Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri



 

Den 30. maj 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering ministerens talepunkt fra samrådet i Fødevareudvalget onsdag den 30. maj 2007, vedr. det fremtidige ålefiskeri, samrådsspm. BN.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Kent Harnisch

ministersekretær


 Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.5. / KLA

Sag /dok. nr.: 5762, 9227 / 289877

29. maj 2007

 

 

Samråd i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

onsdag 30. maj 2007 kl. 11.00

 

Samrådsspørgsmål BN:

"Vil ministeren redegøre for situationen omkring det fremtidige ålefiskeri, herunder ikke mindst glasålenes mulighed for udvikling?"

 

TALEPUNKT

 

Forslaget om en forordning vedr. foranstaltninger til genopretning af ålebestanden:

-         Med forslaget om genopretning af Ã¥lebestandene fastsættes der rammebetingelser for beskyttelse og bæredygtig udnyttelse af bestanden af europæisk Ã¥l.

 

-         Forslaget omfatter fiskeri og bestandsophjælpning i saltvand og ferskvand, herunder reduktion af Ã¥ledødelighed forÃ¥rsaget af faktorer uden for fiskeriet.

 

-         I saltvand skal fiskeriet reduceres med mindst 50% over en periode pÃ¥ 5 Ã¥r. Reduktionen skal være pÃ¥ 15% Ã¥rligt i de to første Ã¥r og pÃ¥begyndes 1. juli 2009.

 

-         For ferskvand skal der senest 31. december 2008 sendes Ã¥leforvaltningsplaner til Kommissionens godkendelse. Planerne, der skal iværksættes senest den 1. juli 2009, skal pÃ¥ langt sigt sikre en Ã¥leudvandring pÃ¥ mindst 40 % af udvandringen i en situation uden menneskeskabte pÃ¥virkninger.

 

-         Fiskeri af Ã¥l under 20 cm kan tillades, nÃ¥r en vis andel genudsættes for at øge udvandringen af blankÃ¥l. Genudsætningen skal i det første Ã¥r være pÃ¥ 35%, stigende med 5% Ã¥rligt indtil 31. juli 2013, hvorefter der Ã¥rligt skal genudsættes 60%. Udsætninger kan støttes med midler fra Den Europæiske Fiskerifond, hvis de indgÃ¥r i førnævnte forvaltningsplaner.

 

-         Der skal etableres lister over alle fartøjer og fiskere med tilladelse til kommercielt Ã¥lefiskeri samt førstegangsomsættere af Ã¥l, og der skal foretages regelmæssige vurderinger af antal fritidsfiskere og deres fangster.

 

-         Endelig skal medlemsstaterne identificere oprindelse og sikre sporbarhed af importerede eller eksporterede levende Ã¥l samt fastslÃ¥, om eksporterede Ã¥l er fanget i overensstemmelse med EU’s bevaringsforanstaltninger.

 

-         Disse dele af forslaget vil medføre en øget kontrol af Ã¥lefiskeri og af foranstaltningernes gennemførelse.

 

Situationen for ålefiskeri m.v. i fremtiden

 

-         Landingerne of gul- og blankÃ¥l udgør i dag kun ca. 10% af niveauet for ca. 50 Ã¥r siden, og mÃ¥ forventes at falde yderligere, fordi disse Ã¥l er indvandret som glasÃ¥l for 10-20 Ã¥r siden, hvor indvandringen var langt større end i dag.

 

-         Der kan sÃ¥ledes forventes et yderligere fald i Ã¥lelandingerne i de kommende Ã¥r, uanset om vi griber ind eller intet foretager os for at ophjælpe bestanden.

 

Fra 1. juli 2009:

 

-         Fra 1. juli 2007 skal erhvervsfiskeriet i saltvand reduceres med 15% i det første Ã¥r og 30% i andet Ã¥r, i forhold til gennemsnittet i 2004-2006, derefter stigende gradvis til 50% fra det 5. Ã¥r. Ca. 550 fartøjer landede 581 tons Ã¥l til en værdi af ca. 37 mio. kr. i 2006. Deraf landede ca. 300 fartøjer de 34 mio. kr.

