Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Ministersekretariatet

Stormgade 2-6

1470 København K

T 33 95 13 10

F 33 95 13 11

 

www.minff.dk

J.nr. 222

Den 13. oktober 2006

 

 

 

 

                                

 

 


 

./.           Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notater til Folketingets Europaudvalg:

 

·         om ændring af RÃ¥dets Direktiver 76/895/EØF, 86/362/EØF og 90/642/EØF for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalgrænseværdier for  pesticidrester pÃ¥ og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager - SANCO/10440/2006  rev 1.

·         om ændring af RÃ¥dets Direktiv 90/642/EØF for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalgrænseværdier for pesticidrester pÃ¥ og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grønt sager - SANCO/10384/2006 rev 2.

·         om ændring af RÃ¥dets Direktiver 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for sÃ¥ vidt angÃ¥r maksimalgrænseværdier for  pesticidrester pÃ¥ og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager - SANCO/10654/2005 rev. 1.

 

Grundet Kommissionens sene fremsendelse af dokumenter, har det desværre ikke været muligt at overholde den hjemlige EU-procedure med forelæggelse for FEU 8 dage før afstemning i komiteen, hvilket ministeren har anmodet mig om at beklage.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Troels Vensild

 

 

 

 

 

                     

 

 

 

 

 


Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

11. oktober 2006

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

om ændring af Rådets Direktiver 76/895/EØF, 86/362/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for  pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. 

 

SANCO/10440/2006  rev 1.

 

Det forventes at forslaget bliver sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevaresikkerhed og Dyresundhed den 13. oktober 2006.

 

De nye grænseværdier fremsættes som følge af  hhv. godkendelse af nye anvendelser for sprøjtemidler på visse afgrøder, samt nye videnskabelige vurderinger. Det vurderes at de i foreslåede maksimalgrænseværdier samlet set vil øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man

 

-         arbejder for, at grænseværdierne fastsættes sÃ¥ lavt som muligt under hensynstagen til GAP (God Landbrugsmæssig Praksis) og en sundhedsmæssig vurdering, og

 

-         accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

11. oktober 2006

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

om ændring af Rådets Direktiver 76/895/EØF, 86/362/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for  pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. 

 

SANCO/10440/2006  rev 1.

 

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for phosphamidon og mevinphos. Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der skønnes samlet set at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Baggrund     

Kommissionen har senest ved SANCO/10440/2006 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksi­mal­­grænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne phosphamidon og mevinphos.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i:

 

 

 

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure, jf. Rådets afgørelse 1999/468/EF art. 5, i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

Forslaget forventes på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 12.-13. oktober 2006.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

                     

Formål og indhold

Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye anvendelsesmetoder og nye data fremsætte forslag til grænseværdier. Der foreslås i det aktuelle forslag nye maksimalgrænseværdier for phosphamidon og mevinphos på baggrund af nye oplysninger om toksikologi og forbruger indtag.

 

For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD.

 

Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale rest­indhold er sundhedsmæssigt acceptabelt efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).

 

For så vidt angår mevinphos vurderer Danmarks Fødevareforskning, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier for mevinphos.

 

Phosphamidon er et meget toksisk aktivstof. Ifølge rapporteurlandet Tyskland anvendes stoffet ikke længere på verdensmarkedet ej heller i EU. Det vurderes, at stoffet selv i mængder på den laveste analytiske detektionsgrænse, som foreslået i forslaget, kan give indtagsproblemer for visse afgrøder. Imidlertid forventes der ikke fund af phosphamidon, da det ikke længere må anvendes.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

 

Gældende dansk ret

Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 375 af  28.april 2006 senest ændret ved bekendtgørelse nr. 859 af 10. august 2006 om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.

 

Konsekvenser

Fødevarestyrelsen har på baggrund af dokumentet fremlagt til afstemningen ved mødet vurderet, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne er sund­heds­mæssigt acceptable.

En vedtagelse af forslaget skønnes derfor alt i alt at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).

 

Fødevarestyrelsen har modtaget følgende bemærkninger fra 3F:

” Fagligt Fælles Forbund 3F har modtaget ovennævnte høring og kan oplyse, at vi ingen pesticidrester ønsker eller et indhold så lavt som muligt.

 

Hvad angår fastsættelse af restkoncentrationerne af de forskellige pesticid, bør disse ikke overstige 0,01 mg/kg, hverken som enkelt pesticid eller som sum af 2 eller flere pesticider.

