Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender

13. april 2007

 

NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

om ændring af bilag I, III, VII og X til Europa-Parlamentet og Rådets Forordning (EF) Nr. 999/2001 for så vidt angår specifikke definitioner, overvågning for og udryddelse af transmissible spongiforme encephalopatier hos får og geder, prøvetagning og laboratorieanalysemetoder samt ophævelse af Kommissions Beslutning 2003/100/EF.

 

Kommissions dokument

Dok. SANCO/3622/2006 rev. 6

 

Kommissionen har med SANCO/3622/2006 rev. 6 fremlagt forslag til ændring af Europa-Parlamentet og Rådets Forordning (EF) Nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om ændring af bilag I, III, VII og X til forordningen for så vidt angår specifikke definitioner, overvågning for og udryddelse af transmissible spongiforme encephalopatier (TSE) hos får og geder, prøvetagning og laboratorieanalysemetoder samt ophævelse af Kommissions Beslutning 2003/100/EF.

 

Forslaget medfører ændringer i de eksisterende BSE regler. Det drejer sig om a) lempelser i forhold til overvågning for TSE hos får og geder, b) håndtering af besætningen i forbindelse med fund af TSE hos får/geder, c) minimumskrav til avlsprogrammer for TSE, d) ændringer af prøvemateriale, der skal udtages til TSE test, e) ændring af hvor mange kreaturer, der skal kasseres ved mistanke om BSE hos slagtekreaturer.

 

Forslaget vurderes ikke at berøre sundheds- og miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Regeringen forholder sig positivt til forslaget, idet forslaget anses for at opretholde forbrugersikkerheden samtidig med, at man opnår en rationel og faglig velbegrundet håndtering af TSE sygdommen scrapie. Ligeledes opretholdes en rationel overvågning af TSE hos får og geder.

 

Regeringen ser ligeledes positivt på, at der vil blive et mindre spild af kreaturer, ligesom det er positivt, at der kommer ensartede regler, der slår fast at kreaturer, hvor det ikke entydigt kan udelukkes, at der er tale om BSE, bliver kasseret.

 

Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.

 

Forslaget forventes at komme til afstemning i Den stående komité (SCoFCAH) den 24.-25. april 2007.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender     

13. april 2007

 

Grundnotat til Folketinget

 

om ændring af bilag I, III, VII og X til Europa-Parlamentet og Rådets Forordning (EF) Nr. 999/2001 for så vidt angår specifikke definitioner, overvågning for og udryddelse af transmissible spongiforme encephalopatier hos får og geder, prøvetagning og laboratorieanalysemetoder samt ophævelse af Kommissions Beslutning 2003/100/EF.

 

Kommissions dokument

Dok. SANCO/3622/2006 rev. 6

 

Resume

Kommissionen har fremlagt forslag til ændringer i de eksisterende BSE regler. Det drejer sig om a) lempelser i forhold til overvågning for TSE hos får og geder, b) håndtering af besætningen i forbindelse med fund af TSE hos får/geder, c) minimumskrav til avlsprogrammer for TSE, d) ændringer af prøvemateriale, der skal udtages til TSE test, e) ændring af hvor mange kreaturer, der skal kasseres ved mistanke om BSE hos slagtekreaturer.

 

Danmark støtter forslaget.

 

Forslaget vurderes ikke at berøre sundheds- og miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark.

 

Forslaget forventes at komme til afstemning i Den stående komité (SCoFCAH) den 24.-25. april 2007.

 

Baggrund

Kommissionen har med SANCO/3622/2006 rev. 6 fremlagt forslag til ændring af Europa-Parlamentet og Rådets Forordning (EF) Nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om ændring af bilag I, III, VII og X til forordningen for så vidt angår specifikke definitioner, overvågning for og udryddelse af transmissible spongiforme encephalopatier (TSE) hos får og geder, prøvetagning og laboratorieanalysemetoder samt ophævelse af Kommissions Beslutning 2003/100/EF.

