Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri



 

Den 4. juni 2007

Sagsnr.: 39

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.      Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af  folketingsspørgsmål vedr. det såkaldte ”sundhedstjek” af  CAP’en i 2008

 

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Ellen Marie Friis Johansen


 

 

 

Folketinget - Europaudvalget

 

København, den 30. maj 2007

FVM  444

Sagsnr. 4547

 

Folketingets Europaudvalg har ved skrivelse af 2. maj 2007 anmodet om udenrigsministerens besvarelse af følgende spørgsmål:

 

AD 2797 Landbrug og fiskeri, Rådsmøde nr. 2797 Landbrug og fiskeri 7.-8. maj 2007.

  1. Ministeren bedes, som lovet på europaudvalgsmødet den 2. maj 2007, oversende et notat der redegør for det forventede indhold af det såkaldte ”sundhedstjek” af CAP’en i 2008.

 

Svar:

I forbindelse med midtvejsreformen af den fælles landbrugspolitik i 2003, blev der indsat flere revisionsklausuler, som indebærer, at Kommissionen på en række områder har en forpligtigelse til at udarbejde rapporter om konsekvensen af de ændringer, som reformen medførte og fremsætte forslag til ændringer, hvis dette er nødvendigt. Disse analyser, rapporter og eventuelle forslag har Kommissionen på et tidspunkt givet samle-betegnelsen ”sundhedstjek”, som er bebudet at finde sted i 2008. Betegnelsen sundhedstjek skal ses i sammenhæng med, at Landbrugskommissæren ved flere lejligheder har udtalt, at der er tale om et serviceeftersyn af reformen med henblik på at konstatere, om der skal ske mindre tilpasninger og finjusteringer, men ikke en fundamental reform. De nødvendige justeringer forventes at skulle ske fra 2009 og have effekt til 2013. Kommissionen har givet udtryk for, at en mere grundlæggende drøftelse af designet af den fælles landbrugspolitik for perioden efter 2013 skal ske i forbindelse med evalueringen af EU-budgettet, og herunder også landbrugsbudgettet, i 2009.

 

Sundhedstjekket vil blandt andet medføre en drøftelse af de resterende områder, hvor der ydes en landbrugsstøtte koblet til produktionen og konsekvenserne heraf for markeds- og strukturudviklingen. Kommissionen har signaleret, at sigtet vil være at øge afkoblingen og helt udfase den koblede støtte. Yderligere forenklinger af enkeltbetalingsordningen kan også forventes, fx ved at mindske forskellen i de forskellige modeller, som landene i dag anvender, samt at fjerne kravet om braklægning. Krydsoverensstemmelse kan endvidere forventes taget op. Spørgsmålet om behovet for og nytten af intervention (EU-opkøb til lager) forventes også at blive debatteret, blandt andet med udgangspunkt i målet om et reelt ophør af intervention af majs. Sundhedstjekket og Budgetevalueringen forventes også at give anledning til drøftelser om de traditionelle markedsinstrumenter som intervention, men også produktioner som på nuværende tidspunkt er underlagt kvoter, og hvorledes disse mest hensigtsmæssigt ophører. I forhold til den direkte støtte og sammenhængen med landdistriktspolitikken forventes spørgsmålet om øget obligatorisk modulation at indgå i drøftelserne, ligesom muligheden for indførelsen af støttelofter per landmand. 

 

Set fra dansk side vil der således i den kommende tid blive god mulighed for at fortsætte og uddybe de reformspor, som allerede er lagt med de senere års reformer af den fælles landbrugspolitik.