Jelling 29/5 2007
Til Fødevarestyrelsen
cc: Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Høringssvar vedr.udkast til bekendtgørelse om beskyttelsesforanstaltninger i forbindelse med fund af højpatogen aviær influenza i fjerkræ
Denne seneste bekendtgørelse, gør det nødvendigt for Center for Biodiversitet at kritisere Fødevarestyrelsens måde at bruge svarene fra de offentlige høringer. Man tager åbentlyst ikke hørinsgsvarene alvorligt.
En udemokratisk kultur har udviklet sig i styrelsen, og vi finder det derfor nytteløst at gentage de synspunkter, vi har fremført sammen med talrige andre foreninger fra græsrodmiljøets småavlerkultur, med nye ord. Derfor henviser vi til de tidligere høringssvar.
Vi mener at fødevarestyrelsens embedsmænd er ansat til at betjene alle danske borgere, ikke til at hyppe interesser for en meget lille branche med et meget anløbent forhold til dyrevelfærd og miljø, som i dette tilfælde industrifjerkræproducenternes organisation Dansk Fjerkræråd.
Fødevarestyrelsen har trods vort arbejde med at bringe almindelige menneskers opfattelse af virkeligheden ind i styrelsens kontorer fortsat en kurs hvor almindelige menneskers harmløse og meget nyttige fritidskultur gradvist gøres til en mere og mere kriminaliseret undergrundskultur.
Dette er grundigt beskrevet i de tidligere høringssvar, som gengives herunder, samt i "Påskeerklæringen om bureaukrati og hobbyfjerkræ", som vedlægges som bilag til dette svar.
Tidligere høringssvar af 28/2 2007
Høringssvar vedr.:
Høring over bekendtgørelse om beskyttelsesforanstaltninger i forbindelse med
fund af aviær influenza i fjerkræ
Vi finder det gunstigt at der er indføjet en bestemmelse om at :
"Uanset bestemmelsen i § 17, stk.1, kan fødevareregionen tillade, at bestemmelsen ikke finder anvendelse ved udbrud af højpatogen aviær influenza i: 1) En hobbybesætning"
Men af hensyn til hobbyavlernes retsikkerhed og konstruktive
deltagelse i overvågningen bør man gå et skridt videre og give hobbyavlere en
ret til et frit valg mellem offentlig erstatning for aflivning eller
offentlig hjælp til reetablering af deres avlsstammer på grundlag af de
overlevende dyr. Hvis de indberetter sygdomsudbrud eller bliver omfattet af en
smittezone.
Dyrenes værdi for hobbyavlerne ikke er primært økonomisk men affektiv. Derfor
kan kun en fritvalgsordning, der respekterer ejerens egen opfattelse af
fuglenens værdi, sikre hobbyavlernes loyalitet. Lister over særlige racer eller
markedsværdien af forskellige fugle vil blot flytte problemet en smule ikke løse
det.
Generel adskillelse af hobby og erhverv i lovgivningen:
Muligheden for at skelne mellem hobby og erhverv bør desuden snarest udmøntes i et helt selvstændigt regelsæt for mindre fjerkræhold af ikkeerhvervsmæssig karakter, der begunstiger hobbyavlere i videst mulig omfang. Sker det ikke kan Danmark ikke længere hævde at overholde Riokonventionen om biologisk mangfoldighed.
De der kun har dyrene for ikke-erhvervsmæssige formål, som
selvforsyning, selskab, racebevaring og lignende kulturelle og sociale formål,
og kun sælger et meget begrænset antal for racens udbredelse.
Altså hobbyavlere, der ikke har fortjeneste som formål, må have deres helt eget
regelsæt, derfor må man definere en skelnen som er enkel og overskuelig.
Et regelsæt der er så enkelt at folk vil kunne forstå det, og så realistisk at de fleste vil kunne se fornuften bag reglerne og fornuften i at overholde dem.
Hobbyavlere bør fritages for alle generelle forebyggende tiltag herunder indespærring under net, adskillelse af ænder og andre fjerkræ i forb. med fugleinflunza beredskabet i det man nu kalder "mellemrisiko-perioder". Tvang bør erstattes af oplysning om smitteforebyggelse.
