Jelling 29/5 2007
 

Til Fødevarestyrelsen

cc: Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
 

Høringssvar vedr.udkast til bekendtgørelse om beskyttelsesforanstaltninger i forbindelse med fund af højpatogen aviær influenza i fjerkræ

Denne seneste bekendtgørelse, gør det nødvendigt for Center for Biodiversitet at kritisere Fødevarestyrelsens måde at bruge svarene fra de offentlige høringer. Man tager åbentlyst ikke hørinsgsvarene alvorligt.

En udemokratisk kultur har udviklet sig i styrelsen, og vi finder det derfor nytteløst at gentage de synspunkter, vi har fremført sammen med talrige andre foreninger fra græsrodmiljøets småavlerkultur, med nye ord. Derfor henviser vi til de tidligere høringssvar.

Vi mener at fødevarestyrelsens embedsmænd er ansat til at betjene alle danske borgere, ikke til at hyppe interesser for en meget lille branche med et meget anløbent forhold til dyrevelfærd og miljø, som i dette tilfælde industrifjerkræproducenternes organisation Dansk Fjerkræråd.

Fødevarestyrelsen har trods vort arbejde med at bringe almindelige menneskers opfattelse af virkeligheden ind i styrelsens kontorer fortsat en kurs hvor almindelige menneskers harmløse og meget nyttige fritidskultur gradvist gøres til en mere og mere kriminaliseret undergrundskultur.

Dette er grundigt beskrevet i de tidligere høringssvar, som  gengives herunder, samt i "PÃ¥skeerklæringen om bureaukrati og hobbyfjerkræ", som vedlægges som bilag til dette svar.


Tidligere høringssvar af 28/2 2007

Høringssvar vedr.:
Høring over bekendtgørelse om beskyttelsesforanstaltninger i forbindelse med fund af aviær influenza i fjerkræ

Vi finder det gunstigt at der er indføjet en bestemmelse om at :

 "Uanset bestemmelsen i § 17, stk.1, kan fødevareregionen tillade, at bestemmelsen ikke finder anvendelse ved udbrud af højpatogen aviær influenza i:  1) En hobbybesætning"

Men af hensyn til hobbyavlernes retsikkerhed og konstruktive deltagelse i overvÃ¥gningen bør man gÃ¥ et skridt videre og give hobbyavlere en ret til  et frit valg mellem offentlig erstatning for aflivning eller offentlig hjælp til reetablering af deres avlsstammer pÃ¥ grundlag af de overlevende dyr. Hvis de indberetter sygdomsudbrud eller bliver omfattet af en smittezone.
Dyrenes værdi for hobbyavlerne ikke er primært økonomisk men affektiv. Derfor kan kun en fritvalgsordning, der respekterer ejerens egen opfattelse af fuglenens værdi, sikre hobbyavlernes loyalitet. Lister over særlige racer eller markedsværdien af forskellige fugle vil blot flytte problemet en smule ikke løse det.
 

Generel adskillelse af hobby og erhverv i lovgivningen:

Muligheden for at skelne mellem hobby og erhverv bør desuden snarest udmøntes i et helt selvstændigt regelsæt for mindre fjerkræhold af ikkeerhvervsmæssig karakter, der begunstiger hobbyavlere i videst mulig omfang. Sker det ikke kan Danmark ikke længere hævde at overholde Riokonventionen om biologisk mangfoldighed.

De der kun har dyrene for ikke-erhvervsmæssige formål, som selvforsyning, selskab, racebevaring og lignende kulturelle og sociale formål, og kun sælger et meget begrænset antal for racens udbredelse.
Altså hobbyavlere, der ikke har fortjeneste som formål, må have deres helt eget regelsæt, derfor må man definere en skelnen som er enkel og overskuelig.

Et regelsæt der er så enkelt at folk vil kunne forstå det, og så realistisk at de fleste vil kunne se fornuften bag reglerne og fornuften i at overholde dem.

Hobbyavlere bør fritages for alle generelle forebyggende tiltag herunder indespærring under net, adskillelse af ænder og andre fjerkræ i forb. med fugleinflunza beredskabet i det man nu kalder "mellemrisiko-perioder". Tvang bør erstattes af oplysning om smitteforebyggelse.