 

Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 999/2001 af 22. maj 2001, om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier, særligt artikel 23.

 

Forslaget bliver behandlet i en forskriftkomitéprocedure (1999/468/EF art. 5) i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.

 

Forslaget forventes at komme til afstemning i Den stående komité (SCoFCAH) den 24.-25. april 2007.

 

Nærhedsprincippet

Regeringen vurderer, at nærhedsprincippet er overholdt, idet der er tale om ændringer af og tilføjelser til allerede eksisterende EU-regler vedr. fællesskabsforanstaltninger om TSE.

 

Formål og indhold

Forslaget indeholder ændringer af de eksisterende BSE regler inden for fem områder:

 

a) Overvågning for TSE hos får og geder.

I forhold til tidligere forpligtelser om at overvåge samtlige slagtedyr (får og geder) for TSE, lægger forslaget op til, at kun medlemsstater med en fåre- og gedepopulation over 750.000 moderdyr fortsat skal teste slagtedyr for TSE.

 

Forslaget rummer også ændringer i forbindelse med overvågningen af selvdøde og aflivede får og geder, som for nogle medlemslande vil betyde lempelser af den hidtidige overvågning af disse risikodyr.

 

b) Håndtering af besætningen i forbindelse med fund af TSE hos får/geder

Får og geder kan få TSE-sygdommene: BSE, klassisk og atypisk scrapie.

 

BSE er en kvægsygdom, som kun i et enkelt tilfælde er påvist i en ged. Det fik i 2005 EU til at indføre overvågning af samtlige slagtegeder i EU over 18 måneder. Mistanke om BSE i tre får førte til overvågning af samtlige slagtefår over 18 måneder i 2006.

 

Klassisk scrapie er en smitsom husdyrsygdom, som har været kendt i flere hundrede år. Atypisk scrapie er derimod en forholdsvis nyopdaget variant, fundet som følge af bedre diagnostiske test. Atypisk scrapie menes at opstå spontant, og anses ikke for at smitte imellem dyr.

 

BSE kan ved hjælp af test skelnes fra atypisk og klassisk scrapie. I den nuværende TSE-forordning skelnes ikke mellem de to typer af scrapie, for så vidt angår håndteringen af sygdommen, når der bliver konstateret et positivt tilfælde.

 

EFSA udtaler, at det nu er muligt at definere atypisk og klassisk scrapie fra hinanden.

 

Det betyder, at ved positivt fund af TSE, hvor BSE er udelukket, kan der nu vælges følgende måder at håndtere udbrud af scrapie i fåre- og gedebesætninger:

 

  1. Aflivning af hele besætningen med efterfølgende restriktioner for, hvilke dyr der må genindsættes. Restriktionerne gælder indtil to år efter, at besætningen har opnået en særlig avlsstatus, eller indtil besætningen har stået tom i to år.
  2. Delvis aflivning, hvor dyr med den rette genotype bliver stående i besætningen. (Samme restriktioner som i nr. 1).
  3. Medlemsstaten kan vælge ikke at aflive besætningen, hvis det er vanskeligt at finde dyr med en bestemt genotype til reetablering af besætningen efter aflivning, eller hvis den pågældende race/besætning har en lav frekvens af resistente dyr, eller der er risiko for indavl. Efterfølgende er der visse krav til besætningen i to år. Bl.a. krav om udvidet overvågning.
  4. Dyrene sendes til slagtning, forudsat at alle dyr over 18 måneder testes TSE negative, forud for anvendelse til konsum.
  5. For kun atypisk scrapie bliver det endvidere muligt at vælge:
    1. At aflive alle dyrene uden efterfølgende restriktioner i besætningen.
    2. At lade dyrene stå forudsat, at

                                                               i.      alle dyr i besætningen bliver identificeret.