I forbindelse med forøget beredskab bør reglerne for hobbyavlere blot omfatte:
- forbud mod handel, transport og arrangementer i perioder med forhøjet beredskab pga sygdomsudbrud i nærområdet (DK + nabolande)
- forbud mod handel, transport og arrangementer under fugletræk (hvis det fortsat virker relevant)
- indespærring af deres dyr indenfor smittezoner ved udbrud i
tamfjerkræ (men ikke pga en død vildfugl)
Markeder/udstillinger og sociale arrangementer
Hobbyavlere forbydes al handel, transport og arrangementer i i perioder med forøget risiko for Newcastle Disease og fugleinfluenza
Til gengæld bør arrangementer for KUN hobbyavlere gives helt
frit resten af året dvs. bl.a.: ophør af tvungen registrering af solgte
avlsdyr, registrering som transportør, vaccination mv som beskrevet i
Påskeerklæringen
Begrænsning af kontakt mellem erhverv og ikke-erhverv:
Verden over viser de klare tal, at den egentlige kilde til
spredning af højpatogen fugleinfluenza er industriel fjerkræproduktion - ikke
hverken vilde fugle eller hobbyavlere med fjerkræ som en del af familiens
livsform
Pga sygdomsrisikoen ved industrihybriderne bør salg af hønniker og udsætterhøns
til private forbydes eller stoppes med frivillige aftaler med fjerkræbranchen
Salg af æg fra industrien til private med henblik på videresalg bør ligeledes forbydes, for at skabe vandtætte skodder mellem de 2 systemer.
Vi henviser iøvrigt til tidligere høringssvar samt
"Påskererklæringen om bureaukrati og hobbyfjerkræ" underskrevet af 62
foreninger indenfor området.
Venlig hilsen
Center for Biodiversitet - www.biodiverse.dk
Medunderskrivere:
Foreningen Gamle Danske Husdyrracer ,Tunnelvej 10, 5800 Nyborg www.gamle-husdyrracer.dk
Landsforeningen Praktisk Økologi Maglevænget 61, 4571 Grevinge www.oekologi.dk
Danmarks Racedueforeninger Drejøvej 52, 4700 Næstved www.raceduen.dk/
ByhaveNetværket Valdemarsgade 4, 1665 København V.
www.byhavenetvaerket.dk
Tidligere høringssvar af 17.
januar 2007
Høringssvar til - udkast til bekendtgørelser om overvågning
for fugleinfluenza:
Bekendtgørelse om pligt til overvågning for aviær influenza hos fjerkræ og
opdrættet fjervildt
(udsendt 4. jan. 2007)
Antallet på 100 bør præciseres til at fritage hobbybesætninger med max. 100 voksne hundyr fra CHR registrering og blodprøveprogrammer.
Ved ikke at tælle handyr med kan man sikre den genetiske variation bedst muligt i de mange fåtallige kulturracer og prydfuglearter i fangenskab.
Ved ikke at tælle afkom med kan man sikre sig at langt de fleste hobbyavlere kommer pÃ¥ den rigtige side af loven. Der er allerede i de mange regelsæt talrige incitamenter for hobbyavlere til at “leve under jordenâ€, man bør af hensyn til bÃ¥de bevaring af biodiversitet, kultur og smittebegrænsning ikke indføre flere incitamenter til at vende myndighederne ryggen.
Det er fornuftigt at gøre overdødelighed til den vigtigste indrapporteringsårsag for hobbyavlere; men reglerne skal ses i sammenhæng med de mange andre regler.
Skal sikringen mod spredning af fuglenfluenza virke, skal systemmet give hobbyavlerne et positivt incitament til at indrapportere istedet for bare at køre de døde fjerkræ ud i en skov længst mulig væk hjemmefra.
Det forudsætter:
1) at der tilbydes et alternativ til nedslagtning af overlevende dyr iform af
hjælp til en overvåget reetablering af avlsstammer på grundlag af de
overlevende dyr, herved sikres folk at deres avlsarbejde respekteres, racers
genetiske variation bevares og nyttige gener for sygdomsresistens bevares
istedet for at udryddes.
2) at hobbyavlere (f.eks. defineret som under 100 voksne
hundyr) fritages for en lang række regelkrav, som ikke kan overholdes i
praksis.
Dels de nye regler om indespærring i såkaldte mellemrisikoperioder og
adskillelse af prydænder og andre fjerkræ på samme græsplæne.