I  forbindelse med forøget beredskab bør reglerne for hobbyavlere blot omfatte:

- forbud mod handel, transport og arrangementer i perioder med forhøjet beredskab pga sygdomsudbrud i nærområdet (DK + nabolande)

- forbud mod handel, transport og arrangementer under fugletræk (hvis det fortsat virker relevant)

- indespærring af deres dyr indenfor smittezoner ved udbrud i tamfjerkræ (men ikke pga en død vildfugl)
 
 

Markeder/udstillinger og sociale arrangementer

Hobbyavlere forbydes al handel, transport og arrangementer i  i perioder med forøget risiko for Newcastle Disease og fugleinfluenza

Til gengæld bør arrangementer for KUN hobbyavlere gives helt frit resten af året dvs. bl.a.: ophør af tvungen registrering af solgte avlsdyr, registrering som transportør, vaccination mv som beskrevet i Påskeerklæringen
 
 

Begrænsning af kontakt mellem erhverv og ikke-erhverv:

Verden over viser de klare tal, at den egentlige kilde til spredning af højpatogen fugleinfluenza er industriel fjerkræproduktion - ikke hverken vilde fugle eller hobbyavlere med fjerkræ som en del af familiens livsform
Pga sygdomsrisikoen ved industrihybriderne bør salg af hønniker og udsætterhøns til private forbydes eller stoppes med frivillige aftaler med fjerkræbranchen

Salg af æg fra industrien til private med henblik på videresalg bør ligeledes forbydes, for at skabe vandtætte skodder mellem de 2 systemer.

Vi henviser iøvrigt til tidligere høringssvar samt "Påskererklæringen om bureaukrati og hobbyfjerkræ" underskrevet af 62 foreninger indenfor området.
 

Venlig hilsen

Center for Biodiversitet - www.biodiverse.dk

Medunderskrivere:

Foreningen Gamle Danske Husdyrracer ,Tunnelvej 10, 5800 Nyborg www.gamle-husdyrracer.dk

Landsforeningen Praktisk Økologi Maglevænget 61, 4571 Grevinge www.oekologi.dk

Danmarks Racedueforeninger Drejøvej 52, 4700 Næstved www.raceduen.dk/

ByhaveNetværket Valdemarsgade 4, 1665 København V. www.byhavenetvaerket.dk
 



 

Tidligere høringssvar af  17. januar 2007
 

Høringssvar til - udkast til bekendtgørelser om overvågning for fugleinfluenza:
Bekendtgørelse om pligt til overvågning for aviær influenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt
(udsendt 4. jan. 2007)

Antallet på 100 bør præciseres til at fritage hobbybesætninger med max. 100 voksne hundyr fra CHR registrering og blodprøveprogrammer.

Ved ikke at tælle handyr med kan man sikre den genetiske variation bedst muligt i de mange fåtallige kulturracer og prydfuglearter i fangenskab.

Ved ikke at tælle afkom med kan man sikre sig at langt de fleste hobbyavlere kommer på den rigtige side af loven. Der er allerede i de mange regelsæt talrige incitamenter for hobbyavlere til at “leve under jorden”, man bør af hensyn til både bevaring af biodiversitet, kultur og smittebegrænsning ikke indføre flere incitamenter til at vende myndighederne ryggen.

Det er fornuftigt at gøre overdødelighed til den vigtigste indrapporteringsårsag for hobbyavlere; men reglerne skal ses i sammenhæng med de mange andre regler.

Skal sikringen mod spredning af fuglenfluenza virke, skal systemmet give hobbyavlerne et positivt incitament til at indrapportere istedet for bare at køre de døde fjerkræ ud i en skov længst mulig væk hjemmefra.

Det forudsætter:
1) at der tilbydes et alternativ til nedslagtning af overlevende dyr iform af hjælp til en overvåget reetablering af avlsstammer på grundlag af de overlevende dyr, herved sikres folk at deres avlsarbejde respekteres, racers genetiske variation bevares og nyttige gener for sygdomsresistens bevares istedet for at udryddes.

2) at hobbyavlere (f.eks. defineret som under 100 voksne hundyr) fritages for en lang række regelkrav, som ikke kan overholdes i praksis.
Dels de nye regler om indespærring i såkaldte mellemrisikoperioder og adskillelse af prydænder og andre fjerkræ på samme græsplæne.
Dels de regler om vaccination, registrering af salg, ægsalg mm. som hobbyavlere har vænnet sig til at komme uden om i hverdagen.
Kun hvis hobbyavlerne føler sig sikre på en ordentlig behandling vil de henvende sig, og det gør de kun hvis reglerne er til at leve med i praksis.