 

Vi skal derfor opfordre til, at Danmark arbejder for, at ønsket om, at GV ikke overstiger 0,01 mg/kg bliver gældende snarest muligt”.

 

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænse­vær­dier, når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anven­delser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og såfremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslåede grænseværdier.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg


 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

11. oktober 2006

 

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

om ændring af Rådets Direktiv 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. 

 

SANCO/10384/2006 rev 2.

 

 

Kommissionen har ved SANCO/10384/2006 fremsat forslag til fastsættelse af maksimal grænseværdier (Maximum Residue Level, MRL) for atrazin, lambda-cyhalothrin, phenmedipham, methomyl, linuron, penconazol, diazinon, pymetrozin, bifenthrin, abamectin, benomyl, carbendazim og thiophanat-methyl.

 

Det forventes at forslaget bliver sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevaresikkerhed og Dyresundhed den 13. oktober 2006.

 

De nye grænseværdier fremsættes som følge af  hhv. godkendelse af nye anvendelser for sprøjtemidler på visse afgrøder, samt nye videnskabelige vurderinger. Det vurderes at de i foreslåede maksimalgrænseværdier samlet set vil øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man

 

-         arbejder for, at grænseværdierne fastsættes sÃ¥ lavt som muligt under hensynstagen til GAP (God Landbrugsmæssig Praksis) og en sundhedsmæssig vurdering, og

 

-         accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

11. oktober 2006

 

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Rådets Direktiv 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for  pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. 

SANCO 10384/2006 rev 2

 

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for atrazin, lambda-cyhalothrin, phenmedipham, methomyl, linuron, penconazol, diazinon, pymetrozin, bifenthrin, abamectin, benomyl, carbendazim og thiophanat-methyl. Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der skønnes samlet set at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Baggrund     

Kommissionen har senest ved SANCO/1010384/2006 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksi­mal­­grænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne for atrazin, lambda-cyhalothrin, phenmedipham, methomyl, linuron, penconazol, diazinon, pymetrozin, bifenthrin, abamectin, benomyl, carbendazim og thiophanat-methyl.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i:

 

 

 

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure, jf. Rådets afgørelse 1999/468/EF art. 5, i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

Forslaget er sat på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 12.-13. oktober 2006.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

                     

Formål og indhold

Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye anvendelsesmetoder og nye data fremsætte forslag til grænseværdier.

 

Der foreslås nye maksimalgrænseværdier for lambda-cyhalothrin, methomyl, linuron, diazinon, pymetrozin, benomyl, carbendazim og thiophanat-methyl på baggrund af ny data til risikovurdering.

 

Der foreslås nye maksimalgrænseværdier for aktivstofferne benomyl, carbendazim og thiophanat-methyl i citrus på baggrund af nye data fra ansøger.

 

Ved forslaget sættes ligeledes MRLs for atrazin på baggrund af information fra et tredjeland.

 

For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD.

 

Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale rest­indhold er sundhedsmæssigt acceptabelt efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).

 

Danmarks Fødevareforskning vurderer, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 375 af  28.april 2006 senest ændret ved bekendtgørelse nr. 859 af 10. august 2006 om ændring af bekendtgørelse om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.

 

Konsekvenser

Fødevarestyrelsen har på baggrund af det forelagte dokument vurderet, at de i forslaget foreslåede maksimalgrænseværdier for aktivstofferne er sund­heds­mæssigt acceptable.

En vedtagelse af forslaget skønnes derfor alt i alt at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).

 

3F (Fagligt Fælles Forbund) bemærker, at man ingen pesticidrester ønsker eller ønsker et indhold så lavt som muligt.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænse­vær­dier, når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anven­delser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og såfremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslåede grænseværdier.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europa udvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

11. oktober 2006

 

 

 

Notat til Folketingets Europaudvalg

om ændring af Rådets Direktiver 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for  pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. 

 

SANCO/10654/2005 rev 1.

 

 

 

 

 

 

Kommissionen har ved SANCO/10654/2005 fremsat forslag til fastsættelse af maksimal grænseværdier (Maximum Residue Level, MRL) for acetamiprid, imazosulfuron, methoxyfenozid, milbectin, metholachlor, thiacloprid og tribenuron-methyl.

 

Det forventes at forslaget bliver sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevaresikkerhed og Dyresundhed den 13. oktober 2006.