Dels de regler om vaccination, registrering af salg, ægsalg mm. som hobbyavlere
har vænnet sig til at komme uden om i hverdagen.
Kun hvis hobbyavlerne føler sig sikre på en ordentlig behandling vil de
henvende sig, og det gør de kun hvis reglerne er til at leve med i praksis.
Tidligere beskrevet i (bilag):
a) Påskeerklæringen om bureaukrati og hobbyfjerkræ, marts 2005
- http://www.biodiverse.dk/aktuel/paaskeerklaering.htm
b) Høringsvar vedrørende: “Bekendtgørelse om pligt til overvågning for aviær influenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt†3/1 2006 - http://www.biodiverse.dk/aktuel/horingssvar.htm
c) Høringsvar vedr. “Bekendtgørelse om forebyggende
foranstaltninger mod aviær influenza†28/6 2006 - http://www.biodiverse.dk/aktuel/horingssvar.htm
Venlig hilsen
Center for Biodiversitet Hvejselvej 127 7300 Jelling
Foreningen Gamle Danske Husdyrracer Tunnelvej 10 5800
Nyborg
www.gamle-husdyrracer.dk
Landsforeningen Praktisk Økologi Maglevænget 61 4571 Grevinge
http://www.oekologi.dk
Danmarks Racedueforeninger Drejøvej 52, 4700 Næstved
www.raceduen.dk/
Landsforeningen Frie bønder - Levende land Hedevej 7, Dørup 8660 Skanderborg www.levende-land.dk
Dansk Gede Union v/Fmd. Ove Nonbo www.goat-dgu.dk
Tidligere høringssvar af 28/6 2006
Høringsvar vedr. Bekendtgørelse om forebyggende foranstaltninger mod aviær influenza
Bekendtgørelsens regler er måske de rette for produktionsfjerkræ; men er helt ude af trit med virkeligheden når det gælder hobbyfjerkræ, der holdes for rekreative formål.
Med hensyn til fugleinfluenza ligesom med hensyn til andre regler for fjerkræhold, må hobbysektoren have et selvstændigt regelsæt, der tager udgangspunkt i at det er kultur, at det er ikke-erhverv, at avlerne holder deres dyr som "medlemmer af familien", at avlerne holder af dyr og derfor vil behandle dem bedst muligt og at avlernes forhold til deres dyr ikke gøres op i penge.
EU opererer med en grænse for hobbybesætninger på max. 250 individer, vi foreslår denne grænse for et selvstændigt hobbyavlerregelsæt i Danmark.
Gennemføres denne bekendtgørelse vil hobbyavlere ikke blot praktisere civil ulydighed lejlighedsvis - når de sender en bakke æg med de voksne børn hjem, når de sælger en avlshøne uden registrering, når de har en due med i bilen til en interessefælle uden at være registreret transportør, når de bruger smuthullerne i reglerne om vaccination af duer og høns osv., osv. Med den nye bekendtgørelse vil regelbrud blive hverdag for de mange, der har både svømmefugle og andre fjerkræ når begge arter løber ud i haven. Regelbrud vil blive årligt tilbagevendende forår og efterår for de fleste, når folk ikke ønsker at stå i valget mellem at indhegne frugthaven med netoverdækning eller se deres dyr lide under indespærring i en lille gård der kun er beregnet til kortvarige ophold.
Som også FVSTs ansatte har kunne følge i medierne har mange hobbyavlere haft svært ved at leve op til krav om indhegning og overnetning eller få det til at forenes med deres standarder for dyrevelfærd. Efterhånden som frygten for H5N1 er aftaget har flere og flere også taget konsekvensen og sluppet deres høns ud i haven, udfra en betragtning om at friheden nok gavner deres trivsel og sundhed mere end indespærring.
Diverse myndigheder har klart givet udtryk for at rsikoen for
at hobbyfjerkræ smittes og smitter mennesker er forsvindende lille.
Mens man ikke påviseligt har begrænset smitterisikoen for H5N1 med de
restriktive tiltag har man øget risikoen for andre sygdomme som f.eks.
salmonella, der langt lettere smitter avlerfamilien.