Tidligere beskrevet i (bilag):

a) Påskeerklæringen om bureaukrati og hobbyfjerkræ, marts 2005
 - http://www.biodiverse.dk/aktuel/paaskeerklaering.htm

b) Høringsvar vedrørende:  “Bekendtgørelse om pligt til overvÃ¥gning for aviær influenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt” 3/1 2006  - http://www.biodiverse.dk/aktuel/horingssvar.htm

c) Høringsvar vedr. “Bekendtgørelse om forebyggende foranstaltninger mod aviær influenza” 28/6 2006 - http://www.biodiverse.dk/aktuel/horingssvar.htm
 

Venlig hilsen

Center for Biodiversitet Hvejselvej 127 7300 Jelling

Foreningen Gamle Danske Husdyrracer  Tunnelvej 10 5800 Nyborg
www.gamle-husdyrracer.dk

Landsforeningen Praktisk Økologi Maglevænget 61 4571 Grevinge
http://www.oekologi.dk

Danmarks Racedueforeninger Drejøvej 52, 4700 Næstved
www.raceduen.dk/

Landsforeningen Frie bønder - Levende land  Hedevej 7, Dørup  8660 Skanderborg www.levende-land.dk

Dansk Gede Union v/Fmd. Ove Nonbo www.goat-dgu.dk
 


Tidligere høringssvar af 28/6 2006

Høringsvar vedr. Bekendtgørelse om forebyggende foranstaltninger mod aviær influenza

Bekendtgørelsens regler er måske de rette for produktionsfjerkræ; men er helt ude af trit med virkeligheden når det gælder hobbyfjerkræ, der holdes for rekreative formål.

Med hensyn til fugleinfluenza ligesom med hensyn til andre regler for fjerkræhold, må hobbysektoren have et selvstændigt regelsæt, der tager udgangspunkt i at det er kultur, at det er ikke-erhverv, at avlerne holder deres dyr som "medlemmer af familien", at avlerne holder af dyr og derfor vil behandle dem bedst muligt og at avlernes forhold til deres dyr ikke gøres op i penge.

EU opererer med en grænse for hobbybesætninger på max. 250 individer, vi foreslår denne grænse for et selvstændigt hobbyavlerregelsæt i Danmark.

Gennemføres denne bekendtgørelse vil hobbyavlere ikke blot praktisere civil ulydighed lejlighedsvis - når de sender en bakke æg med de voksne børn hjem, når de sælger en avlshøne uden registrering, når de har en due med i bilen til en interessefælle uden at være registreret transportør, når de bruger smuthullerne i reglerne om vaccination af duer og høns osv., osv. Med den nye bekendtgørelse vil regelbrud blive hverdag for de mange, der har både svømmefugle og andre fjerkræ når begge arter løber ud i haven. Regelbrud vil blive årligt tilbagevendende forår og efterår for de fleste, når folk ikke ønsker at stå i valget mellem at indhegne frugthaven med netoverdækning eller se deres dyr lide under indespærring i en lille gård der kun er beregnet til kortvarige ophold.

Som også FVSTs ansatte har kunne følge i medierne har mange hobbyavlere haft svært ved at leve op til krav om indhegning og overnetning eller få det til at forenes med deres standarder for dyrevelfærd. Efterhånden som frygten for H5N1 er aftaget har flere og flere også taget konsekvensen og sluppet deres høns ud i haven, udfra en betragtning om at friheden nok gavner deres trivsel og sundhed mere end indespærring.

Diverse myndigheder har klart givet udtryk for at rsikoen for at hobbyfjerkræ smittes og smitter mennesker er forsvindende lille.
Mens man ikke påviseligt har begrænset smitterisikoen for H5N1 med de restriktive tiltag har man øget risikoen for andre sygdomme som f.eks. salmonella, der langt lettere smitter avlerfamilien.
Det er blevet gjort klart for offentligheden at grunden til indespærring er, at "hobbyavlere skal vise solidaritet med fjerkræindustrien".  Men hvordan kan en industri, der behandler deres dyr pÃ¥ en mÃ¥de, som fÃ¥r de fleste mennesker til at krumme tæer, bede hobbyavlere om at være solidariske med industrien ved ogsÃ¥ at forringe hobbydyrenes dyrevelfærd?