 

-         Fritidsfiskeriet i saltvand skal reduceres med samme procenter som erhvervsfiskeriet. Ca. 15.000 fritidsfiskere fanger ca. 150 tons Ã¥l til eget forbrug; fangsten mÃ¥ ikke omsættes. Hver af dem har tilladelse til 3-6 mindre garn eller ruser.

 

-         Ferskvandsfiskeri af Ã¥l mÃ¥ formentlig helt afvikles, f.eks. over 5 Ã¥r, hvis mÃ¥let pÃ¥ 40% udvandring af blankÃ¥l skal nÃ¥s. Danmark har kun 2 erhvervsfiskerfartøjer, med ca. 15 tons Ã¥rlig Ã¥lefangst. Omfanget af sportsfiskeriet af Ã¥l kendes ikke.

-         Lodsejeres fangst i Ã¥lekister m.v. mÃ¥ tilsvarende forventes at skulle ophøre. Der er 87 registrerede Ã¥lekister. Fangsten til salg udgør ca. 6 tons Ã¥rligt.

-         Vandkraftturbiner mÃ¥ pÃ¥lægges at begrænse driften, evt. periodevis. Danmark har ca. 40 aktive turbiner.

-         Ã…leopdrættet mÃ¥ forvente øgede problemer med at skaffe glasÃ¥l til en overkommelig pris, da 35-60% af glasÃ¥lefangsterne skal bruges til udsætning. Aktuelt eksporteres over 50% til Østen, primært fra Frankrig. Den Ã¥rlige produktionsværdi i dansk Ã¥leopdræt udgør ca. 114 mio. kr.

 

Glasålenes mulighed for udvikling:

 

-         Indvandringen af glasÃ¥l er faldet til ca. 1% af niveauet for 30-50 Ã¥r siden.

 

-         PÃ¥ grund af den lange generationstid pÃ¥ vore breddegrader, som nævnt 10-20 Ã¥r, kan der forventes at gÃ¥ ca. 45 Ã¥r (3 Ã¥legenrationer), før indvandringen er steget sÃ¥ meget, at udvandringen nÃ¥r det fastsatte mÃ¥l pÃ¥ 40%.

 

-         Der fanges ikke glasÃ¥l i Danmark. Ã…leopdrætterne importerer glasÃ¥l, især fra Frankrig og UK.

 

-         De Ã¥leforvaltningsplaner, der skal gennemføres, skal bl.a. omfatte foranstaltninger, der sÃ¥ hurtigt som muligt reducerer Ã¥ledødeligheder forÃ¥rsaget af vandkraftturbiner, pumper og rovdyr (skarv m.v.).

 

-         Vandkraftturbiner er i flere medlemslande et af de allerstørste problemer for Ã¥lenes uhindrede vandring til og fra deres opværkstomrÃ¥der i ferskvand.

 

-         Vandkraftturbiner er ikke det store problem for glasÃ¥lene i Danmark, selv om vi har ca. 40 aktive turbiner. Det kan blive nødvendigt at lukke nogle af dem, i hvert fald i visse perioder. Ved alle stemmeværker skal der allerede være Ã¥lepas og afgitringer, og det kan blive nødvendigt at skærpe kravene dertil.

 

-         En meget stor andel af de glasÃ¥l, der kommer til Danmark, bliver i brakvand i fjordene, og svømmer aldrig op i vandløbene. De pÃ¥virkes sÃ¥ledes ikke af spærringer i vandløbene.

 

                                        Dansk holdning:

 

-         Fra dansk side er vi generelt positive over for forslag til genopretning af Ã¥lebestanden.

 

-         Vi kan støtte en reduktion af fiskeriindsatsen pÃ¥ bÃ¥de kort sigt og langt sigt, og som omfatter bÃ¥de erhvervsfiskere og fritidsfiskere.

 

-         Vi lægger vægt pÃ¥, at der i hele EU sker en afbalanceret reduktion af udnyttelsesgraden.

 

-         Det er ogsÃ¥ af stor betydning, at midlerne til reduktion af fiskeriet i sÃ¥vel ferskvand som saltvand bliver valgfrie for den enkelte medlemsstat.

 

-         Vi arbejder for,  at der sker en sikring af glasÃ¥l til udsætning og bæredygtig akvakultur.