 

De nye grænseværdier fremsættes som følge af  hhv. godkendelse af nye anvendelser for sprøjtemidler på visse afgrøder, samt nye videnskabelige vurderinger. Det vurderes at de i foreslåede maksimalgrænseværdier samlet set vil øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man

 

-         arbejder for, at grænseværdierne fastsættes sÃ¥ lavt som muligt under hensynstagen til GAP (God Landbrugsmæssig Praksis) og en sundhedsmæssig vurdering, og

 

-         accepterer eventuelle justeringer i forslaget under forudsætning af, at de vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

11. oktober 2006

 

Grundnotat til Folketingets Europaudvalg

 

om ændring af Rådets Direktiver 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF for så vidt angår maksimalgrænseværdier for  pesticidrester på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager. 

 

SANCO/10654/2005 rev 1.

 

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag til direktiv om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for acetamiprid, imazosulfuron, methoxyfenozid, milbectin, metholachlor, thiacloprid og tribenuron-methyl. Forslaget fastsætter en række grænseværdier, der skønnes samlet set at øge sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Baggrund     

Kommissionen har senest ved SANCO/10654/2005 fremsat forslag til fastsættelse af EU-maksi­mal­­grænseværdier (MRL maximum residue level) for aktivstofferne acetamiprid, imazosulfuron, methoxyfenozid, milbectin, metholachlor, thiacloprid og tribenuron-methyl.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i:

 

 

Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure, Jf. Rådets afgørelse 1999/468/EF art. 5, i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.

 

Forslaget forventes på dagsordenen til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 12.-13. oktober 2006.

 

Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

                     

Formål og indhold

Forslaget er en del af EU´s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider i Fællesskabet. Kommissionen kan på baggrund af nye anvendelsesmetoder og nye data fremsætte forslag til nye eller ændrede grænseværdier.

 

Der foreslås nye maksimalgrænseværdier for forslagets aktivstoffer på baggrund af aktivstoffernes optagelse på bilag I (positivliste) til direktiv 91/414/EØF.

 

For de afgrøder, hvor stofferne ikke finder anvendelse, eller hvor der mangler data, eller hvor indholdet ikke overstiger LOD (laveste analytiske detektionsgrænse) fastsættes maksimalgrænseværdien på LOD.

 

Kommissionen vurderer, at de foreslåede grænseværdier for det maksimale rest­indhold er sundhedsmæssigt acceptable efter de retningslinier, som er fastlagt af Verdenssundheds-organisationen WHO. Ved vurderingen er der taget hensyn til ADI (acceptabel daglig indtagelse hele livet) og ARfD (akut reference dosis), samt GAP (god landbrugsmæssig praksis).

 

Danmarks Fødevareforskning vurderer, at der ikke er sundhedsmæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier.

 

Udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.

 

Gældende dansk ret

Lovgivningen vedrørende pesticidrester i fødevarer er fastsat i bekendtgørelse nr. 375 af 28.april 2006 senest ændret ved bekendtgørelse nr. 859 af 10. august 2006 om ændring af bekendtgørelse om pesticidrester i fødevarer, der indeholder henholdsvis nationale grænseværdier samt gennemfører EU-direktiver på området. Forslaget kan implementeres ved ændring af nævnte bekendtgørelse.

 

Konsekvenser

Fødevarestyrelsen har på baggrund af det fremlagte dokument vurderet, at de maksimalgrænseværdier for aktivstofferne, der angives i forslaget, er sund­heds­mæssigt acceptable.

En vedtagelse af forslaget skønnes derfor alt i alt at øge beskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Høring

Forslaget har været sendt i høring i en række organisationer og offentlige myndigheder i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 178/2002 af 28. juni 2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af Den Europæiske Fødevareautoritet og om procedurer vedrørende fødevaresikkerhed (fødevareforordningen).

 

Fødevarestyrelsen har ikke modtaget bemærkninger til forslaget.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Det er højt prioriteret fra dansk side at fremme EU's pesticidprogram, hvorefter alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som leder til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne. EU's pesticidprogram er derfor et vigtigt element i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Det er positivt, at der foretages en stadig justering af fastsatte grænse­vær­dier, når der opnås ny viden om sundhedsmæssige vurderinger eller om nye anven­delser. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, og såfremt der ikke er indtagsproblemer med de foreslåede grænseværdier.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.