                                                             ii.      Der gennemføres TSE test af alle dyr over 18 mÃ¥neder – bÃ¥de dem til konsum og selvdøde dyr.

                                                            iii.      Det sikres, at dyr fra besætningen ikke forlader Danmark.

 

Løsningsmulighederne 4 og 5 er nye i forhold til de eksisterende regler. Løsning 3 er en justering af en tidligere undtagelsesmulighed, der gøres permanent, og løsningerne 1 og 2 er kun justeret rent teknisk.

 

c) Minimumskrav til avlsprogrammer for TSE

Forslaget fastsætter minimumskrav til avlsprogrammer for at opnå TSE resistens hos får. Avlsprogrammerne gøres frivillige. Tidligere var de obligatoriske. 

 

d) Ændringer af det prøvemateriale, der skal udtages til TSE test

Forslaget indeholder ændringer med hensyn til hvilket prøvemateriale, der skal udtages til TSE undersøgelse, idet Kommissionen lægger vægt på, at alle typer af TSE hos små drøvtyggere kan påvises. Kommissionen forventes at fremlægge retningslinjer for, hvordan testene skal udføres.

 

e) Ændring af, hvor mange kreaturer, der skal kasseres ved mistanke om BSE hos slagtekreaturer.

Når der er udtaget en prøve fra et slagtekreatur på slagteriet, og resultatet af den første test efterfølgende på laboratoriet viser sig at være positiv eller tvivlsom for BSE, kan både det kreatur, der hænger på slagtebåndet før, og de to kreaturer der hænger efter det tilfælde, der er under mistanke for BSE, anvendes til konsum, når de endelige tester har konstateret, at der ikke er tale om BSE.

 

Hvis resultatet af alle endelige tester er tvivlsomt for om der er BSE, skal alle fire dyr kasseres.

 

I dag skal de pågældende kreaturer kasseres sammen med det BSE mistænkte kreatur, når den første test er positiv. Når resultatet af første test er tvivlsomt, kan alle fire kreaturer anvendes til konsum, når de endelige testresultater viser, at der ikke er BSE. Der har ikke tidligere været regler for den situation, hvor resultatet af de endelige tester var tvivlsomt.

 

Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.

 

Gældende dansk ret.

I Danmark reguleres TSE området af Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopatier med senere ændringer.

 

Vedtagelse af ændringerne vurderes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet den nugældende bekendtgørelse på området – bekendtgørelse nr. 930 af 7. september 2006 om overvågning og bekæmpelse af TSE hos får og geder – skal ændres i overensstemmelse hermed.

 

Konsekvenser

Det vurderes, at sundheds- og miljøbeskyttelsesniveauet forbliver uændret i Danmark.

 

Forslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller øvrige samfundsøkonomiske konsekvenser.

 

Forslaget vurderes heller ikke at give øgede administrative eller økonomiske byrder for erhvervet. 

 

Høring

Forslaget har været i høring hos en kreds af relevante organisationer og institutioner.

 

Dansk Fåreavl og Dansk Kvæg mener, at det er meget tilfredsstillende, at der sker betydelige lempelser i kravene i forbindelse med fund af atypisk scrapie.

 

Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen forholder sig positivt til forslaget, idet forslaget anses for at opretholde forbrugersikkerheden samtidig med, at man opnår en rationel og faglig velbegrundet håndtering af de to typer af scrapie. Ligeledes opretholdes en rationel overvågning af TSE hos får og geder.

 

Regeringen ser ligeledes positivt på, at der vil blive et mindre spild af kreaturer, ligesom det er positivt, at der kommer ensartede regler, der slår fast at kreaturer, hvor det ikke entydigt kan udelukkes, at der er tale om BSE, bliver kasseret.

 

Regeringen forholder sig derfor positivt til forslaget.

 

Generelle forventninger til andre landes holdninger

Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i de andre medlemsstater.

 

Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget er ikke tidligere blevet forelagt for Folketingets Europaudvalg.