerne kravet om braklægning. Krydsoverensstemmelse kan endvidere forventes taget op. SpørgsmÃ¥let om behovet for og nytten af intervention (EU-opkøb til lager) forventes ogsÃ¥ at blive debatteret, blandt andet med udgangspunkt i mÃ¥let om et reelt ophør af intervention af majs. Sundhedstjekket og Budgetevalueringen forventes ogsÃ¥ at give anledning til drøftelser om de traditionelle markedsinstrumenter som intervention, men ogsÃ¥ produktioner som pÃ¥ nuværende tidspunkt er underlagt kvoter, og hvorledes disse mest hensigtsmæssigt ophører. I forhold til den direkte støtte og sammenhængen med landdistriktspolitikken forventes spørgsmÃ¥let om øget obligatorisk modulation at indgÃ¥ i drøftelserne, ligesom muligheden for indførelsen af støttelofter per landmand.Â
Â
Set fra dansk side vil der således i den kommende tid blive god mulighed for at fortsætte og uddybe de reformspor, som allerede er lagt med de senere års reformer af den fælles landbrugspolitik.