Fjerkræindustriens krav er samtidig helt åbenlyst rettet mod hobbyavleren ikke mod sygdommen. Det er helt udokumenteret at overnetningen skulle have nogen smitte begrænsende virkning. Men det gør tilgengæld livet surt for hobbyavleren og forringer dyrevelfærden, så hobbydyrene ikke længere står som et sundhedstruttende modbillede til Dansk Fjerkræ Råds uhyggelige produktionshaller.

FVST er hele befolkningens styrelse og bør ikke lade sig styre af en lille syg branches højtråbende krav om at andre befolkningsgrupper skal tyraniseres. Hvad ville vi sige, hvis bæravlerne krævede at private ribsbuske skulle indhegnes og overnettes?
__
Hobbyavlere vil gerne holde deres kære dyr sygdomsfrie; men de er intelligente mennesker og de ved at det er sundere for hønsene at finde de grønne blade og småkravl de skal bruge ude på græsplænen end at få det afklippede græs smidt ind i en overdækket gård hvor de må pille det ud, mellem deres egen ekskrementer, mens de bliver stressede og agressive af at gå så tæt.
Foder under tag kombineret med frit udendørs liv er den bedste løsning på forebyggelse af smitte for hobbyfjerkræ.

Vi vil slet ikke gå i detaljer med bekendtgørelsens enkeltdele, for de er slet ikke relevante for hobbyavlere, og vil ikke blive overholdt i praksis, ligesom de regler vi opremser i "Påskeerklæringen om bureaukrati og hobbyfjerkræ" ikke bliver overholdt i hverdagen og virkelighedens Danmark.
Men FVST burde som udgangspunkt vende tilbage til deres oprindelige grænse hvor hobbybesætninger er fritaget for indespærring i overdækkede indhegninger.

Et selvstændigt regelsæt for hobbyavlere må tage udgangspunkt i at hobbyfjerkræene er nødt til at leve sammen med de vilde fugle og vedligeholde et stærkt immunsystem ligesom disse.
Reglerne bør bygge på frivillighed og saglig vejledning der kan begrænse smittespredning. Tvungen indhegning af de helt små hobbyflokke bør kun komme på tale i helt ekstreme situationer hvor der er en reel og dokumenteret risiko for kontakt med syge fugle.

Vi hjælper gerne Fødevarestyrelsen med en regelreform, der sikrer de ikke-erhvervsmæssige hold af fugle og fjerkræ en retstilstand, hvor avlerne kan få et liv på den rigtige side af lovgivningen. Hvilket vi tror vil sikre end bedre sundhedtilstand hos hobbyfjerkræ end den nuværende situation.
 

Frie bønder- Levende land
Hedevej 7, Dørup
8660 Skanderborg
Egon Kjær Sørensen (formand) internet: www.levende-land.dk

Center for Biodiversitet
Hvejselvej 127
7300 Jelling
 
 
 


Tidligere høringssvar af  3/1 2006

Til Fødevarestyrelsen

Høringsvar vedrørende:  "Bekendtgørelse om pligt til overvÃ¥gning for aviær influenza hos fjerkræ og opdrættet fjervildt"

Bekendtgørelsen bør ændres på en række punkter af hensyn til bevarelse af biologisk mangfoldighed, sjældne racer, småavlerkultur og rekreativt dyrehold.

Vi mener Riokonventionens artikel 7c, artikel 8j og artikel 10c bør tages alvorligt ved udformningen af denne såvel som andre bekendtgørelser, der påvirker almindelige borgeres mulighed for at bevare historiske fjerkræracer og vilde arter i fangenskab.

1) Grænse for ìavlsvirksomhedî / ìFormeringsvirksomhedî mm.
I Bekendtgørelsens § 1 opererer man med en grænse på over 100 stk. fjerkræ denne grænse er i underkanten for hobbyavlere med flere forskellige racer.
Dels har avlerne ofte et langt større antal handyr end erhvervsavlere af hensyn til den genetiske variation. Dels er nogle af de vanskelige varieteter nødt til at lægge et forholdsvist stort antal æg til rugning for at få den fornødne fornyelse af avlsstammerne.