Det er blevet gjort klart for offentligheden at grunden til indespærring er, at
"hobbyavlere skal vise solidaritet med fjerkræindustrien". Men
hvordan kan en industri, der behandler deres dyr på en måde, som får de fleste
mennesker til at krumme tæer, bede hobbyavlere om at være solidariske med
industrien ved også at forringe hobbydyrenes dyrevelfærd?
Fjerkræindustriens krav er samtidig helt åbenlyst rettet mod hobbyavleren ikke mod sygdommen. Det er helt udokumenteret at overnetningen skulle have nogen smitte begrænsende virkning. Men det gør tilgengæld livet surt for hobbyavleren og forringer dyrevelfærden, så hobbydyrene ikke længere står som et sundhedstruttende modbillede til Dansk Fjerkræ Råds uhyggelige produktionshaller.
FVST er hele befolkningens styrelse og bør ikke lade sig styre
af en lille syg branches højtråbende krav om at andre befolkningsgrupper skal
tyraniseres. Hvad ville vi sige, hvis bæravlerne krævede at private ribsbuske
skulle indhegnes og overnettes?
__
Hobbyavlere vil gerne holde deres kære dyr sygdomsfrie; men de er intelligente
mennesker og de ved at det er sundere for hønsene at finde de grønne blade og
småkravl de skal bruge ude på græsplænen end at få det afklippede græs smidt
ind i en overdækket gård hvor de må pille det ud, mellem deres egen
ekskrementer, mens de bliver stressede og agressive af at gå så tæt.
Foder under tag kombineret med frit udendørs liv er den bedste løsning på
forebyggelse af smitte for hobbyfjerkræ.
Vi vil slet ikke gå i detaljer med bekendtgørelsens
enkeltdele, for de er slet ikke relevante for hobbyavlere, og vil ikke blive
overholdt i praksis, ligesom de regler vi opremser i "Påskeerklæringen om
bureaukrati og hobbyfjerkræ" ikke bliver overholdt i hverdagen og
virkelighedens Danmark.
Men FVST burde som udgangspunkt vende tilbage til deres oprindelige grænse hvor
hobbybesætninger er fritaget for indespærring i overdækkede indhegninger.
Et selvstændigt regelsæt for hobbyavlere må tage udgangspunkt
i at hobbyfjerkræene er nødt til at leve sammen med de vilde fugle og
vedligeholde et stærkt immunsystem ligesom disse.
Reglerne bør bygge på frivillighed og saglig vejledning der kan begrænse
smittespredning. Tvungen indhegning af de helt små hobbyflokke bør kun komme på
tale i helt ekstreme situationer hvor der er en reel og dokumenteret risiko for
kontakt med syge fugle.
Vi hjælper gerne Fødevarestyrelsen med en regelreform, der
sikrer de ikke-erhvervsmæssige hold af fugle og fjerkræ en retstilstand, hvor
avlerne kan få et liv på den rigtige side af lovgivningen. Hvilket vi tror vil
sikre end bedre sundhedtilstand hos hobbyfjerkræ end den nuværende situation.
Frie bønder- Levende land
Hedevej 7, Dørup
8660 Skanderborg
Egon Kjær Sørensen (formand) internet: www.levende-land.dk
Center for Biodiversitet
Hvejselvej 127
7300 Jelling
Tidligere høringssvar af 3/1 2006
Til Fødevarestyrelsen
Høringsvar vedrørende: "Bekendtgørelse om pligt til overvågning for aviær influenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt"
Bekendtgørelsen bør ændres på en række punkter af hensyn til bevarelse af biologisk mangfoldighed, sjældne racer, småavlerkultur og rekreativt dyrehold.
Vi mener Riokonventionens artikel 7c, artikel 8j og artikel 10c bør tages alvorligt ved udformningen af denne såvel som andre bekendtgørelser, der påvirker almindelige borgeres mulighed for at bevare historiske fjerkræracer og vilde arter i fangenskab.
1) Grænse for ìavlsvirksomhedî / ìFormeringsvirksomhedî mm.
I Bekendtgørelsens § 1 opererer man med en grænse på over 100 stk. fjerkræ
denne grænse er i underkanten for hobbyavlere med flere forskellige racer.