Bekendtgørelsen bør efter vores opfattelse ændres ved:

Specifikt at undtage ikke-erhvervsmæssig avl, der ikke har fortjeneste men bevaring rekration mv. for øje, eller ved at hæve grænsen for antal dyr til min. 100 hundyr

2) vedr. blodprøvning i forbindelse med salg af fjerkræ §7 og bilag 1
Hobbyavlere bør helt fritages for denne overvågning. Hobbyfjerkræ udgør en så minimal del af den samlede trussel at skadevirkningerne af en sådan ordning slet ikke står i forhold til den teoretiske gavnlige virkning. De egentlige trusler er vilde fugle og store industrielle fjerkræproducenter.

Værdien af en 3 måneder gammel blodtest er yderst tvivlsom, og ordningen vil blot ligesom den ligeså uhensigtsmæssige ordning om ìregistrering af salgî betyde at en større og større andel af hobbyavlerene mister respekten for myndighedernes regelsæt og kriminaliseres.
I virkeligheden synes reglen snarere at være en bureaukratisk foranstalning, der skal bremse udvekslingen af avlsdyr end en smittebegrænsende foranstaltning.
På længere sigt er disse ordninger en trussel mod bevarelsen af hele småavlerkulturen og de mange historiske racer denne bevarer.
Deltagelse i markeder og udstillinger er et vigtigt omdrejningspunkt for denne kultur, og det er her nye generationer af avlere skal tiltrækkes.
Bureaukratiseringen af omsætning af de ganske fåtallige hobbyfjerkræ, gør at det eneste nye interesserede kan få fat på bliver industrihybrider, derved går de glip af den levende kulturarv racefjerkræ og prydfugle udgør.
Hobbyavlere, der har lagt årtier avlsarbejde i deres lille stamme høns, vil naturligt nok være utilbøjelig til at sælge dyr, når blodprøven overstiger dyrenes salgspris og de risikerer oprettelse af sikkerhedszoner omkring deres grund, hvis blodprøverne skal undersøges for eventuelle mistanker.

Det legale og tilgængelige marked bliver derfor overladt til få kommercielle opdrættere, med alvorlige konsekvenser ikke bare for den genetiske variation, men også for bevarelsen af et aktivt netværk omkring videreførelse af avlstraditioner og erfaringer med racerne.

Løsning - seperate regler for hobbyavlere
Vi vedlægger PÃ¥skererklæringen om bureaukati og hobbyfjerkræ,  som 62 foreninger sendte de relavante ministre og Folketinget i marts 2005, og opfordrer endnu engang til at myndighederne erkender, at de samme redskaber ikke kan bruges bÃ¥de pÃ¥ kommercielle  producenter, der kun har dyrene for fortjenestens skyld og pÃ¥ almindelige mennesker, der bruger deres fritid pÃ¥ dyr, de holder af og har viet deres liv til at bevare.

For hobbyavlernes vedkommende må myndighederne i stedet for kontrol og bureaukratisering gå over til at bruge saglig rådgivning i hvordan man med selektion og godt management opretholder en god sundshedtilstand, og hvordan man selv ved at iagtage og sortere sine dyr kan undgå at sælge svagelige eller mistænkelige dyr til andre som et led i god markedskik blandt ligesindede. En
sådan strategi ville kunne genskabe anerkendelse og respekt for myndighedernes seriøsitet hos avlere, der idag er på vej til at blive en regulær undergrundskultur, hvor de fleste overtræder adskillige regler i året løb, mens man ryster overbærende på hovedet af bureaukraterne inde i diverse styrelser og kontrolmyndigheder.

Center for Biodiversitet vil tilbyde Fødevarestyrelsen at bidrage med vort netværks indgÃ¥ende kendskab til  avlerne og smÃ¥avlerkulturens traditioner til en informationskampagne, der kan erstatte kontrol og bureaukrati.


Venlig hilsen

Heine Refsing (Centerleder)
Center for Biodiversitet
Hverjselvej 127
7300 Jelling

Email: [email protected]
Internet: www.biodiverse.dk
 

BILAG:  "PÃ¥skeerklæringen om bureaukrati og hobbyfjerkræ" marts 2005