Dels har avlerne ofte et langt større antal handyr end erhvervsavlere af hensyn
til den genetiske variation. Dels er nogle af de vanskelige varieteter nødt til
at lægge et forholdsvist stort antal æg til rugning for at få den fornødne
fornyelse af avlsstammerne.
Bekendtgørelsen bør efter vores opfattelse ændres ved:
Specifikt at undtage ikke-erhvervsmæssig avl, der ikke har fortjeneste men bevaring rekration mv. for øje, eller ved at hæve grænsen for antal dyr til min. 100 hundyr
2) vedr. blodprøvning i forbindelse med salg af fjerkræ §7 og
bilag 1
Hobbyavlere bør helt fritages for denne overvågning. Hobbyfjerkræ udgør en så
minimal del af den samlede trussel at skadevirkningerne af en sådan ordning
slet ikke står i forhold til den teoretiske gavnlige virkning. De egentlige
trusler er vilde fugle og store industrielle fjerkræproducenter.
Værdien af en 3 måneder gammel blodtest er yderst tvivlsom, og
ordningen vil blot ligesom den ligeså uhensigtsmæssige ordning om ìregistrering
af salgî betyde at en større og større andel af hobbyavlerene mister respekten
for myndighedernes regelsæt og kriminaliseres.
I virkeligheden synes reglen snarere at være en bureaukratisk foranstalning,
der skal bremse udvekslingen af avlsdyr end en smittebegrænsende
foranstaltning.
På længere sigt er disse ordninger en trussel mod bevarelsen af hele
småavlerkulturen og de mange historiske racer denne bevarer.
Deltagelse i markeder og udstillinger er et vigtigt omdrejningspunkt for denne
kultur, og det er her nye generationer af avlere skal tiltrækkes.
Bureaukratiseringen af omsætning af de ganske fåtallige hobbyfjerkræ, gør at
det eneste nye interesserede kan få fat på bliver industrihybrider, derved går
de glip af den levende kulturarv racefjerkræ og prydfugle udgør.
Hobbyavlere, der har lagt årtier avlsarbejde i deres lille stamme høns, vil
naturligt nok være utilbøjelig til at sælge dyr, når blodprøven overstiger
dyrenes salgspris og de risikerer oprettelse af sikkerhedszoner omkring deres
grund, hvis blodprøverne skal undersøges for eventuelle mistanker.
Det legale og tilgængelige marked bliver derfor overladt til få kommercielle opdrættere, med alvorlige konsekvenser ikke bare for den genetiske variation, men også for bevarelsen af et aktivt netværk omkring videreførelse af avlstraditioner og erfaringer med racerne.
Løsning - seperate regler for hobbyavlere
Vi vedlægger Påskererklæringen om bureaukati og hobbyfjerkræ, som 62
foreninger sendte de relavante ministre og Folketinget i marts 2005, og
opfordrer endnu engang til at myndighederne erkender, at de samme redskaber
ikke kan bruges både på kommercielle producenter, der kun har dyrene for
fortjenestens skyld og på almindelige mennesker, der bruger deres fritid på
dyr, de holder af og har viet deres liv til at bevare.
For hobbyavlernes vedkommende må myndighederne i stedet for
kontrol og bureaukratisering gå over til at bruge saglig rådgivning i hvordan
man med selektion og godt management opretholder en god sundshedtilstand, og
hvordan man selv ved at iagtage og sortere sine dyr kan undgå at sælge
svagelige eller mistænkelige dyr til andre som et led i god markedskik blandt
ligesindede. En
sådan strategi ville kunne genskabe anerkendelse og respekt for myndighedernes
seriøsitet hos avlere, der idag er på vej til at blive en regulær
undergrundskultur, hvor de fleste overtræder adskillige regler i året løb, mens
man ryster overbærende på hovedet af bureaukraterne inde i diverse styrelser og
kontrolmyndigheder.
Center for Biodiversitet vil tilbyde Fødevarestyrelsen at bidrage med vort netværks indgående kendskab til avlerne og småavlerkulturens traditioner til en informationskampagne, der kan erstatte kontrol og bureaukrati.
Venlig hilsen
Heine Refsing (Centerleder)
Center for Biodiversitet
Hverjselvej 127
7300 Jelling
Email: [email protected]
Internet: www.biodiverse.dk
BILAG: "Påskeerklæringen om bureaukrati og hobbyfjerkræ" marts 2005